تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۴۸۸۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بسیاری از جوانان خوزستان تاریخ این منطقه را نمی شناسند
نویسنده کتاب تاریخ خوزستان گفت: بسیاری از جوانان این استان با تاریخ واقعی این استان آشنایی کاملی ندارد و این یک ضعف به شمار می رود. به گزارش خبرنگار مهر، عبدالنبی قیم شنبه شب در نشست با جوانان در حاشیه نمایشگاه کتاب خوزستان که در چادر گروه میسان با حضور معاون فرهنگي و مطبوعاتي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان برگزار شد، گفت: کتاب اصلی که بر روی آن کار کردم فرهنگ لغات معاصر بود. با این حال در این زمینه درخواست های متعددی داشتم اما همه آنها را کنار گذاشتم و به موضوع تاریخ این منطقه که دارای اهمیت است پرداختم.

وی یادآور شد: قصد من اين بود كه مقاله اي حداكثر در حدود 15 يا 20 صفحه در نقد كتاب «تاريخ پانصد ساله خوزستان» تاليف احمد كسروي بنويسم. چون من در دهه پنجاه اين كتاب را خوانده بودم و از همان موقع جانبداري كسروي در نگارش تاريخ خوزستان كاملا مشهود بود.

این فرهنگ نویس افزود: در کتاب پانصد سال تاریخ خوزستان که نقدی بر کتاب تاریخ پانصد ساله بود، بسیاری از خلاء های موجود در تاریخ خوزستان از جمله ایرادات کتاب کسروی را نقد کردم.

قیم همچنین یادآور شد: نقدهای بسیاری بر کتاب کسروی وارد بود و لازم دیدم برای شفاف تر شدن تاریخ خوزستان آن را نقد کنم.

به گفته قیم، کسروی نگاهی ضد تشیع داشت و رگه هایی از این نگاه را در تاریخ نویسی اش می توان دید. برای نقد کردن هر دیدگاهی نباید همه چیز را سیاه و سفید دید و قطعا اعتدال با استفاده از منابع مستند باید مورد توجه قرار گیرد.

قیم افزود: در کتاب پانصد سال تاریخ خوزستان و همچنین در کتاب اخیر با نام فراز و فرود شیخ خزعل، هیچ مطلبی بدون استفاده از منبع ذکر نشده است و برای تمامی موضوعات منابع معتبر به کار برده شده است.
 
نویسنده کتاب پانصد سال تاریخ خوزستان افزود: در حقيقت همه تاريخ نويسان و پژوهشگران ايراني، عرب و اروپايي به كتاب كسروي استناد  كرد ه اند و از نوشته هاي آن بهره  جسته اند. بسياري از آنها، بي آنكه به بررسي موضوع بپردازند، اظهار نظر كسروي را 100در صد و طابق النعل در پژوهش خويش آورده اند. از اين رو اظهار نظر درباره كتاب كسروي و بيان كاستي ها و كژي هاي آن و همچنين ذكر نقاط قوت آن امري الزامي بنظر مي رسيد.
 
وی توضیح داد: متاسفانه ما در نگارش تاريخ به ويژه بعد از انقلاب مشروطه و به خصوص در دوران پهلوي، دچار پسرفت شده ايم. رشد ناسيوناليسم در اين دوره سبب شد كه تاريخ نگاران ما، تاريخ را به گونه ديگر بنويسند، به گونه اي غير علمي و جانبدارانه. درست همانند تاريخ نويسان شوروي كه تاريخ را از منظري ايدئولوژيك روايت مي كردند و هر دوراني و هر سرزميني را متناسب با الگوي خاص خويش تعبير و تفسير مي كردند.
 
همچنین مسعود حميدي نژاد، معاون فرهنگي و مطبوعاتي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان که در این نشست پرسش و پاسخ حضور داشت درباره این کتاب گفت: این کتاب را مطالعه کرده ام و حقیقتا این کتاب، کتابی ارزنده در مورد تاریخ خوزستان است و آن را به دیگر دوستان نیز معرفی کردم.

معاون فرهنگي و مطبوعاتي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان پیشنهاد کرد: به عنوان تجلیل از نویسنده این کتاب، تعداد 50 نسخه از کتاب را تهیه می کنم و به شرکت کنندگان در این جلسه و دیگر دوستانمان در اداره کل ارشاد اسلامی استان تقدیم می کنیم.
 
عبدالنبي قيّم پيش از اين كتاب فرهنگ معاصر عربي – فارسي را در 1275 صفحه تأليف كرده كه در حال حاضر به چاپ دهم رسیده است. علاوه بر آن فرهنگ ميانه عربي- فارسي كتاب ديگر اوست كه به چاپ دوم رسيده است. کتاب فراز و فرود شیخ خزعل نوشته قیم نیز اخیرا توسط انتشارات آمه منتشر شد.
مرجع / مـهـر
برچسب ها: جوانان ، خوزستان ، تاریخ
:
:
:
آخرین اخبار