تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۴۷۵۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارشی از روز پرکار روحانی؛
از طرح‌های ضد تحریمی آلمان‌ها تا استقبال گرم اولاند +تصاویر
روحانی که به منظور شرکت در شصت و هشتمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است؛ روز اول سفر خود را با دیدارهای مهم و همچنین سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به پایان برد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی که به منظور شرکت در شصت و هشتمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است؛ روز اول سفر خود را با دیدارهای مهم و همچنین سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به پایان برد. 



رئیس جمهور قبل از برنامه سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی ملاقات‌هایی جداگانه با روسای جمهور فرانسه، اتریش، نخست وزیران فیجی و پاکستان و وزیر امورخارجه آلمان دیدار و گفت و گو کرد.

دیدار با نخست وزیر فیجی

رئیس جمهور به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد با نخست وزیر فیجی که رئیس گروه 77 هم هست، دیدار کرد.

دكتر حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در دیدار نخست وزیر فیجی و رییس گروه 77 با وی، با اشاره به اهمیت روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور فیجی، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات و روابط دوستانه با این کشور تاکید کرد.

دکتر روحانی به نقش فیجی در گروه 77 اشاره کرد و گفت: در شرایط امروز جهانی گروههایی نظیر گروه 77 و جنبش عدم تعهد می‌توانند نقش سازنده‌ای در معادلات جهانی داشته باشند.

گروه 77

گروه ۷۷ در ۱۵ ژوئن سال ۱۹۶۴ میلادی و توسط ۷۷ کشور در حال توسعه امضاکننده اعلامیه گروه ۷۷ در پایان نخستین جلسه کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) در شهر ژنو سوئیس تأسیس شد.

نخستین اجلاس سطح وزیران این نهاد از دهم تا 25 اکتبر سال 1967 در الجزیره پایتخت الجزایر برگزار شد و منشور آن نیز در همین اجلاس تدوین شد.

اکنون ۱۳۲ کشور در گروه ۷۷ عضویت دارند اما با همان نام اولیه شناخته می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار در روز چهارشنبه ششم بهمن 1389 ریاست این گروه را به مدت یک سال برعهده گرفت.



سبز کم‌رنگ:اعضای سابق
سبز:اعضای تازه
سبز تیره:اعضای ثابت

دیدار با رئیس جمهور فرانسه

«حسن روحانی» و «فرانسوا اولاند» روسای‌جمهور ایران و فرانسه همانطور که پیشتر اعلام شده بود، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کردند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در دیدار با فرانسوا اولاند همتای فرانسوی خود با اشاره به مناسبات طولانی میان دوکشور در زمینه های گوناگون فرهنگی، سیاسی و اقتصادی گفت: جمهوری اسلامی ایران و فرانسه می‌توانند در خصوص توسعه روابط دو جانبه و مسایل و موضوعات منطقه ای و بین المللی با یکدیگر همکاری کنند.

وی با بیان اینکه فرانسه از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ نقش مهمی در خصوص موضوع هسته‌ای ایران ایفا کرده است، در خصوص استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای ایران، اظهار داشت: رویکرد غیرمنطقی و غیرقانونی که در این ارتباط وجود دارد، باید جای خود را به رویکرد سازنده ای بدهد که موجب حل و فصل مسائل گردد.

رییس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بنا به دلایل دینی و اخلاقی هرگز به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و این موضوع که ایران حق برخورداری از تکنولوژی هسته‌ای را دارد، باید از سوی همگان پذیرفته شده و زمینه‌های همکاری نیز گسترش یابد.

فرانسو اولاند نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از دیدار با دکتر روحانی با بیان اینکه این نخستین بار از سال ۲۰۰۵ میلادی است که دیداری در این سطح بین روسای جمهور فرانسه و ایران برگزار می‌شود، آن را نقطه امیدبخشی توصیف کرد و اظهار داشت: فرانسه علاقمند است روابط خوبی با ایران داشته باشد.

رییس جمهور فرانسه با اشاره به روابط طولانی فرهنگی و اقتصادی دو کشور تأکید کرد: زمینه‌های مهمی وجود دارد که ایران و فرانسه براساس علائق مشترک بتوانند در زمینه حل مسایل و بحران‌های منطقه‌ای همچون موضوع سوریه و لبنان با یکدیگر همکاری کنند.

