تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۴۷۶۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشاور امنیت ملی آمریکا:گفت‌وگوی اوباما و روحانی سازنده و دوستانه بود

مشاور امنیت ملی آمریکا اولین گفت‌وگوی تلفنی بین رییس‌جمهور ایران و همتای آمریکایی‌اش را «دوستانه و سازنده» دانست.

06-179.jpg

  مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه در گفت‌و‌گو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که هیات ایرانی با دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا درخواست گفت‌وگوی تلفنی بین اوباما و حسن روحانی همتای ایرانی‌اش را مطرح کردند.

رایس مدعی شد: امروز در کمال تعجب آنها با ما تماس گرفتند تا بگویند رییس‌جمهور روحانی مایل است با رییس‌جمهور اوباما در مسیر خروج از شهر گفت‌وگوی تلفنی داشته باشد و ما توانستیم ترتیب این تماس را بدهیم و آنها گفت‌وگوی سازنده داشتند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد که گفت‌وگوی کامل رایس با فرید زکریا روز یکشنبه در ساعت 10 و 13 دقیقه صبح به وقت محلی پخش خواهد شد.

رایس گفت که تماس روز جمعه حدود 15 دقیقه طول کشید و افزود: البته این تماس که با ترجمه انجام شد بسیار کوتاه بود، ولی برای انتقال پیام‌ها از دو طرف کافی بود.

مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه گفت: مسلم است که وقتی سران دو کشور که حدود 35 سال است در این سطح با یکدیگر حرف نزده‌اند صحبت می‌کنند، این یک اتفاق پیشگامانه است. ولی هر دو تعهدشان به تلاش برای جستجوی مسیر دیپلماتیک به صورت سازنده را ابراز کردند.

رایس با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌یی ایران، گفت که یک سلاح هسته‌یی در ایران برای اوباما غیرقابل پذیرش است. روحانی به نوبه خود گفته است که ایران علاقه‌ای به دسترسی به سلاح هسته‌یی ندارد، گرچه اظهاراتش با بدبینی مواجه شده است.

مشاور امنیت ملی آمریکا به فاکتورهای مختلفی که به تغییرات احتمالی که در روابط ایران و آمریکا منجر شد از جمله فشار بین‌المللی و تحریم‌ها علیه ایران و نیز انتخاب روحانی به عنوان رییس‌جمهور اشاره کرد و گفت: اکنون فرصتی پیش آمده است تا پیشنهاد یک راه‌حل دیپلماتیک آزموده شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار