تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۴۹۸۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اینجا خوزستان؛ کشاورزی روی خط تردید

کشاورزی خوزستان در سال‌های گذشته به دلیل مشکلات عدیده به ویژه تغییر قیمت‌ نهاده‌ها، این صنعت را دچار فراز و نشیب‌های زیادی کرده است.

رشد فزاینده قیمت‌ها در بخش کشاورزی باعث شده تا بسیاری از کشاورزان خوزستان به زمین‌دار تبدیل شوند و دیگر رغبتی به کشت محصول نداشته باشند.

برخی از این کشاورزان نیز فقط زمین کشاورزی خود را اجاره می‌دهند و یا در برخی از شهرها، اراضی حاصلخیز کشاورزی را به صورت کاملا غیرقانونی تفکیک کرده و برای ساخت ویلا و خانه باغ به فروش می‌رسانند.

کوچ کشاورزان از روستا به شهر، کمبود اعتبارات در این بخش، کمبود بهره‌وری از میزان آب استفاده شده در صنعت کشاورزی و ... باعث شده تا بسیاری از کشاورزان برای کشت آتی و پائیزه به تردید برسند.

مشکلاتی مانند کمبود کمباین باعث می‌شود تا در زمان برداشت، محصول کشاورزان در زمین بماند و یا با باران‌های سیل‌آسای پایان فصل، همه داشته‌ها و کاشته‌های کشاورزان نابود شود و البته این تنها یکی از مشکلات در این بخش به شمار می‌آید.

رفع مشکلات در این حوزه نیاز به شناخت صحیح از مشکلات و رفع آنها دارد و به این دلیل باید کوشید تا در این زمینه از تجربیات و نظرات کارشناسی استفاده کرد.

*قیمت‌ها رشد فزاینده‌ای داشته است

شاید در این بین مشکلات اساسی تنها گریبان ضعیف‌ترین رده در بخش کشاورزی، یعنی کشاورز را بگیرد و به این دلیل باید کوشید تا بار وارد شده به این قشر رفته ‌رفته کاهش یابد.

یک کشاورز خوزستانی در این زمینه از فشارهای وارد شده به بخش کشاورزی سخن به میان آورده و اظهار کرد: قیمت کود فسفات در یک سال گذشته رشد بسیار زیادی داشته است به نحوی که در دو هفته گذشته از میزان 35 هزار تومان به 55 هزار تومان رسیده است.

محمدرضا تقی‌زاده افزود: بسیاری از کشاورزان حاضرند این قیمت را بپردازند و کود را به قیمت آزاد بخرند ولی کود در بازار آزاد نیز به سختی پیدا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کود تنها یکی از مشکلات حوزه کشاورزی است، خاطر نشان کرد: باید برای حمایت از بخش کشاورزی برای این مهم یارانه داد و به این دلیل نمی‌توان قیمت برق را سالانه برای صنعت کشاورزی افزایش داد.

این کشاورز خوزستانی تاکید کرد: آب بهای کشاورزی در یک سال گذشته رشد بسیار زیادی داشته است و این امر باعث شده تا کشاورزان از پرداخت هزینه‌های خود ناتوان باشند.

وی با اشاره به اینکه رشد همه قیمت‌ها باعث سقوط میزان سود کشاورزی می‌شود، ادامه داد: در بخش کشاورزی همه قیمت‌ها رشد داشته است و افزایش نرخ‌های خرید تضمینی باید بر اساس قیمت‌های رشد یافته در این بخش به ویژه در بخش نهاده‌های کشاورزی باشد.



کاهش هزینه‌ها بهترین نوع درآمدزایی به شمار می‌آید و افزایش قیمت‌های نهاده‌های کشاورزی و رشد فزاینده قیمت خرید تضمینی به نوعی مبادله پول در جیب کشاورز است.

در این میان کشاورز زحمتکش سودی در این میان نمی‌برد و تنها حامل پول‌های دولت برای پرداخت به دولت است.

*میزان آب‌های خوزستان کاهش یافته است

اساسی‌ترین بخش در کشاورزی خوزستان، آب است، کشت دیم در استان خوزستان از اطمینان خاطر مناسبی برخوردار نیست و تنش‌ها در بارش‌های باران در استان این مهم را ثابت کرده است که نمی‌توان در این بخش با اطمینان حرکت کرد.

در ضمن تضمین خاصی وجود ندارد که اهتمام به کشت دیم به سود منتهی شود.

از طرفی نیز پیش‌بینی‌ها حکایت از کاهش میزان بارش‌ها در ابتدای فصل کشت سال‌جاری دارد و به این دلیل کشت دیم عملا با مشکلاتی مواجه است و باید بر کشت آبی تکیه داشت، اما کشت آبی از آنجایی که از نامش نیز پیداست نیازمند آب است که متاسفانه آب در سدهای خوزستان با کاهشی چشم‌گیر روبه‌رو شده است.

متولی اصلی بهره‌برداری از آب سدهای خوزستان، سازمان آب و برق خوزستان است که معاون این سازمان از کاهش چشم‌گیر آورده آب در خوزستان سخن به میان می‌آورد.

فتح‌الله دهکردی در این خصوص اظهار کرد: سرجمع ذخایر مخازن سدهای کارون 3 و 4، شهید عباس‌پور و مسجدسلیمان 9 میلیارد و 313 میلیون مترمکعب است.

وی گفت: سدکرخه با یک میلیارد و 353 میلیون مترمکعب، مارون با 586 میلیون مترمکعب و جره با حجم 86 میلیون مترمکعب آب ذخیره دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: ورودی آب رودخانه‌های خوزستان تاکنون 33.2 درصد کاهش نشان می‌دهد که این مسئله زنگ خطری به شمار می‌آید.

رشد قیمت‌ها، افزایش مشکلات در حوزه کشاورزی و کاهش آورد آب در ابتدای فصل کشت باعث می‌شود که کشاورزی خوزستان بر خط تردید باشد و معضلات در این حوزه روز به روز افزایش می‌یابد.


مرجع / فـارس
برچسب ها: خوزستان ، کشاورزی
:
:
:
آخرین اخبار