تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۵۲۱۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در خوزستان اجرا مي‌شود؛
طرح‌ملی‌پایش‌یدوعملكردغده‌تیرويیددرزنان‌باردار
رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: طرح پایش ملی دریافت ید و عملکرد غده تیرويید زنان باردار در شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اجرا می‌گردد.

 دکتر سیدمحمد علوی اظهار كرد: طرح ملی پایش دریافت ید و عملکرد غده تیرويید زنان باردار کشور برای اولین بار در استان خوزستان و 11 استان کشور اجرا می‌شود. این برنامه از فردا 18 آذر ماه در 7 شهرستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز به اجرا در می‌آید.

وی با بیان اهمیت ید ادامه داد: ید یک عنصر مهم و ضروری برای انسان است که در دوران بارداری به ويژه برای سلامت جنین و بعد در نوزادی اهمیت زیادی دارد.  این طرح به منظور تعیین وضعیت ید مادران باردار صورت می‌گیرد تا بر اساس نتایج آن بتوان با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی درست در صورت وجود کمبود ید در مادران باردار جامعه اقداماتی جهت پیشگیری انجام داد و گام‌های مهمی در جهت ارتقا وضعیت تغذیه و سلامت مادران و نوزادان آنها برداشت. در این بررسی، در مناطق شهری 6 مادر باردار به نسبت مساوی از هر سه ماهه بارداری و در مناطق روستایی 3 مادر باردار به نسبت مساوی از هر سه ماهه بارداری مورد بررسی قرار می‌گیرند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندي شاپور اهواز با بیان نحوه اجرای این طرح افزود: در این بررسی ابتدا فرد نمونه‌یاب بر اساس دفتر مراقبت مادران باردار افراد مورد نظر را مشخص می‌نماید، سپس به محل زندگی آنها مراجعه کرده و آنان را برای حضور در مرکز بهداشتی درمانی محل یا خانه بهداشت تحت پوشش برای روز پرسشگری دعوت مي‌كند. در این روز تیم پرسش‌گر شامل فرد خون‌گیر و پرسش‌گر(کارشناس تغذیه) نسبت به تهیه و تکمیل فرم‌های پرسشگری از افراد تعیین شده اقدام می‌نمایند.

وی ادامه داد: به منظور تعیین وضعیت ید،  نمونه خون از مادران باردار گرفته می‌شود که جداسازی سرم در آزمایشگاه شهرستان یا آزمایشگاه رفرانس استان انجام خواهد شده و برای انجام آزمايش‌هاي تیرويیدی نمونه‌های سرم فریز شده و در پایان بررسی به آزمایشگاه پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم  ارسال می‌گردند.

علوی گفت: پرسشنامه وضعیت نمک مصرفی خانوار توسط کارشناس تغذیه تیم پرسشگری تکمیل شده و نمونه‌گیری ادرار و نمک خانوار نیز صورت گرفته و به آزمایشگاه پژوهشکده ارسال می‌گردند.

وی عنوان کرد: این بررسی در نقاط شهری و روستایی 7 شهرستان باغملک، اندیمشک، رامهرمز، رامشیر، دشت‌آزادگان، لالی و مرکز بهداشت غرب اهواز بر روی 63 مادر باردار توسط  گروه پرسش‌گری مجرب صورت می‌گیرد. امید است با انجام این بررسی و تعیین وضعیت ید بتوان در جهت سلامت جامعه گام مهمی برداشت.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار