تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۵۱۴۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
5 منطقه خطرناك برای كودكان در خانه

همه شما هر روز پس از سپري كردن يك روز كاري با فرار از ترافيك و شلوغي و سر و صدا به خانه پناه مي‌بريد تا در آن‌جا استراحت كنيد و ساعتي از روز را آرام بگذرانيد، اما آمار نشان مي‌دهد كه خانه آن‌قدرها هم كه مي‌گويند، امن نيست.

 

در آمريكا از 5 نفري كه بر اثر آتش‌سوزي جان خود را از دست مي‌دهند، 4 نفر در خانه دچار حريق شده‌اند. 90 درصد گازگرفتگي‌ها در منزل اتفاق مي‌افتد و همچنين شكستگي‌هاي دست و پا هم در خانه كم نيستند. اين نوشتار به 5 نقطه خطرناك در خانه و روش‌هاي پيشگيري از خطر مي‌پردازد.

آشپزخانه


آشپزخانه قلب و مرز خطر در خانه شماست. به سادگي از اين مطالب نگذريد. همان ماهيتابه شما روي گاز در صورت بي‌توجهي شما خطرناك‌ترين وسيله منزلتان است. هيچ وقت آشپزخانه را در حالي كه مشغول پخت و پز هستيد رها نكنيد كه جاي ديگري برويد. بيشتر آتش‌سوزي‌ها از همين جا شروع مي‌شوند. به كودكانتان اجازه ندهيد به گاز نزديك شوند. آب‌جوش يا روغن داغ ممكن است روي آنها بريزد و آسيب‌هاي جدي به آنها وارد كند.

 

آتش‌سوزي صددرصد قابل پيشگيري نيست، اما به هر حال هميشه راه‌هايي براي جلوگيري است. يكي از اين‌ راه‌ها، نصب هشداردهنده دود است. حتما اين كار را بكنيد براي پيشگيري از آتش‌سوزي‌ها بسيار مفيد خواهد بود.

 

حمام

حواستان به ليز خوردن در حمام باشد. اين هشدار تنها براي شما نيست. براي كودكانتان جدي‌تر است. مقدار ميلي‌متري آب در كف حمام موجب زمين‌خوردن بچه‌ها مي‌شود. اين هشدار را جدي بگيريد. پس از استفاده از حمام سعي كنيد حتما كف آن را خشك كنيد.

 

وقتي مي‌خواهيد كودكتان را به حمام ببريد هميشه بازوي او را بگيريد. اين نكته را هم به خاطر بسپاريد كه هيچ‌گاه كودكان را در حمام تنها نگذاريد. حتي براي چند لحظه. مثلا براي جواب دادن به تلفن يا باز كردن در يا آوردن حوله و امثال اين كارها بچه‌ها را تنها نگذاريد، اما به غير از كودكان افراد بالاي 75 سال و مسن هم از افرادي هستند كه ليز خوردن در حمام و به زمين افتادن را بيش از ديگران تجربه كرده‌اند. به همين علت هم هست كه اكثر طراحان داخل منزل معمولا سعي مي‌كنند از كف‌هاي كاملا صاف و ليز كمتر استفاده كنند.

 

مسموميت از ديگر آسيب‌ديدگي‌هاي خانه است كه معمولا به حمام هم برمي‌گردد. باز هم آمار نشان مي‌دهد كه هر 7 دقيقه در آمريكا يك نفر به خاطر مسموميت از موادشيميايي شوينده به اورژانس مراجعه مي‌كند. بيشتر اين افراد را باز هم كودكان تشكيل مي‌دهند. اين مواد را معمولا در كابينت‌هاي حمام قرار مي‌دهند و كودكان براي آگاهي از محتويات آن را باز مي‌كنند يا بو مي‌كنند يا مي‌نوشند يا به سر و صورت خود مي‌ريزند كه همه اينها انواع و اقسام خسارت را وارد مي‌كند. جعبه داروها هم از اين قضيه مستثني نيست.

 

استفاده از قفل‌هاي مخصوص و قرار دادن در ارتفاع بالا مشكل شما را حل خواهد كرد. والدين هوشيار حتما اين كار را انجام داده‌اند. بد نيست آمار مرگ و مير كودكان در آمريكا را كه بر اثر خوردن دارو جان خود را از دست داده‌اند را هم بدانيد. در سال 1960، 450 كودك براثر خوردن دارو كشته شدند و اكنون اين آمار در آمريكا به 30 نفر در سال كاهش يافته، شما هم پيشگيري كنيد.

 

اتاق خواب

 

والدين بايد اتاق خواب كودكانشان را كاملا تحت نظارت خود داشته باشند، مخصوصا در زمان بازي كودكان، هرگاه اسباب‌بازي يا عروسك تازه براي كودكانتان تهيه مي‌كنيد كاملا آن را مورد بررسي قرار دهيد، كه‌ مشكلي نداشته باشد. مثلا قسمتي از آن تيزتر يا خشك نباشد . كودكان بزرگ‌تر خود را آموزش دهيد تا وسايل خود را داخل كمدي قفل دار و دور از دسترس خواهر يا برادر كوچك‌ترشان قرار دهند تا او دچار آسيب‌ديدگي نشود. توپ‌هاي بادي، بادكنك و امثال اين وسيله‌ها كه بادي هستند خطر جدي براي كودكان است. خارج شدن ناگهاني باد آنها در دهان كودك موجب تنگي نفس و احتمالا خفگي مي‌شود. براي اتاق‌هاي خواب بزرگ‌تر نكته مهم و قابل توجه استفاده از گرم‌كننده‌هاي مناسب است كه با خاموش شدن آنها خطر گازگرفتگي ايجاد نشود.

 

راه پله‌ها و نردبان

 

زمين خوردن براي هر كسي ناراحت كننده است و زمين خوردن‌هاي سخت حتي موجب شكستگي‌هاي ناجوري هم مي‌شود؛ اما براي افراد سالخورده و مسن زمين خوردن و شكستگي در يكي از بخش‌هاي بدن آنها يعني پايان استقلال آنها. اگر خانه را براي كودكان امن مي‌كنيد براي بزرگسالان هم بايد اين كار را انجام دهيد. اغلب زمين خوردن ما معمولا از پله اتفاق مي‌افتد، از تخت افتادن در رده دوم و افتادن از نردبان در رده سوم قرار گرفته است.

 

نكته مهم كه بايد درخصوص پله‌ها، چه در منزل و چه در راهروها رعايت شود، اين است كه بايد اشيا را از روي پله‌ها جمع كنيد و نگذاريد چيزي روي آنها باشد. يك سطل حصيري يا پلاستيكي در بالا يا پايين پله‌ها قرار دهيد و وسايل اشيا را داخل آن بگذاريد. بعضي اوقات يك مداد، بله يك مداد موجب افتادن و شكستگي‌هاي سختي شده است.

 

به هنگام بالا رفتن از نردبان بي‌توجه بالا نرويد. اين بدين معناست كه حواستان كاملا جمع باشد و به اطراف توجه نكنيد به هنگام بالا رفتن از نردبان از كسي براي ثابت نگه داشتن آن كمك بگيريد. به اين قسمت آخر ممكن است بخنديد، اما خنده‌دار نيست. تلفن را دم دست قرار دهيد تا اگر در تنهايي از نردبان بالا رفتيد و ناگهان به زمين افتاديد بتوانيد به ديگران اطلاع دهيد.

 

استخر و وان

 

تحقيقات نشان داده هر سال در حدود 250 كودك زير 5 سال در استخر و 100 كودك در وان حمام صدمه مي‌بينند. براي حمام كه توضيح داديم، اما اگر در خانه‌تان استخر داريد سعي كنيد از آبراه‌هايي كه آب را مي‌كشند، استفاده كنيد تا از هرگونه صدمه جلوگيري شود. اين مطلب را گفتيم نه براي اين كه شما را نگران كنيم؛ بلكه براي اين كه بيشتر حواستان را جمع كنيد و ساعت استراحت در خانه‌تان به ساعتي لذت‌بخش و بدون حادثه تبديل شود.

 

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار