تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۵۱۷۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سند چشم‌انداز؛
حلقه گمشده مدیریت شهری شوشتر


نبود سند چشم‌انداز، توسعه بخش‌های عمران و خدمات شهری را روزمره‌گرا می‌کند و باعث می‌شود تا مدیریت شهری در هر شهر برای مشکلات برنامه‌کارشناسی نداشته باشد.

 تدوین سندهای توسعه‌ای می‌تواند در آینده توسعه شهری نیز دخیل باشد، زمانی که این اسناد برای تدوین به مشاوران قدر سپرده می‌شود باید برای توسعه 20 ساله آن شهر برنامه تدوین شود و این خود به نحوی مدیریت زمان در توسعه شهری به شمار می‌آید که باید در هر طرح توسعه‌ای به خوبی به آن توجه شود.

*شهرهای کوچک بیشتر رو به سوی توسعه هستند

یک کارشناس شهرسازی در این زمینه گفت: شهرهای کوچک در حال توسعه بیشتر از شهرهای بزرگ در حال توسعه نیازمند طرح‌های چشم‌انداز شهری هستند، زیرا این شهرها در ابتدای توسعه هستند و باید در این ابتدای راه بر اساس اصول اساسی شهرسازی اقدام شود.

محمدرضا افضل‌زاده افزود: شهرداری‌ها باید خود را متولی این اسناد توسعه‌ای بدانند زیرا بخش اعظم توسعه شهر بر دوش این نهاد است، شاید دیگر بخش‌ها نیز در این زمینه ایفای نقش کنند ولی آنچه در این بین بسیار حایز اهمیت است ایفای نقش شهرداری‌ها به عنوان مغز متفکر در تدوین این طرح‌هاست زیرا در نهایت باید شهرداری بیش از 80 درصد این طرح را اجرایی کند.

وی تصریح کرد: البته تدوین این طرح بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های شهری سایر دستگاه‌های غیرمرتبط با شهرداری باعث می‌شود تا این نقشه راه ناقص تدوین شود و در این زمینه باید به نحوی عمل کرد که سند چشم‌انداز دورنمایی روشن و غیرمبهم از شهرهای تدوین کننده این طرح‌ها را به نمایش بگذارد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: تدوین این طرح‌ها اگر بر اساس اصول اساسی شهرسازی باشد می‌تواند چشم‌انداز اعتباری شهر در بخش‌های مختلف بویژه فضای سبز و ... را مشخص کند و جایگاه کنونی، دورنمایی آتی و مسیر قابل طی در این بخش را مشخص کند.

*تدوین سند چشم‌انداز شهری ضروری است

شورای شهر مقام بالادستی شهرداری‌ها در تدوین اسناد بالادستی توسعه‌ای است و این مجموعه باید شهرداری را ملزم به تدوین این اسناد کند و رئیس شورای اسلامی شهر شوشتر نیز بر این مهم تاکید کرد و اظهار داشت: شهرداری شوشتر باید در اسرع وقت در راستای تدوین سند چشم‌انداز شهری قدم بردارد و در این بین باید از همه شرکت‌های باتجربه ملی موجود استفاده کرد.

غلام سلطانیان با اشاره به اینکه سند چشم‌انداز شهری افق 20 ساله داشته باشد، افزود: باید در تدوین اسناد بالادستی شهری برنامه‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلند مدت کارشناسی شده‌ای تدوین شود که در برنامه‌ریزی‌های شهری بتوان اجرای این برنامه‌ها را در دستور کار قرار داد.

وی خاطر نشان کرد: در این طرح‌ باید از همه توان کارشناسی شهرداری استفاده شود و تدوین این طرح باید پاسخی به نیازهای شهرداری در آینده باشد و نباید نقطه ابهام و کوی در این طرح‌ها باقی بماند، زیرا هر ابهامی در این زمینه می‌تواند برنامه‌ریزان شهری را با محدودیت مواجه کند و باید به این بخش توجه ویژه داشت.

*GIS شهری شوشتر تدوین شود

تدوین طرح‌های بالادستی بر اساس تکنولوژی روز می‌تواند به برنامه نگاری و نظارت جدی بر اجرای آن تاثیر داشته باشد و به این دلیل رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شوشتر بر این مهم تاکید کرد و گفت: باید در تدوین سند چشم‌انداز شهری شوشتر طرح GIS شهری نیز تدوین شود تا بتوان در این بخش آینده برنامه نویسی نوین را متصور شد.

حسین‌پنبه دانه‌پور با اشاره به اینکه شهرداری شوشتر نیازمند این طرح بالادستی است، تصریح کرد: شهرداری شوشتر به دلیل نبود این طرح‌ها در بسیاری از مسائل روزمره با مشکل مواجه است و باید کاری کرد تا در این زمینه گامی اساسی در شورای اسلامی شهر برداریم.

وی خاطر نشان کرد: این طرح می‌تواند در راستای رفع مشکلات آینده شهر بسیار موثر باشد و داشته‌های موجود و آینده هر بخش را به صورت کارشناسی پیشنهاد می‌کند و در این زمینه از تکنولوژی نوین باید استفاده کرد تا این طرح بر طرح‌های آتی منطبق شود.

*تدوین سند چشم‌انداز پیش‌بینی شده است

شهردار شوشتر در این زمینه اظهار کرد: بر اساس بودجه شهرداری شوشتر در سال 92 تدوین سند چشم‌انداز در دستور کار قرار دارد و امسال این سند تدوین خواهد شد.

آرش دُر اضافه کرد: برای تدوین این سند بیش از 460 میلیون ریال اعتبار نیاز است که از بودجه جاری شهرداری شوشتر تامین خواهد شد و در تامین این میزان مشکل خاصی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری شوشتر در تدوین این سند از شرکت‌های مشاور برجسته ملی استفاده می‌کند که ارائه این طرح به وزارت کشور می‌تواند در راستای اخذ اعتبار بسیار اهمیت داشته باشد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار