تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۴۹۰۵۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشف‌بیش ازانتظار بیماران‌سل‌ ریوی درخوزستان
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز به مناسبت بزرگداشت روز جهانی سل به خبرنگار وب دا خوزستان اظهار داشت: کشف و شناسایی بیماران سل ریوی در استان خوزستان بیش از انتظار بوده است و گواه این موفقیت، افزایش میزان شناسایی بیماران در طی پنج سال اخیر بوده است که میزان شناسایی را از 16.6 در صدهزار به 18.7 در صدهزار افزایش داده است گرچه انتظار کشوری شناسایی 26 در صدهزار بیمار سل ریوی است.
 
به گزارش خوزنیوز، دکتر سید محمدعلوی گفت : یکی از شاخص های مهم در فعالیت های مبارزه با سل کشف و شناسایی بیماران سل ریوی خلط مثبت است. از طریق یافتن ذخایر پنهان عفونت در اجتماع یعنی بیماران سل ریوی فعال و درمان آنها با داروهای مؤثر، قطع زنجیره انتقال سل در جامعه تحقق می یابد.
 
وی افزود: مرکز بهداشت استان خوزستان برای تشدید  این فعالیت و شناسایی کانون های آلودگی قصد دارد بسته تشویقی تعریف و در آینده با تأمین اعتبار به آن دسته از بهورزان و کارشناسانی که در جهت شناسایی این بیماران اقدام می کنند جایزه تعیین کند.
 
دکتر علوی ادامه داد: در بروز بیماری سل در جامعه همانطور که در کشورهای صنعتی و پیشرفته دنیا نظیر آمریکا و اروپا رخ داده است، عوامل متعددی نظیر اپیدمی ایدز، فقر، بی خانمانی، سوء تغذیه، اعتیاد و رفتارهای نادرست و سبک زندگی غلط نظیر دخانیات و سیگار دخالت دارد.
 
رییس مرکز بهداشت استان خوزستان در ادامه اظهار داشت: در بیماری سل نظیر هر بیماری مزمن دیگر روند نوسانات آن به متغییرهای متعددی مربوط است که بعضی از آنها در اختیار مسؤلین بهداشتی نیست و به سایر سازمان ها و حتی رفتارهای شخصی افراد مربوط است. فاکتور مهم در تعیین سنجش فعالیت بهداشت هر مملکت میزان فعالیت بیماریابی و شناخت کانون های آلودگی و قطع زنجیره انتقال است که خوشبختانه مرکز بهداشت استان خوزستان و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور و سایر دانشکده های پزشکی استان در این امر موفق بوده اند.
 
در خاتمه دکتر علوی با اشاره به همکاری خوب و نزدیک سازمان بهداشت جهانی در امر پیشگیری و درمان سل با وزارت بهداشت از جمله معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در قالب برنامه (global found) ابراز امیدواری نمود با توسعه این همکاری و افزایش ارتباطات بین بخشی شاهد پیشرفت ها و موفقیت های بیش از پیش در امرپیشگیری و درمان بیماری سل در استان باشیم.
:
:
:
آخرین اخبار