تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۴۶۳۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بچیروویچ: اگر بمانم تا المپیک 2016 برنامه دارم/ دوست دارم با ایران،اسلوونی را شکست دهم!

سرمربی اسلوونیایی تیم ملی بسکتبال ایران می‌گوید علاقه دارد در ایران بماند و با تیم ملی بسکتبال به کارش ادامه دهد.

  اردوی تیم ملی بسکتبال ایران برای حضور در دو تورنمنت چین زیر نظر مهمد بچیروویچ سرمربی تیم ملی در حال برگزاری است. این اردو از بازیکنانی با تجربه و جوان تشکیل می شود و قرار است در نهایت ترکیبی از این بازیکنان راهی چین شوند. سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران در گفت و گو با ایسنا درباره دلیل انتخاب این بازیکنان و برنامه هایش برای ملی پوشان صحبت کرد. او با ابراز تمایل برای حضور در بسکتبال ایران از برنامه های بلند مدتش گفت. او تاکید کرد که بازیکنان جوان باید در اردوهای ملی خودشان را نشان دهند تا اندک اندک جایشان در تیم ملی را پیدا کنند.

*برنامه های تیم ملی برای حضور در تورنمنت های چین چگونه است؟

با صحبت‌هایی که با سازمان تیم های ملی داشتیم تصمیم گرفتیم با تیم ملی ب راهی چین شویم و بتوانیم به برخی بازیکنان که در رقابت های قهرمانی آسیا با ما نبودند فرصت بازی دهیم. در این میان از بازیکنان جوان و نوجوان نیز استفاده می‌کنیم تا بتوانم شرایط آنها را در اردوی ملی بسنجم. به همین دلیل لیستی را انتخاب کردم که نفرات مناسبی در آن باشند که طبق برنامه هایم از آنها استفاده کنم. در این لیست بازیکنانی حضور دارند که در تمرین های من حضور داشتند اما به فیلیپین اعزام نشدند و در کنار آنها نیز چند مهره از تیم ملی قرار دارند و بقیه تیم از جوانان تشکیل می شود.

*با چه هدفی چنین انتخاب هایی داشتید؟

ابتدا اینکه تیم ملی می خواهد در این دو تورنمنت نمایش قابل قبولی داشته باشد و به همین دلیل چند مهره با تجربه دعوت کردیم. از طرف دیگر می خواستم بازیکنان جوان ایران را ارزیابی کنم و سطحشان را بررسی کنم. به همین دلیل ترکیبی جوان جمع کردم تا به این هدفم نیز برسم. من از تیم ملی اصلی اصغر کاردوست، حامد آفاق و روزبه ارغوان را انتخاب کردم. سعید داورپناه، محمد حسن زاده و حامد حسین زاده نیز در اردوهای ملی با من بودند حالا نیز دعوت شده اند و دیگر بازیکنان، جوانانی هستند که می خواهم به آنها میدان بدهم تا برای آینده آماده شوند.

*پس این شروعی برای تزریق نیروهای جوان به تیم ملی است؟

من به جوان و پیر کاری ندارم اما می دانم که باید این بازیکنان نیز فرصتی برای خودنمایی داشته باشند. این اردو و تورنمنت فرصتی است که آنها خودشان را نشان دهند. پتانسیل خود را بروز دهند و بازی کنند. مطمئنا با توجه به سن و سال و تجربه ای که دارند سنجیده می شوند و به همین دلیل باید تلاش کنند. از طرف دیگر ما می دانیم نمی توان همیشه از ستاره های تیم ملی استفاده کنیم و این بازیکنان جوان اندک اندک باید کاری کنند که ما آنها را نیز وارد ترکیب کنیم. یعنی تلاش کنند تا به آنها اعتماد کنیم.

*در این چند جلسه تمرین انگیزه آنها را چطور دیدید؟

بازیکنان مستعد و با انگیزه ای داریم. بازیکنانی که جام جهانی را تجربه کردند با تجربه تر شده اند و خیلی روان کار می کنند. این بازیکنان نسل بعدی تیم ملی هستند و باید با تمام توان در این مدت تمرین کنند. این روزها فرصتی برای این بازیکنان است که بجنگند و جای خود در تیم ملی تقویت کنند. بازیکنان زمانی که وارد اردوی ملی می شوند باید تلاش کنند و باید بنجنگند تا بتوانند نظر کادرفنی را جلب کنند.