فرانسه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و از جمله کشورهای عضو گروه موسوم به 1+5 است.



همچنین اولاند در نطق مجمع سازمان ملل درباره ایران و برنامه های هسته ای این کشور گفت: اظهارت رئیس جمهور ایران تحولی مثبت است و ما برای حل اختلافات با ایران درباره برنامه هسته ای این کشور با تهران گفتگو می کنیم.

وی به تاکید بر اینکه از ایران انتظار تحرکات عملی درباره برنامه هسته ای این کشور را داریم، گفت: پاریس اقدامات ملموسی را می خواهد که نشان می دهد تهران برنامه های هسته ای نظامی خود را متوقف می کند.



فرانسوا اولاند

"فرانسوا ژرار ژرژ نیکلای اولاند" در روز شش مه ۲۰۱۲ با کسب ۵۱ درصد از آرای مردم فرانسه در دور دوم انتخابات، به ریاست جمهوری فرانسه برگزیده شد. او از ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۸ دبیر اول حزب سوسیالیست فرانسه بود. وی از ۱۹۹۷ تا کنون نماینده مجلس فرانسه از شهرستان کورز است. فرانسوا اولاند از ۱۵ مه ۲۰۱۲ دوره ریاست جمهوری خود را رسماً آغاز کرد.

"فرانسوا اولاند" پیش از این در گفتگو با رویترز اظهار داشت: که دعوت حسن روحانی رئیس جمهور ایران را برای ملاقات در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پذیرفته است.

اولاند نخستین رهبر یک کشور غربی از گروه 1+5 است که با روحانی دیدار کرده است.

آخرین دیدار میان سران ایران و فرانسه در سال 2005 میان سیدمحمدخاتمی و ژاک شیراک رؤسای جمهور وقت دو کشور در پاریس انجام شد.


ملاقات ژاک شیراک و سیدمحمدخاتمی سران وقت فرانسه و ایران
در کاخ الیزه پاریس - ۱۳۸۴

دیدار بار رئیس‌جمهور اتریش

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی عصر امروز سه‌شنبه در حاشیه شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل با رئیس جمهور اتریش دیدار کرد.

رئیس جمهور کشورمان که در دیدار با همتای اتریشی خود گفت: تحريم و تهديد در برخورد با ملت ها هرگز قابل پذيرش نبوده و جمهوري اسلامي ايران تحريم‌هاي يکجانبه اروپا عليه ملت ايران را در مسير حل و فصل مسائل مضر و ناکارآمد مي‌داند.

رييس جمهور ضمن اظهار اميدواري از رفع تحريم ها عليه مردم ايران، گفت: تحريم هاي بانکي و مهمتر از آن تحريم دارو عملي غيرانساني است.

هان فيشر رييس جمهور اتريش نيز در اين ديدار با اشاره به سوابق ديدارهاي خود با مقامات جمهوري اسلامي ايران گفت: اتريش در جهت مرتفع کردن مسائل موجود در روابط ايران با اتحاديه اروپا طي 6 ماه آينده تلاش خواهد کرد.



هاینس فیشر

اتریش یکی از کشورهای اروپای غربی است. پایتخت آن وین است. این کشور از شمال با آلمان و جمهوری چک، از شرق با اسلوواکی و مجارستان، از جنوب با ایتالیا و اسلوونی و از غرب با سوئیس و لیختنشتاین هم‌مرز است.

"هاینس فیشر" در انتخابات ریاست‌ جمهوری اتریش در پنجم اردیبهشت سال 1389 برای بار دوم به عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شد.

فیشر با کسب 79درصد از آرا، جز محبوب‌ترین چهره اتریش محسوب می‌شود.

پیش از این دیدار، روزنامه هاي وينر سايتونگ ، كورير و كلاينه سايتونگ خبر دیدار روحانی و فیشر در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل را داده بودند.

گفتنی است پیش از این "سید محمد خاتمی" رئیس جمهور سابق ایران که برای سخنرانی در دو نشست فرهنگی به وین سفر کرده بود با فیشر دیدار و گفتگو کرده بود.


سید محمد خاتمی و هاینز فیشر،در کاخ هوف برگ

دیدار با وزیر امور خارجه آلمان

وزير امور خارجه آلمان با حضور در محل اقامت دکتر روحاني رييس جمهوري اسلامي ايران با وي ديدار و گفتگو کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني رييس‌جمهوري اسلامي ايران در اين ديدار با تبريک انتخاب مجدد مرکل، از توسعه روابط تاريخي و سنتي ايران و آلمان ابراز خرسندي کرد.

رييس جمهور گفت: ما در مذاکرات 5+1 بايد فعال‌تر باشيم تا اين موضوع زودتر به نتيجه برسد که ظاهراً در طرف اروپايي هم اراده لازم وجود دارد.

دکتر روحاني ضمن ابراز نگراني از بحران سوريه بر لزوم تلاش براي برچيده شدن سلاح شيميايي و کشتار جمعي از منطقه تأکيد کرد.

رييس جمهور تصريح کرد: بنده در مورد سوريه از تبليغات سخن نمي‌گويم. من از سرهاي بريده و بدن‌هاي پاره‌ پاره‌اي سخن مي‌گويم که به اسم دين قرباني شده‌اند.

 وزير امور خارجه آلمان نيز در اين ديدار با قدرداني از سخنان دکتر روحاني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد گفت: رويکرد شما بسيار سازنده بود.

وي روابط دوجانبه بويژه در زمينه تجاري ايران و آلمان را گسترده و قديمي دانست و گفت: آلمان به عنوان يک کشور تجاري تحريم را دوست ندارد.

وزير امور خارجه آلمان مذاکرات آينده گروه 1+5 با ايران را اميدوارکننده دانست و گفت: آلمان خواستار کاهش و انعطاف‌پذيري تحريم‌ها بوده و ما به دنبال راه حل سياسي و ديپلماتيک در اين موضوع هستيم.


"گیدو وستروله"


آلمان با نام رسمی جمهوری فدرال آلمان، کشوری در قاره اروپا با پایتخت برلین است. آلمان با ۸۲ میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین کشور اروپا است.

"گیدو وستروله" سیاست‌مدار لیبرال آلمانی و دارای دکتری حقوق است که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ رهبری حزب دموکرات آزاد آلمان را به عهده داشت. وی از ۲۸ اکتبر ۲۰۰۹ وزیر امور خارجه آلمان است. وی همچنین تا ماه می ۲۰۱۱ قائم مقام صدر اعظم آلمان آنگلا مرکل بود.

وستروله در تابستان سال ۲۰۰۴ بطور رسمی همجنسگرا بودن خود را اعلام کرد.

تاریخچه دیدار ایران و آلمان به اسفند 87 برمی‌گردد.

 
دیدار خاتمی و شرودرصدر

گرهارد شرودر صدر اعظم سابق آلمان با سفر به ایران با محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق ایران دیدار و گفتگو کرد.

دیدار با نخست وزیر پاکستان

نخست وزير پاکستان در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد با حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني رييس‌جمهوري اسلامي ايران ديدار و گفتگو کرد.

نخست وزير پاکستان در اين ديدار ضمن تبريک به دکتر روحاني به عنوان رييس‌جمهوري اسلامي ايران خواستار ارتقاء هر چه بيشتر روابط دوجانبه شد.

وي در خصوص پروژه خط لوله گاز پاکستان نيز گفت: وزير نفت پاکستان را در اين خصوص به تهران خواهد فرستاد.

وي همچنين از دکتر روحاني براي ديدار از کشور پاکستان دعوت کرد.



گفتنی است حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان و هیات ایرانی حاضر در نیویورک، در ضیافت ناهار بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل شرکت نکردند.
بر اساس پروتکل‌های تشریفاتی رسمی ایران، هیأت‌های ایرانی در ضیافت‌هایی که در آن مشروبات الکلی سِرو می‌شود شرکت نمی‌کنند.

هیأت‌های ایرانی در گذشته هم هیچگاه در این مراسم شرکت نکرده‌اند.

پیشتر برخی رسانه‌های خارجی، از محل برپایی این ضیافت به عنوان محل احتمالی اولین دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا یاد کرده بودند.
:
:
:
آخرین اخبار