تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۵۲۵۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شناسایی چالش‌ها و ظرفیت‌هاي حوزه اشتغال
معاون اشتغال و کارآفرینی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در خصوص سیاست‌های دولت در زمينه اشتغال‌‌زايي، گفت: سیاست فعلي دولت در اين زمينه سیاست خوبی است و پیشنهاد می‌شود پروژه‌های سرمایه‌ای معطل و کارگاه‌هایی که در چند سال اخیر کلنگ‌زنی شده ولی راه‌اندازی نشده‌اند، راه‌اندازي شوند و دیگری به سراغ کلنگ‌زنی‌های جدید نرویم و مشکل شهرک‌های صنعتی را نيز برطرف کنیم.

حسین نظری اظهارکرد: چالش‌ها باید شناسایی شوند و عوامل عدم اجرایی شدن طرح‌ها بررسی و روی این محورها تمرکز شود. باید بررسی شود ایرادها ناشی از قوانین بوده یا فرهنگ کار؛ زیرا یکی از راه‌های ایجاد اشتغال، روحیه کار و تعاون است که اکنون به‌طور چشم‌گیر وجود ندارد.

وي در ادامه به تشريح عملكرد مراكز كاريابي استان پرداخت و افزود: عملکرد مراکز کاریابی در استان هر سال نسبت به سال‌گذشته بهبود می‌یابد و امسال نیز در 8 ماهه گذشته روند خوبی را شاهد بوده‌ایم. هم‌اکنون 32 مرکز کاریابی داخلی در سطح استان موجود است و همچنین یک کاریابی بین‌المللی نیز به فعالیت مشغول می‌باشد.

نظری ادامه‌داد: هم‌اکنون نیز مجوز 2 کاریابی جدید صادر شده است و برای 3 کاریابی دیگر نیز به زودی مجوز لازم اخذ خواهد شد.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان تصریح‌کرد: عمده کاریابی‌ها در شهر اهواز واقع هستند و تقریبا در اکثر شهرستان‌ها حداقل یک کاریابی موجود است. تعداد کاریابی‌ها در شهرستان اهواز 8 کاریابي است و پس از آن نیز شهرستان دزفول با دارابودن 4 کاریابي بیشترین تعداد کاریابي‌ها را دارد.

وی بيان‌كرد: خوشبختانه امسال نسبت به سال‌گذشته در بحث به کارگماری رشد بهتری را شاهد بوده‌ایم و اگر روند به همین صورت پیش رود تا پایان سال نسبت به سال‌گذشته حداقل 20 درصد رشد خواهیم داشت.

نظري خاطرنشان‌کرد: امسال کاریابی‌ها در حوزه ماده 80 که بخشودگی بیمه سهم کارفرما است بهتر ظاهر شده‌اند و توانسته‌اند کارفرمایان را راهنمایی کنند که از مزایای ماده 80 استفاده کنند.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان توضیح‌داد: کارفرمایانی که نیروی مورد نیاز خود را از کاریابي‌ها تامین کنند، با معرفی نیروها از سوی کاریابي‌ها و تایید اداره‌کل، نیازی نيست سهم بيمه خود را پرداخت کنند و این بیمه را دولت تقبل کرده و این امر باعث کاهش بخشی از هزینه‌های کارفرما می‌شود.

نظری ادامه‌داد: بسیاری از کارگاه‌ها به دليل هزینه‌های بالا ممکن است کارگرهای خود را بیمه نکنند؛ بنابراین با استفاده از ماده 80 کارفرما تشویق می‌شود کارگر را بیمه کند و کارگر نیز با یک اطمینان‌خاطر و قوت قلب بیشتر کار می‌کند و در پرداخت حقوق کارگر نیز مشكلي به‌وجود نمي‌آيد.

وی در خصوص کاریابی‌هاي بین‌المللی استان افزود: تاکنون برخي كاريابي‌هاي استان درخواست‌هایی از کشورهای هم‌جوار و برخی ديگر از کشورها نیز جهت اعزام نیرو داشته‌اند. با وجود این‌که عملکرد این کاریابی‌ها در حد انتظار نبوده است و فعالیت در بخش خارج از کشور هزینه‌های زیادی دارد اما در حد توان خود فعالیت‌های خوبی داشته‌اند و امیدواریم در آینده نیز عملکرد بهتری داشته باشد.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان تاکیدکرد: طبق آمارها درخواست جذب نيرو از سوی کارفرماها نسبت به سال‌های گذشته در حال افزایش است و هر ساله بنگاه‌های اقتصادی بیشتر به توان و ظرفیت کاریابی‌ها پي می‌برند. ظرفیت كاريابي‌هاي استان بسیار بالا است اما وضعیت به گونه‌ای است که بیشتر فرصت‌های شغل را کارفرمایان خود پیگیری می‌کنند.

نظری گفت: کاریابی‌ها به عنوان ذی‌نفع باید بیشتر تلاش کنند و زمانی که در یک شهرستان تعداد کاریابی‌ها افزایش می‌یابد، رقابت ایجاد می‌شود و این امر بهبود عملکرد کاریابی‌ها را به‌دنبال دارد.

وی خاطرنشان‌کرد: از ابتدای سال تاکنون 15 هزار و 394 نفر از طریق کاریابی‌ها در 17 شهرستان درخواست کار داده‌اند که تعداد فرصت‌های شغلی 8 هزار و 256 فرصت بوده است. همچنین تعداد افرادا به‌کارگمارده شده 3 هزار و 208 نفر است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار