تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۴۸۹۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تفاوت‌هاي بهداشتي شير فله و بسته‌بندي
يك متخصص تغذيه گفت: گروه شير و لبنيات يكي از گروه‌هاي غذايي اصلي در تغذيه انسان است و در تامين بخشي از پروتئين با كيفيت خوب و املاح معدني به ويژه كلسيم و فسفر براي بدن نقش اساسي دارد.

مجيد كارانديش اظهار كرد: مصرف شير و لبنيات به ميزان كافي براي گروه‌هاي سني مختلف ضروري است زيرا يكي از اصلي‌ترين مواد در تغذيه انسان است.

وي درباره نكاتي كه بايد در تهيه شير مصرفي خانواده به آن توجه شود، گفت: شير به دليل نوع ساختمان اين ماده غذايي، بسيار مستعد فساد است و اصول بهداشتي آن بايد در تمام مراحل توليد، فرآوري، توزيع و مصرف و نگهداري در منزل رعايت شود.

اين متخصص تغذيه با هشدار اين كه بيماري‌هاي خطرناكي مي‌توانند از طريق لبنيات آلوده منتقل شوند، ادامه داد: شيرهايي كه به صورت فله و خام در بازار عرضه مي‌شوند بايد حداقل به مدت 20 دقيقه جوشانده شوند، پس از آن نيز حداكثر 3 تا 4 روز در يخچال قابل نگهداري و مصرف هستند.

كارانديش با بيان اين‌كه شيرهاي بسته‌بندي شده به دو شكل پاستوريزه و استريليزه تهيه مي‌شوند، افزود: شيرهاي پاستوريزه حرارت كمتري ديده‌اند و به همين دليل زمان نگهداري كمتري دارند و بايد در تمام مراحل تا حد امكان در يخچال نگهداري شوند.

وي بيان كرد: شيرهاي استريليزه يا شيرهاي با ماندگاري طولاني چون تحت حرارت بسيار بالا قرار گرفته و در شرايط خاصي بسته‌بندي شده‌اند؛ در صورت باز نشدن درب پاكت و آسيب نديدن بسته‌بندي، بدون نياز به يخچال به مدت 6 ماه قابل نگهداري هستند.

اين متخصص تغذيه با اشاره به امتيازهاي شيرهاي بسته‌بندي شده در مقايسه با شيرهاي فله‌اي و خام گفت: شيرهاي بسته‌بندي شده با درصد چربي‌هاي متفاوت تهيه مي‌شوند مانند شيرهاي پرچرب، كم‌چرب و بدون چربي كه صفر درصد چربي دارند. همچنين شيرهاي بسته‌بندي شده تا پيش از خريد توسط مصرف‌كننده نياز به نگهداري در يخچال ندارد.
 
كارانديش با تاكيد بر اين كه  شيرهاي فله‌اي يا خام پيش از مصرف بايد حتما حداقل 20 دقيقه جوشانده شوند، توضيح داد: شايعه‌هايي كه درباره نگهدارنده‌ها و افزودني‌هاي شيرهاي با ماندگاري طولاني منتشر مي‌شود صحت ندارد. اين محصولات تنها با توجه به تكنولوژي، فرايند و شرايط بسته‌بندي، ماندگاري طولاني دارند.


وي توصيه كرد: افراد تا حد امكان براي مصرف لبنيات از شيرهاي بسته‌بندي شده استفاده كنند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار