تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۴۹۹۵۰
تعداد نظرات: ۷۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نگاهی دیگر به طرح های انتقال آب؛
آب که هیچ، آبرویم تقدیم به تو هموطن!
اگر و به طور فنی و کارشناسی، رودخانه کارون استعداد این را دارد که که نه تنها پنج یا شش بلکه تعداد بیشتری طرح آبرسانی به نقاط مرکزی کشور را جواب دهد، چرا باید مخالف آن بود؟ مگر سند این رودخانه را به نام خوزستان و مردم آن زده اند که با چند مخالفت مدیر یا نمایندگان آنها، مردم نیازمند استان های دیگر از این منبع خدادادی محروم گردند؟ این چه طرز تلقی از منافع ملی است که ما ملت بودن خودمان را فدای چیزهایی کنیم که به گرد ما حصاری از پیشرفت و ثروت ایجاد نماید اما هموطن آن سوتر ما نیازمند به کمک، محروم و ناامید باشد؟ اما اگر ...
خوزنیوز/ خداداد شوراب: موضوع انتقال آب از سرچشمه های رودخانه کارون، همچنان که انتظار می رفت، موجبات بحث ها و موضع گیری های تند و تیزی شده است که متاسفانه بیش از آنکه کارشناسی و در بدنه دولت باشد، در سطح رسانه ها و محافل عمومی جریان دارد و این سبب گردیده تا عواطف و احساسات مردم در مناطق اصفهان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان در اثر اظهار نظرهای جانبدارانه جریحه دار گردد.

قبل از هر چیز، این نشانه ای از ضعف و ناکارآمدی دولت های پیشین است که اجازه دادند تا مسئله مهم و حیاتی مانند مدیریت آب، تحت تاثیر فضای جانبدارانه منطقه ای قرار گیرد و به جای اینکه احساسات عمومی مناطق فوق را به طرف همدلی و همگرایی ملی سوق دهند، در لابی های تنگ و نااستوار محلی گرفتار کردند. این موضوعی بسیار خطیر است که ما شاهد رودرویی افکار عمومی در استان هایی باشیم که از نظر تاریخی پیوستگی عمیقی داشته و بویژه در هشت سال جنگ تحمیلی، فرزندان شان در کنار یکدیگر و به دور از تعصبات محلی و نژادی، برای هدف مشترکی جنگیده و به شهادت رسیدند.

متاسفانه در روزها و هفته های اخیر سخنان درشت و غیر دوستانه ای نسبت به هموطنان خوبمان در استان اصفهان یا یزد و کرمان می شنویم که نه تنها مرهمی بر دردها و زخم های موجود نیست بلکه ما را از یافتن راه و روش های مناسب برای حل مسائل مشترک مان در این چند استان، دور می کند. اینجانب عامل اصلی این فضاهای غیرکارشناسی و جوشش احساسات پاک عمومی را متوجه کسانی می دانم که دانسته یا ندانسته، موضوعات ملی و کلان ایران را فدای منافع لابی های سودجویانه خود می کنند و بی آنکه توجهی به نتایج تصمیمات مقطعی خود داشته باشند، آینده و امنیت ملی کشور را به چالش می کشند.

ایران همانطور که تاریخ 3000 ساله آن نشان می دهد، کشوری است که همیشه با کمبود و بحران آب روبرو بوده و این موضوع در اندیشه و پاسخگویی ما ایرانیان به این مسئله، سنت هایی را در حوزه حکومت و فرهنگ پدید آورده که بخشی از سرنوشت امروزی ما از آن تاثیر گرفته است. اما فارغ از این مسائل تاریخی، نوع نگرش و نحوه بررسی مسئله خطیر منابع آب در کشور در سال های اخیر، دستخوش سیاست های شده است که کمتر دغدغه ملی و آینده نگری کلان دارند.

رودخانه کارون

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تمام رودخانه ها، مراتع و جنگل ها در مالکیت عمومی و در تسلط حکومت ملی قرار دارند و دولت برخاسته از آراء ملت، موظف است تا با مدیریت صحیح و با در نظر گرفتن منافع نسل های آینده، کنترل منابع را در دست گرفته و سهم عادلانه ای از آنها را به آحاد کشور اختصاص دهد. ویژگی های فوق یعنی منافع نسل های آینده و عدالت در توزیع منابع، تنها در زمانی ممکن و شایسته اعتماد عمومی است که بر اساس روش ها و نظرات علمی و کارشناسی باشد. موضوع توزیع منابع بویژه منابع حیاتی آب که در سال های آینده، تاثیرات به مراتب بیشتری از گذشته و حال بر اقتصاد و مناسبات اجتماعی و ملی ایران خواهد گذاشت، منزلت افزون تری دارد تا تبدیل به مشاجراتی از نوع تعصبات محلی و مربوط به چند نماینده یا مدیر و مسئول شهری باشد.

امروز به گونه این مسائل مطرح می شود که گویی طرفداران تیم های ورزشی در دو سوی یک استادیوم هستند که تصور می شود هر کدام صدای بلند تر و زور بیشتری دارند، در بدست آوردن نتیجه موفق تر هستند. البته میان احساسات بی غل و غش مردم و تلاش عامدانه لابی های قدرت و ثروت، تفاوت معنی داری وجود دارد که بی توجهی به آنها می تواند اثرات زیان باری در افکار عمومی پدید بیاورد. اما و همچنین نباید مسیر تصمیم های بزرگ و موثر در آینده کشور را به فضای احساسی و شعاری هدایت کرد زیرا در این فضاهای ایجاد شده است که بازنده حقیقی، همین منافع ملی همه ما خواهد بود.

اگر و به طور فنی و کارشناسی، رودخانه کارون استعداد این را دارد که که نه تنها پنج یا شش بلکه تعداد بیشتری طرح آبرسانی به نقاط مرکزی کشور را جواب دهد، چرا باید مخالف آن بود؟ مگر سند این رودخانه را به نام خوزستان و مردم آن زده اند که با چند مخالفت مدیر یا نمایندگان آنها، مردم نیازمند استان های دیگر از این منبع خدادادی محروم گردند؟ این چه طرز تلقی از منافع ملی است که ما ملت بودن خودمان را فدای چیزهایی کنیم که به گرد ما حصاری از پیشرفت و ثروت ایجاد نماید اما هموطن آن سوتر ما نیازمند به کمک، محروم و ناامید باشد؟ اما اگر کارشناسی ما می گوید که این رودخانه در حال احتضار بوده و از این بابت یک فاجعه زیست محیطی و انسانی در انتظار آن است، آن وقت چرا باید اصرار نامعقولی داشت که این رودخانه را با طرح های انتقال آب از ماهیت طبیعی اش خارج کرد؟

در حال حاضر بر دولت کنونی ایران است که با قدرت و قاطیعت و به دور از تاثیر گذاری لابی ها قدرتمند منطقه ای، به یک نظر کارشناسی و فنی درباره وضعیت رودخانه کارون و میزان توانمندی آن برای پاسخ به طرح های انتقال آب دست یابد و زمینه داوری های عمومی را که آبستن رویدادهای پیش بینی نشده ای هستند، به مسیرهای درست و منطقی در تصمیم سازی و تصمیم گیری هدایت کند. اما اگر دولت به هر دلیلی فاقد این قدرت و قاطیعت است، این بر فرهیختگان علمی و دانشگاهی و معتمدان اجتماعی و نیز سازمان های غیر دولتی استان های مذکور است که به دور از حب و بغض های بیهوده و هزینه ساز، گرد هم آمده و این مهم را انجام دهند.

بنده به سهم خود و بعنوان یک خوزستانی نه تنها با سیراب شدن دشت های اصفهان، یزد و کرمان و دیگر نقاط ایران عزیز مخالفتی ندارم بلکه این آرزوی قلبی را دارم که اگر کارون آبی دارد، این آب به همه زمین های تشنه ایران، به سهم مساوی انتقال یابد. همانطور که خاک تفدیده خوزستان روزی مدافعان دلیر و شایسته ای را از اصفهان، یزد ، کرمان و دیگر مناطق ایران داشت و هنوز و همچنان، خاطره ایثار و جوانمردی شان را شهادت می دهد، آب که هیچ، آب روی مان نیز در طبق اخلاص برای خانواده های آنان در این استانها هدیه کم ارزشی است.

ایران عزیز امروز در چنبره مشکلاتی گرفتار آمده است که جز با همدلی، مهر و دوستی همه ما قابل گره گشایی نیست. این سرزمین آباء و اجدادی همه ما است و جز با یک نگاه کلان و آینده نگر، استوار و پایدار نخواهد ماند. اجازه بدهیم که سرنوشت کارون، مثالی برای این همدلی و احترام به آینده فرزندان مان در این سرزمین باشد.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۷۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
6
4
احسنت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
احسنت به این احسنت ... از فامیل نویسنده هم معلومه اصالتا چهارمحالی هستند ... من هم به عنوان یک فرد چهارمحالی انتقال آب برای احیای زاینده رود را از منابع آبی استانمان مفید میدانم ... این را از جهت منافعی که هم استانی های ما از همجواری با اصفهان میبرند میگویم ... فاصله ما تا اصفهان بیش از یک تا یک ونیم ساعت نیست و مردم به دلای مختلف مدام در حال رفت و آمد بین چهارمحال و اصفهان هستند خیلی ها اونجا کار میکنند و زندگیشون تامین میشه ... خیلی ها مسال و مشکلات خدماتی مثل پزشکی و آموزشی رو با سفر به اصفهان حل می کنند و درصد خیلی زیادی هم با هم نسبت فامیلی دارند ... بنابر این من رونق اصفهان را رونق چهارمحال می دانم و رونق چهارمحال را رونق اصفهان ... توسعه چهارمحال و اصفهان به هم گره خورده است چون درهم تنیدگی های زیادی با هم دارند از شباهت لهجه ای گرفته تا مسائل اقتصادی .... بنابراین ان انتقال را مفید می دانم و البته باید در نشست هایی مسوولان منافع هر دو استان را تامین نمایند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
آقای اصفهانی که پاسخ دادی و خودتو چهارمحالی نشون دادی خیلی زرنگی. ما هم که طبق تصور شما ....
دكتر ابراهيمي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
3
11
همن الان رور خروشان کارون شده يه جوي بي فروغ كارون شما بدون اينكه عواقب رو در نظر بگيرين با اين انتقال موافقين اي خوزستاني
فقط كافيه از اون خونه ي گرم و نرمتبه انتهاي كارون يه سري بزني تا اصلا" با كشاورزي آشنا بشي بابقيهي همشهريانت
بايد زندگي كشاورزي رو ببيني بعد مطلب ادبي بنويسي
آب مايه حيات استو نياز خود آن منطقه اس
مي توان با برداشتن يا باز كردن دريچه هاي يكي از اون سدهايي كه سر راه زاينده رود است اونجا رو دوباره پرآب كرد
مثل همين سدهايي كه سر راه كارون هستند
دوست عزيزم ما نبايد بگذاريم اينآب انتثال داده بشود
چون به بچه هاي خود و نسل آينده ظلم مي كنيم
با تشكر
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
آقای دکتر
شما آدم تحصیلکرده ای هستید . این چه زندگی است که من سیراب شوم و انسانی دیگر در کنارم تشنه بماند . حتی اگر هموطن هم نباشد . به جای این تنگ نظری ها باید آب را مدیریت کرد .دریایی آب پشت سد ها مانده اگر بخشی از آن به باغبان و درختان میوه اش برسد من و تو هم در تابستان از میوه او استفاده می کنیم .بچه های اصفهان را فقط برای میدان مین و دم لوله توپ می خواستیم یادمان رفته فداکاری های همین بچه رعیت های اصفهان و دیگ هموطنان بودند که خانه من و تو را از دست دشمن پس گرفتند . همین دشمنی که امروز عزیز دل همه شده و بار بار برایش کالا می رود . قدری اگر انصاف داشته باشیم و مدیریت کنیم آب به همه می رسد . زندگی سیراب با همسایه تشنه لطفی ندارد .
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
1
11
مشکل اینجاست که این رودخانه (با توجه به تعدد سدهای ساخته شده روی آن) ظرفیت سیراب کردن استان های همجوار را ندارد. آیا در این صورت باید در حفظ آن برای استان کوشید یا بازهم به فکر انتقال آب به سایر استان ها بود؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
6
10
... اگر خوزستاني بودي و مسائل را درك مي كردي متوجه مي شدي كه اگر عدالتي وجود دارد چرا خوزستاني نبايد از آب و هواي سالمي برخوردار باشد بله هر استاني بايد اول خودش بي نياز باشد نه اينكه مشكلات مردم خوزستان حل نشده چراغي كه به خانه رواست به مسجد حرام است .....ما هم خيلي چيزها دوست داريم در استانمان داشته باشيم ولي محروم هستيم پس بيا و فكري به حال استانت كن
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
نگاه کن برادر یا خواهر من. من به دلیل شغلم که در مجموعه وزارت نیرو هست به چند و چون ماجرا کاملا آشنا هستم.
نگاهی که نویسنده این مطلب داشتن دقیقا چیزی است که مسئولین استانهای خواهان انتقال آب از آن می ترسند. آرزوی آنها این است که ما بیاییم و بحث را خوزستان اصفهانی کنیم و فریاد بزنیم.
اگر شما این مطلب را دقیق و فارغ از احساسات بخوانی باطن مطلب را درک می کنی.
این پاراگراف را دوباره بخوانید:
«اگر و به طور فنی و کارشناسی، رودخانه کارون استعداد این را دارد که که نه تنها پنج یا شش بلکه تعداد بیشتری طرح آبرسانی به نقاط مرکزی کشور را جواب دهد، چرا باید مخالف آن بود؟ مگر سند این رودخانه را به نام خوزستان و مردم آن زده اند که با چند مخالفت مدیر یا نمایندگان آنها، مردم نیازمند استان های دیگر از این منبع خدادادی محروم گردند؟»
عبارت «اگر و به طور فنی و کارشناسی» شاه کلید است. صدها دلیل و گزارش کارشناسی و گزارش های حکومتی وجود دارد که نشان می دهد این انتقال آب کاملا غیر کارشناسی و باعث نابودی رودخانه کارون می شود.
دوستان ما در بعضی استانها دوست دارند نشان دهند که خوزستانی ها ناسیونالیست و خودخواه هستند و همه چیز را برای خود می خواهند و از این جور چیزها. و صحبت های شما دوست عزیز که از روی دلسوزی هم هست دقیقا همان چیزی است که اصفهانی های زیرک می خواهند.
ما همانطور که واقعا آنها را برادر خود می دانیم باید نشان هم بدهیم تا از اعتراضات ما سوء برداشت و سوء استفاده نشود.
به هرحال من به عنوان یک خوزستانی و عاشق خوزستان و کسی که اطلاعات بیشتر در این حوزه دارم صادقانه می گویم تنها را جلوگیری از انتقال آب بیان
مطــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــالب و تحــــــــــــــــلیل های کارشنــــــــــــــــاســــــانه و دوری از دامن زدن به مسائل متعصبـــــــــــــــــــانه است.
ahwazi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
4
10
نويسنده دقيقا از كدوم كارون حرف ميزنه؟ مگه براي كارون آبي مونده؟ تمام بحث اينه كه اين طرح ها اصلا غير كرشناسي و غير مفيده، نبايد همه چيزو با هم قاطي كرد. حتي اگ كاروني پر آب باشه بازم اين طرح نبايد انجام بشه
سید سهراب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
2
10
ما به زحمات و ایثارگریها و شهدای اصفهان و همه آنها ارج مینهیم و یادمان باشد خوزستان قطب ثروت و اقتصاد کشور است که همه سود و بهره اش عاید همه استانها از جمله اصفهان میشود بجز خود استان خوزستان که اینهم از بی تدبیری و بی لیاقتی و غیر بومی بودن مسئولان و مدیران استان بوده و میبایستی همه ایران از آن دفاع میکردند و گرنه الان شما از نعمت گاز بی بهره بودید و میبایستی با التماس و قیمت گزاف از عراق وارد میکردیم پس در میابیم که منتی نیست در ثانی اگه مردم نسبت به کارون حساس شدند بخاطر این است که تنها رگ حیات و آخرین نفس استان همین مقدار آب محدود است که با بی رمقی خود را در دشت خوزستان جاری ساخته چنانچه اینهم از سرشاخه قطع شود خوزستان به جهنمی بدتر از امروز که پراز گردوغبار و ناهنجاری اکوسیستمی است مبدل میشود اصفهان آب شرب دارد و یک قطب صنعتی است و از هر لحاظ پیشرفته و سرسبز و قابل قیاس با خوزستان نیست و وقتی مشکل آب داریم نیازی نیست به کشاورزی و جاری شدن آب در زاینده رود برای نصب فواره !! این مقاله تحریک آمیز است آن را نمیپذیریم و از حق خود دفاع میکنیم و بدور از تنش و بد بینی نسبت به دیگر هموطنان نمیگذاریم خوزستان بیش از این ویرانه شود ما نمیخاهیم سرنوشت کارون مثل نفت شود !!!!!!
صادق حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
3
7
((با خرابات نشینان ز کرامات نلاف//هر سخن وقتی و هر نکته مکانی دارد ))
خدمت شما باید عرض کنم که چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است، تصور میکنم شما احتمالا در دو سه سال اخیر هیچ نگاهی به رودخانه کارون نیداخته اید،توصیه میکنم لااقل وقتی از روی یکی از پلهای زده شده روی کارون رد میشوید نگاهی به زیر پایتان بیندازید تا ببینید اصلا آبی ماند که انتقال داده شود!!!در ضمن برادر بزرگوار وطن پرست چراغی که به منزل رواست به مسجد حرام است.نفت و گاز، نیشکر و فولاد و منابع کمی است کارون دیگر چرا!!!ما هم عاشق ایران و ایرانی هستیم.خوزستان و خوزستانی امتحانش را پس داده برادر....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
میشه توضیح بفرمایید نفت و گاز به شما چه ربطی داره؟؟؟
سجاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
اگه ربط نداشت الان داخل محل زندگی شما چاه نفت میزدن نه خوزستانننننننننننن...(اقا یا خانم ناشناس با شما هستم)
کارون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
2
8
اولا که طرح انتقال آب از کارون اصلا کارشناسی نیست.دوم اینکه چراغی که به منزل رواست به مسجد حرام است.سوم اینکه تا نوبت به خوزستان می رسه سرمایه ها "ملی " میشه و متعلق به همه آحاد ملت ایران است؟؟؟نفت ملی گاز ملی کارون ملی .....آیا سرمایه های اصفهان و ما بقی استانها هم ملی هست؟سرمایه ها و دارایی های اونها هم متعلق به آحاد ملت خوزستان هست؟از در آمد گردشگری مساجد و ابنیه اصفهان چیزی خرج خوزستان میشه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
5
7
شما چه کاره ای که از طرف همه می بخشی؟ آیا اصفهانیها هم این طور عمل میکنند یا آنها همه چیز را برای خود میخواهند حتی اگر به قیمت نابودی سایر جاها شود؟
مصطفی
|
Germany
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
3
7
با سلام
وقتی اقداماتی اینچنینی و احداث سدهای غیراصولی جز فجایع و عواقب زیانبار به همراه نداشته است که از شوری و کم آبی کارون گرفته و خشکی زاینده رود و هامون و ارومیه و دهها طرح دیگر دیگر که تا چند سال دیگر نیز شاهد آثار زیانبار آن خواهیم بود چه اصراری است که کارون هم نابود شود؟؟؟
اگر این طرح جهت تأمین آب شرب و آشامیدنی بود هیچ مخالفتی صورت نمیگرفت که اینچنین نیست و برای مصارف صنعتی و کشاورزی بوده که خود استان خوزستان از این مشکل رنج میبرد. آیا استانهایی مانند سیستان و بلوچستان و کرمان از آب آشامیدنی برخوردارند؟؟؟؟ پس چرا به فکر آنها نیستید؟؟ پشت پرده این طرح جز مسائل سیاسی نبوده و با فشار نمایندگان و وزرای اصفهانی دولت میباشد که متأسفانه بی درایتی نمایندگان خوزستان که در این سالها بیشتر مشغول اختلافات درونی و قبیح قومیتی هستند در حال اجرائی است. به گفته وزیر کشور تنها نمایندگانی که در انتخاب استاندارشان مسائل قومیتی را مطرح نمودند نمایندگان خوزستان بودند که جای تأسف دارد.
به امید حمایت مردم خوزستان در جهت زنده ماندن کارون بزرگ
آفتاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
2
8
ديگه رود كارون رو به قول يه بنده خدايي بايد آسفالتش كرد. هنوز هم دم از انتقال اين يه آب باريكه ميزنيد؟ كجاي قوانين زيست محيطي گفته يك رود رو گردن بزنيد به پاي رود ديگه؟!!
رضا از اهواز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
3
8
آقای نویسنده ! این فرمایش شما مثل این می مونه که یه نفر بیاد در خونه شما یه آتیش گنده روشن کنه و وقتی شما معترض شدی به شما بگه : اول بذار کارشناسی کنیم ببینیم این آتیش برای شما ضرر داره یا نه بعد اگه ضرر داشت خاموشش میکنیم. آخه برادر من چیزی که اظهر من الشمسه دیگه این بازی ها رو نداره که! د اگه قرار بود کار کارشناسی درستی توی ایران در زمینه محیط زیست انجام بشه که الان سد گتوندی وجود نداشت. دوست عزیز ، کافیه ما به کارشناسی رضایت بدیم تا با ایجاد یه مشت اطلاعات غیر واقعی ، کارون رو دارای آب مازاد جلوه بدن و خیلی محترمانه کل آبش رو به اصفهان انتقال بدن که اتفاقا دقیقا همین کار رو هم تا الان انجام دادن. مگه در مورد پول نفت همین اتفاق نیفتاده؟! مگه چشمات جزیره هایی رو که هر روز داره از وسط کارون سر بر میاره رو نمیبینه؟ مگه مردم به خاطر تعصب قومی میخوان جلوی انتقال آب رو بگیرن؟ نه برادر من موضوع اینه که مردم دارن به چشم خودشون خشک شدن کارون رو میبینن و دلشون آشوبه از این وضعیت و خوب اینو میدونن که اگه آب کارون به اصفهان انتقال داده بشه و کارون خشک بشه همین اصفهانی ها نمیذارن قطره ای از آبی که انتقال دادن به کارون برگرده. ضمنا مگر تا الان خوزستان چه سهمی از معادن و منابع و منافع سایر استان ها بهش رسیده؟ نکنه فقط منافع خوزستان ملیه و منافع سایر استان ها برای خودشون.
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
3
7
درود بر شوراب عزیز
arcon
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
5
2
آقاي نويسنده دقيقا اصليتي نجف آبادي دارند و ايشان را خوب ميشناسم. خيلي جالبه حالا كه ديدن مردم با اتحاد كامل در جهت حفظ حقوق معنوي و قانوني خود بر آمده اند و محاسبات دوستان اشتباه از آ در امده حالا بازي جديدي را آغاز كرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
عادت کرده ایم هر که یک حرف می زند هزارتا انگ بهش می زنیم. مراقب بودن و تحلیل داشتن خوبه اما توهم توطئه نه. شرط می بندم که مطلب را نخواندی همانطور که علیرضا نوشته حتما نباید همیشه با فریاد و غوغا کار را پیش برد باید یاد بگیریم بعضی وقت ها با پنبه سر ببریم
فريد
| Finland |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
نجف آباد كجا بود اين بنده خدا خوزستانيه ضمنا" لطفا" يكبار ديگه مقاله نويسنده رو بخونيد متوجه ميشيد كه ايشان حرف كارشناسي زده ايشون ميگن كارشناسي كنيداگر آبي مازاد بودببريد
khozestan
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
3
4
خيلي جالبه نوشته مردم خوزستان چه حقي دارند، همين يك جمله كافيه تا مردم به ماهيت دقيق نويسنده پي ببرند. شما لطفا برو اطلاعات خودتو بالا ببر، كارون با تاروپود مردم خوزستان گره خورده است
شوشتری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
3
1
انشا اله اونهای که ازاین مطب خوشان بیاد انرا خوانده باشند
علی از اهواز
|
Canada
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
0
6
برادر عزیز جناب آقای خداداد شوراب و سایر دوستان گرامی؛ بنده در اینجا نه به عنوان یک خوزستانی که به عنوان کارشناس ارشد ارزیابی محیط زیست در خدمت شما هستم. رودخانه کارون در ادامه مسیر بی توجهی های مسئولین (و حتی مردم) به موضوع محیط زیست، در حال گذراندن شرایطی است که هیچگاه در طول حیات خود تجربه نکرده است. احداث سدهای عظیم عباسپور، کارون 3 و کارون 4، سد مسجدسلیمان و گتوند با حجم حدود 14000 میلیون متر مکعب خود به تنهایی می تواند جریان حیات بزرگترین رودخانه ی کشور را به کلی مسدود نماید. این در حالیست که استفاده بی رویه آب در صنایع توسعه نیشکر و روش های سنتی و غلط در آبیاری های کشاورزی به همراه مصرف بی رویه آب در بخش خانگی و صنایع به همراه هم دیگر رمقی برای این رودخانه باقی نگذاشته است. خداوند دانا و توانا برای یک منطقه توانایی هایی قرار داده و برای منطقه ای دیگر توانایی هایی متفاوت وضع کرده است. این رویه ی طبیعی است که آب از مناطق کوهستانی به سوی دشت ها سرازیر شود تا هم آب و هم خاک حاصلخیز به مناطقی برسد که دارای آب و هوای مناسبتری برای کشت و کار هستند و مضافاً اینکه خاک حاصلخیز در آنجا می ماند و شسته نمی شود. این مسئله ی بسیار مهم در طول چند دهه اخیر که با رشد بی رویه جمعیت مواجه بوده ایم با غفلت روبرو شد. به طوری که اکنون شاهد گسترش پایتخت کشور بر روی گسل های ناپایدار هستیم. هیچ راهی برای کاهش آلودگی های ناشی از تردد وسایل نقلیه ننموده ایم و وسایل حمل و نقل عمومی را هم به اندازه کافی سر و سامان نداده ایم تا به دلیل موقعیت خاصی که شهر تهران در آن قرار گرفته است، شاهد وقوع مکرر پدیده ی وارونگی در این شهر باشیم. اصفهان را در کرانه ی بیابان پهناور ساخته ایم انگار که هیچ حد و مرزی برای این گستردگی وجود ندارد! تبریز در منطقه ای قرار گرفته که از سه طرف محصور و غیر قابل گسترش است اما روز به روز بر وسعت آن افزوده می شود. زمینهای بکر و باارزش شمال کشور هر ساله با ساخت و سازهای جدید کوچکتر شده و حتی بخش های زیادی از این طبیعت زیبا بایستی به ناچار برای دفن زباله درنظر گرفته شود! دفنی که خود اثرات منفی بسیاری برای آب های زیرزمینی آنجا به وجود آورده است. شهر اردبیل از بی آبی رنج می برد و می خواهیم آب رودخانه ی قزل اوزن را به درون آن بریزیم. قزل اوزنی که پس از گذر از چند استان و پیوستن به چند رودخانه تبدیل به سفید رود می شود تا بتواند سد سفید رود را در منطقه رودبار و منجیل پر آب سازد تا برنامه هایی که چند دهه پیش برای آبیاری باغات زیتون، چای و برنج طارم پیش بینی شده بود را تحقق یابد. اما چون برنامه ریزی ها در کشور ما نه از روی علم و دانش که از روی زور و منصب است ابتدا چندین سد بر روی قزل اوزن زده شده و سپس برای پیکر نیمه جان سفید رود برنامه ریزی می کنند تا آن را به دشت های اردبیل بریزند. عزیزان من مثال ها بسیار است. اینها را گفته که در نهایت بگویم اشتباه را نباید با اشتباه جبران کرد. یکی از اشتباهاتی که پی در پی توسط دولت های متوالی طی این سالها مطرح شده، بحث خودکفایی در محصولات کشاورزی است. کشور ما اکنون مدعی خودکفایی در چند محصول کشاورزی است. برخی از آنها مانند گندم از آمارهای غلط و بی پایه و اساس آمده و برخی نیز که به واقع درست بوده و در آن خودکفا شده ایم به چند دلیل راهی اشتباه را پیموده است. درست است که ما در برخی محصولات کشاورزی خودکفا شده ایم اما به چه قیمتی؟ یکی دو روز پیش بود که یکی از مسئولین کشاورزی استان خراسان جنوبی با افتخار اعلام کرد "ما در فلان محصول خودکفا شده ایم، تولید کشاورزی ما بالاست و استعداد این استان در تولید محصولات کشاورزی است". با نگاهی به آمار بارندگی ها در کشور و میانگین 250 میلیمتر در سال برای کل کشور (و میانگین 750 میلیمتر در سال برای کل جهان) به راحتی می توان فهمید که کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته است. اگر نگاهی هم بر روی نقشه بیندازیم می توانیم به راحتی متوجه شویم که استان خراسان جنوبی در منطقه ای خشک تر و کویری تر به نسبت کل کشور ما قرار گرفته است. شاهد آن هم عدم وجود رودخانه ای پر آب در آن استان است. اما سازمان کشاورزی استان مربوطه آب را از کجا تامین کرده است؟ پاسخ بسیار ساده است. آبهای زیر زمینی. در مورد عوارض این برداشت ها چیزی نمی گویم اگر خودتان در اینترنت جستجو کنید می توانید متوجه عوارض و عواقب آن پی ببرید. من تنها می خواهم یک چیز بگویم و آن این است: "این نمونه ی بارز توسعه ناپایدار است". به زبان ساده، ما به منافعی رسیده ایم اما این منافع همیشگی نخواهد بود. مثل این است که کسی با فروش کلیه خود به پولی برسد. این یک منفعت کوتاه مدت است و هرگز نمی توانید یک بار دیگر آن کار را انجام دهید. آیا شما با فروش کلیه ی خود می توانید تمامی مشکلات زندگیتان را حل کنید؟ مسلماً خیر شاید تنها بتوانید مشکلات مالی خود را آن هم به طور محدود حل کنید. اگر مسئولین استان خراسان جنوبی و سایر استانهای کم آب کشور به جای ادعای خودکفایی در تولیدات کشاورزی بیایند و به کمک متخصصان، توانایی های استان خود را در بخش هایی که قابل توسعه است بیابند و بر روی آنها سرمایه گذاری کنند و آب های زیرزمینی را برای استفاده در شرایط اضطراری یا در نهایت مصرف شرب نگه دارند آنگاه می توان به آینده آن استان امیدوار بود. باید این تصور غلط در کشور از بین برود که تنها شاخص توسعه، توسعه بخش کشاورزی است. بخشی که در حدود 90% از آب قابل آشامیدنی کشور را مصرف می کند در حالیکه بازده بسیار کمی دارد. در پایان باید گفت که استان اصفهان برای بخش های "قابل کشت" خود آب به اندازه کافی دارد. آبی که اکنون این استان می خواهد به خاطر آن از سرچشمه های کارون برداشت کند، برای تحقق طرح های غیرقابل توجیه کشاورزی در بخش های کم بازده استان اصفهان است.
حاج جلال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
1
12
فقط بحث آب کارون نیست . این اصفهانی ها از زمان دفاع مقدس که خطه خوزستان درگیر دفاع مقدس بود ...استفاده کردند و اعتبارات و بودجه خوزستان را به بهانه جنگ بردند اصفهان در اصفهان هزینه کردند . طرح های صنایع فولاد را از جنوب بردند اصفهان . طرح های صنایع فولاد از نظر علمی و کارشناسی صنایع آب بری هستند که باید در کنار رودخانه باشند چون آب زیادی لازم دارند . آن موقع که اصفهانی ها طرحهای فولاد را بردند اصفهان کاملا دقیق میدانستند و آگاه بودند که طرحهای فولاد به آب فراوان نیازدارند . پول درآمد مناطق نفت خیز جنوب هم که مال همه است به غیر خوزستان . الان هم دنبال بردن آب رودخانه های خوزستان جهت مصرف صنایع و کشاورزی اصفهان هستند به قیمت تشنگی و مردن مردم بدبخت بیچاره خوزستان .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
0
6
بحث های کارشناسی و حساسیت زدا بسیار مفید است. ما سرصدا می کنیم و چیزی گیرمان نمی آید. آنها با زیرکی و زرنگی و بدون حاشیه کارشان را انجام می دهند.
مصطفی
|
Germany
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
1
5
با سلام
وقتی اقداماتی اینچنینی و احداث سدهای غیراصولی جز فجایع و عواقب زیانبار به همراه نداشته است که از شوری و کم آبی کارون گرفته و خشکی زاینده رود و هامون و ارومیه و دهها طرح دیگر دیگر که تا چند سال دیگر نیز شاهد آثار زیانبار آن خواهیم بود چه اصراری است که کارون هم نابود شود؟؟؟
اگر این طرح جهت تأمین آب شرب و آشامیدنی بود هیچ مخالفتی صورت نمیگرفت که اینچنین نیست و برای مصارف صنعتی و کشاورزی بوده که خود استان خوزستان از این مشکل رنج میبرد. آیا استانهایی مانند سیستان و بلوچستان و کرمان از آب آشامیدنی برخوردارند؟؟؟؟ پس چرا به فکر آنها نیستید؟؟ پشت پرده این طرح جز مسائل سیاسی نبوده و با فشار نمایندگان و وزرای اصفهانی دولت میباشد که متأسفانه بی درایتی نمایندگان خوزستان که در این سالها بیشتر مشغول اختلافات درونی و قبیح قومیتی هستند در حال اجرائی است. به گفته وزیر کشور تنها نمایندگانی که در انتخاب استاندارشان مسائل قومیتی را مطرح نمودند نمایندگان خوزستان بودند که جای تأسف دارد.
به امید حمایت مردم خوزستان در جهت زنده ماندن کارون بزرگ
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
0
8
کارون را دوباره کارشناسی کنیم
در این مقاله همانطور که در کامنت های آن یک خواننده به هوشیاری اشاره می کند، یک نکته اسااسی نهفته است که متوجه دولت و نمایندگان آن در بخش نیرو مانند سازمان آب و برق است. این نکته عبارت از کار کارشناسی درباره کارون است.
الآن هرچه آمار یا مطالعات است مربوط به گذشته بوده و یا آمارهایی می باشد که توسط شرکت های مرتبط با انتقال آب از کارون انجام شده است. این فی نفسه یک موضوع مهمی است که تا امروز نفعش را کسانی برده اند که توجهی به سرنوشت کارون و آسیب هایی زیست محیطی انتقال آب آن ندارند. اگر کارون را دوباره کارشناسی کنند یعنی یک نگاه فنی جدید به ان بیاندازند و نتایج آن را در اختیار مردم بگذارند،حقایق بطور عریان آشکار می شوند.
بطور مثال در همه مطالعات انجام شده بر روی کارون که در قبل از انقلاب صورت گرفته است، بین 12 تا 20 سد را در بالادست کارون پیش بینی نموده اند. این پیش بینی ها همگی مربوط به زمان هایی است که دبی آب کارون بالای 3000 متر مکعب بر ثانیه بوده است. اما امروز این میزان به 600 تا 700 متر مکعب در ثانیه و حتی در مقطع دارخوین به زیر 300 متر مکعب در ثانیه کاهش یافته است. اگر همین ارقامی که بطور غیر رسمی در اختیار ما هستند بصورت کارشناسی تایید شوند، بدیهی است که حتی همین چهار یا پنج سد موجود هم توجیه شان مشکل و سخت می شود.
یک نکته مهم دیگر که در ارتباط با کارشناسی کارون روشن می شود، افق 1400 و نگرانی های عمیقی است که بخش هایی از آن توسط مرکز مطالعات مجلس شورای اسلامی منتشر شده است. یعنی در بهترین وضع و خوش بینانه ترین حالت، کارون تا 10 سال دیگر حتی نمی تواند پاسخ گوی 50 درصد از نیازهای موجود استان خوزستان باشد. اگر رشد جمعیت با همین نرخ موجود در نظر بگیریم، تا 10 سال دیگر جمعیت خوزستان بین 6 تا 7 میلیون نفر خواهد بود و برای تامین حتی اب آشامیدنی نصف این جمعیت، آب موجود در کارون پاسخگو نیست.
بنابراین منطقی است که بجای فریادها و اعتراض هایی که مانند سالهای 1380و 1381 بجایی نرسید، اینبار توجه خود را بر روی خواسته مشخصی متمرکز کنیم و از مسولین بخواهیم تا کارون را دوباره کارشناسی کنند.
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
6
5
سلام ، واقعا باعٍث تاسفه که نویسنده این مطلب خودشو خوزستایی بدونه . عزیز من شما اگه خوزستانی هستی و دنبال عدالت هستی لطف کن یه فکری برای ریز گرده ها برای هم شهریای بینوات بکن کاسه داغ تر از آش ، ... اصفهانیا
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
4
4
شمایی که ادعای خوزستانی بودن میکنی اگر واقعا در این استان ساکن بودی محرومیت این استان را از هر لحاظ به جد مشاهده میکردی حالا محرومیت از آب شرب سالم پیش کش.
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
5
4
دوستان اینها می خواهد آب شرب را برای جاری کردن یک رودخانه فصلی و توسعه کشاورزی ببرند
درحالی که در خوزستان آب شرب برای نوشیدن نیاز است
تنها جایی که حمایت میکرد خوز نیوز بود که تحت فشار قرار کرفته انکار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
اینا میخوان آب کارونو مفت مفت ببرن بدن اصفهانیا که برنج بکارن اونوقت لابد ما باید بریم پول بدیم از اصفهانیا برنج بخریم.باید خیلی بی ریشه و بی غیرت باشیم که همچین کاری کنیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
یکی هم که جرات داره و حرف میزنه شما دلسردش نکن. این استان این همه رسانه ودکتر مهندس دارن کجان که اظهار نظر کنن
سوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
1
4
شما اگه خوزستانی باشی باید بدونی خوزستان خودش مشکل کم آبی داره ، کشاورزا این همه فریاد زدن کی بهشون توجه کرد
متاسفانه خوزستان مسئول عالم و آگاه نداره ...... تازه باید یه فکری به حال کم آبی خود خوزستان بکنن
رها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
1
6
خوزستانی که به عنوان منبع برکت برای کشور از سوی آقایان پایتخت معرفی میشود باید یه همچین وضعی داشته باشه ؟؟؟؟؟؟؟؟ اهواز بیشتر شبیه یک ده بزرگه نه شهر بعد اصفهان که فقط صنعت فولاد رو داره باید این شکلی باشه ، خوزستان هم این شکلی !!!!!!!!!!!!!
جای بسی تفکر و تعجبه ........
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
1
10
من اصالتاً تهرانی هستم و حدود 2 ساله که به خاطره کارم در اهواز هستم واقعاً بی توجهی بیداد میکنه، وضعیت شهر اسفناکه ، جالبه برام اولش فکر میکردم برای خود مردمش مهم نیست حالا میبینم که نه بابا بنده خداها اعتراض میکنن ولی ...
حق مردم اهواز این نیست ...
تخته گاز تا آبادی مسجدسلیمان
|
France
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
5
4
جناب شوراب جای بسی تأسف است که امثال شما در بین ما خوزستانیها زندگی می کنند و فارغ از هرگونه واقع بینی و جامع نگری اینگونه تیشه به ریشه خود میزنند و آب را یک نعمت خدادادی و ارثیه ملی میدانی اما اشتغال و برخورداری از حق زندگی کردن که از زمان جنگ تا به امروز از مردم خوزستان سلب شده را نمی بینی...
واقعا متأسفم
دوستدار کارون
|
United Arab Emirates
|
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
1
9
با سلام وتشکر ازهمه خوزستانی ها . یک نکته برایم خیلی عجیب است که تمام مسئولیناصفهان بویژه صدا و سینای اصفهان در تمامی برنامه ها ( مثلاینکه اجبار شده ) یک آتش تهیه خوب در خصوص زاینده رود می ریزند و زمینه را برای این کار مهیا می کنند اما در استان ما صدا و سیما در لاک خود رفتهو هیچ کاری نمی کند . این در حالی است که اصفهانیها از تمامی ÷تانسیل دارند استفاده می کنند مثلا:
سریال طنز پژمان که همیشه اعلام میشه ماهی مرده بیایمئ و کف زایند رو بریزیم .
یا برنامه زنده رود از شبکه اصفهان هر هفته : دعوت تمام بازیگران مشهورو معروف که اصفهانی هم نیستند و الزام گفتن زاینده رود که مرده رود شده و..............
ببینید که رسانه های خوزستان چه کرده اند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
سجاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
به خدا قسم با این همه حق خوری که می بینم دلم می گیره. اصفهانیا از همه ی شبکه های ملی استفاده می کنند ولی تجمع هزاران خوزستانی در شبکه های ملی بازتاب که نداشت هیچ در شبکه ی خوزستان هم این خبر را طور دیگری جلوه دادند . اما همه این را بدانند خوزستان از خواب بیدار شده وحقش را از تمام کسانی که کمر به نابودی ان بسته اند خواهد گرفت.
خوزستاني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
1
7
همشهري عزيز چرا هميشه خوزستان بايد تمام داشته هايش را نصيب استان هاي ديگر كند از نفت گرفته تا آب تا حتي سمت هاي .... مگر مردم خوزستان انسان نيستند يا شايد خون ديگران رنگين تر باشد !!!! ما هم نميگيم كه تمام آب و نفت براي خوزستان است ( كه البته الان هم نيست) ولي مي گوييم چراغي كه به رواست به مسجد حرام است .... خوزستان رو هم دريابند اينجا نه آب داره نه هوا داره نه امكانات در هر زمينه اي آموزشي تفريحي،.... فكر مي كنيد اگر تنها 2در صد از نفت خوزستان رو خرج خودش كنند اين شهر اينطوري مي مونه ... خوزستان و خوزستاني هميشه غريب بودند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
2
7
كسي حق اين را ندارد كه از جانب كل مردم صحبت كند ديگر مردم خوزستان دست روي دست نمي گذارند و سكوت نمي كنند ..خوزستان براي خريد محصولات كشاورزي اصفهان 2 برابر بايد پول هزينه كند با همين آب كاروني كه ميخواهد انتقال پيدا كند ..كسي ميآيد و اظهار نظر كند؟؟نفت را بردند.گاز را بردند..خاك را بردند..همه اش ملي بود ؟؟چه گلي به سر خوزستان زدند؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
2
4
آقاي شوراب شما كه دست به قلم خوبي داري چرا از آب آشاميدني مردم نمي نويسي؟چرا از گرد و خاك چند ساله نمي نويسي؟چرا نمي نويسي اهواز آلوده ترين شهر مي باشد؟چرا؟پس پاي مناقع و شهرتان در ميان است.نه؟اگر بحث دفاع از سرمايه هاي ملي است چرا به فكر استان خوزستان و مردمش نيفتاده ايي؟سكوتت از رضايت نيست
فريد ممبيني
|
Finland
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
0
1
تعجب ميكنم از نظرات برخي دوستان درباره مقاله فوق ، در اين مقاله نويسنده اصلا" نگفته كه اصفهان آب رو ببره داره ميگه بيان كارشناسي بكنن اگرآب مازادي بود بيان ببرن ولي مشكل اينجاست اگرم سالهاي قبل شايد قبل از به دنيا امدن ما ، كار كارشناسي صورت گرفته توسط همين اصفهانيها صورت گرفته اميدوارم جناب آقاي مقتدائي با تشكيل يك كارگروه كاملا" بي طرف و حرفه اي و با ارائه اسناد و توجيهات اصولي ومنطقي از اين كارجلوگيري كنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
1
2
قصه ما خوزستانی ها با کارون هم از اون قصه هاس. کارون برای ما مثل بچه هایی هستن که پدر و مادرشون بی خیال اونها هستند و 24 ساعت در کوچه وخیابون ولو می شن ولی وقتی که کسی به اونها می زنه یا از کنارشون رد میشه، زمین و زمان را بهم می دوزن که ای وای بچم چی شد و چی نشد. این همه سال گذشته خداوکیلی این ادم هایی که سنگ کارون رو به سینه می زنن چندتا NGO در حمایت از کارون درست کردن؟ چند همایش و سخنرانی برای کارون گذاشتن؟ این سیلی که نویسنده این مطلب به ما می زنه، شاید ما را از چرت سی ساله مون بیدار کنه. آخه هی کارون کارون می کنیم ولی یک قدم درست و حسابی براش برنمی داریم.این آقا داره می گه که کارشناسی باید ملاک قرار بگیره، اینها هی گلوشون پاره می کنن که تو خوزستانی نیستی. واسه همینه که اصفهان پیشرفت می کنه و اینجا درجا می زنه، چون همه مون توی حاشیه هستیم. یکی هم که میاد حرف اصلی رو می زنه می خوایم ببریمش تو حاشیه. بابا چشاتون باز کنین....
ابوعدنان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
1
1
بله وصدها بله
شما اگرراست می گویید یک نفر کارگر عمله اهوازی را در اصفهان به کاربگیرید اگر آبرو وشرفتان را به باد ندادند اسم خودم را از ابوعدنان به ... تغییر خواهم داد !
چرا یک منطقه باید نابود شود تا یک منطقه دیگر آبادتر شود
چندین سال است که به برکت دولتهای خدمتگذار وامثال این نویسنده به ظاهر نوع دوست زمینهای ما خشک شده اند واجازه ی آبیاری به ما نمی دهند !
می گویند آب کم است!حالا آب از کجا آورده اند که دارند می بخشند لابد از آبروی نویسندگانی چون شما!
احسنت !
پاسخ ها
بوووووووق
| Canada |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
فن قلمت تو حلقم.
عماد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
0
2
البته همین مختصر آب هم توسط صنایعی مانند نیروگاه رامین با انواع مواد شیمیایی و هیدازین و روغنهای سرطانزا آلوده میشود و درد مردم را مضاعف میکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
1
2
آقای نویسنده شما میدونی یک میلیاردو صد میلیون متر مکعب یعنی چی؟؟؟؟ تازه با این تونلی که زدند تا چهار میلیارد متر مکعب در سال میتونن از سرشاخه های کارون برداشت کنن...
سوال من اینه که آیا این آب برای آشامیدن است یا پر کردن زاینده رود؟؟؟
زاینده رود خشکه؟؟؟؟ خب به درک.... تاوانشو ما خوزستانیها و (کارونمون) پس بدیم؟؟؟
چرا با کلمات بازی میکنین....
پاسخ ها
بهروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
از لحن و ادبیاتت مشخصه چه قدر تو چنته داری ... کمی شعور هم بد نیست البته حق داری شعور یک شبه به وجود نمیاد . ظاهرا کاری برات نمیشه کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
برادر محترم! بهروز که مطمئنا اصفهانی هم هستی. فقط همینو بهت بگم که به اون ممه را لولو برد. ما چندین برابر امثال تو شعور داریم و داشتیم ولی فکر کردیم همه مثل ما نوع دوست و انسانند. فکر نمی کردیم که برای منافع خودشان حاضر بشوند پا روی حلق هموطن خوزستانی خودشان بگذارند.
همین کلام برای تو اگر شعور و انسانیت داشته باشی بس است که ما در خوزستان آب شرب سالم نداریم و خودمان آب را با دستگاه خانگی تصفیه می کنیم. بفهم و خودت را اصلاح کن
آرش از اهواز
| Canada |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
من هم با انتقال آب از کارون به زاینده رود مخالفم ولی هرگز از کلمات توهین آمیز شما استفاده نخواهم کرد.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
اگه فکر میکنین حرف حق توهینه... اگه آدم دهنش بسته بمونه و چشاشو به واقعیت ها ببنده با ادبه..... :-0--- بیییییییییب
گمنام
|
Germany
|
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
5
0
من خوزستانیم اما دوس دارم اب کارونو انتقال بدن به اصفهان
پاسخ ها
گمنام 2
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
لابد خوزستانی اصفهانی زاده هستی
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
تو خوزستانی نیستی گمنام.خوزستان ... نداره
سجاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
اگه اینطوره من یزدیم و خیلیم خوشحالم که اب اصفهانو دادن به یزد.تو نه خوزستانی هستی نه اصفهانی فقط اومدی که یه حرفی زده باشی . همینه که گمنامی...
حمید صدر رضوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
0
2
(اینجانب عامل اصلی این فضاهای غیرکارشناسی و جوشش احساسات پاک عمومی را متوجه کسانی می دانم که دانسته یا ندانسته، موضوعات ملی و کلان ایران را فدای منافع لابی های سودجویانه خود می کنند و بی آنکه توجهی به نتایج تصمیمات مقطعی خود داشته باشند، آینده و امنیت ملی کشور را به چالش می کشند.0)نویسنده در این پاراگرافایجاد این فضا را غیر کارشناسی می داند وعامل آن رامتوجه لابی های سود جویانه میداند0،نه آقای شوراب این موضوع الآن که نه در سال های گذشته در محیط آکادمیک دانشگاهی ودر دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران که بنا بر استاندارد علمی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری رتبه اول را درسطح کشور در علوم آب دارد مورد بحث آکادمیک قرار گرفته و برداشت آب از سرشاخه های کارون چه از نظر میزان آورد آب و چه از نظر تامین آب مورد نیاز زمین های قابل کشت وچه از نظر میزان آلاینده های موجود در آب کارون وچه از نظر عوارض وتخریب زیست محیطی ودیگر عوارض دیگر موردبحث وبررسی قرار گرفته وبعضا در اختیار وزارت نیرو نیز قرار گرفته .پس برادر عزیز شما که فردی متعهد ودلسوز هستی خوب بود قبل از این نوشتار با برخی از دوستانتان این مطلب را مرور می نمودی تادچار این خطای آشکار نشوید
امید که در دیگر نوشته هایتان با متخصصین امر مشورت بگیرید
ایام به کام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
شما این همه نوشتی آخرش هم نظر کارشناسی رو همین جا می نوشتی دیگه!
حالا ما از کجا بگردیم و نظر کارشناسی بجوریم؟!!!!!
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
1
1
منابع که مال همس ! البته با توجه به استعدادها و نظرات کارشناسی
این دیگه پول نفت و دانشگاه و بیمارستان مجهز و پارک و سینما نیست که بخوایم به اصفهان بدیم و به خوزستان نه !
این یه جریان طبیعی و خدادادیه که هر تغییر ولو کوچیک تو این سر دنیا نتایج متناسبش رو تو کل اکوسیستم می ذاره
اگه کارشناسی نیست که نیست انجام نشه ایم مث اینه که ما بگیم از گرما و گرد و خاک خسته شدیم هوای اصفهان رو یه جوری برامون انتقال بدید اینجا !!!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
0
0
اولا شما رو چه به زاینده رود
دوما شما که دارید از اصفهانیها دفاع می کنید میتونید بگید تا حالا چه خیری از اصفهانیها بهئخوزستان و چهارمحال رسیده
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
0
1
چیزی که عیانه چه حاجت به بیانه عزیزان من رود خانه کارون همین الان هم به یک فاضلاب بزرگ تبدیل شده دیگه چی از کارون مونده که میخان ببرن بزارین کارشناسی کنن دیگه ابی مونده این قدر سد درست کردن که دیگه نمونده کشاورز بدبخت میخاد کشاورزی کنه اب نداره که کشاورزی کنه اون وقت ما باید نگران زاینده رود باشیم با انتقال اب کارون جلگه خوزستان به بیابان تبدیل میشه
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
1
1
واقعا متاسفم برای خوز نیوز که چنین نوشته هایی رو منتشر میکنن

آقای نویسنده آدمی که هیچ سر رشته ای از هیچ کدوم از علوم هم نداشته باشه میتونه متوجه بشه که با انتقال آب کارون خوزستان بالواقع نابود میشه نه کارشناسی خاصی میخواد و نه تحقیقی

چیزی که عیان است این هست که با انتقال آب کارون نه تنها کشاورزی در این استان میمیرد که چه بسا به منطقه ای کاملا خشک و بیابانی تبدیل خواهد شد

چراغی که به خانه رواست به مسحد حرام است.

و اگر این اتفاق بیافتد من اولین نفری خواهم بود که آرام نخواهم نشست
ford
|
Finland
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
3
1
کارون رود خوزستانی ها نیست. بخوانید تا دریابید که از کجا می آید.

"سرچشمه شاخه‌های اصلی کارون از چشمه سارهای دامنه کوه ونگ بارندگی برف و باران در مناطق (ارمند و بازفت) و زرد کوه واقع در دهستان شوراب وسرچشمه دیمه، وبنام آب کوهرنگ از دره شرقی زردکوه بختیاری در استان چهار محال و بختیاری است و شاخه‌های از کوههای فرعی مابین خوزستان و چهار محال و بختیاری و چشمه ها از کوه‌های مختلف سرچشمه می‌گیرند."
مردم چهارمحال و بختیاری مالک اصلی کارون اند. آقای شوراب هم جزو مالکان کارون است و حرفش حق. لطفن این قدر آب کور نباشید. بگذارید مالکان کارون یعنی چهارمحالی ها درباره ی انتقال یا عدم انتقال آن نظر بدن. همین
پاسخ ها
سجاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
خوشم میاد همه می خوان یه رود چند هزار ساله رو منحرف کنند واقعا که.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
2
3
اگر کارون خشک بشه خدامیدونه گرمای خوزستان در تا بستون به چه درجه ای خواهد رسید
پاسخ ها
سجاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
نهایت نهایتش به 100 درجه می رسه . الان که نیمسوزیم بعد انتقال اب، کامل می سوزیم.
کارون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
1
1
خنده داره که کسی بگه کارون رود خوزستانیها نیست.اگه قرار بود همه سرچشمه ها رو بگیرن کج کنن ببرن جای دیگه یا روش سد بزنن پس اونوقت دیگه اصلا چیزی به نام رود وجود نداشت و باید واژه "رود" از کتابهای درسی و از روی نقشه ها پاک میشد. دقت کنین به این کامنت ببینین چه جوری میخوان اتحاد بین خوزستان و چهارمحال و بختیاری رو از بین ببرن و بینشون تفرقه بندازن.لطفا اصفهانی بازی درنیارین که ما بچه خوزستانیم و زاده و بزرگ شده در خون و آتش و موشک و خمپاره.
ماهرخ
|
Canada
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
0
0
مهم نیست کارون از کجا سرچشمه می گیره. مهم اینه که روال طبیعی این بوده و این باید باشه. اگر اصفهانی های عزیز آب برای آشامیدن می خوان خب از سد زاینده رود بردارن و بخورن. ما که نمی گیم باید بمیرن. ما می گیم اگر می خواهید توی بیابونا کشاورزی کنید یا در صنایع پرمصرفتون آب رو هدر بدید باید از زاینده رود خودتون استفاده کنید. اگر هم زاینده رود آب نداره خب این کارها رو انجام ندید چون استان شما ظرفیتش رو نداره.
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
0
0
نه تنها آبرو بلکه خونمان را در هشت سال جنگ تقدیم میهن نمودیم اما آبی
برای تقدیم نمانده!!!
با سلام خدمت تمام دوستداران خوزستان سرفراز
شوری
و کم آبی کارون ،خشکی ارومیه،پریشان،ارس،هامون ، زاینده رود،تالاب
شادگان، و دهها تالاب دیگر،از بین رفتن آب های زیرزمینی و پرده آخر خشکی
کارون؟؟!! همگی این فجایع حاصل طرح های به ظاهر فنی و کارشناسانه بود که
مردم را از اظهارنظر وا میداشت!!! آیا آبی در کارون مانده است؟؟ آیا مردم
خوزستان از آب آشامیدنی سالم برخوردارند؟؟ مسببان فجایع فوق و مدافعان
طرح انتقال مجدد آب کارون پاسخ دهند
کارون در طول تاریخ
در طول تاریخ
چند هزار ساله کارون با تحمل طغیانها و خشکسالی های مقطعی همچون دیگر
رودهای ایران خروشان،زلال،چشم نواز و پر از خیر و برکت بود کشاورزی
رونق داشت و صنعت با چرخه آسیاب های آبی و کشتیرانی به همت نیاکان نیک
اندیشمان برقرار، تا اینکه با پیشرفت کشورهای نوپا، در ایران متمدن نیز
در چند دهه اخیر انسانهایی به اصطلاح کارشناس و روشنفکر با مدارکی
دانشگاهی در دست ظهور نموده و با طرح هایی عمرانی سعی در توسعه کشور
نمودند.(شاهکار سازه های مهندسی آب در خدمت صنعت و کشاورزی در شوشتر تا
محدوده اهواز برجای مانده از دوران ساسانی تحسین جهانیان را بدنبال
داشته اما اکنون طرح های انتقال آب در کشور نتایج فوق را بدنبال
داشته)
طرح های احداث سدهای غیراصولی متعدد و انتقال آب رودخانه ها از
استانی به استان دیگر که در رأس این طرح های عمرانی بود یکی پس از دیگری
با هزینه های میلیاردی و هنگفت و بدون توجه به عواقب آن عملی گردید(مبدأ
و مقصد انتقال آب و همچنین مکان قرارگیری سد تحت تأثیر سفارشات،لابی و
مسائل دیگر قرار داشت همچون جابجایی محل احداث سد گتوند علیا) و
خوزستان بیشترین سهم از این طرح ها را با حمایت و پافشاری تأسف بار اکثر
مسئولین و نمایندگانش بدور از هرگونه عاقبت اندیشی و صرفاً جهت اشتغال
زایی و کشاورزی به خود اختصاص داد(از ماست که بر ماست) . انتقال آب از
سرشاخه های کارون به چندین استان و احداث بیشترین سد بر کارون و شاهکار
آن ها سد گتوند علیا که همچون تبری بر ریشه کارون فرود آمد از این جمله
اند و انتقال مجدد آب نیز به مثابه تیر خلاصی بر کارون خواهد بود.
هم
اکنون کارون همچون همنوعان خود در دیگر نقاط کشور بواسطه این طرحهای
عمرانی غیراصولی بدترین روزها و شاید آخرین روزهای عمر چندهزار ساله
خود را میگذراند و به لطف فاضلاب های سرازیر شده به آن زنده است .مردم
خوزستان نیز برای نوشیدن جرعه ای آب سالم میباید هزینه مضاعف کنند
ریزگردهای ناشی از خشک شدن تالاب ها نیز در این سالها بر آسمان آن
خودنمایی میکنند و افزایش روزافزون بیماری های آلرژیک و بدنبال آن آسم
در استان مشکلات را دوچندان نموده است.
اینجانب بعنوان یک خوزستانی
اصیل شخص محترمی را که با مطلب خود مردم استان را دعوت به توجه به نظرات
کارشناسانه و فنی نموده و از جانب خود اقدام به بذل و بخشش کارون میکند
دعوت به بیان نظرات فنی و کارشناسانه و واقعیت ها خالی از هرگونه
جانبداری و تعصبات قومیتی نموده و مطالعه حقایق تلخ فوق و دیدن سخاوت و
بخشندگی خوزستان و مردمان اصیلش را به ایشان پیشنهاد مینمایم چرا که از
گذشته تاکنون نیز آب،خاک،نفت وگاز خوزستان بعنوان سرمایه ملی در خدمت
اقتصاد و عمران کشور و استانهای همجوار است در حالی که خود از داشتن
امکانات اولیه بی بهره است.
در پایان امید است مردم خوزستان با همدلی و
بدور از تعصبات قومیتی با اعتراض قانونی و مسالمت آمیز و درخواست از
مراجع ذیصلاح جهت به بحث گذاشتن این طرح بین کارشناسان خبره موافق و
مخالف در مناظره های رسانه ملی که بی شک مخالفان این طرح در کشور بسیار
خواهند بود از حق خود دفاع کنند و البته نمایندگان مردم خوزستان در مجلس
نیز بجای اختلافات درونی و بحث در خصوص تجزیه خوزستان جهت جبران
اشتباهات و کم کاریهای گذشته خود از هیچ اقدامی کوتاه نیایند.
در پایان
جا دارد از مدیریت محترم سایت خوزنیوز بابت اطلاع رسانی صحیح و درج
نظرات مردم تشکر و قدردانی نمایم.
شهروند خوزستانی/سنایی فر
عماد جعفری پور
|
United States of America
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
0
0
سلام نویسنده وبلاگ کسور زمین هستم
www.the-earth-country.blogfa.com/post/77
دیروز به همراه یک دوست عرب زبان خوزستانی در کیانپارس یک پیام تصویری منتشر کردیم با این مضمون
"بچا یه کم منطقی باشیم لطفا. کارون فقط متعلق به ما خوزستانی ها نیست. این گربه هه ایران همه ماست"
.
عکسها را در وبلاگ ببینید و در صورت تمایل منتشر کنید بیزحمت.
متنش این است
.
سلام و درود رفقای گلم. به طور کلی اگر شما با دولت فعلی مشکل داشته باشید در گروه شماره یک قرار میگیرید، اگر با دولت اوکی باشید در گروه دو هستید. واگر با نظام حکومتی و قانون اساسی فعلی موافق باشید در گروه سه و اگر با نظام و قانون اساسی مشکل داشته باشبد در گروه چهار و اگر هر روز در یک مسیر متفاوت هستید در گروه پنج قرار میگیرید و حالشو میبرید نوش جونتون ما که بخیل نیستیم! ولی احتمالا همه این پنج گروه در یک چیز مشترکند. احتمالا همه قبول داریم که نگاه تعصبی و استان محور در موضوعات ملی نمیتواند مفید و مثبت باشد. به عنوان مثال فکر نمیکنم جدا شدن چهار روستا از استان عزیز هرمزگان و پیوستن این چهار روستا به استان عزیز فارس تاثیر خاصی در کیفیت زندگی ساکنان این روستاها و یا ساکنان هرمزگان داشته باشد، ولی در کمال تعجب شاهد هستیم که مردمی که به خاطر نا امنی شناورهای مسافرتی قشم، گرانی، بیکاری، نا امنی های خیابانی و ناهمواری آسفالت بندرعباس هیچ اعتراضی ندارند، ناگهان به خیابان میریزند و خواهان حفظ یکپارچگی هرمزگان میشوند. از طرفی برخی همشهریهای نازنین من در خوزستان شدیدا به موضوع انتقال بیست درصدی آب کارون به اصفهان و ... واکنش نشان میدهند. برای من هیچ چیز زیباتر از این نیست که در تلویزیون ها و سایت ها شاهد تجمع و فریاد انسان ها برای احقاق حقوقشان باشیم، ولی فکر میکنم نیاز داریم کمی عمیق تر بیندیشیم و با اقدامات نسنجیده و استان محور، طرح های ملی را تخریب نکنیم و دست مدیران را نبندیم. به عنوان مثال در زمینه آبخیزداری و حفاظت خاک در استانهای همدان، کردستان و خرم آباد طرحهای بزرگی انجام شد که جوایز بین المللی معتبری از سازمان ملل و سازمانهای زیر مجموعه سازمان ملل دریافت کرد و در دانشگاههای معتبر جهان به عنوان الگوی موفق تدریس میشود. قطعا اگر مردم این سه استان تعصبی برخورد میگردند این طرحهای آبخیزداری زمینگیر میشدند. ضمن این که کاملا به حق اعتراض مخالفان تقسیم آب کارون احترام میگذارم، امروز به همراه دوستم آقای جعفر کرادی که عرب زبان و استقلالی هست، این عکس را گرفتیم تا بگوییم که در کنار صداهای مخالف، صداهای موافقی هم هست که معتقدیم آب کارون متعلق به همه ایرانیان هست و اگر درست و شفاف و غیر مافیایی مدیریت شود، میتواند هم به خوزستان و هم به اصفهان و سایر استانها صفا و جلا بدهد. (من لر هستم و پرسپولیسی. کلا ترکیب خوبی شدیم توی این عکس). اگر متنش واضح نیست اینجا مینویسم

"بچا یه کم منطقی باشیم لطفا. کارون فقط متعلق به ما خوزستانی ها نیست. این گربه هه ایران همه ماست"
عباس
|
Japan
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
0
0
دمت گرم . اینا میگند ایرانی وطن پرست
:
:
:
آخرین اخبار