تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۴۷۷۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رابطه با آمریکا در اقتصاد معجزه نمی‌کند
مدیرعامل سابق بانک‌های صادرات و تات با بیان اینکه رابطه با آمریکا در اقتصاد کشور معجزه نمی‌کند، افزود: یکی از مهمترین دلایل مشکلات اقتصاد کشور عدم استفاده از ظرفیت کامل منابع داخلی است.

سیدبهاء‌الدین حسینی هاشمی مدیرعامل سابق بانک‌های صادرات و تات اظهار داشت: بخش عمده‌ای از مشکل اقتصاد ما ناشی از عدم مدیریت و ناکارآمدی است و اینکه اقتصاد ما رشد منفی پیدا کرد، علت‌های مختلفی در این موضوع دخالت داشتند.

وی افزود: یکی از مهمترین دلایل در این رابطه عدم استفاده از ظرفیت کامل منابع است که مهمترین منابع هم مربوط به منابع مدیریتی و نیروی انسانی می‌شود و بعد از آن باید به منابع طبیعی اشاره کرد؛ همچنین باید به برنامه‌ریزی توجه کافی داشت و جزیره‌ای کار نکرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: البته نباید از اثر مشارکت در بعد بین‌الملل در همه زمینه‌ها غافل شد و در اقتصاد هم نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت، ما در کشور یک خزانه ریالی داریم و از سوی دیگر هم یک پس‌انداز در سایر کشورها وجود دارد؛ پس‌انداز کشور ما رشد منفی داشته و افزایش سرمایه‌گذاری از محل پس‌انداز ملی برای ما مقدور نبود و در واقع در این رابطه رشد ما منفی بود.

حسینی‌هاشمی با بیان اینکه در کشور ما پس‌انداز واقعی برای توسعه سرمایه‌گذاری که معیار رشد و توسعه است وجود نداشت، گفت: اکثر کشورها از یک خزانه غنی به اسم خزانه بین‌الملل برخوردارند و در واقع از سایر ملت‌ها برای توسعه خود استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: ایران یک مزیت نسبی بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری خارجی دارد، چرا که ایران کشوری ثروتمند است و به راحتی می‌تواند در طول سال 200 میلیارد دلار منابع طبیعی خود را به پول تبدیل کند که این 200 میلیارد دلار پشتوانه بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی و همچنین انگیزه بسیار مناسبی در این زمینه است.

حسینی‌هاشمی اظهار داشت: ما 75 میلیون نفر جمعیت داریم که این رقم با جمعیت کشورهای اطراف ایران می‌تواند هسته مرکزی سرمایه‌گذاری قرار گیرد و با کشورهای اطراف خودش تجارت کند، چرا که آنها هم در این رابطه نیازمند هستند که یک مرکز قدرتمند تشکیل دهند چرا که ما به آب‌های آزاد دسترسی داریم و نیروی انسانی خوب و موقعیت مناسبی هم داریم و در واقع این یک فرصت طلایی برای ما است.

مدیرعامل سابق بانک‌های تات و صادرات گفت: ما نمی‌توانیم انکار کنیم که قطع روابط خارجی در اقتصاد ‌تأثیر دارد و البته تأثیر زیادی هم دارد و از آنجایی که ما برخی مشکلات را در این رابطه داشتیم نه تنها نتوانستیم از پس‌اندازها استفاده کنیم، بلکه استفاده از سرمایه‌گذاری‌های ملی را هم با مشکل مواجه کرد، چرا که تحریم‌هایی علیه ما وضع شده بود که از جمله آن می‌توان به تحریم بانک مرکزی و ممنوعیت استفاده از سوئیفت اشاره کرد.

وی ادامه داد: سوئیفت یک شبکه ارتباطی ویژه بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری است و اگر نتوانیم با آن  ارتباط برقرار کنیم، در واقع رابطه ما با دنیای پولی و سرمایه‌گذاری قطع می‌شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: همه این مسائل دست به دست هم داد تا ما نتوانیم از منابع به درستی استفاده کنیم و حتی واردات ما چه در زمینه کالا و چه در زمینه تکنولوژی با مشکل مواجه شد.

حسینی‌هاشمی در عین‌حال تأکید کرد: البته ذکر این مسائل به این معنا نیست که اگر رابطه ما با برخی کشورها از جمله آمریکا خوب شود در اقتصاد معجزه رخ می‌دهد؛ ما یک راه دیگر و راحت‌تر را برای توسعه در پیش داریم که با استفاده از این مسیر راه هموارتری را برای افزایش اشتغال و درآمد و همچنین افزایش پس‌انداز و سرمایه‌گذاری می‌توانیم در پیش داشته باشیم و به این ترتیب مثلا ظرف یک برنامه 5 ساله به جایی برسیم که عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم و بعد از آن روند رو به رشدی را خواهیم داشت، چرا که کشور ما ظرفیت و پتانسیل 10 درصد رشد اقتصادی را دارد و حداقل برای 20 سال آینده چنین ظرفیتی وجود دارد چرا که ما کشور ثروتمندی هستیم و نیروهای نخبه‌ای هم در ایران وجود دارد.

حسینی‌هاشمی اظهار داشت: اگر عقلانیت در مدیریت و اتخاذ تدابیر و سیاست‌های داخلی و خارجی و همچنین به عقلانیت همزیستی مسالمت‌آمیز با خودمان و دیگران توجه داشته باشیم بسیار موفق‌تر خواهیم بود؛ ایران هیچ وقت برای کشوری خطر درست نکرده ولی رفتاری که بتواند اطمینان و اعتماد درست کند کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه اظهار داشت: رابطه بانک‌های ما با بانک‌های دنیا یک رابطه شبکه بانکی است؛ شبکه بانکی داخلی ما چندین کارگزار در خارج از کشور دارد و در مجموع اگر بخواهیم کارگزارها را بشماریم بیش از هزار بانک رده بالا تا بانک‌های متوسط و پایین با بانک‌های ما ارتباط کاری دارند یعنی آنها کارگزار ما هستند و عملیات بانکی مربوط به ما را انجام می‌دهند و ما هم متقابلا همین کار را برایشان انجام می‌دهیم و بانک‌های خارج از کشور برای اینکه روابطشان بیشتر شود در اختیار هم اعتبار قرار می‌دهند یعنی یک اعتبار عرضه‌کننده برای هم در نظر می‌گیرند.

حسینی‌هاشمی ادامه داد: مثلا می‌گویند که شما از کشور ما خرید کنید و ما هم از طرف فروشندگان کالاها یک اعتبار در اختیار شما قرار می‌دهیم که این اعتبارات می‌تواند در قالب فاینانس یا سایر موارد باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: این اعتبارات در گذشته معادل نقدینگی کل کشور ما بود؛ این رابطه کارگزاری یک منابع عظیم از پس‌انداز دنیا را در اختیار ما قرار می‌دهد و می‌توانیم از آن در موارد مختلف بهره ببریم.

وی اضافه کرد: وقتی چنین منابعی می‌تواند در اختیار ما قرار بگیرد یک گشایش بسیار خوبی در کشور ما رخ می‌دهد و ما با دوران رونق اقتصادی مواجه می‌شویم، ولی باید توجه کرد که همه این موارد منوط به اصلاح ساختارها است و قبل از این موارد باید قوانین و مقررات را اصلاح کرد و شایسته‌سالاری در کشور حاکم شود.

وی تأکید کرد: آنچه که در حال حاضر به کشور ما ضربه می‌زند پایین بودن بهره‌وری است یعنی نسبت بازدهی سرمایه و کار که در مقایسه با دنیا کشور ما در این رابطه در رتبه پایینی قرار دارد.

حسینی‌هاشمی اظهار داشت: در شرایط تحریم سرمایه‌گذارها و شرکت‌های بزرگ دنبال رانت‌جویی بودند، نه دنبال افزایش سرمایه از طریق توسعه و تولید و این نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: اگر تحریم‌ها برداشته شود ما رقبای خارجی پیدا می‌کنیم و رانت هم کمرنگ می‌شود و صنعت همراه با سرمایه باعث ورود تکنولوژی به کشور می‌شود که این مسئله باعث رونق در کشور می‌شود.

وی تأکید کرد: نکته‌ای که بار دیگر باید به آن اشاره کنم این است که همه این موارد در گرو سازماندهی صحیح اقتصادی، سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی برای نیروی انسانی است.

حسینی هاشمی خاطر نشان کرد: اولین چیزی که مسیر توسعه می‌خواهد آرامش است و این آرامش باید در داخل و خارج باشد که خوشبختانه این آرامش در داخل به وجود آمده و در خارج هم در حال شکل‌ گرفتن است؛ همه این موارد باید در کنار هم لحاظ شوند، چرا که همه اینها با هم ارتباط دارند.

حسینی‌هاشمی اظهار داشت: اگر شرایط رونق اقتصادی در کشور حاکم شود بنده مطمئنم که اقتصاد ما یک رشد سریع خواهد داشت.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: باید تلاش و برنامه‌ریزی را در اولویت قرار دهیم تا بتوانیم به رونق اقتصادی برسیم.
مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
اشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
0
0
اگر شما بگذارید خیلی اقتصاد هم خوب میشه یک نمونه اش همین صحبتهای اقای سیف
:
:
:
آخرین اخبار