تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۵۰۰۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چند و چون نمايشگاه صنايع دستی خوزستان از زبان مدير كل ميراث فرهنگی
نشت خبري مدير كل ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشكري خوزستان در خصوص نمايشگاه سراسری صنايع دستی در اين استان صبح امروز (هفتم آبان92) در محل اداره ميراث فرهنگي استان خوزستان برگزار شد.

 افشين حيدري در اين نشست گفت: اين هفته قرار است نمايشگاه صنايع ‌دستي ايران با مشاركت استان خوزستان به صورت ويژه و پررنگ در نمايشگاه بين‌المللي اهواز برگزار گردد.

وی افزود: همان طور كه مي‌دانيد صنايع‌دستي يكي از پنجره‌ها و فرصت‌هاي اقتصادي كشور و يكي از هنر‌هاي ارزشمند ايرانيان است و به جرأت مي‌توان گفت صنايع‌ دستي يك رسانه است.

او، با اشاره به اين كه صنايع ‌دستي كار انتقال فرهنگ را انجام مي‌دهد، بيان كرد: صنعتگران صنايع ‌دستي ما جمله معروفي دارند كه مي‌گويند ما حرف‌هايمان را با دست‌هايمان مي‌زنيم. ما نيز برآنيم كه بتوانيم با كمك اصحاب رسانه و مسؤولان شرايطي را ايجاد كنيم كه بتوانيم هنرمندان صنايع‌ دستي پرشورتر و چشم‌گيرتر فعاليت كنند و بازار فروش اقلام و توليدات آن‌ها بهتر شود.

حيدري توضيح داد: نمايشگاه صنايع ‌دستي ايران روز پنج‌شنبه 9 آبان ساعت 16 با حضور مسؤولان استاني و معاونت سازمان ميراث فرهنگي كشور آقاي دكتر نامور مطلق و مسؤولان ميراث فرهنگي كشور در اهواز و در محل نمايشگاه بين‌المللي برگزار مي‌گردد.

او بيان كرد: ما در اين نمايشگاه حضور بيش از 255 صنعتگر را در رشته‌هاي مختلف و استان‌هاي متفاوت داريم و اميدواريم كه نمايشگاهي متفاوت با تمامي نمايشگاه‌هاي كه تاكنون برگزار شده است باشد چراكه ما در كنار اين نمايشگاه حضور اقوام ايراني را هم خواهيم داشت كه هر شب يكي از اين اقوام برنامه ويژه در مكان نمايشگاه خواهد داشت و فضاي مورد نظر براي آن نيز تدارك ديده شده تا مردم با آداب و رسوم اقوام مختلف آشنا شوند چراكه يكي از اولويت‌هاي ما در صنايع ‌دستي حمايت از صنايع‌ دستي روستايي است. همچنين با توجه به اهميتي كه صنايع دستي در اشتغال دارد برنامه‌ريزي‌هايي در اين زمينه صورت گرفته است.

حيدري تصريح كرد: نمايشگاه صنايع ‌دستي تا 13 آبان 92 ادامه خواهد داشت كه مطمئناً با استقبال خوب هم‌استاني‌ها روبه‌رو خواهد شد. در اين نمايشگاه رشته‌هاي بومي و غيربومي در معرض نمايش قرار خواهند گرفت. بعضي از غرفه‌ها ورك شاپ و توليد زنده نيز دارند كه مي‌توان به  منبت چوب، نقاشي روي چوب، روي چرم، روي سفال، صنايع دستي دريايي و پيكرتراشي اشاره كرد.

او گفت: ما اعتقاد داريم كه صنايع ‌دستي شرايط سرمايه‌گذاري را دارد و آماده‌ايم از هر كسي كه بخواهد در اين حوزه سرمايه‌گذاري كند حمايت كنيم.

وي توضيح داد: همچنين روز پنج‌شنبه مراسم كلنگ‌زني اولين بازارچه صنايع‌ دستي اهواز كه در مجاورت ساختمان اداره كل ميراث فرهنگي است را خواهيم داشت و طي برنامه‌ريزي‌ها در مدت چهار ماه به بهره‌برداري مي‌رسد و در اختيار صنعتگران قرار مي‌گيرد.

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوزستان توضيح داد: يكي از مشكلاتي كه در حال حاضر اهواز با آن روبه‌رو است نبود مكان مشخص براي كارگاه‌ها، بازارچه و نمايشگاه دايمي صنايع‌دستي است كه اين از جمله انتقاداتي است كه هميشه گردشگران نسبت به كلانشهر اهواز داشته‌اند اما با برنامه‌ريزي كه ما داريم طي 2 سال آينده اين بازارچه‌ در شهر اهواز به سه بازارچه خواهند رسيد كه بعد از تأمين زمين و اعتبار كار ساخت آنها را آغاز خواهيم كرد.
 
او اضافه كرد: البته مكان‌هاي ديگري براي ايجاد بازارچه صنايع‌ دستي هست مثل سراي معين التجار كه در حال رايزني با مالك آن هستيم و اميدواريم بتوانيم با مالكان به توافق برسيم و آن را در اختيار صنعتگران قرار بدهيم.
 
