تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۴۹۳۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آقای ريیس جمهور! رخصت...
طرحي براي اشتغال هزاران جوان بيكار
حسین میرنژاد
آقاي رييس جمهور! مطمئن هستم حضرت عالی به واسطه جایگاه و مسوولیت تان بهتر می دانید، یکی از معضل هاي جدی شرایط امروز جامعه، مشکل بیکاری است، به ويژه بیکاری جوانان؛ آن هم در شرایطی که تحریم و محاصره اقتصادی تحمیلی مزید برعلت هم شده است.

همه کم و بیش می دانیم بحث اشتغال به ویژه بعد از جنگ تحمیلی در کشور عموما موضوع و معضل اصلی جامعه بوده و دولت های بر سر کار آمده هر کدام  با دیدگاه های مختلف دربخش اقتصادی و اشتغال در زمان مسوولیت شان تمام تلاش خود را به کار بستند تا بر این معضل غالب شوند که البته در این راه پر پیچ و خم با فراز و فرود هایی هم مواجه بودند.

گاه ، تلاش شان مثمر ثمر بود به طوری که آثارصحت و بهبود وضعیت اشتغال در جامعه نه به میزان مطلوب بل که طبق گزارش هاي انتشار یافته از سوی موافقان و منتقدان کم و بیش در حد رضایت قابل مشاهده بود.

گاه، علی رغم مصاحبه ها و اعلام آمارهای امیدوار کننده در قالب گزارش هاي رسمی حتی در صحن علنی مجلس، نتیجه فقط روی کاغذ آن هم با اما و اگرهای زیاد و البته، خلاف نظر کارشناسان مستقل و غیر وابسته به دولت همراه بوده است.

در این مجال هرگز، قصد کالبد شکافی گذشته یا تايید درستی یا نادرستی آمار های اعلام شده از سوی دولت خاصی را ندارم.

 چون معتقدم: اغلب، فرصت کافی برای تحلیل و اظهار نظر در مورد گذشته های دور و نزدیک وجود دارد، اما در مورد حال و آینده اگر فرصت را غنیمت نداریم ناخواسته شاید به نوعی به فرصت سوزی هم گرفتار شویم.

از این رو، تلاش دارم به گویم: درهر جامعه ای معمولا فرد یا افراد مبتکری وجود دارند که نگاه شان به معضل هاي پیرامون خود با دیگر نگاه های مردم آن جامعه، کم و بیش به نوعی متفاوت است.
 این گونه افراد عموما متناسب با دانش، تخصص، تجربه و توانايی شان بیش از آن که به دنبال انتقاد و گله باشند یا اصطلاحا دست روی دست گذارند و موضع بی تفاوتی اختیار کنند سعی دارند با اعتماد به نفس ذاتی خود همواره در جست و جوی راه کار و یافتن معبر پایدار برای عبور از موانع پیش روی جامعه باشند؛ ولو این که عملا در دستگاه اجرای کشور هم در گذشته و هم حال دارای نفوذ، مقام و مسوولیت رسمی نباشند.

درهمین مورد نزدیک به دو سال است که تعداد انگشت شماری از هم وطنان پیشتازمان ابداع گر روشی جالب و کاملا جدید در پرورش کرم و کود آلی شدند که به گمانم تا پیش از این در کشورما سابقه نداشته و اگر هم دارای پیشینه بوده است یا شخصا بی اطلاعم  یا به نظر می رسد در خصوص آن، آن طوری که باید به جامعه اطلاع رسانی کافی  نشده است.

هم اکنون، کشورهای کانادا و آمریکا از جمله کشورهای پیشتاز هستند که به خواص دارویی و پزشکی استفاده از کرم خاکی برای درمان بیماری های پوستی به ویژه بیماران دیابتی و دیگر بیماری ها از جمله طاسی و پروستات و همچنین به مزیت های استفاده از کود طبیعی در بخش کشاورزی توجه خاص نشان داده اند و در این مورد به روش صنعتی و درحجم قابل توجه به تولید و فروش آن به بازار جهانی دست یافتند.

مستندهاي معتبردر کتب تاریخ طب نشان می دهد دانشمندان ایرانی که سرآمد آن ها حکیم ابو علی سینا بوده است در چند صد سال پیش اولین طبیبی بوده که به خواص درمانی کرم خاکی به قدر کافی در نوشته ها و کتاب های خود توجه نشان داده است و اتفاقا شرح نسبتا مفصلی هم براین نکته با اهمیت نوشته است که تا قرن حاضر احتمالا علما و دانشمندان ایران و جهان از تاثیر کاربردی و درمانی کرم خاکی  یا غافل بودند یا خیلی به آن توجه نشان نداده اند.

در این مورد، آمار و گزارش هاي انتشار یافته از منابع معتبر پزشکی و بهداشتی بیانگر این حقیقت تلخ است كه هرساله بر تعداد بیماران صعب العلاج انواع سرطان در کشورمان افزوده می شود. هشدار داده اند در صورتی که از سوی سازمان ها و تشکیلات متولی در ایران اقدام اساسی به عمل نیاید در دهه های آینده به گفته برخی از صاحب نظران شاهد سونامی سرطان خواهیم بود که در صورت صحت تحقیقات آماری انجام شده، نمایانگر واقعیتی بسیارناخوشایند و دردناک است.
نکته قابل تامل این که با وجود انتشار مقاله هاي علمی معتبر متعدد در خصوص ضررها و عواقب مخرب و زیانبار استفاده از کود شیمیایی در تولید مواد غذایی از سوی مسوولان بهداشت و سلامت غذایی کشور، باز شاهديم که علیرغم هشدارهای جدی سازمان های متولی در کشورهر ساله مقادیر نسبتا قابل توجهی از درآمدهای ارزی کشورمان صرف وارادات کود شیمیایی می شود که متاسفانه این روند همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که پیشگامان و ونوآوران مان در عرصه پرورش و تولید کرم و کود طبیعی با صرف سرمایه شخصی خود در ابتکاری جدید با راه کاری بسیار ساده  که حتی شاید نیازمند حمایت مالی دولت هم نداشته اند  طرحی را به اجرا درآوردند که به موجب آن ضمن تولید انبوه کرم خاکی و کود آلی- که قابل استفاده دربخش پزشکی و کشاورزی می باشد- قادرند با تولید کود طبیعی ضمن قطع نیاز کشور به کود شیمیایی وارداتی، نسبت به ایجاد اشتغال قابل توجه ده ها و شاید صدها هزار نفر از جوانان کشورمان اقدام عملی نمایند که به این ترتیب با تولید کود طبیعی یا آلی هم نیاز کشور به کود شیمیائی پایان می یابد و هم بخش قابل توجهی از مشکل  اشتغال جوانان در کشور حل خواهد شد.

نتیجه این که، سلامت و شادابی زمین های کشاورزی کشور که سال هاست به دلیل استفاده مستمر از کود شیمیایی خاکش به گفته کارشناسان پیر واستعداد باروری اش به شدت کاسته شده است، با تلاش و افتخار دوباره احیا می شود.

شاید مطالب این یادداشت در باب ایجاد اشتغال وسیع و تحول درباروری گسترده زمین های کشاورزی کم یا زیاد غلو آمیز و بزرگ نمایی به نظر آید. اگرچنین باشد، اصلا تعجب نمی کنم و اتفاقا به شما حق می دهم؛ زیرا به هنگام آشنایی با آقای دکتر امیر شریفی مبتکر طرح پرورش سبدی کرم و کود ورمی کمپوست در ایران- که با ابداع روش مذکورو متعاقب آن با ایجاد اشتغال برای صدها نفر به عنوان کارآفرین برتر استان البرز هم شناخته شده است، ابتدا، با دیده شک و تردید به امکان توانایی های این پروژه می نگریستم و اگر صادقانه تربگویم، خیلی به آن باور نداشتم، اما وقتی از نزدیک با این روش آشنا شدم و شخصا با ده ها نفر که به ابتکارو خلاقیت ایشان تا پیش از اجرا شدن این طرح به گفته خودشان بیکار بودند و بعد از آشنایی و همکاری با این کارآفرین به استقلال مالی مناسب دست یافتند، تردید و کم باوریم به نوعی متاثر ازساختار بسیار ساده و ساز و کارغیر پیچیده این سیستم بوده است.

در این طرح که از منظر اشتغال زایی و به منظوربررسی و تحقیق بیشترتوسط کارشناسان گرامی و حتی الامکان برای پروژه های تحقیقاتی دانشجویان عزیز و سایر محققان خیلی چکیده و گذرا به آن اشاره می کنم.

هر فرد متقاضی با اندک سرمایه خود به میزان فضا یی که در اختیار دارد یا در اختیار می تواند داشته باشد، سبدهایی که حاوی بسترآماده کود حیوانی و کرم خاکی است با عقد قرارداد مکتوب که سعی شده جنبه های حقوقی، شرعی و عرفی آن هم لحاظ شده باشد همکاری متقابل خود را با عرضه کننده این طرح آغاز می کند.

 به این ترتیب که ابتدا، سبدی که حاوی حدود 12 کیلو کود حیوانی و حدود 300 گرم کرم خاکی است. از سوی متقاضی (نگهدارنده سبد) با قیمت مشخص از عرضه کننده سبد دریافت می کند.
تعداد کرم های موجود درسبد پس از یک دوره نگهداری دو ماهه و با رعایت دستور العمل لازم و با توجه به سرعت تکثیر طبیعی- که در ذات کرم خاکی نهفته است- حداقل به سه برابر یا بیشتر افزایش می یابد و در همین مدت  کود حیوانی هم به حدود 6 کیلو گرم کود ورمی یا طبیعی خالص تغییر وضعیت می دهد.

پس از طی دوره ذکر شده، سبد مورد بحث ازسوی فرد نگهدارنده به عرضه کننده اولیه عودت می شود و در ازای هر سبد مبلغ مشخصی که در قرارداد توافق شده و مورد رضایت طرف نگهدارنده هم می باشد دریافت می كند.

محصولات تولید شده که شامل کرم و کود آلی می باشد پس ازتفکیک و جدا سازی طبق استاندارهای تعیین شده، هر کدام مسیر جداگانه ای را طی می کنند.

بخشی از کرم های تولید شده به مراکز بسته بندی فرستاده می شود و عاقبت به مراکز و آزمایشگاه های طبی و همچنین به خوراک طیور و آبزیان تبدیل می شود و بخشی دیگر در فرآیند تکثیر مجدد به عنوان کرم مولد به کارگاه های تکثیر برای آغازی دوباره برگشت می شود.
کود طبیعی هم پس از تفکیک به مراکز بسته بندی فرستاده می شود و در آنجا  به بسته های نیم کیلويی یا چند کیلویی توزین و برای فروش به کشاورزان و باغ داران روانه بازار مصرف می شود.
همآن طوری که ملاحظه می شود چرخه اقتصادی طرح سبدی پرورش کرم و کود آلی از مبدا تا مقصد و از تولید تا مصرف  مشخص و روشن است و نکته مبهم و غیر شفافی درفرآیند تولید آن به نظر نمی آید.

هر چند تبلیغات و شایعه پراکنی هایی هم علیه این طرح عمدا یا سهوا، آگاهانه یا ناآگاهانه صورت گرفته است و ساختار و اهداف این طرح را با شرکت های غیر قانونی هرمی مقایسه و تشابه سازی می کنند و احتمالا تکرار و هجمه بیش از پیش آن هم در آینده دوراز انتظار نيست.اما، همآن طوری که در این یادداشت به طور مشخص به آن اشاره شد، نگهدارنده وعرضه کننده سبد بر خلاف شرکت های هرمی در یک محل مشخص و طی یک قراردا د مکتوب ومعلوم و با قید تعهد حقوقی متقابل بدون واسطه در برابر هم حضور دارند.

 موضوع و مورد معامله هم به شکل عینی با حجم، اندازه و تعداد مشخص  با رویت و رضایت طرفین بدون هرگونه پنهان کاری یا وعده به آینده نامعلوم در تولید محصول مورد نیاز کشور در یک چرخه اقتصادی مشارکت دارند.

این طرح اساسا اهداف قابل ملاحظه و پایداری را دنبال می کند که هر کدام در جای خود بسیارقابل اهمیت است. در مجموع  دست آوردهای آن را می توان به سرفصل های زیر تقسیم بندی کرد.

* یک - ایجاد اشتغال

هم اینک صدها نفردر گروه های سنی مختلف و با جنسیت متفاوت که شامل چند هزار خانوار می شوند در نقاط مختلف و پراکنده ایران از تهران تا دورترین نقطه کشور با اندک سرمایه خود در این طرح شرکت کرده اند.
موارد موجود  نشان می دهد بسیاری از آن ها که در موقع ورود فقط قدرت خرید مثلا پنجاه سبد را داشته است پس از چند دوره دو ماهه و در طول یک سال با کار و تلاش توام با مدیریت شان توانسته اند تعداد سبدهای خود را به چند صد سبد افزایش دهند.
جالب تر این که، همین افراد با افزایش و تراکم تعداد سبدهایشان ناچار شدند تعداد دیگری از افراد بیکار جامعه را که عموما از میان دوستان، آشنایان و خویشاوندان شان می باشد به عنوان همکار در نگهداری و مراقبت از سبدهای شان در ازای پرداخت حق الزحمه مناسب جذب کار كنند.

* دو – افزایش بازده زمین های کشاورزی

از چند دهه قبل که کشاورزان ما با استفاده ازکود شیمیائی آشنا شدند به ضررهاي پایداراستفاده بی رویه از کود شیمیایی آگاهی نداشتند و فقط اثرات ظاهری آن را شاهد بودند و همین امر در بلند مدت آثار زیانباری به زمین های کشاورزی و حشرات مفید آن  وارد كرد که جبران آن را با جایگزینی کود طبیعی به جای کود شیمیایی میسر می گرداند؛ ضمن این که تا حصول مقصود احتمالا به سال ها کار و تلاش بی وقفه هم نیازمند است.
به عقیده کارشناسان جایگزین کردن کود طبیعی به جای استفاده ازکود شیمیایی که جزيي از چرخه طبیعت است عامل و مکمل بسیارموثری برای برگردان استعداد و توانایی باروری زمین های کشاورزی و سالم سازی محصولات کشاورزی تولید شده خواهد بود

* سه – صرفه جویی در هزینه های پزشکی و درمانی

همآن طوری که قبلا اشاره شد به گفته متخصصان و محققان بهداشت و درمان عامل استفاده از کود شیمیایی در بلند مدت می تواند موجب انتقال بیماری های مختلف از جمله شیوع بیماری سرطان معده و روده در میان برخی از هم وطنان را فراهم كند که ضمن زیان های روحی و جسمی موجب صرف هزینه های قابل توجه درمان هم می شود.
از این رو با جایگزین کردن کود طبیعی به جای کود های شیمیایی می توان از اثر احتمالی این بیماری پیشگیری كرد.
 هر چند تا پاک شدن اثرهاي کود های شیمیایی به زمان چند ساله نیارمندیم اما به قول علما پیشگیری راحت تر از درمان است .

* چهار- تامین غذای سالم صنعت طیور و آبزیان کشور

همه ساله طبق گزارش هاي انتشار یافته از مراکز متولی بازرگانی مقدار قابل توجهی از منابع مالی کشور صرف خرید و واردات دان طیورو آبزیان می شود که با گسترش طرح پرورش و تولید کرم خاکی و جایگزین کردن آن به عنوان بخش مکمل غذایی طیور و آبزیان می توانیم ضمن دسترسی به تولید انبوه آن در داخل کشور سلامت مصرف کنندگان را با قطع استفاده از مواد هورمونی در مرغداری ها و مراکز پرورش آبزیان را تامین کنیم.

* پنج- فراهم بودن امکان صدور و فروش محصول به خارج از کشور

به نظر می رسد با پیشرفت علم و شناسایی خواص کاربردی کرم خاکی و کود طبیعی در افزایش سلامت انسان ها، توسعه صنعت پرورش کرم و کود طبیعی هم شتاب بیشتری يابد به طوری که شواهد نشان می دهد بيش تر کشورها به اثرهاي مفید آن بیش از پیش آگاهی یافته اند. از این رو انتظار می رود تقاضا برای خرید آن هر روز افزایش چشمگیری داشته باشد.
از آنجايی که به مدد نوع آوران و مبتکران مان جزو اولین کشورهايی هستیم که در میان کشورهای خاورمیانه به تولید این محصول دست یافتیم و با گسترش این طرح و در نتیجه با تولید بیشتر این محصول می توانیم جایگاه مناسبی در رده کشورهای تولید کننده و صادرکننده آن حتی فراتر از خاورمیانه هم دست یابیم، می توانیم از این پس و با اجرای طرح مورد بحث این امیدواری را داشته باشیم  که با تولید بیشتر محصول کرم و کود ورمی کمپوست، نام این محصول را در فهرست کالاهای صادراتی غیرنفتی در گمرک ها و بنادر صادراتی کشورمان بگنجانیم.
همچنان که تا کنون نمونه محصولات تولید شده به چند کشور از جمله قطر، پاکستان، هندوستان، ترکیه و عراق ارسال شده و مقدمات عقد قرارداد آن هم فراهم شده است.
 انتظارمی رود  با این جهش یک قدم دیگر به رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی که همواره هدف نهایی همه مردم و مسوولان مان است نزدیک تر شویم.
در پایان مي توان نتيجه گرفت: با گسترش این طرح و با اعمال نظارت و تدوین قوانین اجرايی دقیق و با در نظر گرفتن حقوق مادی و معنوی ابداع گران و پیشگامان این روش نو، می توان برای هزاران نفر در کشورایجاد اشتغال کرد تا ضمن قطع واردات کود شیمیايی، به صادرات کود طبیعی و آلی تغییر وضعیت دهیم و همسو با آن نیاز طبیعی زمین های کشاورزی مان را هم با محصول برگرفته از خود طبیعت بارورترکنیم تا به این ترتیب سلامت شهروندان مان بیش از پیش مورد توجه و دقت نظر قرار گيرد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
ali
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
3
14
با سلام .. بخبشید همین اشتغالی که میگی .. من الان 6 ماه هست وارد این کار شدم .. هنوز هیچ پولی به من ندادن .. چرا دروغ میگید... حقیقت رو هم بگید ... خیلی هم مثل من هنوز هیچ پولی دریافت نکردن ... به جایی رسیدم که میگم اصل پولم رو بدید.. سود نمیخوام ... همش دروغ ... کار آفرینیش هم دروغه...
:
:
:
آخرین اخبار