تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۵۲۵۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ناوگان‌ حمل‌ونقل‌ شهری‌ خوزستان‌ فرسوده‌است
شهردار آبادان به نمایندگی از شهرداران خوزستان گفت: متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل مشکلات عدیده­ای که پیش آمد، در تجهیز و نوسازی ناوگان حمل ونقل شهری استان وقفه افتاد و در این مدت این ناوگان دچار فرسودگی شد.

 محمودرضا شیرازی در همایش گردهمایی شهرداران و شوراهای شهرهای استان که (20 آذر ماه) در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: مهمترین محوری که ارتباط مستقیمی با مردم دارد بحث حمل و نقل عمومی است که در راس آن مشکل ناوگان اتوبوس­رانی در شهرهای بزرگ استان است.

وی افزود: متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل کاهش ارزش ریال، قیمت قطعات تعمیر اتوبوس به شدت افزایش یافته و همچنین عدم تولید اتوبوس در 5 سال اخیر، این ناوگان را دچار مشکلات فراوانی کرده است. به طور مثال سال 89 ناوگان اتوبوس­رانی آبادان با 110 دستگاه شروع به کار کرد اما اکنون تعداد این اتوبوس­ها به 71 دستگاه اتوبوس کاهش یافته است.

شهردار آبادان بیان کرد: عمر مفید هر دستگاه اتوبوس به دلیل گرمی هوا، رطوبت بالا و شوری آب 5 سال است. ابتدای سال جاری پس از چند سال وقفه مبلغی برای خرید اتوبوس در نظر گرفته شد اما این مبلغ آن قدر اندک بود که برای آبادان تنها 600میلیون تومان اختصاص یافت. متاسفانه این مبلغ هزینه خرید تنها یک دستگاه اتوبوس است.

شیرازی تصریح کرد: با توجه به هزینه­های زیاد­، مبلغ مورد نیاز برای نگهداری هر دستگاه اتوبوس در روز 500 تا یک میلیون تومان است در حالی که در آمد روزانه هر دستگاه تنها 50 هزار تومان بوده و در نتیجه، شهرداری­ها از این محل هزینه_های زیادی را متحمل می_شوند.

وی بیان کرد: میانگین انتظار هر مسافر 7 دقیقه بود اما این مدت زمان اکنون به بیش از 15 دقیقه رسیده است.

شهردار آبادان یادآور شد: دولت سابق قرار بود بسته­های حمایتی به ناوگان اتوبوس­رانی اختصاص دهد اما تاکنون خبری از این بسته­ها نشده است. همچنین چند سالی است که یارانه بلیت اتوبوس­ها به شهرداری­ها پرداخت نمی­شود.

شیرازی با بیان این­که ناوگان تاکسی­رانی استان نیز رو به پیری می­رود و ضرورت دارد توجه ویژه­ای به این امر شود، اضافه کرد: در خصوص تعویض تاکسی­های فرسوده نیز دو سالی است که سامانه ثبت­نام برای دریافت تاکسی نو تعطیل بود و اکنون که دوباره فعال شده، تنها گزینه تیبا باز شده است. این خودرو 5 میلیون تومان نسبت به خودروهای سابق مابه تفاوت دارد و رانندگان توانایی پرداخت این مبلغ را ندارند.

وی تصریح کرد: چندین سال است که حقوق شهرداران تغیری نکرده است و با توجه به حجم بالای کار مدیریت، میزان حقوق مدیران شهرداری با معاونان تفاوت جزئی دارد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار