تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۳:۱۴
کد خبر: ۴۷۴۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دیدار متفاوت مدیران فوتبال با جانبازان/
از کری دوست پرسپولیسی شهید همت تا درخواست برای ورود بانوان به ورزشگاه+عکس
صبح دیروز مسئولین فدراسیون فوتبال به مناسبت هفته دفاع مقدس در مرکز توانبخشی ثاراله حضور یافتند.
در اين بازدید مهدی محمد نبی – دبیرکل ، مهدی تاج – رئیس سازمان ليگ برتر، فریده شجاعی – رئیس امور بانوان، محمدرضا ملامحمد – رئیس کميته فرهنگی، امیرحسین حسینی – رئیس روابط عمومی، شهرزاد مظفر – سرمربی تيم ملی فوتسال، مسئولين جمعيت حامیان هوادار فوتبال و جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند.

رئیس فدراسیون که به دلیل جلسه اش با وزیر ورزش و جوانان نتوانسته بود به همراه سایر مسئولین فدراسیون فوتبال به این مرکز بیاید، ظهر امروز در این مرکز حضور یافت و از جانبازان این مرکز عیادت کرد.
موسوی – رئیس مرکز توانبخشی در بدو ورود مسئولین فدراسیون و رسانه های گروهی ضمن خیر مقدم تاريخچه ای از مرکز و تعداد جانبازان حاضر در آن را بیان کرد و سپس جمع حاضر به عیادت جانبازان این مرکز رفته و پای در دل فوتبالی آنها نشستند.

از نکات جالب این برنامه می‌توان به فوتبالی بودن اکثر جانبازان اشاره کرد. آنها کاملا اخبار ورزشی را پیگیری کرده و در جریان ریز به ریز مسائل فوتبال بودند. بعضی از آنها از هواداران دو آتیشه پرسپولیسی و استقلال بودند که در اتاق‌ها یا محل تخت‌شان پر بود از عکس‌های فوتبالی تیم‌های محبوب‌شان که لا به لای عکس شهدای برجسته جنگ تحمیلی خودنمایی می‌کرد.

موسوی، مدیر مرکز توانبخشی پیش از ورود حضار به محل نگه داری از جانبازان خطاب به آنها گفت: در این مرکز در حال حاضر 30 جانباز قطع نخاعی که بعضا از گردن به پایین فلج هستند، اقامت دارند. قطعا شما برای حضور در این جمع دعوت شده‌ هستید و مقدماتان را گرامی می‌داریم.


در بدو ورود مدیران فدراسیون به سالنی که برخی از جانبازان در آن حضور داشتند، یکی از جانبازانی که گفته شد شانزده روز است به صورت دمر روی تخت خوابیده بود تا زخم کمرش خوب شود، مدیران فدراسیون را به باد انتقاد از شرایط فوتبال کشور گرفت. او گفت: چرا زمین‌ها و استادیوم‌های خوبی برای تیم‌های فوتبالی نمی‌سازید؟ تیم‌های ملی را قوی کنید که به این تیم‌های عربی نبازند. به هر کسی به ببازید ولی به تیم‌های عربی نبازید! به جای این که از این حریفان گمنام و کوچک برای تیم ملی بیاورید، با تیم‌های مثل آلمان، فرانسه و ... بازی تدارکاتی برگزار کنید، ‌تلاش کنید تا فوتبال ما جهانی شود.

نبی در پایان درد دل‌های این جانباز گفت: فعالیت‌های ما در فدراسیون در سه بخش پیگیری می‌شود که فقط تیم بزرگسالان شامل آن نیست. به طور مثال ما در فوتسال رشدهای خوبی داشتیم و با همین منابعی که داریم هر کاری که از دستمان برمی‌آمده را انجام داده‌ایم.

این جانباز استقلالی به نبی گفت: خیلی فوتسال برای مردم اهمیتی ندارد به فوتبال برسید. این چه وضع فوتبال ماست؟ اصلا کیفیتی ندارد!

در یک دیدار دیگر جانبازی خطاب به روسای فدراسیون می‌گفت بازی‌های داخلی برایم اهمیتی ندارد. من مسابقات ملی را بیشتر پیگیری می‌کنم. البته از استقلالی‌ها گله دارم، چرا که یکی، دو مرتبه ما را به ورزشگاه دعوت کردند، اما ما را دوباره از آنجا بیرون آوردند و شرایط اصلا خوب نبود.


این جانباز از تاج می‌خواست تا شرایطی را فراهم کند تا یکی از خویشاوندانش بتواند در یکی از تیم‌ها تست دهد و اگر کیفیت داشت از او استفاده کنند.

جانباز دیگری همه چیز را بر وفق مراد می‌دانست و می‌گفت در عین حال باید در لیگ بیشتر کار شود. من ضعیف‌ترین بازی‌ را در داربی دیدم و از این موضوع خیلی ناراحتم.

در ادامه بازدید‌ها یکی دیگر از جانبازان که او هم قطع نخاعی بود، اما شرایطش به گونه‌ای بود که امورات سایر جانبازان را پیگیری می‌کرد، نامه‌ای برای علی کفاشیان نوشته بود تا به دست او بدهد. تاج نامه را از او گرفت تا به کفاشیان بدهد و بخشی از آن را خواند. در بخشی از آن نامه نوشته شده بود "چرا همه تیم‌های شهرستانی باید قربانی پرسپولیس و استقلال شوند؟ او نوشته بود نباید پول بیت المال تا این حد صرف فوتبالی شود که الان کیفیتی ندارد."

تاج به این جانباز گفت: به هر حال از رفتن تیم ملی به جام جهانی خیلی از مردم خوشحال هستند. اگر ایثارگری‌ها و رشادت‌های شما نبود ما هم الان فوتبالی نداشتیم که بعضا از برخی نتایج آن خوشحال شوند. ما پیراهن‌هایی را از تیم ملی برای شما یادگاری آورده‌ایم، اما این پیراهن‌ها در قیاس با لباس‌های شما هیچ ارزشی ندارد. شما لباس های مقاومت و ایثار بر تن کرده‌اید.

اما این جانباز در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر این که چه گله‌ای از فوتبال الان دارید، گفت: من فوتبال الان را دوست ندارم، من فوتبال قبل از انقلاب را دوست دارم. آن زمان بازیکنان با تعصب و با غیرت بیشتری بازی می‌کردند . البته این را بگویم زمانی که فقر و فساد در جامعه نباشد، ما موفق هستیم نه زمانی که عده‌ای پول بیت المال را به جیب بزنند و این گونه باشند.



وی گفت: من در این نامه پیشنهاداتم را در سه بخش عنوان کرده‌ام که یک بخش آن مربوط به مسائل فرهنگی است،‌ چرا خانم‌ها نباید به ورزشگاه‌ها بیایند؟ ممانعت از ورود آنها کار غلطی است. جوانان ایرانی غیرت دارند و در برابر حضور خانم‌ها حرف‌های رکیک نمی‌زنند. ما جانباز شده‌ایم که این حرف‌ها در این استادیوم ها نباشد. دختران این مملکت انسانند، به آنها حق بدهید به استادیوم بیایند تا جامعه ایرانی سربلند باشد.

یکی دیگر از جانبازان که از گردن به پایین حسی نداشت، اما شرایطش به گونه‌ای بود که برخی از امور مدیریتی را در این مرکز انجام می‌داد نیز گفت: من در محرم سال 61 مجروح شدم و نهایتا کارم به این شرایط رسید، هر میدانی رشادت‌های خودش را دارد. در میدان جنگ جوانان مملکت از جانشان گذشتند و در فوتبال هم جوانان باید با ایثار و رشادت بازی کنند و برای همه شما آرزوی موفقیت دارم.


"موسی سلامت"، جانباز به شدت پرسپولیسی بود که وقتی حضار وارد اتاقش شدند به شدت حیرت کردند. در اتاق او بیش از هزار قطعه عکس از رزمندگان، شهدا، جانبازان ، ورزشکاران ، هنرمندان و سیاسیون و ... وجود داشت. او با پارچه‌ها و کاغذهای قرمزی اتاقش را مزین کرده بود و بعضا وسایل کوچک آبی رنگی با علامت‌هایی که نشان دهنده پرسپولیسی بودن شخص بود هم وجود داشت. این جانباز خوش مشرب و شوخ طبع با نشان دادن عدد شش به دوربین‌ها از لفظ شش تایی‌ها استفاده می‌کرد. "موسی" که قطع نخاعی بود و در قدرت شنوایی و تکلم هم مشکلاتی داشت، به سختی می‌گفت: من پرسپولیسی هستم. البته سردار ما را تحویل نگرفته ‌است، ما چیزی نمی‌خواهیم و فقط می‌خواهیم از ما یادی کنند و به ما سر بزنند. من نقاشی می‌کنم ، شطرنج بازی می‌کنم و خیلی کارهای دیگر هم انجام می‌دهم. سر زدن از جانبازان باعث زنده نگه داشتن فرهنگ جبهه و ایثار می‌شود. من با شهید همت دوست بودم و خانواده اش هم بعضا به من سر می‌زنند.

وی در صحبت‌های ورزشی‌اش گفت: فقط پرسپولیس، زمانی دوست دارم استقلال ببرد که این تیم با تیم‌های خارجی بازی کند. من از شما می‌خواهم این دعوای پرسپولیس و داوری را هر چه زودتر خاتمه دهید و آنها را با هم آشتی دهید. داور که پذیرفته اشتباه کرده و از پرسپولیسی‌ها هم عذرخواهی کرد. تصمیمش ناحق بود،‌اما ادامه دادن این وضعیت باعث می‌شود آرامش جوانان بر هم بریزد . میلیون‌ها هوادار در کشور هستند که باید حواسمان به آنها باشد.

 در پایان این دیدار موسوی، مدیر مرکز توانبخشی خطاب به تاج و نبی گفت: وظیفه شما الان بسیار سنگین است، من از حضورتان بسیار تشکر می‌کنم. اما بدانید شما از جمله تعیین کننده فرهنگ این جوانان هستید. ما الان جوانانمان را به دستان شماها سپرده‌ایم و فرمانده‌هان جنگ الان شما هستید، وظیفه شما خطیر است و خوشحالیم که در این راه موفق باشیم.


نبی نیز در این باره گفت: ما بخشی از توصیه‌هایی که بزرگان و عزت مندان در این جا دارند را می‌توانیم انجام دهیم. اما بخش دیگر از ما خارج است و آن را به دست مردم می‌سپاریم. متاسفانه مد شده زشتی‌های ورزش بیشتر نمایان می‌شود، در حالی که خوبی‌هایی هم دارد که باید آنها را هم به مردم گفت.

تاج هم که از دیدن شرایط برخی از جانبازان متاثر شده بود، گفت: وقتی شنیدم جانبازی 16 روز دمر خوابیده تا زخمش خوب شود، خیلی به فکر رفتم. گفتنش راحت است. عمل کردنش بسیار سخت است. ما نمی‌فهمیم که آنها چه می‌کنند.

در این دیدارها کمیته‌ فرهنگی فدراسیون فوتبال به هر کدام از این جانبازان یک پیراهن تیم ملی با شماره "8" به یادبود هشت سال دفاع مقدس و همین طور نام آن جانبازان که بر پشت پیراهن‌ها درج شده بود، به همراه یک شاخه گل و یک کیف لباس ورزشی هدیه داد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار