تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۴۹۹۷۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاربران / کارون را دوباره کارشناسی کنیم
یک نکته مهم دیگر که در ارتباط با کارشناسی کارون روشن می شود، افق 1400 و نگرانی های عمیقی است که بخش هایی از آن توسط مرکز مطالعات مجلس شورای اسلامی منتشر شده است. یعنی در بهترین وضع و خوش بینانه ترین حالت، کارون تا 10 سال دیگر حتی نمی تواند پاسخ گوی 50 درصد از نیازهای موجود استان خوزستان باشد. اگر رشد جمعیت با همین نرخ موجود در نظر بگیریم، تا 10 سال دیگر جمعیت خوزستان بین 6 تا 7 میلیون نفر خواهد بود و برای تامین حتی اب آشامیدنی نصف این جمعیت، آب موجود در کارون پاسخگو نیست
آقا یا خانم احمدی از کاربران خوزنیوز، ذیل مطلب «آب که هیچ، آبرویم تقدیم به تو هموطن! » نظری را ارسال نموده است که جهت مطالعه بازدیدکنندگان محترم متن آن در زیر می آید:

در مقاله " آب که هیچ، ..." نوشته آقای خداداد شوراب، همانطور که در کامنت های آن یک خواننده به هوشیاری اشاره می کند، یک نکته اساسی نهفته است که متوجه دولت و نمایندگان آن در بخش نیرو مانند سازمان آب و برق است. این نکته عبارت از کار کارشناسی درباره کارون است.

الآن هرچه آمار یا مطالعات است مربوط به گذشته بوده و یا آمارهایی می باشد که توسط شرکت های مرتبط با انتقال آب از کارون انجام شده است. این فی نفسه یک موضوع مهمی است که تا امروز نفعش را کسانی برده اند که توجهی به سرنوشت کارون و آسیب هایی زیست محیطی انتقال آب آن ندارند. اگر کارون را دوباره کارشناسی کنند یعنی یک نگاه فنی جدید به ان بیاندازند و نتایج آن را در اختیار مردم بگذارند،حقایق بطور عریان آشکار می شوند.

بطور مثال در همه مطالعات انجام شده بر روی کارون که در قبل از انقلاب صورت گرفته است، بین 12 تا 20 سد را در بالادست کارون پیش بینی نموده اند. این پیش بینی ها همگی مربوط به زمان هایی است که دبی آب کارون بالای 3000 متر مکعب بر ثانیه بوده است. اما امروز این میزان به 600 تا 700 متر مکعب در ثانیه و حتی در مقطع دارخوین به زیر 300 متر مکعب در ثانیه کاهش یافته است. اگر همین ارقامی که بطور غیر رسمی در اختیار ما هستند بصورت کارشناسی تایید شوند، بدیهی است که حتی همین چهار یا پنج سد موجود هم توجیه شان مشکل و سخت می شود.

یک نکته مهم دیگر که در ارتباط با کارشناسی کارون روشن می شود، افق 1400 و نگرانی های عمیقی است که بخش هایی از آن توسط مرکز مطالعات مجلس شورای اسلامی منتشر شده است. یعنی در بهترین وضع و خوش بینانه ترین حالت، کارون تا 10 سال دیگر حتی نمی تواند پاسخ گوی 50 درصد از نیازهای موجود استان خوزستان باشد. اگر رشد جمعیت با همین نرخ موجود در نظر بگیریم، تا 10 سال دیگر جمعیت خوزستان بین 6 تا 7 میلیون نفر خواهد بود و برای تامین حتی اب آشامیدنی نصف این جمعیت، آب موجود در کارون پاسخگو نیست.

بنابراین منطقی است که بجای فریادها و اعتراض هایی که مانند سالهای 1380و 1381  بجایی نرسید، اینبار توجه خود را بر روی خواسته مشخصی متمرکز کنیم و از مسولین بخواهیم تا کارون را دوباره کارشناسی کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
0
10
این دو مطلب اخیر در مورد انتقال آب زاویه جدیدی را مطرح می کند. به نظر من شهروندان خوزستانی بنا به ضرورت اطلاعاتشان در زمینه آب، بحران آب، انتقال آب بین حوضه ای، طرح های انتقال آب در حدی که میسر است بالا ببرند. چه اشکالی دارد ما که معمولا ساعت های وقتمان را در اینترنت می گذارنیم چند گزارش و مقاله را جستجو کنیم و بخوانیم حداقل کسانی که می توانند و یا قدرت این را دارند که به دیگران اطلاع بدهند اگر این کار را بکنیم چراغ به دست می شویم و درک بهتری پیدا می کنیم و حرکتمان درست می شود.
همانطور که ما در مورد خیلی از اتفاقات سیاسی اظهار نظر می کنیم چون آنها را دنبال می کنیم چون این مسئله هم مسئله اول استان خوزستان است ماها باید اطلاعاتمان را بالاببریم و به عنوان یک شهروند تحلیل داشته باشیم تا نتوانند به راحتی حقمان را ضایع کنند
کارشناس وزارت نیرو
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
1
4
بحث آب باید موضوع اول رسانه ها باشد تا مردم به آن حساس شده و فرهنگ سازی شود
شیما غرابی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
1
3
موضوع کارشناسی دوباره روخانه کارون که در سایت خوزنیوز منتشر شده است، زمینه تازه ای را در خصوص مسائل زیست محیطی و نقش این رودخانه در زندگی مردم خوزستان مطرح می کند که درسال های گذشته مورد غفلت واقعه شده است.
ما مردم خوزستان عادت کرده ایم که همیشه با صدای بلند از چیزهایی حرف بزنیم که اطلاعات درست و به روز شده ای از آنها نداریم. البته مقصر ما نیستیم بلکه سازمان ها و ادارات بزرگ و کوچکی هستند که با وجود صدها و هزاران پرسنل تحصیل کرده و کارشناس، نه فقط آمار و اطلاعات خود را به روز نمی کنند بلکه با استفاده و معرفی آمار و مشخصات کهنه شده استان، همه را به اشتباه می اندازند. آماری که از رودخانه کارون توسط مشاوران انتقال آب مطرح می شود اصلا مناسبتی با واقعیات رودخانه کارون در بعد از پل شالو ندارد. مثل این است که منظره ای سرسبز و آباد را با نرم افزار کامپیوتری طراحی کنند و در مقطعی از یک بیابان بگذارند و سپس تحلیل کنند که این محل پتانسیل این را دارد که جمعیت زیادی را اسکان و غذا دهد.اگر نگوییم که این فریبکاری است، بطور حتم یک اشتباه بزرگ و فاجعه بار است.
با کمال تاسف شاهد هستیم که سازمان عریض و طویلی مانند سازمان آب و برق خوزستان که بعد از شرکت نفت، دومین سازمان اداری، خدماتی و عملیاتی استان خوزستان است، هنوز برای تحلیل کارون به آمارهای سال های دور ارجاع می دهد و یا شرکت هایی مانند آبفا استان در خصوص آب اشامیدنی شهرهایی که از کارون تامین میگردند مشخصات واقعی آب این رودخانه در اختیار مردم مصرف کننده قرار نمی گیرد.این ظلم بزرگی به مردمی است که در بدترین آب و هوای ایران و حتی جهان، زندگی می کنند ولی نمی دانند که آب خوردن آنها از چه کیفیتی دارد.
تا زمانی که تصویر رودخانه کارون در کتاب های مرجع این سازمان ها و شرکت ها بر پایه اطلاعات کهنه و غلط باشد، هرچه ما از این طرف فریاد می زنیم، آن طرف کار خودشان را می کنند. من نه مخالف آب رسانی به اصفهان هستم و نه دشمن اصفهان. اصفهان هم بخشی از وطن ماست و مثل همه ایرانی ها آن را دوست دارم. ولی بحث ما درباره اثرات فاجهع باری است که دارد اتفاق می افتد.مقاله آقای روزبه کردونی که در همین خوز نیوز منتشر شده است، بخوبی روشن می کند که چگونه بعضی از پروژه راه غلط را می روند و مملکت را با بحران مواجه می سازند.
آقای مقتدایی استاندار محترم، باید کارگروهی را برای کارشناسی مجدد کارون تعیین کنند و این کارگروه هرچه سریعتر با فراخواندن همه سازمان ها و ادارات ذیربط، با انتخاب یم مشاور معتمد و با تجربه، کار کارشناسی کارون را در همه ابعاد شروع کند. اینکه مرتب بگوییم نمی گذاریم اب را انتقال دهند، نه فقط حرف بی پشتوانه ای است بلکه ما را در نزد سایر مردم استان های زیر سوال می برد. ما باید با مدرک و با امار هایی که شک و تردیدی در آنها نباشد، فاجعه در حال اتفاق برای کارون را به همه مردم ایران توضیح دهیم و آن وقت است که می توانیم موضوع کارون را از یک موضوع درون استانی به یک موضوع ملی آنطور که هست، معرفی کنیم. باید این شعار را سرلوحه درخواست خودمان بکنیم: کارشناسی دوباره کارون یک فوریت ملی است.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
1
4
بنظر من باید مسئولین با بنرها و پارچها یی در پارک های ساحلی و قسمت شلوغ شهر بذارن تا بقیه مردم از این مهم اطلاع پیدا کنن.
کارشناس آب وبرق خوزستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
0
4
باسلام
دوست عزیز قطعا ارتقای اطلاعات شهروندان درهر زمینه ایی موجب امنیت هرشهرستان ،استان ویا کشور میگردد
اما نکته قابل توجه این است ابتدا باید مسئولین هر استان در هرکسوت ومقامی باشند سطح آگاهی ودرکشان را بالا ببرند وآنقدر بصیرت داشته باشند که اختلافات درونی خودرا کنار بگذارند ودربیان وانعکاس درد شهروندان خود ید واحد داشته باشند مگر نه بر این باوریم که یدالله مع جماعه
اما متاسفانه با خبر شدیم که درجلسه روز دوشنبه با حضور خانم ابتکار در استانداری خوزستان بین استاندار ونمایندگان مجلس هیچ گونه هماهنگی وجود نداشته به گونه ایی که بعضی از نمایندگان جلسه را ترک کرده اند این عمل از دومنظر مورد ایراد است
1- اینکه استاندار محترم که داعیه دفاع از کارون را سر میدهند میبایست قبل از ورود خانم ابتکار جلسه هماهنگی برقرار میکرد ودقیقا مشخص میکرد که چه کسانی صحبت کنند نه اینکه مثلا از 21 اعضای شورای شهر حدود 20نفر صحبت کنند !!!! ولی محتوای صحبت این افراد به اندازه دوکارشناس صاحب نظر نبوده باشد
2- نمایندگان محترم مجلس اینقدر میبایست درک داشته باشند که در حضور یک مهمان عالیرتبه حرمت استاندار وجلسه را حفظ کرده باشند ولو به قیمت کم لطفی استاندار باشد بعدا درفضای خودمانی وخصوصی گله های لازم را انجام دهند
درهرصورت با این رویکرد سعی ما آب در آون کوبیدن است
همان اصفهانی ها با هر سلیقه ونگرش سیاسی باشند پای منافع اصفهان ید واحد میشوند که نه تنها یدالله مع جماعه نصیبشان میشود بلکه ید ودست بندگان خداوند( مسئولین نظام ) نیز همراهشان خواهد بود وبه خواسته هایشان که همان انتقال آب است توجه میشود
امید است که عبرت گیریم
:
:
:
آخرین اخبار