تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۵
کد خبر: ۵۰۳۵۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حیدر بهمنی، سوژه رمان شد
رمان بهزاد شیخی با نام "گذر از رنج‌ها" از سوي نشر زلال كوثر به تازگی وارد بازار کتاب شده است.

این نويسنده به همین بهانه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: در چهار سال گذشته كار تحقيقي و پژوهشي چند اثر را شروع كرده‌ام تا بتوانم آن را با زباني دوستانه برای مردم عرضه كنم. يكي از آنها نگارش رمان "در نبردي بي‌پايان" با محوريت زندگي پر فراز و نشيب يكي از مبارزان جريان آزادي‌خواهي و استعمارستيزي عرب خوزستان بود كه از سال 1319 آغاز شد و در دو مجلد تا سال 1369 ادامه داشت.

وي افزود: در اين اثر بر اساس تحقيقات ميداني، كتابخانه‌اي و مصاحبه‌اي به چرايي چرخش بعضي مبارزان از آزادي‌خواهي به تجزيه‌طلبي پرداختم، عوامل مداخله‌گر بيروني و دروني آن را بررسي كرده‌ام و تلاش کردم بدون قضاوت در مورد صحيح يا غلط بودن اين نگرش‌ها تنها منعكس كننده آن‌ها باشم.

شيخي بيان كرد: جلد اول كتاب آماده است ولي به توصيه دوستان در حال طراحي فيلم‌نامه‌اي از روي آن هستيم كه انشاءالله همزمان با كار روي آن براي انتشار رمان اقدام خواهيم كرد.

او اضافه كرد: پس از پايان آن كتاب به دليل هجمه‌ آغاز شده بر عليه نيروهايي كه همه هستي خويش را براي سربلندي نظام عرضه كرده بودند در اين برهه به دنبال اين رفتم تا فرآيند حمله و تخريب به پيوندهاي اجتماعي و سياسي، فرهنگي و مديريتي به ويژه در بخش صنعت كه با هدف قرار دادن و بدنام كردن و تهمت به اين شخصيت‌هاي اثرگذار به دنبال يك گسست ميان نسلي همراه با عدم تدبير در مديريت اجرايي كشور بود را گوشزد كنم و متذكر شوم.

اين داستان‌نويس توضيح داد: گذشت زمان و سرعت حمله آن‌ها به اين نيروها چنان شدت گرفت كه بي‌هويت كردن نسل جوان نسبت به فضايي كه در آن قرار گرفته بودند و با حمله به روحانيت معظم و عناصر فرهنگي، علمي، نظامي و صنعتي كاملاً هويدا شد و متأسفانه عده‌اي ناخواسته بازيگران و كارگزاران پروژه‌اي شدند كه هدف غايي آن ايجاد قصابي دهشتناك و غبارآلود بود.

شیخی اظهار كرد: آن‌ها به دنبال ساخت جامعه‌اي بدون الگو در مواجه جوانان با مسایل جديد بودند. البته براي پنهان كردن اين طرح به دنبال بزرگان و عزيزاني رفتند كه در زمان حياتشان به دلايل مختلف همچون پيروزي انقلاب و مشكلات پيش رو و دفاع مقدس فرصت ورود به موارد جزيي را نداشتند.

شيخي خاطرنشان كرد: اين انسان‌ها چون نمي‌توانند به مسایل جديد ورود كنند مشمول همان جمله معروف مي‌شوند كه پهلوان مرده را عشق است. در مقابل اكثر هم‌رزمان اساتيد و فرماندهان، سياستگذاران تربيتي و ديني تحت عناوين مختلف بايد از صحنه كنار گذاشته شوند و البته قبل از آن به بدترين شكل آماج تهمت و افترا قرار بگيرند تا امكان بازيافت وجود نداشته باشد. ماحصل اين تاكتيك تشكيل جامعه‌اي بدون رهبران كاربردي و مديران ميداني و عملياتي است كه منجر به بي‌هويتي فرهنگي و گسست ميان نسلي خواهد شد.

اين نويسنده توضيح داد: حاصل اين نبرد براي نسل امروز ما سرعت گرفتن مباحث عدم خودباوري در استقلال صنعتي، فني، علمي، عدم دستيابي به اهداف برنامه‌هاي مدون توسعه‌اي، عدم تحليل در مقابل مسایل تجزيه‌طلبي بدون توجه به سرگذشت اين رويدادها و الگو گرفتن از الگوهاي قومي موفق درون نظام، رويكرد به چاپلوسي و مديرپروري به جاي نشان دان اقتدار و توسعه علمي و عملي در كار براي رسيدن به لايه‌هاي مديريتي در بخش‌هاي مختلف و مسایل مشابه خواهد بود.

او ادامه داد: با توجه به اين موارد و موارد بسياري كه ورود به آنها مباحث مختلفي را در پي دارد كه در اين مجال نمي‌گنجد به دنبال معرفي الگوهاي موفق صنعتي و اجتماعي براي جوانان و صنعتگران امروز رفتم كه مي‌بايد سرمشق نسلي جديد باشند. البته با توجه به شرايط و حوادث جديد و پيراموني بتوانند به ساخت الگو در جامعه امروز نيز كمك كنند. كساني همچون دريادار شمعخاني، حميد تقوي، نوذري و مهندس بهمني و غيره.

شیخی اظهار داشت: انتخاب مهندس بهمني از آن رو حایز اهميت بود كه ما در كشور با توجه به هجمه‌اي كه نااهلان و نابخردان آغاز كرده بودند با مشكلات شديد در صنعت نفت مواجه بوديم؛ هم به لحاظ مديريتي، هم توسعه‌اي و هم بحث تحريم. همچنين يك رابطه دوستي و البته از نوع استاد و شاگردي ميان من و ايشان برقرار بود كه به قريب بيست سال پيش برمي‌گردد.

