تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۵۰۷۱۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استفاده‌های شخصی برخی از مسئولین از خودروهای دولتی در اماکن عمومی به چه بهانه؟!
برخي مسئولين و حتي كارمندان ادارات دولتي ، علي رغم اينكه خودروي شخصي هم دارند ولي عمدتاً بيشتر كارهاي شخصي خود را با خودروهاي دولتي انجام مي دهند كه رساندن فرزندانشان به مدارس از اين قبيل است
خوزنیوز/ سید حبیب پژوهیده: مسئولان و مدیران دستگاه‌ها باید مراقب باشند از بیت‌المال استفاده شخصی نکند چرا که بیت‌المال حقوق همه ملت است.

برخی از مدیران شهرستان دزفول با وجود داشتن چندین خودرو، از امکانات اداری که بیت‌المال و حق مردم است سوءاستفاده می‌کنند که این مخالف موازین و معروفات اسلامی است.

اين روزها شاهد استفاده غيرقانوني وشخصي برخي مديران ومسئولان ادارات شهرستان دزفول ازواموال دولتي و بيت المال هستيم . باتوجه به اينكه اين صورت يك فرهنگ در آمده است كه هركس مسئول يك نهاد واداره شد، مي تواند به اشكال مختلف در اموال آن تصرف نمايد.

عینی ترین سوء استفاده از اموال دولتی سوء استفاده شخصی از خودروهای دولتی است. استفاده شخصی از خودروهای دولتی نمونه ای از بی احترامی به مقررات و قانون است.

علی رغم نصّ صریح قانون و تأکید مسئولان مبنی بر عدم استفاده شخصی دستگاههای اجرایی از خودروها و امکانات دولتی، متأسفانه شاهد این گونه بی نظمی ها در سطح شهرستان دزفول هستیم.

اگر روزي از درب يكي از مدارس شهرستان دزفول عبور كنيد مشاهده خواهيد كرد كه برخي از خودروهاي دولتي سرويس مدارس شده اند.

برخي مسئولين و حتي كارمندان ادارات دولتي ، علي رغم اينكه خودروي شخصي هم دارند ولي عمدتاً بيشتر كارهاي شخصي خود را با خودروهاي دولتي انجام مي دهند كه رساندن فرزندانشان به مدارس از اين قبيل است .

و متأسفانه فرزند دلبند يكي از مسئولين شهرستان فاصله 200 متري منزل تا مدرسه را با يك راننده اختصاصي و خودروي دولتي طي مي كند و اين امر موجب شده است كه برخي مسئولين هم از اين موضوع سوءاستفاده نموده و گذشته از انجام دادن كارهاي شخصي خود با ماشين دولتي ، درمواقعي با ترفندهای واهی هم اقدام به مسافرت هاي حتي خارج از شهرستان مي كنند.

درساعات غیر اداری اگر درخوشبینانه ترین حالت بپنداریم که سرنشینان این خودروها در حال انجام ماموریت هستند، اما نمی ‏توان پذیرفت در روزهای تعطیل برخی مدیران و یا کارمندان ادارات با استفاده از تعطیلی دستگاه خود و نیز غفلت نهادهای ناظر شهرستان، با استفاده شخصی از اموال دولتی به مهمانی، دید و بازدید و حتی مسافرت اقدام کنند و کسی نیز آنها را بازخواست نکند. ولی معلوم نیست که چرا ؟؟؟ به عنوان حافظ اموال بیت المال با این افراد برخورد نمی‏ کند.

هرگونه استفاده شخصی از خودروهای با پلاک دولتی ممنوع بوده و در صورت مشاهده تردد در خارج از ساعات اداری و بدون برگ مأموریت، نیروی انتظامی موظف به توقیف خودرو می‌باشد.

بعضی از کارکنان ادارات ازاین وضعیت سوء استفاده می‏ کنند و با خودخواهی اموال دولت را مصادره به مطلوب می‏ کنند و از آن بهره برداری شخصی می‏ نمایند، بنابراین باید با کارکنان و مديران اداراتی که از قانون سوء استفاده کرده و موجب خدشه دارشدن حیثیت دستگاه‏ها را فراهم می‏ آورند به شدت برخورد شود.

آیا استفاده شخصی از وسایل دولتی و عمومی جایز است؟

امروزه اموال عمومی و دولتی از مصادیق بازر بیت المال به شمار می آیند، بنابراین وقتی گفته می شود بیت المال، یعنی اموالی که به همه اقشار جامعه تعلّق داشته و همگان در حفظ و نگهداری آن مسئولند، همانگونه که در آن حق نیز دارند. به عبارت دیگر بیت ‏المال به مالی گفته می شود که مالک خصوصی نداشته و همگان در استفاده از آن سهیم هستند.

پیشوایان بزرگ دین از جمله پیامبر (ص) و امیر مؤمنان علی (ع) ، در نگهداری اموال بیت المال دقّت فراوانی به خرج می دادند و هرگونه استفاده شخصی از آن را ممنوع می شمردند، برای مثال حضرت علی(ع) آن نحوه برخورد را با برادرش عقیل دارد که زبانزد خاص و عام است.

حضرت آیت الله العظمی خامنه‏ ای: استفاده شخصی از اموال بیت‌المال جایز نیست و موجب ضمان است، مگر آنکه استفاده از اموال بیت‌المال با اذن مسوول مربوطه باشد که شرعاً و قانوناً حق اذن دادن داشته باشد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی:این کار جایز نیست، مگر در مواردى که مقرّرات اجازه مى دهد، یا اینکه با اجازه مسوولینى که در این حیطه، اختیارات قانونى دارند، بوده باشد.
حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی:در صورتی که تخلف از قانون است، جایز نیست. اما اگر استفاده از آن تا حد خاصی جزء مزایای تعیین شده برای کارمند از ناحیه دولت باشد، مانعی ندارد.
آیت الله علوی گرگانی: حرام است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲
روستایی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
0
2
خودروهای پلاک دولتی که مشخص هستند.
متأسفانه بعضی از مدیران دولتی، شرکتهای خصوصی زیر مجموعه خودشونو مجبور میکنن که ماشین با پلاک شخصی براشون خریداری کنند که در این مورد حاشیه امنیت برای حضرات درست میشه و راحت استفاده شخصی میکنن مثل مدیر ...
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
0
1
اگر هر روز بابت استفاده از خودرو دولتي براي انجام كارهاي شخصي مانند پول تاكسي سرويس حساب كنند اشكالي ندارد
:
:
:
آخرین اخبار