تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۹
کد خبر: ۵۰۷۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چند راهکار عملی برای برگزاری همایش ملی دفاع از کارون
این احتمال داده می شود که چنین همایشی آنهم در ابتدای شروع به کارآقای مقتدایی استاندار خوزستان و وقفه هایی که تغییرات مرتبط با ترکیب مدیران جدید در استان پدید می آورد، یا اصولا برگزار نگردد یا با تاخیر قابل توجه و مشکلات فراون برگزار شود. به همین دلیل پیشنهاد می گردد تا کمیته مشترکی از همه سازمان ها و شرکت ها در ستاد استانداری خوزستان تشکیل شده ومسولیت برگزاری این همایش را در میان همه اعضای این کمیته تقسیم کرده و بدین ترتیب همه ادارات، سازمان ها وشرکت های موجود در استان درگیر ...
خوزنیوز/ شیما غرابی: موضوع برگزاری همایش رودخانه کارون که در راستای دفاعی ملی و فراگیر از این رودخانه در خوز نیوز منتشر گردید، بحث های جالب و متنوعی را در میان دوستداران حفظ محیط زیست وآینده کارون برانگیخت که می توان آن را به فال نیک گرفت و انتظار داشت که با شور و حال دوباره ای که برگزاری این همایش می تواند در استان و کشور ایجاد کند، موضوع حفاظت از منابع طبیعی و زیست بوم ها چه در استان و چه در کشور، بار دیگر مورد توجه جدی قرار گیرند.

با توجه به تجربه ای که در امر برگزاری سمینارها و همایش های سازمانی و فراسازمانی در استان وجود دارد، این احتمال داده می شود که چنین همایشی آنهم در ابتدای شروع به کارآقای مقتدایی استاندار خوزستان و وقفه هایی که تغییرات مرتبط با ترکیب مدیران جدید در استان پدید می آورد، یا اصولا برگزار نگردد یا با تاخیر قابل توجه و مشکلات فراون برگزار شود. به همین دلیل پیشنهاد می گردد تا کمیته مشترکی از همه سازمان ها و شرکت ها در ستاد استانداری خوزستان تشکیل شده ومسولیت برگزاری این همایش را در میان همه اعضای این کمیته تقسیم کرده و بدین ترتیب همه ادارات، سازمان ها وشرکت های موجود در استان درگیر این موضوع شوند. شاید در این صورت است که برگزاری این همایش با شکل آبرومند و در خور نام کارون ، بتواند اثرات مناسب و ثمربخشی در سرنوشت آینده این رودخانه بزرگ بگذارد.

کارون هر روز روز باریک تر و لاغر تر از دیروز

در زیر پیشنهادهای ستادی و عملیاتی خویش را خدمت دوستان عرض می کنم و امید است تا سایر نیروهای آگاه به این موضوع با پیشنهادات خود، برگزاری این همایش را در جلوه عالی تری کمک نمایند.

1- اگر به زبان عامیامه خودمان صحبت کنیم، در استان خوزستان و حتی در استان های همسایه، بسیاری از سازمان ها و شرکت ها بر سر سفره کارون نشسته و نمک پرورده آن هستند. امروز وقت آن است که این واحد های اداری ، اقتصادی و فرهنگی نسبت به این رود بزرگ و باستانی ادای دین کنند. این همایش اگر در ابعاد ملی برگزار شود، از عهده یک یا دو سازمان و شرکت، خارج است، باید همه واحد های دولتی، نیمه دولتی و خصوصی قدم جلو نهاده و آنگونه که از منافع اختصاصی شان دفاع می کنند از حیات و تدوام کارون نیزدفاع نمایند.
کمیته برگزاری همایش می تواند با تقسیم وظایف به دو بخش اجرایی و پشتیبانی، از توانمندی های خاص هر واحد، به نحو شایسته ای استفاده کند. این همایش می تواند به مانوری برای آمادگی استان برای طرح و اجرای موضوعات مهمی باشد که در آینده، چالش برانگیز بوده و باید بطور عاقلانه ای گره گشایی شوند.

2- اگر چه با وجود مشارکت احتمالی همه واحد های دولتی و خصوصی استان، هزینه برگزاری همایش به سادگی قابل تهیه است ولی حتی اگر این مشارکت نتواند همه بار مالی همایش را بر دوش گیرد، بر کمیته برگزاری است که این مسئله را بطور صریح و بی واسطه با مردم استان در میان نهاده و از آنها درخواست کمک کند. مردم خوزستان در هر وضعی هم که باشند نسبت به کارون بی تفاوت نیستند. این کمک هم می تواند از اختصاص درصدی از حقوق کارکنان این واحد ها باشد که بطور اختیاری و با تعیین مقدار آن توسط خودشان معین شده است و هم می توانداز طریق واریز به حساب برگزاری همایش باشد.
بطور میانگین، اگر همه 4 میلیون نفری که در خوزستان ، آب آشامیدنی شان از کارون تامین می شود، نفری هزار تومان برای حفظ و شناخت هرچه بهتر کارون بپردازند، فقط از این ناحیه، حدود چهار میلیارد تومان تهیه خواهد شد. با این حال و بنظر می رسد که در ساده ترین پیش بینی ها، مبلغی حدود 10 تا 20میلیارد تومان اعتبار از طریق سازمان ها، شرکت ها و ادارات دولتی، خصوصی و نیز عامه مردم استان برای این منظور فراهم گردد. یعنی حتی اگر استانداری ویا هر سازمان دیگری قادر به برگزاری همایش نباشد، به راحتی می توان با بخش های خصوصی چه در استان و چه بیرون از استان وارد مذاکره شد و کار اجرا را به آنها محول کرد.

3- کمیته برگزاری همایش باید از تمام توان موجود در استان و سپس کشور و حتی خارج از کشور استفاده کند. این کمیته برای آنکه بتواند از این پتانسیل بهره برداری نماید، ابتدا باید از سایر دغدغه های اداری حداقل برای مدت شش ماه فارغ باشد. یعنی اعضای این کمیته با اخذ اختیارات تامی که از استاندار می گیرند، از وظایف محوله سازمانی شان معاف شوند و فکر و توان خود را در مسیر برگزاری همایش متمرکز کنند.
با توجه به ظرفیتی پذیرایی که در استان وجود دارد، این همایش تا هزار نفرمهمان را نیز می تواند پوشش دهد و چنین حجم بزرگی ازنیروهای فنی ، کارشناس و اساتید دانشگاهی، صاحب منصب و مقام دولتی و غیر دولتی، رسانه ها و نمایندگان گروه ها و انجمن ها، معتمدین محلی، استانی و ملی از سراسر کشور، شخصیت های فرهنگی و هنری از داخل و خارج از کشور، نه تنها کارون را از محاق امروزی خودش بیرون می آورد بلکه آن را در آن جایگاهی ملی و بین المللی که شایسته آن است، قرار خواهد داد.

4- فصل و موسم همایش ها و سمینارها در خوزستان از آذر تا فروردین است. شرکت کنندگان در این همایش می توانند با چشمان خود و نه آمارهایی که مربوط به سال های گذشته است، زمستان کارون را ببینند و تابستان آن را حدس بزنند.برای حفظ کارون ما باید از همه توان خود و توان طبیعت استفاده کنیم. باید نشان دهیم که اگر کارون به قهقرای تصمیماتی که برای آن گرفته اند،برود، آن وقت چه وضعی برای زیست بوم بزرگی که کارون مانند نگین حیات بخشی در وسط آن می درخشد، اتفاق خواهد افتاد. این یک آزمون بزرگ برای همه ما است. نمره این آزمون را کودکان مان در آینده ای نزدیک به ما خواهند داد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
ُسجاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
0
8
با تشکر از خانم غرابی . تمام مسئولین استانی و کشوری مطمئنا با پیشنهادات شما از قبل اشنایی دارند واین سخنان قبلا به افکارشان خطور کرده اما متاسفانه همت انجام ان دیده نمی شود . سمینارهای زیادی در استان برگزار می شود اما سهمی از ان به انتقال اب کارون نمی رسد . ما باید به فکر خودمان باشیم چون به دیگران امیدی نیست. مناظره ای که قرار بود امروز درباه ی خشکی زاینده رود با حضور کارشناسان از استانهای خوزستان و چهارمحال و بختیاری واصفهان برگزار شود به یکباره لغو شد تا امیدهایمان برای رساندن صدای کارون به کل کشور متاسفانه به یآس تبدیل شود ، گویا ما خوزستانی ها سهمی از صدا وسیما نداریم، البته در یکی از خبرگزاریها گفته شده یکی از مسئولین اصفهانی با استفاده از نفوذ خود توانسته جلوی برگزاری این مناظره را بگیرد ، شاید این کار باعث شد بیشتر به حقانیت راهمان پی ببریم و البته ترس مرکز نشینان را هم ببینیم . پس تنها راه برای نجات کارون دعوت از نخبگان کشور به استان است ، امید است این کار عملی شود .
soodani
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
0
6
اینا چرا مدیران آب خوزستان را عوض نمی کنند اون از سد گتوندعلیا این هم از وضعیت سد کارون 4 ، این همه نارضایتی مردم را کی باید جواب بده? آب لجن توی لوله ها ، آب کشاورزی شور و کم و... به خدا مردم خوزستان خیلی نجیبند که تا الان جلوی سازمان آب و برق خوزستان تجمع نکردند !
:
:
:
آخرین اخبار