وي ادامه داد: در بحث صادرات صنايع‌ دستي خوشبختانه ما روند رو به رشدي را داشته‌ايم و مي‌توان گفت صادرات صنايع ‌دستي در استان خوزستان طي يك سال گذشته روند صعودي و خوبي را داشته است. ما بعد از هدف‌گذاري كه در صادرات انجام داده‌ايم شاهد اين بوديم كه صادرات صنايع دستي كه سالي 300 هزار دلار بود امسال با افتخار در شش ماهه اول سال به 2 ميليون و 700 هزار دلار رسيد. اين نشان مي‌دهد كه در اين حوزه كار صورت گرفته است و خادمان حوزه صنايع دستي در تلاش هستند تا شرايط را براي كيفي‌تر شدن محصولات فراهم كنند.

حيدری بيان كرد: در شش ماهه اول سال 91 يك ميليون و 700 هزار دلار صادرات صنايع دستي داشتيم و در شش ماهه دوم سال 92 ميليون و 700 هزار دلار صادرات داشتيم. يعني بيش از 150 درصد رشد داشته‌ايم و مي‌توان گفت كه آينده صنايع دستي روشن است به شرط آن كه همه كمك كنند.

او اضافه كرد: امسال دو بار نمايشگاه صنايع‌دستي برگزار خواهد شد؛ يكي نمايشگاه 9 آبان و ديگري نمايشگاهي است كه در بهمن ماه افتتاح خواهد شد. اميدواريم مالك سراي عجم نيز به جمع حاميان و خيرين صنايع دستي استان اضافه شود و با در اختيار قرار دادن ملك و  هديه سراي عجم به مردم اهواز آن را براي ايجاد يك بازارچه صنايع دستي خوب فراهم كند.

حيدري خاطرنشان كرد: يكي از مهمترين الويت‌هاي ما در برگزاري نمايشگاه صنايع دستي حمايت از بخش‌هايي مثل بهزيستي، اداره زندان‌ها، كميته امداد بوده است. امسال براي اولين بار به بيمارستان بوستان كه تعداي از جانبازان در آن جا فعاليت صنايع دستي دارند غرفه به صورت رايگان داده شده است.

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوزستان اظهار كرد: ما مطمئن هستيم كه روزي فرا خواهد رسيد كه صادرات صنايع دستي خوزستان به 10 ميليون دلار مي‌رسد و اين دور از دسترس نيست چراكه امروز اميد به جامعه صنايع دستي خوزستان برگشته و اميدواريم كه نسبت به گذشته فضايش بهتر شود.

وي بيان كرد: از كارهاي ديگري كه حوزه معاونت صنايع دستي در حال برنامه‌ريزي آن است هماهنگي با فرمانداري، شهرداري‌ها و شوراي اسلامي شهرها است كه اميدواريم بتوانيم بازارچه‌هاي صنايع دستي و عرضه محصولات را در شهرستان‌ها فراهم كنيم. ما اميدواريم بخش خصوصي وارد كار شود و به همان اندازه انتظار داريم كه اتاق‌هاي بازرگاني به بخش صنايع دستي نگاه ويژه داشته باشند. كما اين كه با تفاهم‌نامه‌اي كه امروز با بانك توسعه صادرات داريم قطعاً مي‌توانيم شرايط را براي صادر‌كنندگان بهتر كنيم. در هفته آينده هم با بانك توسعه تعاون تفاهم‌نامه‌اي را براي حمايت از صنعتگران و صادركنندگان منعقد خواهيم كرد.
 
او يادآور شد: ما امسال تقويمي از نمايشگاه‌هاي خارجي سال آينده را مي‌بنديم. با استقبالي كه در كشورهاي حوزه خليج فارس در اين زمينه صورت گرفته است امسال نمايشگاه بصره و قطر را اجرايي مي‌كنيم. در برگزاري نمايشگاه بعضي دستگاه‌ها مثل استانداري خوزستان، معاونت برنامه‌ريزي استانداري خوزستان، صدا و سيماي مركز خوزستان و شهرداري اهواز بسيار حمايت كردند و كمال تشكر را از آنها داريم.

حيدري توضيح داد: همچنين بحث افتتاح خانه تشكل‌هاي اهواز را نيز با حضور دكتر نامور‌مطلق در پيش داريم و اداره ميراث فرهنگي اهواز را نيز در آينده افتتاح مي‌كنيم تا اهواز صاحب اداره شود. واقعيت اين است كه حمايت از صنايع دستي تحقق شعار حماسه اقتصادي را در پي دارد قطعاً با حمايت از صنعتگران صنايع دستي راه مقدسي را خواهيم رفت چراكه اين هنر بسيار ارزشمند است و با حمايت از صنايع دستي شرايط اشتغال را فراهم مي‌كنيم.

وي در خصوص خدماتي كه به صنعتگران در نمايشگاه ارايه مي‌شود گفت: ما غرفه‌ها را به صورت رايگان در اختيار آن‌ها قرار داده‌ايم و اعلام كرده‌ايم كه هر استاني سه رشته را معرفي كند و غرفه، اسكان و غذای آنها به صورت رايگان است و سرويس اياب و ذهاب نيز در اختيار آن‌ها قرار می‌دهيم.

حيدری در پايان با اشاره به اين كه در استان خوزستان بيش از 30 رشته صنايع دستی فعال است خاطرنشان كرد: ما در رشته صنايع دستي مستندنگاري را آغاز كرديم و در تلاش هستيم تا رشته‌هاي منسوخ شده را احيا كنيم. از طرفی، اگر طرح اطلس صنايع دستي آماده شود قطعاً در احياءی رشته‌ها موثر است. از 255 صنعتگري كه در نمايشگاه شركت مي‌كند 90 صنعتگر از استان‌هاي ديگر و بقيه خوزستاني هستند. يعني ما فرصت اصلي را در اختيار خوزستاني‌ها قرار داده‌ايم.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار