تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۵۰۴۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تصاویر/گردهمآیی سربازان کوچک آخرین منجی به یاد آخرین سرباز کربلا
پدران و مادران زیادی از آنجا که در نخستین جمعه ماه محرم فرزندشان را برای نخستین عرض ارادت‌های عمرشان به مصلا آورده بودند و می‌خواستند آن‌ها را نذر قیام منتقم کربلا کنند، بر پیشانی‌ نوزادشان سربند «یا صاحب‌الزمان(عج)» بسته بودند...
ساعت‌ها پیش از شروع آئین یازدهم شیرخوارگان حسینی خیابان‌خهای منتهی به مصلای تهران مملو از عاشقانی بود که پیاده یا سواره رهسپار بودند تا در گردهم‌آئی نمادینی حضور یابند که در سال‌هاست در ایران برگزار می‌شود؛ شاید در سال‌های نخستین برگزاری این آئین در تهران کسی تصور نمی‌کرد که پس از گذشت بیش از یک دهه نه تنها امری عادی و پیش‌پا‌افتاده نشود بلکه دایره شمول آن تا این حد گسترش یابد و مردم آن را مانند سنتی دیرینه و درازدامن پاس بدارند.

حضور پرشور مردم در مصلای تهران به حدی بود که پیش از آغاز رسمی مراسم شبستان مصلای امام خمینی(ره) پر از مادرانی بود که فرزندان شیرخوار خود را با چفیه و پارچه‌های سبز پوشانده بودند تا شاید یادآور طفلی باشند که بیش از 1400 سال است که شیعه برای شهادت مظلومانه او سوگواری می‌کند.

سربندهای شیرخوارگان امروز مصلای تهران نام‌های مختلفی را بر خود داشت؛ پدران و مادران زیادی از آنجا که در نخستین جمعه ماه محرم امسال فرزندشان را برای نخستین عرض ارادت‌های عمرشان به مصلا آورده بودند و می‌خواستند آن‌ها را نذر قیام منتقم کربلا کنند، بر پیشانی‌های فرزندانشان سربند «یا صاحب‌الزمان(عج)» بسته بودند. عده‌ای هم سربندهای «یا حسین(ع)» و «یا ابالفضل(ع)» را بر سر فرزندانشان بسته بودند؛ اما بیش از دیگر نامها نام شیرخوار کربلا پیشانی‌ قنداقه‌های امروز مصلا را آذین کرده بود؛ «یا علی اصغر(ع)».

طبقه زیرین شبستان مصلای تهران پر بود از همین کودکان سبز یا سفیدپوشی که در آغوش مادرانشان آرام گرفته بودند؛ برخی نوزادان در نهایت آرامش خواب بودند و برخی چشمان بهت‌زده را به اطراف می‌چرخاندند. گاه گاهی صدای نازک گریه‌ شیرخواری هم به گوش می‌رسید که ناخودآگاه همه را ساکت می‌کرد. پدران این بچه‌ها هم بودند، طبقه بالایی شبستان هم از حضور پدرانی پر بود که مراسم را از مانیتورها نگاه می‌کردند و آرام آرام شانه‌هایشان برای غربت کوچم‌ترین تشنه‌لب کربلا تکان می‌خورد. جمعیت در مصلا موج می‌زد از فرزندانی که این بار در آغوش مادران بودند و پدران انتظارشان را می‌کشیدند! از پدرانی که این‌بار آن‌ها دلشوره داشتند و انتظار فرزندان شیرخوارشان را می‌کشیدند.

محوطه باز بیرون مصلا هم پر از جمعیت شده بود؛ مانیتوری هم در بیرون نصب شده بود و عده‌ای پدران این نوزادان شیرخوار در بیرون نشسته یا ایستاده مراسم را دنبال می‌کردند؛ برخی از بچه‌هایی که در این مراسم حاضر شده بودند نه شیرخوار بودند و نه نوزاد اما با همان لباس‌ها و سربندها به آئین «شیرخوارگان حسینی(ع)» آمده بودند. غلامرضا پدر یکی از همین بچه‌ها کودکان بود؛ می‌گفت: «علی فرزندم 9 ساله است و از سومین سال برگزاری این آئین هرساله او را به این مراسم آورده‌ام، چون نذر است و واجب!» در حالی که بغض کرده بود و همسرش هم می‌گریست، می‌گفت: «چندین سال بچه‌دار نمی‌شدند تا اینکه 10 سال پیش وقتی این مراسم را از تلویزیون می‌دیده دلش می‌شکند و به امام حسین(ع) عرض می‌کند اگر پدر شود هر سال فرزندش را به احترام علی اصغر(ع) به این آئین  بیاورد. همان سال خدا علی را به غلامرضا داده».

بیرون شبستان در قسمت انتهایی محوطه مردی نشسته بود و با مدیحه‌سرایی مداحان یازدهیمن آئین «شرخوارگان حسینی(ع)» سر خم کرده بود و اشک‌هایش به زمین می‌ریخت. گاهی هم سربلند می‌کرد و به آسمان نگاه می‌کرد و لب می‌جنباند. عده‌ای از تهرانی‌ها امروز نوزادان بیمارشان را آورده بودند مصلا، به این امید که باب‌الحوائج کوچک کربلا فرزند کوکشان را شفا دهد. مجری برنامه می‌گفت «تعداد زیادی نوزاد بیمار در مراسم هستند که عده‌ای از آن‌ها توسط پزشکان جواب شده‌اند؛ آیا از در خانه این طبیب هم جواب می‌شوند؟»

زهرا کوچولو 11 ماهه است که با پدر و مادر جوانش در مراسم حاضر شده. روسری‌اش یک چفیه کوچک دست‌دور بود و لباس سبزی داشت، روی سربندش نوشته شده: «یا علی اصغر(ع) مدد». مادرش می‌گفت: « اولین سالی است که زهرا را به این مراسم می‌آوریم. سال‌های قبل حسرت مادرانی را می‌خوردم که با بچه‌هایشان در این مراسم حاضر می‌شوند». پدر زهرا، سعید هم می‌گفت: «زهرا را آورده‌ایم که او را نذر یاری امام زمان(عج) کنیم. امیدواریم در زمان ظهور حضرت آقا ما هم زنده باشیم اما شاید ما زنده نمانیم ولی دوست داریم زهرا فرزندمان آن روز باشد و سربازی از سربازان قیام حضرت ولی عصر (عج) باشد.»

هر کسی با نیتی آمده بود اما همه بچه‌ها قرار بود نذر یاری قیام منجی شوند. راس ساعت 10 صبح مادران حاضر در مصلا همزمان با دیگر مادرانی که در جای جای ایران و خارج از ایران با نوزادانشان گردآمده بودن، بر پا ایستادند و بچه‌ها را روی دست بلند کرد؛ پدرانی که در محوطه و طبقه بالایی مصلا این منتظره را می‌دیدند گریه می‌کردند و مادران نذرنامه می‌خواندند؛ «یا صاحب الزمان(عج) فرزندم را نذر یاری قیام تو می‌کنم. او را برای ظهور نزدیکت برگزین و حفظ کن!»

منافی‌پور که دبیر مجمع جهانی حضرا علی اصغر(ع) است گفته بود امسال 4 میلیون شیرخوار نذر یاری قیام امام زمان(عج) می‌شوند، این در حالی است که تعداد همه شیرخوارگانی که در 10 سال گذشته در این مراسم شرکت کرده‌اند همین تعداد است. او پیش‌بینی می‌کند که سال آینده تعداد شیرخوارگان حسینی که نذر قیام امام عصر می‌شوند بیش از 6 میلیون‌نفر در جهان باشد. 

یازدهمین آئین شیرخوارگان حسینی به همت مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) در قالبی مردمی برگزار می‌شود و دائره شمول آن به 5 قاره و 55 کشور رسیده است. 2300 نقطه داخل و خارج از ایران صبح امروز 17 آبان ماه مصادف با چهارم محرم در نخستین جمعه ماه محرم شاهد برگزاری مراسم پرشور «شیرخوارگان حسینی(ع)» بود.


:
:
:
آخرین اخبار