تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۵۱۹۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هشدار داد
یک‌سوم ایرانیان دچار چاقی یا اضافه وزن هستند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: یک‌سوم ایرانیان دچار چاقی یا اضافه وزن هستند، این آمار شامل ۱۷ درصد کودکان است که هر سال یک درصد هم به آن اضافه می‌شود.

 علی‌اصغر پیوندی در مراسم افتتاحیه چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: بیماری‌های واگیر به دلیل واکسیناسیون در کل جهان و رعایت بهداشت به طور چشمگیری کاهش یافته است و باعث افزایش عمر انسان‌ها شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اما بیماریهای غیرواگیری چون دیابت، چاقی و فشار خون به دلیل سبک زندگی، عدم تحرک، تغذیه مناسب و عوامل دیگر رو به افزایش است.

پیوندی تصریح کرد: آمار جهانی حاکی از ابتلای 500 میلیون نفر به چاقی و اضافه وزن است که در ایران این آمار به حدود 25 میلیون نفر می‌رسد که می‌توان گفت 7 میلیون نفر چاق و 18 میلیون نفر اضافه وزن دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: چاقی منشأ ایجاد بیماری‌های دیگر است و باید ما در سبک زندگی افراد، تغذیه و استرس افراد تغییراتی ایجاد کنیم تا به ارتقای سلامت کمک کرده و از هزینه‌های سلامتی بکاهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: چاقی در خانم‌ها شایع‌تر از آقایان است و این امر در کودکان رو به افزایش است و می‌توان گفت 15 تا 17 درصد کودکان ایرانی اضافه وزن دارند.

پیوندی دلایل اضافه وزن کودکان ایرانی را عدم تحرک، تغذیه نامناسب و استفاده از فست‌فودها و نشستن مداوم پای کامپیوتر و بازی‌های کامپیوتری عنوان کرد و گفت: متأسفانه کودکان که آینده‌ساز ما هستند نیز دچار چاقی شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: جمعیت ایران حدود 75 تا 80 میلیون نفر است و متأسفانه یک سوم جمعیت ما درگیر چاقی یا اضافه وزن هستند که این عامل می‌تواند خود منشأ مشکلات دیگری باشد.

پیوندی تصریح کرد: ما باید علت چاقی را بیابیم تا بتوانیم با مداخله و کار از عوامل چاقی جلوگیری کنیم. این امر تلاش جمعی می‌خواهد و با تغییر در سبک زندگی، تحرک و تغذیه می‌توان به این مهم دست یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چاقی را منشأ بیماری‌های دیگر دانست و گفت: اگر ما چاقی را کنترل کنیم بیماری‌های دیگر نیز کاهش می‌یابد.

پیوندی تصریح کرد: بار نظام سلامت بار سنگینی است و چرخ‌ها کند حرکت می‌کنند چرا که کمبود مسائل مالی، ساختار مدیریتی خاص و عواملی که خارج از وزارت بهداشت است در نظام سلامت دخالت دارند از جمله مسائلی است که باعث شد سطح سلامت مناسب نباشد و ما به سختی جلو برویم.

پیوندی به قرص‌های لاغری اشاره داشت و گفت: این قرص‌ها کاربرد چندانی ندارد و چسب، گوشواره‌ها، گن‌های موجود در بازار منشأ علمی ندارند و نتوانسته‌اند تاکنون کارایی خاصی را از خود نشان دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان داشت: سالانه یک درصد به افراد چاق ایران اضافه می‌شود و ما امیدواریم بتوانیم ساختار مؤثر را بیابیم.

پیوندی ادامه داد: ما آن قدر پول نداریم تا بتوانیم درمان را به طور کامل انجام دهیم اما آنقدر پول داریم که بتوانیم پیشگیری را به سمت مؤثر آن جلو ببریم.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار