تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۴۵۳۰۵
تعداد نظرات: ۷ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نکاتی که در انتخاب شهردار کلان شهر اهواز نباید فراموش شود / چند توصیه دوستانه به اعضای شورای شهر
در این میان تجربه تلخ عزل و نصب های متعدد شهرداران در دوره شورای شهر سوم باعث شده است شهروندان اهوازی با حساسیت بیشتری فرایند وشاخص های انتخاب شهردار در شورای شهر چهارم را پیگیری کنند.در مورد انتخاب شهردار پیشنهاد می شود ابتدا و پیش از ورود به ...
خوزنیوز/ عبدالرحیم فضیلت پور: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یکی از اصلی ترین وظایف شورای شهر را انتخاب شهردار برای مدت چهار سال می داند وتبصره 1 از ماده 1 وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر تصریح دارد که شورای اسلامی شهرموظف است بلافاصله پس از رسمیت یافتن نسبت به انتخاب شهردارواجد شرایط اقدام نماید. در این میان تجربه تلخ عزل و نصب های متعدد شهرداران در دوره شورای شهر سوم باعث شده است شهروندان اهوازی با حساسیت بیشتری فرایند وشاخص های انتخاب شهردار در شورای شهر چهارم را پیگیری کنند.در مورد انتخاب شهردار پیشنهاد می شود ابتدا و پیش از ورود به بحث مصادیق، در مورد شاخص ها، ویژگی ها و مشخصات شهردار آینده بحث شود واعضای شورا در مورد این شاخص ها و ویژگی ها به اجماع قابل قبولی برسند. اعضای محترم شورا پس از تبیین ویژگی ها و شاخص های مورد نظر برای شهردار آینده، کلیه افراد مطرح و مد نظر را در این چارچوب مورد سنجش و ارزیابی قراردهند واین ویژگی ها و شاخص ها به منزله شاقولی برای تایید یا رد افراد مد نظر قرارگیرد. بدیهی است چنانچه این روند منطقی و عقلایی رعایت نشود و اعضای شورا با شتابزدگی و از طریق روند غیر اصولی وارد بحث تایید یا رد مصادیق و کاندیدهای مطرح برای تصدی سمت شهردار اهواز شوند باید منتظر بود که بار دیگر منافع شهر و حقوق شهروندان قربانی تصمیمات غیر کارشناسی گردد.در این میان برخی شاخص ها و ویژگی های پیشنهادی برای انتخاب شهردار را می توان به شرح ذیل برشمرد:

برخی شاخص ها و ویژگی های پیشنهادی برای انتخاب شهردار:

شاخص ها در 2 محورکلان قابل دسته بندی است:
-    ویژگی های عام که شامل کلیه ی سطوح میانی  مدیریت است.
-    ویژگیهای خاص که مختص پست شهردار کلانشهر است
-    که برخی عناوین عمده 2 محور کلان فوق به شرح زیر می باشد:
1-مومن واهل دین ،دارای شهرت به اخلاق حسنه و خوشنامی و نیت الهی برای خدمت داشته باشد.
2- قانون پذیر،استدلال کننده قوی و راهکار دهنده نوآور و اهل نظارت و بازرسی باشد .
3- جهت گیریهای اساسی و هماهنگی خوب با برنامه های کلان کشور،استان و شورای شهر داشته باشد.
4- کار آفرین ،پرتحرک و شجاع باشد و بتواند در مدت کوتاهی رضایت مردم و اعضای محترم شورا را بدست آورد.
5- دارای قدرت جذب نخبگان و افراد توانمند در حوزه های کاری مربوط در اطراف خود باشد و دراین زمینه از استعدادهای شهر و استان بهره کامل ببرد
6- دارای سوابق اجرایی کاملا مرتبط و صاحب تخصص و تجربه در حوزه مدیریت شهری و شهرداری  باشد. متعقد باشد که فرد متعهد ،مسئولیت کاری که در آن تخصص ندارد را نمی پذیرد .
7- برنامه مدون ،قابل اجرا وقابل سنجش و ارزیابی برای مدیریت شهری و شهرداری کلانشهر  ودرجهت ارتقای جهش مدیریت شهری و شهرداری کلانشهرداشته باشد
 8- دارای سلامتی ،توانایی جسمی وآمادگی روحی برای کار جهادی و تلاش بی وقفه شبانه روزی باشد و خود را وقف خدمت به مردم شهر کند.
9-دارای تحصیلات دانشگاهی (حداقل فوق لیسانس)معتبر با سوابق تحصیلی برجسته و در رشته های تحصیلی مرتبط با مدیریت شهری باشدصرف عنوان و مدرک مهم نیست –مدرک رانتی نداشته باشد.
10-سابقه مدیریت حداقل به مدت 5 سال در سطح همطراز شهردار کلانشهر داشته باشد و در دوران مسئولیت های قبلی دارای کارنامه خوب عملکردی و ابتکارات اجرایی باشد.
11-با فضای موجود شهر ،شهرداری و جامعه آشنایی داشته باشد و نیازها و الویت های آنها را بشناسد و دارای تحلیل روشن از گذشته ،حال و آینده مسئولیتی که می خواهد برعهده بگیرد باشد.
12-شهردار آینده کلانشهر باید:
- متعهد باشد در طی دوران تصدی پست شهرداری،کار اقتصادی شخصی را برخود و بستگان درجه یک خود حرام بداند و بنماید و دست اطرافیان خود را باز نگذارد.
- روحیه ضد اشرافی گری ومبارزه با مفاسد  اقتصادی داشته و فساد را تحمل نکند.
- به دور از افراط وتفریط باشد.
- اهل باج دادن نباشد.
- دم او گرم باشد ولی نشود دم اورا دید.
- با مردم خوشرو و در برابر زیاده خواهان اخم کند.


چند توصیه دوستانه به اعضای محترم شورای شهرکلان شهر اهواز

فقدان نظام حزبی و نظام انتخاباتی در کشور از مسایل اصلی واز حلقه های مفقود می باشد.
ائتلاف هایی که چند روز قبل از انتخابات تشکیل و بلافاصله و بعد از برگزاری انتخابات تعطیل و منحل میشوند نمیتوانند چاره ساز و کارساز باشند و جایگزین 2 نظام فوق شوند.و چون تداوم واستمرار ندارند در نتیجه کارایی ندارند و قادر به ایفای نقش نیستند.آسیب شناسی انتخابات طی 35 سال گویای  این واقعیت است  که فقدان این دو نظام مهم در قبل ،حین و بعد از برگزاری انتخابات از موانع اصلی ضعف در توسعه سیاسی است.از نظر منتخبین (رای آوران)،مردم (رای دهندگان)و ائتلاف ها (رای سازان)قضیه به همین شکل است و با ملاحظه و بررسی در تمامی انتخابات هم در طی سالیان گذشته این مسئله صادق بوده و هست.لذا برای آمادگی بیشتر چند توصیه خدمت عزیزان ارائه می شود.

شورایی که قراراست 4 سال فعالیت نماید شایسته است حداقل یک دوره کوتاه چندماهه تفکر، طراحی و برنامه ریزی نماید.

الف ) اهداف دوره کسب آمادگی:
(1-الف) انسجام بخشی و حرکت بسوی تعامل و وحدت جمعی اعضای شورا.
(2-الف) ایجاد و فعالیت اتاق فکر جمعی با تشکیل کارگروه ها و کمیته های مختلف مورد نیاز.
(3-الف) انجام بررسی های کارشناسی و اطلاع از آخرین روندو ضعیت بخشهای مختلف شهر و شهرداری.
(4-الف) تعامل با مدیران و مسئولان مختلف شهری و استانی جهت هم اندیشی  و ..... به منظور آگاهی از موانع و مشکلات و برنامه های آتی ودر دست اقدام و...
(5-الف) مطالعه و بررسی در مورد شوراهاو شهرداری های موفق و کارآمد در سطح کشورو عوامل موفقیت آنها برای بهره برداری در تنظیم برنامه های آینده.(بر اساس حدیث شریف که می فرماید:تجربه (تجارب) بالاتر از علم است)


ب)- برخی اقدامات جهت نیل به اهداف:
1- رایزنی های مختلف فردی و جمعی با اعضای محترم منتخب شورا به منظور ایجاد و تعمیق انسجام و اتحاد و همسو شدن نظریات و افکار تا از پراکندگی آرای اعضا در طی فعالیت جلوگیری شود و به سوی وحدت آرا و نظریات حرکت شود.
2-برگزاری جلسات بررسی وضع موجود شهر و شهرداری با حضور شهردار،معاونین ،شهرداران مناطق ،روسای سازمان های مختلف شهرداری  به منظور کسب آگاهی از آخرین وضعیت موجود در هر بخش و سازمان و موانع و مشکلات که با آن مواجه هستند و برنامه های در دست اقدام و آتی آنها.
3- برگزاری جلسات با مدیران مختلف شهری و استانی در اشکال مختلف برای استماع مطالب آنها و انعکاس نظرات و دیدگاه های اعضای منتخب شورا.
4- تعیین خط مشی ها و سیاست های کلان حاکم بر برنامه های شورا طی 4 سال آینده تا در چارچوب آنها ،برنامه ریزی ها انجام شود.
 5- تعیین اولویت های کاری مد نظر حداقل برای 6 ماه دوم سال 92 و سپس تعیین اولویت  های سال های 94،93و95
6- آسیب شناسی عملکرد 3 دوره قبلی شوراها به منظور آگاهی از:
1/6- فهرست کارها و اقداماتی که باید انجام میدادند و نتوانستند یا نگذاشتند که انجام شود و بررسی علل و عوامل این مانعیت ها و چرایی موضوع.
2/6- آنچه که نباید انجام می دادند ولی به هر دلیل انجام دادند و واکاوی مسایل دراین محور.
7- بررسی همه جانبه ی 3 محیطی که شوراهای دوره چهارم با آن مواجه میباشند:
1/7- محیط داخلی :شورا و شهرداری
2/7- محیط عملیاتی:شهری و استانی
3/7-محیط ملی:در سطح کشوری
به منظور آماده شدن برای طرح و برنامه ریزی برای 4 سال دوره فعالیت شورا در چهار چوب الگوی SWOT
محیط داخلی (قوت ها و ضعف ها)
محیط خارجی(فرصت ها و تهدیدات)
با عنایت به این شعار که :
(شورایی که قرار است مرجع و مرکز تصویب طرح ها و برنامه های شهرداری و شهر باشدخود باید پیش و بیش از سایر نهادها و مراکز دارای طرح و برنامه مصوب باشد.)

8-  موضوع خاص و ویژه:
آسیب شناسی موضوع انحلال شورای سوم کلانشهر اهواز و دلایل و عوامل آن
به منظور عبرت گیری ،درس آموزی و دریافت پیام های مثبت و منفی آن برای جلوگیری از بروز احتمالی آن در آینده

پ)- موضوع انتخاب رییس و اعضای محترم هیئت رئیسه شورا:
1) پیش از ورود به موضوع انتخاب هیئت رئیسه ،شایسته است اعضای محترم بر اتخاذ یک فرایند منطقی و عقلایی اجماع نمایند و با تبعیت از آن فرآیند توافقی ورود به موضوع نمایند.
2) مطالعه ی آیین نامه داخلی شورا و مرور آن توسط اعضای محترم شورا تا چنانچه نیاز با اصلاح و تکمیل و حذف اضافه دارد در اولین جلسه های رسمی شورا مبادرت به انجام این کار شود.
3)پیش از ورود به موضوع مصادیق و افراد نامزد برای ریاست واعضای هیئت رئیسه شورا،شایسته است در مورد شاخص ها ،ویژگی ها و مشخصات مورد نظر بحث و رایزنی شود و ویژگی های مد نظر احصا گردد و در مجموع معیارها و ملاک های مد نظر برای انتخاب رئیس و اعضای هیئت رئیسه شورا جمع بندی و مصوب گردد.
4) پس از مرحله تبیین و تدوین ویژگی ها و مشخصات ،کلیه افراد نامزد ریاست و عضویت هیئت رئیسه در چارچوب آن معیارها و ملاک ها مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرند وبرای تایید یا رد هر فرد کاندیدا بر اساس آن معیارها قضاوت و بررسی صورت گیرد.
بدیهی است در صورت عدم تدوین و اتفاق آرا بر چنین روندی،کار  به سمت روند سلیقه ای واجتهاد فردی و شخصی پیش می رود و درنتیجه توافق و اجماع در انتخاب رییس و اعضای هیات رئیسه شورا بسیار مشکل خواهد شد.

ت)- عناوین برخی موضوعات جهت دستور کار شورا:
1) موضوع: شورای شهر یا شورای شهرداری
واقعیت تلخ 3 دوره فعالیت شوراهای شهر در کشور آن است که بر خلاف متن مصرح در اصول یکصدم تا یکصد و ششم فصل هفتم قانون اساسی و قوانین مربوط به شوراهای اسلامی شهر،در عمل آنچه که طی 14 سال گذشته از ابتدای تاسیس و راه اندازی شوراها تا کنون و در 4 دولت گذشته ملاحظه شده اینکه
«شوراها بیشتر از آنکه شورای شهر باشند شورای شهرداری هستند و شده اند»
و بر اساس دلایل مختلف وشواهد گوناگون این موضوع قابل اثبات است یکی از محورهای مورد مطالعه و اقدام شوراها می تواند بررسی همین مسئله باشد که چرا شوراهای شهر،شورای شهرداری شده اند و هستند؟عوامل و دلایل آن چیست؟و برای خروج از این وضعیت چه اقداماتی متصور است و قابل انجام می باشد تا به سوی یک شورای شهر حقیقی و واقعی (وضع مطلوب)و دور شدن از شورای شهرداری(وضع موجود)حرکت شود.
2) چگونگی فعال شدن و فعال بودن شورا درترکیب شورای استان و شورای استان ها بعنوان یک عضو کارا و موثر و راه کارهای اجرایی تحقق این امر مهم.
3)موضوع رابطه و تعامل شورا با رسانه های جمعی مکتوب و غیر مکتوب حقیقی و مجازی برای ایجاد و تعمیق یک رابطه دو جانبه میان شورا و رسانه های مختلف گروهی
4)موضوع راه اندازی و تشکیل شورا یاری مناطق و محلات شهر با استفاده از تجربه شورای شهر تهران در این امر.
5) از آسیب های 3 دوره قبلی  عمر شوراها، اینکه مصوبات شوراها ضمانت اجرایی لازم را نداند لذا باید بررسی شود که چگونه میتوان ضمانت اجرایی برای آنها فراهم نمود.
6)موضوع نقد شورا و عملکرد آن واینکه خود اعضای شورا دراین امر پیش گام و پیش قدم شوند وعملی شدن آنرا زمینه سازی و بستر سازی نمایند.
7)همانند مجلس شورای اسلامی که دارای مرکز پژوهش ها می باشد پیشنهاد میشود شورای شهرکار گروهی متشکل از نخبگان ،صاحبنظران و اساتید دانشگاهی که در حوزه جامعه شناسی،برنامه ریزی شهری  و....دارای دانش و تجربه ی لازم هستند تشکیل داده تا در طی دوره 4 ساله فعالیت شورا،عملکرد شورا را با مطالبات اجتماعی جامعه تطبیق دهند و همچنین از لحاظ فکری و تئوریک بعنوان اتاق فکر و تصمیم سازان اعضای محترم شورا را در زمینه ی اتخاذ تصمیمهای مقتضی و مصوبات مفید یاری نمایند.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷
محیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
2
3
عالی بود
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
2
1
امیدوارم امیرحیات مقدم بتواند استان رانجات بدهد. منتظر این مردشجاع هستیم.
غلامرضا موسي قزويني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
1
2
مطلب خوبي بود. دست آقاي فضيلت پور درد نکند.واما بعد:شورا در اولين گام بايد برسر انتخاب رييس به توافق برسد.آن هم بر يک مبناي منطقي وعقلايي.ثانياً بايد دقت کرد که در انتخاب شهردار عوامل منفعت طلب برخي اعضاء را تحت فشار قرار ندهند و انتخاب شهردار محل تيول داري وتيول حواهي نشود..
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
3
0
شهردار فقط وفقط جناب آقای کتانباف. فقط کتانباف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
3
0
هیچکس مثل مهندس شمسایی نمیتونه این شهر رو آباد کنه
رها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
1
0
اگر در شهر اهواز تغییری صورت گرفته در دوران کتانباف بوده ، شهردارهای قبلی چه قدمی برداشتن چه چیز جدیدی ساختن ؟
بودجه شهر اهواز توی اون سالها خرج چی شد ؟؟؟!!!!
باید با دید روشن قضاوت کرد ...
تنها در دو سال گذشته چهره اهواز کمی تغییر کرده و پروژه های خوبی به مرحله اجرا رسیده ، وقتی کتانباف شهر دار اهواز شد وعده نداد ولی در عمل میبینیم که داره واقعاً برای شهر اهواز تلاش میکنه
محمدعلی جدیدالاسلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
0
0
باسلام خدمت برادر بزرگوار که نصایح مفید و مبسوطی بیا فرمودید . ای کاش پیش از اینها این افاضات را بیان میکردید تا اعضای شورای سوم از آنها پند میگرفتند و سالها کلانشهر بدون شورا نمیماند . امیدوارم در منصبی که هستید این توصیه ها را به منصه ظهور گذارید تا در بین مسئولین سنت شود و همگان پایبند به قانون شوند و اگر فرصتی یافتید عملکرد خود را در فرمانداری مرور کنید که چند درصد از این نصایح را خود عمل نموده اید . امیدواریم اعضاء محترم شورای چهارم از مطالب شما بهره کافی را برده تا به سرنوشت شورای سوم دچار نشوند . والاسلام
:
:
:
آخرین اخبار