*در سال پیش رو به مهره های کلیدی خود استراحت می دهید؟

بله این بازیکنان خیلی کمتر وارد اردوی ملی می شوند. برخی از آنها که با ماهان کار می کنند و بعضی نیز آماده می شوند تا لیگ آغاز شود. این بازیکنان سال دشواری را پشت سر گذاشتند و قهرمان آسیا شدند و حالا باید استراحت کنند تا با قدرت برای لیگ آماده شوند. پس از لیگ نیز برنامه های تیم ملی آغاز می شود که من دوباره بهترین ها را به اردو دعوت خواهم کرد.

*با توجه به اینکه سال آینده جام جهانی را پیش رو داریم آیا به باشگاه ها پیشنهاد می کنید که از بازیکنان جوان نیز استفاده کنند تا آنها آماده شوند؟

من نمی توانم پیشنهاد کنم چرا که باشگاه ها حرفه ای هستند و می دانند بسکتبال به چه چیزی نیاز دارد. باید هر بازیکنی که برای آینده بسکتبال ایران است در لیگ به میدان برود تا ساخته شود. واقعا سال حساس و مهمی پیش رو داریم و باید قدرتمند گام برداریم. به نظر من لیگ پیش رو اهمیت زیادی دارد و بسیار تاثیرگذار است. تمام باشگاه ها باید با کیفیت کار کنند. می دانم حرفه ای هستند و چنین تفکری نیز دارند و به همین دلیل بسیار امیدوارم.

*وضعیت قرادادتان چطور است؟ آیا تمایل دارید در ایران بمانید؟

بله من علاقه دارم در ایران به کارم ادامه دهم. باید برنامه ریزی و مذاکره کنیم و سپس تصمیم نیز بگیریم. یک طرف نظر من است و طرف دیگر فدراسیون قرار دارد و باید نظر بدهد. من آماده ام که با تیم ملی ایران گام بردارم و پیش بروم.

*اگر قرار باشد در ایران بمانید برنامه ای بلند مدت برای المپیک 2016 نیز خواهید داشت؟

مطمئنا. باید با برنامه گام برداریم و به نسل جوان کنونی توجه کنیم. باید در کنار برنامه ریزی های کوتاه مدت به آن بازی ها نیز توجه کنیم. باید بازیکنانی چون علی الله‌وردی را برای آن دوره بسازیم که در کنار نسل با تجربه تر آن سال ها برای تیم ملی بازی کنند. هم اکنون ما یک نسل جوان چون سجاد مشایخی، صالح فروتن و وحید دلیرزهان داریم و پشت سر آنها محمد یوسف‌وند و الله‌وردی وارد می شوند. باید به تمام آنها توجه کنیم تا آماده شوند.

*پس از قهرمانی در آسیا به کشورتان رفتید. تعطیلات خوب بود؟

بله. تعطیلات همیشه خوب است.(با خنده)

*آیا هم وطنانتان برای قهرمانی به شما تبریک می گفتند؟

بله اکثرا خبر داشتند. چند رسانه با من صحبت کرد و از وضعیت بسکتبال آسیا پرسید. بازیکنانم با من صحبت کردند و تبریک می گفتند. مارکو میلیچ واقعا خوشحال بود و سانی نیز این قهرمانی را با ارزش می دانست.

*رقابت های قهرمانی اروپا نیز در حال برگزاری است. مسابقه ای را از نزدیک دیدید؟

بله من در دو مسابقه حضور داشتم و از نزدیک دیدم. شرایط تیم ها خوب است و رقابت ها سطح بالایی داشت.

*وضعیت اسلوونی چطور است؟

تیم خیلی خوبی داریم. با قدرت وارد رقابت ها شده و می جنگند. امیدوارم بتواند سهمیه جام جهانی بگیرد و با ما همگروه شود. خیلی دوست دارم با اسلوونی در جام جهانی همگروه شویم.

*چرا؟

(باخنده) این یک شانس بزرگ برای ما است چون تیم کشورم را می شناسم می توانیم برابرشان به پیروزی برسیم. می توانیم در جام جهانی شکستشان دهیم.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار