تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۴۸۶۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قهرمانی که مظلوم واقع شد
تیم ملی واترپلوی ایران در حالی در رقابت‌های کاپ آسیا قهرمان شد که تقریبا هیچ‌کدام از مسئولان کشور به آنها توجه نکردند.
سومین دوره از بازی‌های بزرگسالان کاپ آسیا از تاریخ 9 مهرماه آغاز شد؛ تیم ملی ایران که در دوره‌های قبلی این رقابت‌ها هم حضور داشته است پس از کسب یک عنوان دومی در اولین دوره این بازی‌ها در کشور چین و یک مقام سومی در دومین دوره و در کشور کویت این بار تحت هدایت پائولو مالارا عزم خود را برای کسب اولین عنوان قهرمانی کاپ آسیای خود جزم کرده بود.

تيم ملي واترپلوي ايران براي نخستين بار با هدايت پائولو مالارا سرمربي ايتاليايي خود قهرمان مسابقات کاپ آسيا شد. ملي پوشان ايران با کسب اين مدال طلا سهميه مسابقات جهاني قزاقستان را هم بدست آوردند تا به عنوان نماينده قاره آسيا به نبرد بهترين هاي جهان بروند. تيم ملي واترپلوي ايران که با کمترين امکانات و بدون هرگونه حاشيه پنج ماه تمرين مستمر را در استخر قهرماني 9دي پشت سر گذاشت، با قهرماني در کاپ آسيا به موفقيتي دست يافت که براي کمتر کسي قابل پيش بيني بود.

موفقيت در واترپلو اتفاقي نيست

در دنياي ورزش قهرماني کسب مدال هاي آسيايي و جهاني شيرين است. شايد در نگاه اول تفاوتي در موفقيت رشته هاي مختلف ورزشي ديده نشود اما از نظر کارشناسان موفقيت در ورزشي چون واترپلو اتفاقي و يا وابسته به يک استعداد خاص نيست و نيازمند صرف وقت و هزينه بسيار است.

براي انجام ورزش واترپلو ورزشکار بايد در بعضي کارها مهارت داشته باشد. اولين فاکتور لازم براي شروع اين ورزش، مهارت در شنا است. در اين ورزش، بازيکنان بايد بتوانند طول 30 متري استخر را بارها و بارها شنا کنند. نوع شنا کردن بازيکنان واترپلو با شناي کلاسيک متفاوت است. در اين روش بازيکنان از يک استيل آزاد استفاده مي‌کنند به طوري که هنگام شنا کردن هميشه سر آنها از آب بيرون خواهد بود تا بتوانند بر بازي مسلط باشند. مهارت دومي که بازيکنان بايد به دست آورند، شيوه کنترل توپ با يک دست است. همچنين اين ورزشکاران بايد بتوانند توپ را با هر دو دست خود کنترل کنند. مهارت ديگري که ورزشکاران اين رشته بايد داشته باشند، نوعي پا دوچرخه‌است که در آن حرکات پا به صورت دايره وار انجام مي‌شود. در اين حرکت که ورزشکاران از آن براي نگه داشتن خود روي سطح آب استفاده مي‌کنند، انرژي بسيار کم مصرف مي‌شود. ورزشکاران ورزش واترپلو بايد از تمرکز و سرعت عمل بالايي برخوردار باشند تا بتوانند بر تيم حريف غلبه کنند.

با همه کم لطفي ها موفقيت دور از دست نيست

تيم ملي واترپلو براي موفقيت در مسابقات کاپ آسيا از اوايل سال تمرينات خود را شروع کرد. همزمان با تيم بزرگسالان، جوانان هم کار خود را زير نظر وحيد رضايي آغاز کردند. حدود 40 ورزشکار در دو تيم جوانان و بزرگسالان در دو نوبت صبح و عصر اردوي تيم ملي را شکل دادند. درست در روزهايي که تغيير و تحولات پي در پي مديريتي دورنماي خوبي را براي فدراسيون ترسيم نمي کرد، ورزشکاران واترپلوي ايران بدون هيچ چشم داشتي و تنها با انگيزه افتخار آفريني براي تيم ملي کار خود را دنبال مي کردند. اوضاع ورزش کشور آنقدر شلوغ بود و تکليف ورزش در گير و دار تغيير دولت و تعيين سرپرست جديد وزارت خانه مبهم جلوه مي کرد که هيچ کس به ياد ندارد، مديري، مسئولي و يا حتي چهره نامداري سري به اردوهاي تيم ملي واترپلو زده باشد. با اين حال قهرمانان ايران با کمترين امکانات و بالاترين انگيزه به مصاف تيم هاي گردن کلفت و ريشه دار آسيا رفتند و با مرغوب‌ترين مدال به کشور باز گشتند.

وقتي فدراسيون در دوراهي دل به دريا مي زند

محدوديت بودجه مالي در سال هاي اخير و تخصيص درصدي از اعتبارات مصوب فدراسيون ها موضوعي نيست که کسي بتواند روي آن سرپوش بگذارد. همانند بسياري از ارگان‌ها، فدراسيون شنا، شيرجه و واترپلو هم در شش ماه نخست سال 1392 با مشکلات مالي روبرو بود. محدوديت هايي که حتي برگزاري مسابقه هاي تدارکاتي را هم براي تيم هاي ملي جوانان و بزرگسالان ناممکن ساخته بود. در سيستمي که يک بازيکن فوتبال پنجاه ميليارد ريال هزينه بر مي دارد، مسئولان فدراسيون به سختي و با تاخير حقوق مصوب ماهي 500 هزار تومان واترپلوئيست ها را مي دادند. با همه اين گرفتاري ها کار دنبال مي شد تا يک دو راهي بزرگ براي فدراسيون پيش آمد. با توجه به هزينه قابل توجه اعزام هر دو تيم جوانان و بزرگسال به ترتيب به مسابقات قهرماني آسيا و کاپ آسيا و محدوديت بودجه فدراسيون، مسئولان بايد تنها يکي از اين دو تيم را به مسابقات برون مرزي اعزام مي کردند. محسن رضواني سرپرست جديد فدراسيون که خود نيز از قهرمانان سابق اين رشته ورزشي به شمار مي رود، بعد از رايزني هاي بسيار تصميم گرفت به هر قيمتي ورزشکاران را به سنگاپور اعزام کند. او حتي براي تامين مخارج اردوها پول قرض کرد. اما سرانجام در دوران وزارت صالحي اميري و تخصيص بودجه اعزام ورزشکاران به مسابقات مختلف، هزينه سفر هر دو تيم درست يکي دو هفته قبل از اعزام تامين شد.

قهرماناني که واترپلو را رو سفيد کردند

تيم ملي واترپلوي جوانان ايران با نمايش خيره کننده و پيروزي برابر تيم هاي قدرتمندي چون قزاقستان و چين و تنها تحمل يک شکست مقابل ژاپن، به مدال نقره مسابقات قهرماني آسيا دست يافت و سهميه مسابقات جهاني ترکيه را بدست آورد. شاگردان وحيد رضايي به زغم همه کارشناسان واترپلوي آسيا فراتر از انتظار کار کردند. سرمربي امريکايي تيم ملي چين پس از تماشاي بازي جوانان، در مصاحبه با رسانه ها اعلام کرد که نسل جوان واترپلوئيست هاي ايران حتي مي توانند در المپيک موفق شوند.

همچنين تيم ملي واترپلوي بزرگسال ايران هم با اقتدار تمام بازي هاي خود را با برد پشت سرگذاشت و قهرمان کاپ آسيا شد. بدين ترتيب اين تيم هم تنها سهميه قاره آسيا را در مسابقات جهاني قزاقستان بدست آورد. تيم هاي ملي واترپلوي ايران در حالي در آسيا به مدال رسيدند که هيچ بازي تدارکاتي برون مرزي را تجربه نکرده بودند و تنها با هم مسابقه مي‌دادند!


واترپلو طلسم‌شکن رشته‌هاي آبي مي‌شود؟

سال‌هاست که در ورزش حسرت مدال‌ رشته‌هايي مانند شنا و دووميداني را مي‌خوريم و حتي کار حضورمان در رقابت‌هاي مهم جهاني و المپيک به وايلدکارت هم کشيده شده است. آيا موفقيت در واترپلو به عنوان يکي از رشته‌هاي آبي، به اين معنا نيست که ايران در زمينه استعداد مشکلي ندارد و مي‌توان با برنامه‌ريزي صحيح به موفقيت در اين رشته پرمدال و مهم نيز اميد بست؟

پائولو مالارا، برگ برنده واترپلوي ايران

همانطور که در فوتبال کارلوس کي‌روش و در واليبال خوليو ولاسکو اسم و رسمي دارند، در واترپلو هم پائولو مالارا چهره شناخته شده‌اي به شمار مي رود. مالارا که قهرماني اروپا در رده سني جوانان و نايب قهرماني بزرگسال را در کارنامه دارد و پيش از اين هدايت تيم هاي مطرحي چون ايتاليا را برعهده داشته است، بعد از يکسال دوري از واترپلوي ايران همکاري خود را با فدراسيون ايران از سر گرفت. مربي محبوب واترپلوئيست هاحدود چهار ماه شبانه روزي با ورزشکاران کار کرد. با کمک رضا اجاق دستيار و ساير اعضاي کادر فني چون سيروس طاهريان موفق شد، واترپلوي ايران را به يکي از اهدافش يعني قهرماني در کاپ آسيا برساند. او که مدير فني تيم جوانان هم بود با تاکيد بر همدلي بين ورزشکاران موفق شد همه ورزشکاران ايراني را از نظر روحي و جسماني به بالاترين سطح آمادگي برساند. سر آخر هم در آخرين روز همکاري با فدراسيون ايران کاپ قهرماني آسيا را بالاي سر برد. قرارداد مالارا با اين سرمربي نامدار، تا پايان مسابقات کاپ آسيا بود. محسن رضواني براي توافق مجدد با وي راهي سنگاپور محل برگزاري مسابقات شد. حال بايد ديد مسئولان فدراسيون همچنان با مالارا ادامه مي‌دهند و يا گزينه ديگري جايگزين اين سرمربي ايتاليايي مي شود.

قهرماناني که افتخار آفريدند اما ديده نشدند

تيم‌هاي ملي واترپلوي جوانان و بزرگسالان در آسيا به مدال رسيدند. اما موفقيت آن ها در بين مسئولان بلند پايه ورزشي ايران بازتاب چنداني نداشت و هيچ پيام تبريکي از سوي داعيه داران ورزش صادر نشد. همچنين لابه لاي اخبار زرد فوتبال و غوغاسالاري هاي رسانه هاي ورزشي کمترين فضا به اين قهرماني ها اختصاص يافت. واترپلوئيست‌هاي ايران افتخار آفريدند و پرچم ايران را در آسيا با اهتزار در آوردند اما ديده نشدند تا همچنان علامت تعجب دلسوزان ورزش پررنگ‌تر شود.


آينده روشن واترپلو در هاله اي از ابهام

قهرمانان واترپلوي ايران انصافا گل کاشتند. بدون بازي هاي تدارکاتي و با کمترين امکانات مدال طلاي کاپ آسيا و نقره قهرماني جوانان آسيا را بدست آوردند. حالا بايد از اين بازيکنان مستعد حمايت شود تا در مسابقات جهاني و همچنين بازي هاي آسيايي کره جنوبي باز هم براي کشور افتخار بياورند. فدراسيون شنا بايد از همين امروز براي موفقيت تيم هاي ملي ايران برنامه ريزي کند. پيش از هر چيز بايد بالاخره مسئولان ورزش ايران تعارف را کنار بگذارند و با کنار گذاشتن اختلاف هاي شخصي تکليف انتخابات فدراسيون هاي مختلف از جمله شنا را مشخص کنند. متاسفانه در طول دو سال گذشته فدراسيون شنا، حضور چهار سرپرست را تجربه کرده است. تغيير و تحولات پي در پي و بي‌ثباتي مهلک‌ترين سمي است که مي تواند بار ديگر آينده ورزش هاي شنا ، شيرجه و واترپلو را به مخاطره بياندازد.



نگاهي به عملکرد تيم ملي واترپلوي ايران در کاپ آسيا

تيم ملي ايران با پنج پيروزي متوالي تنها تيم بدون شکست اين دوره از رقابت ها بود و توانست علاوه بر کسب عنوان قهرماني سهميه ي شرکت در رقابت هاي جهاني قزاقستان در سال 2014 را نيز به دست بياورد.

ايران تنها نماينده ي قاره ي آسيا در کنار قزاقستان ميزبان براي حضور در جام جهاني واترپلو 2014 خواهد بود.

رقابت هاي جهاني از تاريخ 16 الي 24 آگوست در آلماتي قزاقستان برگزار مي شود.

هدايت تيم ملي واترپلو ايران را پائلو مالارا (سرمربي) رضا اجاق (مربي) و سيروس طاهريان (سرپرست) بر عهده داشتند.

ترکيب اعزامي مسابقات سجاد عبدي، اميرحسين خاني، سهيل خادم پير، علي پيروز خواه، علي صالح، محمد سعيد ميرمهدي، رامتين اوسطي، حامد ملک خانبانان، مهدي دايي تقي، عطا برخورداري، علي رضا سلطاني، محمدحسين محمدي و امير دهداري بوده است.

*نتايج کسب شده ي تيم ملي ايران در سومين دوره ي رقابت هاي قهرماني واترپلو کاپ آسيا - سنگاپور:

ايران 10 – چين 6

ايران 25 – فيليپين 4

ايران 30 – سريلانکا 1

ايران 18 – کويت 3

ايران 10- سنگاپور 6

*نتايج روز پاياني رقابت ها قهرماني واترپلو کاپ آسيا- سنگاپور:

فيليپين 11 – سريلانکا 11

چين 6– کويت 9

سنگاپور 6 – ايران 10

*رتبه بندي نهايي سومين دوره رقابت هاي قهرماني واترپلو کاپ آسيا - سنگاپور:

1. ايران 10امتياز

2. سنگاپور 8امتياز

3. کويت 6امتياز

4. چين 4امتياز

5. فيليپين 1امتياز

6. سريلانکا 1امتياز

***نگاهي به عملکرد تيم ملي واترپلوي جوانان ايران در قهرماني آسيا

تيم ملي ايران، مدافع عنوان قهرماني در رقابت‌هاي جوانان آسيا بود و با نمايشي قدرتمند تمامي حريفان خود را از جمله قزاقستان و چين قدرتمند را از پيش رو برداشت. تيم ملي جوانان ايران در اولين بازي خود با اقتدار فيليپين را شکست داد. در اين بازي که با قضاوت سالنيچنکو (قزاقستان) و ژانگ (چين) برگزار شد.

*کادر فني و ترکيب تيم ملي ايران در سومين دوره رقابت‌هاي قهرماني جوانان آسيا – سنگاپور:

کادر فني: وحيد رضايي (سرمربي)، رضا مخيلفي (مربي) و سيروس طاهريان (سرپرست)

بازيکنان: مهرداد غلام‌نژاد، حميد رضامقدم، حامد کريمي، محمدمهدي حيدري، سيد حميدرضا تقوي، سهيل رستميان، مسعود احمدي، امين قويدل، سيد سجاد ساويز، اميرحسين کيهاني، اميرحسين رهبر، عرفان شکري و محمدجواد عباسي

*نتايج کسب شده تيم ملي ايران در رقابت‌هاي قهرماني جوانان:

ايران 47 – فيليپين يک

ايران 5 – قزاقستان 4

ايران 16 – سنگاپور 6

ايران 19 – سريلانکا 11

دور يک چهارم:

ايران 17 – اندونزي11

مرحله نيمه نهايي:

ايران 7 – چين 6

فينال:

ايران3 – ژاپن 12

*رتبه بندي نهايي رقابت هاي قهرماني واترپلو جوانان آسيا:

1- ژاپن

2- ايران

3- قزاقستان

4- چين

5- کويت

6- اندونزي

7- سنگاپور

8- سريلانکا

9- هند

10- فيليپين



مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار