تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۴۸۹۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اجرای‌سرشماری‌عمومی کشاورزی درخوزستان
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداري خوزستان گفت: با توجه به سهم بالای بخش کشاورزی در تامین غذای مورد نیاز جامعه، ارزش افزوده و اشتغال کشور، جمع‌آوری اطلاعات بهنگام و صحیح به منظور شناخت وضعیت موجود بخش کشاورزی و برنامه‌ریزی بهبود وضعیت این بخش، سرشماری عمومی کشاورزی هر 10 سال یک‌بار در ایران اجرا می‌شود.

سیدلطف‌الله هاشمی اظهاركرد: روش اصلی جمع‌آوری آمار کشاورزی مصاحبه مأموران با بهره‌برداران کشاورزی و دامپروری و همچنین شرکت‌های رسمی و مؤسسات عمومی است.

وي افزود:‌ اولین سرشماری کشاورزی در سال 1352 در سطح روستاهای کشور انجام شد؛ پس از آن در سال‌های 1367، 1372و 1382 اين سرشماري انجام شد و سرشماری سال 1393 چهارمین سرشماری عمومی کشاورزی در کشور است که برای نخستین‌بار با استفاده از ابزار الکترونیکی (تبلت) و بدون استفاده از کاغذ اجرا می‌شود. انتظار می‌رود باعث افزایش دقت اطلاعات جمع‌آوری شده و همچنین کاهش زمان انتشار نتایج شود.

هاشمي تصريح‌كرد: آزمایش سرشماری عمومی کشاورزی از 27 مهرماه تا 29 آبان‌ماه در دهستان هلایجان شهرستان ایذه با همکاری فرمانداری و اداره جهاد کشاورزی این شهرستان به اجرا در می‌آید. در سال 1390 این دهستان با 77 آبادی دارای 1581 خانوار بوده است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداري خوزستان ادامه‌داد: احتساب متوسط زمان تکمیل پرسشنامه و شناخت نقاط ضعف و قوت فرایند عملیات میدانی از اهداف آزمایش سرشماری کشاورزی می‌باشد که برای اجرای مطلوب و به موقع سرشماری اصلی در سال آینده استفاده خواهد شد.

وي گفت: فهرست نام و نشان بهره‌برداران کشاورزی، سطح کاشت زمین زراعی و مقدار تولید محصولات سالانه به تفکیک آبی و دیم، تعداد انواع درختان بارور و نهال و مقدار تولید محصولات دائمی، تعداد انواع دام سبک و سنگین، مساحت گلخانه و تولید محصولات گلخانه‌ای، ادوات کشاورزی، مساحت اراضی کشاورزی تحت فشار، تعداد انواع طیور، تعداد کندو و مقدار تولید عسل و مساحت مکان‌های پرورش دهنده ماهی و میگو در آب‌های داخلی از مهمترین اقلام آماری است که اطلاعات آن‌ها جمع‌آوری می‌شود.

هاشمي يادآورشد: کلاس‌های آموزشی این طرح با هدف ارتقاء دانش علمی و توان عملی آمارگیران طرح از 14مهرماه، آغاز و به مدت 10روز ادامه خواهد داشت.

وي خاطرنشان‌:رد: همکاری بهره‌برداران کشاورزان با ماموران سرشماری در دادن آمار صحیح کشاورزی به برنامه‏ریزی در این زمینه کمک خواهد کرد.
:
:
:
آخرین اخبار