تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۵۰۲۴۷
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشکل آب کشور را در مدیریت کلان بجوییم نه خواست های منطقه ای
چاره درد مدیریت منابع آب اصلاحات است نه اعتدال
با توجه روند حاکم و سابقه مدیریت آب در طی این سال ها و برای اجرای مدیریت و بهره بردای معتدل از منابع کم و رو به کاهش آب به غیر از این نمی توان فکر کرد که برای عمل به برنامه های تدوین شده وزیر نیرو ، نیازمند فقط اصلاح و تغییرفرآیندها و روش ها ی مدیریت منابع آب توسط مدیرانی اصلاح گر و نوگرا و مسلط به علوم مدیریت تغییر ، مدیریت استراتژیک و معتقد به نظام های بهبود مدیریت و مدیریت کیفیت ، مدیریت پروژه با تخصص های مختلف آب از جمله اقتصاد و حقوق آب هستیم تا با رویکردی سیستمی بتوانند مجری اصلاحات در شیوه های مدیریتی بخش آب کشور باشند
حمیدرضا خدابخشیخوزنیوز/ حمیدرضا خدابخشی (رئيس انجمن صنفى مهندسان صنعت آب خوزستان):

چندی است که سیاسیون بر این نکته تاکید دارند که در پیش گرفتن مشی اعتدال در شرایط بحرانی کشور جدای از اصلاح طلبی نیست . با توجه به شرایط موجود در محیط زیست ومنابع آب کشور و مدیریتی که بر آن اعمال می شود همواره این سئوال باقی است که چگونه می توان اعتدال را در مدیریت منابع طبیعی تعریف کرد؟ با بررسی اجمالی شرایط آب و مدیریت حاکم بر آن در گذشته ، تلاش می کنیم مشی اعتدال را در قاموس وضعیت کنونی مدیریت منابع آب و رویکردهای حاکم بر آن معنا کنیم . برای این کار نیاز به مطالعاتی وسیع نخواهد بود . مرور بر آمار منتشر درگزارشات و اخبار گوناگون از سوی سازمان ها و متخصصان عرصه های مختلف آینه تمام نمایی از وضعیت بحرانی و خطرناک موجود را در پیش رویمان می گذارد.

با نگاهی به اخبار ، مصاحبه ها . گزارشات علمی و تخصصی با گویش های متنوع اجتماعی، اقتصادی ، فنی ، مدیریتی ، زیست محیطی و... متوجه می شویم که :

منابع آب کشور به شدت کاهش یافته و از سرانه سالانه7000 متر مکعبی در سال 1350 به سرانه 1700 متر مکعب در سال رسیده و با همین روند در سال 1404 به سرانه 1300 متر مکعب خواهد رسید که روندی به شدت کاهشی و خطرناک را نشان می دهد.

ایران در منطقه خشک و نیمه خشک جهان قرار گرفته و هر سال به مساحت بیابان های ان افزوده و حجم پوشش گیاهی و به خصوص درختان و جنگل های آن کاسته می شود وبارش متوسط سالانه در کشور و با پراکندگی ناموزون سالانه 250 میلی متر مکعب یعنی یک سوم متوسط بارش سالیانه جهانی است.

به طرح آمایش سرزمین و قابلیت های توسعه کشاورزی در کشور توجه نشده و توسعه کشاورزی و حفر چاه ها و بهره برداری از منابع آب و طرح های انتقال آب حوضه به حوضه در کشور به شدت تابع سیاسی بازی و لابی گری است و مراکز قدرت هیچ سخن کارشناسی و تخصصی جدیدی را که در جهت منافع کوتاه مدت خود نباشند را در تصمیمات خود بر نمی تابند و در مقابل آن به شدت موضع می گیرند که مهمترین دلیل به قهقرا رفتن منابع آب کشور و در لبه نابودی قرار دادن آن است.

دما افزایش و بارش ها تا 30 سال آینده تا 10 درصد کمتر و تقاضای آب 60 درصد افزایش می یابد.راندمان آب در کشور بسیار پایین و در بخش کشاورزی به طور متوسط 70 درصد و در بخش شرب به طور متوسط 30 درصد هدر رفت آب داریم و به راندمان بهره برداری از منابع ،تولید آب مجازی ، و ارزش نسبی آب در تولید محصولات کشاورزی و یا کالا توجهی نمی شود و نسبت مصارف آب در بخش کشاورزی شرب ، صنعت نا متناسب است و مصرف آب کشاورزی به طرز نا معقولی بالاست.

ارتباطات با محافل جهانی برای استفاده از تجربیات ارزشمند،آموزش و فرهنگ سازی در سطح عموم بسیار پایین و در حد صفر ارزیابی می شود. ساختار مدیریت آب کشور نا همگون و عدم تمرکز و هماهنگی تصمیم گیری در بخش آب کشور مشهود و هر وزارتخانه ، سازمان و نهاد دولتی و غیر دولتی با تفکرات توسعه فیزیکی فقط کار خود را پیش می برد . آمارها در دسترس نیستند و یا مخدوش و غیر قابل اعتمادند وامکان صحت سنجی انها وجود ندارد. پژوهش کاربردی تعطیل یا در بسیاری از موارد رونوشت برداری است. پژوهش های کاربردی انجام شده نیز با بی توجهی مدیران روبرو می شود چون بسیاری از بی تدبیری ها در مدیریت منابع آب را نشان می دهد. لابی های استانی و سلیقه های فردی جای مدیریت و سیستم های بهره برداری یکپارچه حوضه ای از منابع آب را گرفته و مدیران ارشد بسیاری از الویت ها ی اجرایی را با فشارهای بیرونی تعیین می کنند که تاکنون باعث بروز تنش های اجتماعی شده و افزایش این تنش ها با ادامه روند فعلی دور از ذهن نخواهد بودو بر همین اصل است که وزير نيروی سابق نیز که نگرشی کاملاً سخت افزاری به منابع آب دارد عنوان می کند" بحث آب بحث آساني نيست و به مراتب پيچيده تر از بخش برق است و تنها از جنبه تخصصي و صرف فني نمي توان آن را مديريت كرد و بايد همراه با آن نگاه اقتصادي، سياسي، اجتماعي و ... داشت تا اصلاح صورت پذيرد و صرف نگاه تخصصي ممكن است شما را به اشتباه بياندازد".( پاون- سایت خبری وزارت نیرو 13 / 5 / 92).

نگاه به ساختار و ضوابط انتخاب مدیران آب کشور حکایت از آن دارد که که رویکردهای آب در طی این 34 سال پس از انقلاب اسلامی دستخوش تغییر عمده ای نشده است و به هر روی فاجعه کنونی حاصل تثبیت شیوه مدیریت سخت افزاری چند دولت مختلف است و اشکال آنجا است که ساز و کار های مدیریت و تفکر مدیران حاکم بر آن چنان در هم تنیده است که به سختی می توان شیوه ها را از مدیران و مدیران را از شیوه های سنتی جا افتاده راجدا کرد و شوربختانه هنوز هم تفکر مدیریت ارشد آب نه تنها عوض نشده بلکه با سر سختی به شیوه های قدیم ادامه داده و در دفاع از خود تکالیف مصرح در مفاد قانون را سپر بلا می کنند و بخش هایی از قانون را که انجام امور نرم افزاری ، فرهنگ سازی و آموزش و... را تکلیف کرده یا از سخت گیری های زیست محیطی ،اجتماعی ، اقتصادی و فنی انجام امور سخت افزاری و سازه ای ، ناگفته می گذارند تا جایی که مشاوران ارشد مدیرعامل سازمان مدیریت منابع آب در روزنامه اطلاعات می نویسند: " بدیهی است در صورت ادامه وضعیت کنونی و کمرنگ ماندن جایگاه بخش آب در نظام مدیریتی ( سیاستگزاری و برنامه ریزی ) کشور ، فقدان تغییر در نگرش مدیریتی بخش آب و جایگزین ساختن به موقع مدیریت علمی در این بخش حیاتی ، حساس و پیچیده آینده آبی کشور با نا امنی . بحران و فاجعه روبرو خواهد شد ".

مدیریت آب کشور در مصارف آب ، هزینه ی ساخت سازه ها ی غول پیکر همانند سدها ، تونل ها و خطوط انتقال آب حوضه به حوضه و... دچار افراط و درعدم توجه به نفع و نظر مردم و انجمن های مردم نهاد ، تدوین استانداردها ، آموزش و فرهنگ سازی ، سیستم های یکپارچه مدیریت منابع آب ، تولید و توزیع و حق دسترسی به آمار و اطلاعات ،عدم توجه به پژوهش های کاربردی ، عدم توجه به قابلیت های هر استان در تولید محصولات کشاورزی و... دچار تفریط شده وبرای دوری از این افراط و تفریط و نزدیک شدن به اعتدال ، اصلاح ضوابط انتخاب مدیران و ایجاد اصلاح در فرآیندها و دستور العمل های اجرایی ، آیین نامه ها و قوانین لازم است تا چرخ مدیریت منابع آب کشور بر مسیری اعتدالی بچرخد لذا با توجه روند حاکم و سابقه مدیریت آب در طی این سال ها و برای اجرای مدیریت و بهره بردای معتدل از منابع کم و رو به کاهش آب به غیر از این نمی توان فکر کرد که برای عمل به برنامه های تدوین شده وزیر نیرو ، نیازمند فقط اصلاح و تغییرفرآیندها و روش ها ی مدیریت منابع آب توسط مدیرانی اصلاح گر و نوگرا و مسلط به علوم مدیریت تغییر ، مدیریت استراتژیک و معتقد به نظام های بهبود مدیریت و مدیریت کیفیت ، مدیریت پروژه با تخصص های مختلف آب از جمله اقتصاد و حقوق آب هستیم تا با رویکردی سیستمی بتوانند مجری اصلاحات در شیوه های مدیریتی بخش آب کشور باشند ولی نباید فراموش کرد که جهت استفاده از تجربیات و علوم انباشته باید از مشاوره های مدیران قدیمی نیز بهره مند شد وگرنه نمی توان شاهد چیزی غیر از بهم ریختگی وتخریب بیشتر محیط زیست ومنابع آب بود ودر آخر اینکه در صورت اعمال تغییرات در شیوه های مدیریت منابع آب کشور که خیلی هم ضروری به نظر می رسند آیا نمی توان این مشی را به اصلاح طلبی تعبیر کرد ؟

پی نوشت :

شایان توجه است که با توجه به موجز گویی در انتشار اخبار و گزارشات خبری ، اطلاعات بسیار خلاصه و خوانا منعکس گردیده اند وگرنه اطلاعات مفصل هر یک در چندین سال گذشته نیز در همایش ها و مقالات و طرح های پژوهشی که توسط استادان و دانشجویان فرهیخته و حتا متخصصان وکارشناسان سازمان های مرتبط انجام شده و نتایج آن استخراج گردیده ،موجود است که هیچ گاه مدیران ارشد به آنها وقعی نگذاشته اند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۰
دردمندان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
1
3
اول هم باید از مدیریت آب خوزستان اصلاحات وتغییر را شروع کرد که فاجعه است
صالحیان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
0
4
آب اهواز خیلی بد طعمه ما تا کی باید این کیفیت بد را تحمل بکنیم الان 10 ساله همین وضعیته به کی بگیم که توی 10 سال یک شهر را بنا می کنند آخه تامین آب شرب که وظیفه تونه چرا به وظیفه تون عمل نمی کنید
علی
|
UNITED STATES
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
0
4
واقعا مایه تاسفِ که مردم استان خوزستان که یکی از پر آب ترین استان های کشور است برای مصرف آب شرب دچار مشکل هستند.و تاسف بیشتر اینجاست که مسئولین و مدیران استان هم هیچ تلاشی برای حل این مشکل نمی کنند و تنها فکر حفظ جایگاه خودشان هستند نه فکر مردم استان.
حسین
|
UNITED STATES
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
0
4
باید مدیرانی برای استان انتخاب شوند که عرضه ی حمایت از حق مردم استان را داشته باشند نه اینکه تنها به فکر منافع خود باشند.
فاطمه
|
UNITED STATES
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
0
3
فقط به این فکر کنید که اگر می خواستند آب یکی از رودخانه های تبریز رو گل کنند چه اتفاقی می افتاد .؟؟؟تا اقوام مختلف که در خوزستان زندگی میکنند خودشان را خوزستانی ننامند مشکلات دیده نخواهد شد.
نامداری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
0
3
حرف حق زده مشکلات خوزستان هم مثل همه ی کشور است همه جا مشکل دارد و باید مدیران و نگاه به مدیریت عوض شود وگرنه در بر همان پاشنه خواهد چرخید دعوا های منطقه ای مشکل به مشکلات اضا فه می کند
شیشه بر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
0
3
عالی بود این جمله "" تفکر مدیران حاکم بر آن چنان در هم تنیده است که به سختی می توان شیوه ها را از مدیران و مدیران را از شیوه های سنتی جا افتاده راجدا کرد و شوربختانه هنوز هم تفکر مدیریت ارشد آب نه تنها عوض نشده بلکه با سر سختی به شیوه های قدیم ادامه داده ..."
شوشتری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
0
3
این مقاله باید به دست دولت مردها برسه من خواننده که حداکثر کارشناس یک اداره ای از یک گوشه ی این مملکت هستم بخونم وحتا اگه بفهمم کاری از دستم بر نمیاد که تغییری ایجاد کنم هر چند اگر این چیزی که آقای خدابخشی گفته توی کشور اجرا بشه کشور گلستان میشه
شوشتری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
0
2
این مقاله باید به دست دولت مردها برسه من خواننده که حداکثر کارشناس یک اداره ای از یک گوشه ی این مملکت هستم بخونم وحتا اگه بفهمم کاری از دستم بر نمیاد که تغییری ایجاد کنم هر چند اگر این چیزی که آقای خدابخشی گفته توی کشور اجرا بشه کشور گلستان میشه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
0
3
معصومه ابتکار (همسر سید محمد هاشمی اصفهانی)
:
:
:
آخرین اخبار