تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۴۵۵۹۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
به بهانه فرا رسیدن بیستم شهریور سالروز حمله ی متفقین به ایران درسال 1320؛
سرباز وطن / مملكت كه مال شاه نيست
اطرافيان و مردم شهر كه عموما كارگران نفت بودند به او مي گفتند شاه تسليم شده و كشور را به متفقين سپرده تو هم تسليم شو و خودت را به خطر نينداز... گنجي محكم و استوار گفت: «مملكت كه مال شاه نيست، من سرباز وطنم..»
خوزنیوز/ شهاب داودی: در شهريور ماه سال 1320 زماني كه متفقين ،  ايران خصوصاً نقاط مهم و استرتژيك آنرا به اشغال خود درآورده بودند كمترين مقاومتي در مقابل اين اشغال همه جانبه صورت نگرفت اما دردومين شهر نفتي ايران مردي با اراده اي آهني و قلبي سرشار از ايمان و وطن پرستي  يكه و تنها به جنگ هواپيماهاي انگليسي رفت ... استوار گنجي كه فرمانده پاسگاه ژاندارمري فُلــوتين هفتـــكل (استان خوزستان)  بود وقتي خبردار شد هواپيماهاي متفقين قصد فرود در فرودگاه هفتــــــكل را دارند سوار بر اسب و تفنگ به دست ،خود را به آنجا رساند و اجـازه نشستن به هواپيماها را نداد...
       
مملكت كه مال شاه نيست

اطرافيان و مردم شهر كه عموما كارگران نفت بودند به او مي گفتند  شاه تسليم شده  و كشور را به متفقين سپرده تو هم تسليم شو و خودت را به خطر نينداز... گنجي محكم و استوار گفت: «مملكت كه مال شاه نيست، من سرباز وطنم..»
استوار سوار براسب ،خود را به فرودگاه رساند و پس از تاخت در باند فرودگاه، مردانه از اسب فرود آمد و تفنگش  را به آسمان كه در تسخير جنگنده هاي متفقين بود نشانه رفت و توانست بعدازچند شليك  يكي ازهواپيماهايي   كه در حال فرود آمدن بود را ساقط كند ... هواپيماي دوم وقتي اوضــــاع را چنين ديد فرودگاه و اطراف آنرا به گلوله بست كه در اين بين استوار گنجي شهيد و پيرمردي از عشاير قشقايي  بنام قليچ  كه براي كمك به استوار آمده بود نيز زخمي شد... ظاهراً در اين بين سربازي نيز به شهادت رسيد ولي متاسفانه سخن ها در اين مورد ضد و نقيض است... خون گنجي به زمين ريخت ولي رشادت او يك هواپيما را ساقط و هواپيماي دوم را فراري داد...  بعداز گنجي سربازان انگليسي و هندي در نبود مردي چون استوارگنجي كه جانش را صادقانه براي وطنش فدا كرده بود  ماهها  هفتكل را دراشغال خود داشتند و ساكنان شهر نيزاز دست شرارت انگليسي ها  چند ماهي به روستاهاي اطراف پناه بردند.

مقبره سرباز وطن ساكت و خاموش

اكنون كه بيش از هفتاد سال از آن واقعه مي گذرد وقتي به قبرستان هفتكل مي روي مخروبه سنگ وگچي را مي بيني كه در انبوه قبور آجر و سنگ نما شده سربرآورده ... وقتي درب آهني آنرا كنار مي زني قبر ساده اي را مي بيني كه تصــــوير تفنگي روي آن حكاكي شده و عبارت شهيد استوار گنجي روي آن به چشم مي خورد .در هزاره سوم كه الگوي جوانان قهرمانان هاليود و باليود شده اند مسئولين مي توانند با معرفي افرادي چون  استوار گنجي به جوانان و ساخت مقبره و نوشتن كتيبه ي از خود گذشتگي ايشان ، روح وطن پرستي و رشادت را در جوانان تقويت كنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
3
1
اگر مملکت مال شاه بود ! وضعیتی مثل ،سوریه ، لیبی ، عراق و مصر را داشتیم پادشاهان وطن و مردم وطن را مال خود می دانستند
محمد محمدي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
0
3
دفاع از وطن مختص و محدود به دوره خاصي نيست كما اينكه قدرت آرش كمانگير براي تعيين سرحدات ايران زمين ونيز دفاع جانانه هرمز كشاورز و پسرانش در مقابل حمله قوم مغول اگرچه در زمانهاي بسيار دوري اتفاق افتاده است اما همكنون در كتابهاي درسي فرزندانمان حك گرديده و گوشه كوچكي از ذهن كودكانه فرزندانمان را به خود اختصاص داده است .پس معرفي سرباز وطن واستوار هميشه پابرجا گنجي به مردم ميتواند به عنوان سمبلي ديگر از دفاع از مرزهاي كشورمان مطرح گردد و در اين ميان با توجه به دقت نظري كه از برادر بزرگوارمان جناب سردار نظر پور سراغ داريم ميشود برگزاري اولين يادواره شهداي مرزباني كشور را با محوريت استوار گنجي پيشنهاد داد .
سارا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
0
4
1- قابل توجه میراث فرهنگی استان که به پاسداشت رشادت این سرباز وطن که نمادوطن پرستی است مقبره ایشان را در فهرست آثار ملی ثبت و بازسازی نماید
2-اداره فرهنگ و ارشاداسلامی هفتکل می تواندبرنامه ویژه ای را جهت شناساندن این سرباز فداکار به نسل حاضربه عنوان یکی ازسرداران گمنام وطن وازمفاخرهفتکل انجام دهد
3-شورای شهرهفتکا تندیسی ازایشان را درمحل مناسبی درشهرهفتکل نصب کند
همولايتي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
0
0
نظر برادرمحمدي وخواهر سارا بسيار جالب وقابل تامل است واميدوارم كه مسئولين امر اعم از شهرستاني واستاني پيگير موضوع شوند.بنده متولد يكي از روستاهاي هفتكل هستم ولي ازاين دليرمرد اطلاعي نداشتم
سایه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
0
0
منکر رشادتها نمی شویم ولی چه خوب همانطور که سارا خانم اشاره کردن این اقدامات صورت گیرد. ولی فراموش نکنید در زمان اشغال متفقین نیروی دریایی فداکارانه جنگید ولی توان مقابله را نداشت و شاه جهت خونریزی بیشتری به ناچار این تصمیم را گرفت چون جنگ نابرابر می شد.
دیدی ندیدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
0
0
من خودم ساکن هفتکلم واقعا مقبره ایشون در وضعیت بدی قرار داره. ساراخانم شهرستان هفتکل با بی عدالتی استان دارای اداره فرهنگ و ارشاد نیست و فقط یه نمایندگی در اون وجود داره.
طبق اطلاعی هم از یکی از اعضای جدید شهرستان که از آشنایانمون هست دارم جز برنامه هاشون هست
مکوندی
|
-
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
0
0
مطلب زیبایی بود.واقعا باید قدر این اسطوره ها را بدانیم .مسئولین بجای اینکه مرتب در بوق و کرنا بدمند که تهاجم فرهنگی غرب به ریشه هایمان ضربه میزند کمی هم به فکر این داشته های فرهنگی باشند.
:
:
:
آخرین اخبار