اين نويسنده تصريح كرد: پرداختن به مديريت‌هاي دوران جنگ تحميلي و دفاع مقدس و همچنين بازسازي و شرايط امروز تحريم و فشارهايي كه به بدنه مديريت نفت آمده سبب گرديده كه اين مجموعه عظيم بتواند با ابتكارات و اختراعات اين مسير را سربلند سپري كنند.بي شك و به گواه تاريخ اين فشارها، تحريم‌ها و مشقت‌ها از روزهاي ملي شدن صنعت نفت بسيار بيشتر و پيچيده‌تر است. نسل جوان امروز صنعت نفت براي عبور از اين گردنه خطرناك به الگو نياز دارد.

او افزود: حيدر بهمني برآمده از انقلاب كه مسير زندگي‌اش از تولد در روستايي كم‌بضاعت تا مديريت بزرگ‌ترين مجموعه‌هاي صنفي كشور پدري است كه همراه نسل چهارم صنعتگران نفت بازنشسته شده است. قبل از انقلاب را درك كرده و از آغازين روزها پيروزي انقلاب مسؤوليت داشته و شكست‌ها و پيروزي‌ها پيش را پلي كرده تا تهديدها را تبديل به فرصت كند او از مديراني است برآمده از مناطق پيرامون نفت، مشكلات اين قشر را مي‌داند و براي رفع آن‌ها تلاش مي‌كند و به اين دلايل به اقشار مختلف و لايه‌هاي مختلف اجتماع روابطي تنگاتنگ دارد.

شيخي اظهار كرد: بهمني و امثال او بارها در صفحه‌هاي حماسه‌آفريني براي نظام تا پاي جان پيش رفته‌اند. آن‌ها اگر در يكي از اين حوادث جان خود را از دست مي‌دادند امروز توسط همان جماعت پهلوان مرده را عشق است به اسوه‌هاي پايداري تبديل شده بودند و براي آن‌ها يادواره‌ها و كنگره‌ها مي‌گرفتند، تنديس مي‌ساختند و در سالگردشان مراسم سخنراني و پوستر و كتاب و ديوارنويسي و ساير تداركات را ترتيب مي‌دادند. اما امروز كه اين نسل از انقلابيون با همان اعتقادات، با همان اهداف و با همان آرمان‌ها ثابت قدم در سنگرهاي مختلف حضور مي‌يابند به دشمن فرضي اهدافي تبديل مي‌شوند كه كمتر كسي مي‌تواند اين خط تخريب را با اهداف نظام اخلاق‌گراي اسلامي و توسعه‌انديش ما يكي بداند و اين روشنگري هدفي است كه همه كساني كه حق انقلاب و انسان‌هاي سخت‌كوش برآمده از آن را مي‌شناسد قرار گرفته و بايد به سمت آن حركت كرد.

اين داستان‌نويس يادآور شد: هنر ديني در دوران معاصر هنر ترويج افكار و ايده‌‌هاي اين نسل است. تبديل اين افكار به زبان هنر به جهت شناساندن و براي نسل امروز و ماناكردن آن براي آيندگان يكي از اصلي‌ترين وظايف ما است كه بايد به بهترين شيوه‌هاي هنري بيان شود. از نظر من تفاوتي ميان قهرمان رمان "گذر از رنج‌ها" با ساير نوشته‌هايم نيست.

شيخي توضيح داد: اين پرسش كه شما همواره از شهدا نوشته‌ايد و امروز از يك صنعتگر مي‌نويسيد پرسش صحيحي نيست. هيچ تفاوتي ميان علي غيوراصلي، عبدالحميد سالمي، سيدصادق سيدنور، خادم سيدالشهدا، جواد داغري، بهروز غلامي، عبدالجميل ارجمندفر، شهيد ربيعي‌فر و ساير شهداي عزيزي كه افتخار اين را دارم كه در مورد آن‌ها داستان، فيلمنامه و يا رماني بنويسم با قهرمان نوشته‌هاي اخيرم وجود ندارد. آن‌ها همه ميوه‌هاي درخت آزادگي و آزادي‌خواهي هستند و پيش قراولان انديشه اسلام ناب محمدي (ص) و اسلامي نوانديش كه نوع ديگري جديد از حكومت ديني را براي نسل پيشرو امروز عرضه كرد و ثمره ايستادگي آن شهيدان امروز قابل مشاهده است و ثمره نسل يادگاراني همچون مهندس بهمني، علي شمعخاني در جاي جاي مديريت كشور را مي‌توان ديد. اين‌ها از باوفاترين، استوارترين و باشناخت‌ترين انسان‌ها به انديشه پاك امام خميني (ره) و از بهترين رهروان رهبري انقلاب هستند و نبايد از هيچ كدام غافل شد.

گفتني است رمان"گذر از رنج‌ها" بيست و چهارمين اثر بهزاد شيخي است كه در 512 صفحه با قيمت 30 هزار تومان وارد بازار كتاب شده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
0
3
واقعا دستت درد نکنه
چقدر جالب تحلیل کردی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
0
2
ایکاش مثل بهزاد که مخلصترین بچه های نفت هستند راهی در تصمیم گیریها میافتند
توانائی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
2
0
در این مملکت که تیراژ کتاب بزرگان 1500 نسخه است برای کی می نویسی آنهم این نوع کتابهای شعاری .
:
:
:
آخرین اخبار