تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۴۸۹۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مهدی یراحی از «امپراطور» گفت
نشست خبری آلبوم «امپراطور» با حضور مهدی یراحی، خواننده ماهشهری این اثر، احسان علیخانی، مجری تلویزیون، و عوامل آلبوم صبح روز شنبه  (20مهر 92) در هتل همای تهران برگزار شد.



مهدی یراحی در ابتدای این نشست خبری ضمن خوشامدگویی و تشکر از عوامل آلبوم در مورد سبک‌های متفاوتی که در این اثر نسبت به آلبوم‌های دیگرش وجود دارد گفت: به نظر من آلبوم اول خواننده قدرت ریسک‌اش بالاتر است و می‌تواند فضاهای مختلفی را تجربه کند تا در آینده به یک استایل مشخصی برسد.

وی اظهار كرد: به اعتقاد من اگر خواننده‌ای توانایی آن را داشته باشد که چنین فضایی را به وجود آورد می‌تواند سبک‌های مختلف را تجربه کند و انجام بدهد. البته با رعایت یک سری چارچوب‌های فکری خود خواننده. بنده به شخصه این چارچوب‌ها را حفظ و رعایت کرده‌ام و اگر هم در تکنیک‌هایم تفاوتی هست با صدای خودم این اتفاقات افتاده و صدا سازی نکرده‌ام.

يراحی، درباره قطعه «میراث» که شباهت زیادی با صدای یک خواننده لس آنجلسی داشت، توضيح داد: من هم قبول دارم ایشان این سبک را زیاد خوانده‌اند و شاید به اسم‌شان تمام شده باشد. ولی من هم در این فضای کاری کار کرده‌ام و اتفاق خیلی عجیبی نیست. شاید یک جاهایی تکنیک‌های خواننده‌ها شبیه هم باشد اما رنگ صدای من متفاوت با خواننده لس آنجلسی است.

او درباره به کار بردن موسیقی ترکی و عربی اظهار داشت: دوست دارم از فضاهایی که در مناطق مختلف جهان هست استفاده کنم اما با امضا و دست خط خودم.

خواننده «امپراطور» در مورد به کار بردن ترانه‌های غمگین در آلبومش تصریح کرد: در این آلبوم از یک سری فضاهایی که قبلا استفاده می‌کردم خیلی دور شده‌ام و فضاهای جدیدی را تجربه کرده‌ام اما در نهایت نمی‌توانم خیلی از خودم دور باشم. شعرهایی که من انتخاب می‌کنم غمگین است و این تعبیر را دارند که هر کار سنگین، غمگین هم است. من کارهای خیلی خیلی غمناک هم دارم که شاید مخاطب با شنیدن آن افسرده شود اما در این آلبوم تا حدودی از این فضاها دور شده‌ام در حدی که ضربه‌ای به اصل هویت کاری من زده نشود. هر کسی یک ایده و تفکری دارد. من نمی‌توانم خیلی عوض شوم و خودم را بشکنم چون این گونه مخاطب دچار اشتباه می‌شود.

به گزارش شبكه ايران، یراحی درباره حضور سیروان خسروی در این آلبوم خاطرنشان کرد: قبل از مراحل تولید آلبوم مذاکراتی را با سیروان خسروی برای تنظیم قطعات انجام دادیم که بتوانیم در صورت فراهم شدن امکانات از حضور ارزشمند او در آلبوم استفاده کنیم اما با توجه به حضور و مشغولیت وی در اجراهای زنده و کنسرت‌هایی که این خواننده و آهنگساز داشت نتواستیم در این آلبوم از حضور وی استفاده کنیم اما امیدوارم بتوانم از هنرمندی وی در آلبوم جدید استفاده کنم.

وی در مورد پخش آلبوم نیز گفت: با این که بيش از 10 روز از انتشار آلبوم می‌گذرد استقبال آلبوم خیلی خوب بوده است ولی باید بیشتر زمان داد تا بازتاب آن را ببینیم. با وجود ترانه‌سرای خوبی چون روزبه بمانی به طور حتم از ترانه‌های این آلبوم رضایت کامل دارم. ضمن این که حضور ترانه‌سرایان دیگری چون رستاک حلاج، نسترن شیرمحمدی، امید جامع، زهرا عامل و امیرعلی بهادری ترکیب ایده‌آلی را برای من رقم زد که هیچ گاه آن را فراموش نخواهم کرد. البته در این میان نمی‌توانم از زحمات زانیار خسروی در تنظیم قطعات، آرش پاکزاد میکس و مسترینک و گروه نوازندگان به راحتی عبور کنم چراکه حضور این عزیزان در آلبوم غنیمتی بود که تجربه بسیار شیرینی را برای من رقم زد.

روزبه بمانی، ترانه‌سرای برخی از قطعات آلبوم «امپراطور»، که در جلد آلبوم نام وی منتشر نشده است نیز در این نشست گفت: تنها آلبومی که روی جلد آن در این چند ساله نام من منتشر شده بود، آلبوم احسان خواجه‌امیری بود اما بعد از این آلبوم نام من در هیچ آلبوم دیگری اجازه انتشار نداشت و من امیدوارم این مشکل هر چه زودتر حل شود. البته دوستان در تلویزیون هم از درج نام من در سریال‌های تلویزیونی صرف نظر می‌کنند به طوری که بعد از گذشت سه یا چهار قسمت از سریال نام من به یک باره حذف می‌شود. شاید این عزیزان صلاح می‌دانند که نام من فقط در همان چند قسمت اولیه کار کافی است و من را به بیننده معرفی می‌کند اما امیدوارم این مساله حل شود چون خیلی بد است کاری شناسنامه‌اش مشخص نباشد.

وی، در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اظهار نظرهای متفاوتی که برای برخی از ترانه‌های آلبوم «امپراطور» انجام گرفته است، توضیح داد: جامعه ما هیچ وقت برای اتفاقات مختلف آماده نبوده است. به همین خاطر همه ما وقتی اتفاقی می‌افتد به دلیل این که نمی‌توانیم آن را درک کنیم آن را انکار می‌کنیم و این تفکر سنتی جامعه ما است که همه به نوعی با آن درگیر هستیم. در این آلبوم همچنین رویکردی از سوی برخی از مخاطبان به وجود آمده و به محض این که نمی‌توانند درک درستی از ترانه داشته باشند نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند در حالی که قطع‌ ای چون «با هم نبودیم» زهرا عاملی به نظرم بهترین ترانه‌سرا در سال‌های اخیر بوده و ما به دلیل این که متوجه آن نمی‌شویم سعی در انکار آن داریم.

بمانی افزود: آلبوم یراحی چند مولفه دارد که شاخص‌ترین آن ترانه‌هایش هستند. البته من نام خود را از این قاعده جدا می‌کنم چراکه کار چندانی برای این آلبوم انجام ندادم اما به ترانه‌های دیگر اشاره می‌کنم که به نظرم در نوع خود بهترین هستند و توانسته‌اند تا حد زیادی به بهبود کیفیت آلبوم در کنار دیگر شاخصه ها کمک کنند.

اين ترانه‌سرا ادامه داد:  ضمن اینکه در این بین باید به صدای محزون مهدی یراحی و شاخصه‌های اجرایی او نیز اشاره کنم که توانسته به خوبی مفاهیم موجود در ترانه‌ها را اجرا کند و به رغم انتقادهایی که می‌توان روی آلبوم داشت اثر قابل قبولی را به مخاطب ارائه داده است.

احسان علیخانی، مجری برنامه «ماه عسل»، نیز در این نشست درباره انتخاب خواننده‌هایی که خودشان را ثابت کرده بودند و در تیتراژ برنامه ماه عسل حضور دارند، گفت: اولا باید بگویم دلیل حضور من در این نشست به خاطر علاقه‌ای است که به مهدی یراحی دارم. در مورد انتخاب این خواننده‌ها نیز باید بگویم هیچ ارتباطی به مجری ندارد. من فکر نمی‌کنم خواننده‌ای باشد که با من جایی کار نکرده باشد خصوصا زمان‌هایی که خیلی دوست داشتم این دوستان تریبونی برای شنیده شدن و انتقال هنرشان داشته باشند. من از گذشته‌های دور تاکنون با همه این دوستان کار تولیدی ساختیم. حتی زمان‌هایی که این بچه‌ها خیلی جدی گرفته نمی‌شدند.

وی، با بيان اين كه در فرهنگ ما احساس می شود حضور و رشد یک خواننده قرار است جای دیگری را اشغال کند، افزود: یکی از دلایلی که این ماجرا خیلی کم‌رنگ شد مساله‌ای جدی است که در خود بچه‌ها وجود دارد. متاسفانه گاهی اوقات در فرهنگ ما دیده می‌شود که دوستان خواننده، سیاستمدار، مجری یا بازیگر سینما یک جورهایی احساس می‌کنند حضور و رشد کسی دیگر قرار است جای او را تنگ کند. اما من صادقانه می‌گویم دلیل اصلی کم‌رنگ شدن این ماجرا اتفاقا خود اهالی موسیقی هستند چون جاهایی که باید از یکدیگر حمایت می‌کردند این کار را انجام ندادند.

علیخانی درباره انتخاب مهدی یراحی برای سه تتیراژ برنامه تلويزيونی «ماه عسل» اظهار داشت: در تیتراژ اول برنامه «ماه عسل» خیلی‌ها کار کردند اما از یک جایی به بعد سلیقه‌ای را می پسندید و احساس می‌کنید یک اشتراکی با شما دارد و به ماجرایی که می‌سازید و تولیدش می‌کنید شبیه است. من این فضا و تجربه مشترک را برای پایان «ماه عسل» می‌دیدم و از آن دفاع می‌کنم. اگر اتفاقی را پیدا می‌کردم که شباهت بیشتری به پایان‌بندی «ماه عسل» داشت حتما سراغ آن می‌رفتم. شاید هم بوده من پیدا نکردم.

گفتنی است آلبوم «امپراطور» دومین آلبوم مهدی يراحی بعد از آلبوم «منو رها کن» است که در بازار موسیقی کشور منتشر شده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار