تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۵۱۴۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیام وزیر نفت به همایش ملی HSE

پيام وزير نفت در همايش ملي HSE با رویکرد صنایع بالادستی نفت و گاز كه امروز (6 آذرماه) در دانشگاه صنعت نفت آبادان برگزار شد، قرائت شد.

 متن پيام بیژن نامدار زنگنه به اين همايش به شرح زير است:

"مدیران، متخصصان و اندیشمندان و فرهیختگان

همان‌طور كه مي‌دانيد در حال حاضر صنعت نفت در یک شرایط رقابتی و پیچیده متاثر از عوامل جهانی شدن توسعه تکنولوژی و تشکیل تحریم‌های قرار گرفته است. از جمله پیامدهای احتمالی این وضعیت بروز حوادث مختلف شغلی است که علاوه بر آسیب‌های انسانی و زیست محیطی می‌تواند بر میزان فروش و سود و همچنین اعتبار صنعت نفت در سطح جامعه و افکار عمومی تاثیرگذار باشد.

از این رو توجه به هزینه‌های ناشی از حوادث و تلاش در جهت کاهش آن می‌تواند از یک سو به‌دستیابی به اهداف استراتژیک کاهش هزینه کمک کند و از سوی دیگر به حفظ و نگهداری کارکنان، به عنوان اصلی‌ترین سرمایه‌های سازمان یاری رساند؛ لذا باید برای بقا و پیشرفت خود عالمانه‌تر از قبل عمل کرده و با انتخاب استراتژی‌های مناسب، نرخ وقوع حوادث را به حداقل ممکن کاهش داد.

امروزه در کشورهای صنعتی توسعه یافته نظام مدیریت HSE به عنوان یکی از محورهای تاثیرگذار از افزایش بهره‌وری و توسعه پایدار و بهبود کیفیت مطرح است؛ سه عاملی که مزیت رقابتی ایجاد کرده و ضامن پایداری و سازمان‌هاست. بدون شک عدم توجه به الزامات بهداشت ایمنی و محیط زیست میزان حوادث بیماری‌ها، آسیب‌ها و ضایعات وارده به محیط زیست و هزینه‌های سازمان را افزایش و بهره‌وری سازمانی را کاهش داده است؛ لذا طراحی و اجرای موثر برنامه‌ها و طرح‌های HSE جدا از منظر آسیب‌شناسی حوادث، بیماری‌ها و آسیب‌ها باعث شکوفایی اقتصاد سازمان و افزایش کیفیت می‌شود.

بر این باور و اعتقاد هستم كه نظام مدیریت HSE به عنوان محوریت توسعه پایدار نوعی و نگرش جامعه مدیریت و بخش مهمی از نظام مدیریت جاری در صنعت نفت می‌باشد که تلاش می‌کند با نگاهی پیش‌گیرانه در قالب الگوی نظام یافته، خطرات را در صنعت نفت شناسایی و با کنترل مدیریت آن‌ها میزان حوادث را به حداقل ممکن برساند. خوشبختانه در دهه 80 و با شروع استقرار نظام مدیریت HSE در وزارت نفت و متعاقب آن جذب نیروی انسانی متخصص در بخش‌های بهداشت و ایمنی، هم‌اکنون شرایط مساعدی برای توسعه نظام مدیریت HSE در شرایط نفت فراهم می‌باشد؛ البته در این میان نقش تعهد مدیران ارشد و میانی در پویایی و اثربخشی عملکرد این نظام بسیار پررنگ و حیاتی است و کلیه کارکنان در تمام سطوح سازمانی باید آن را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند.

بنابراین ضمن حمایت و پشتیبانی نظام مدیریت HSE انتظار داريم مدیران و مسوولان و متولیان امر در وزارت نفت در حوزه صنعت و دانشگاه با آسیب‌شناسی علمی، ضمن شناسایی چالش‌ها و موانع پیش‌رو، نسبت به پایش و بهبود مستمر عملکرد HSE اقدام نماید.

امید است با توکل به خداوند سبحان و بهره‌گیری از هم‌اندیشی اندیشمندان و صاحب نظران با عزمی راسخ و جمعی بتوانیم شاهد دستاوردهای روزافزون در بهبود مستمر نظام مدیریت بهداشت ایمنی و محیط زیست در وزارت نفت باشیم."
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار