تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۵۲۵۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سل مقاوم به دارو چگونه بروز مي‌يابد؟
رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: بروز سل مقاوم به چند دارو یا MDR-TB  و انواع مقاوم به کل داروها یا  XDR-TB خطری جدی است که سلامت جامعه را تهدید می‌کند.

  دکتر سیدمحمد علوی در کارگاه آموزشی سل که برای پزشکان هماهنگ‌کننده سل و کارشناسان مبارزه با سل شهرستان‌های تابعه تشکیل شد، اظهار كرد: عوامل اصلی در بروز مقاومت سل را می‌توان در سه علت بیان کرد. یکی مقاومت اولیه است که به طور ذاتی، میکروارگانیسم سل به داروهای ضد سل مقاومت اولیه دارد که البته خیلی کم است. مثلا به ازاي هر یک میلیون باسیل سل یک باسیل مقاوم به ایزونیازید است.

وی ادامه داد: علت بعدی،‌ مدیریت درمانی نامناسب و غیر استاندارد بیماران سلی است که منجر به مقاومت می‌شود و علت سوم نیز عدم تبعیت بیماران از دستورات پزشک در درمان خود می‌باشد که در اين مورد، بیماران خودسرانه داروهای ضد سل را قطع یا آنها را نامرتب مصرف می‌کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندي شاپور اهواز توضيح داد: اگر اصول اولیه در درمان سل رعایت نشود، مدیریت سل به درستی انجام نمی‌شود و خطر مقاومت به داروها و بروز  MDR-TB نیز وجود دارد.

علوی اصول درمان سل را بدين ترتيب برشمرد: استفاده از چند دارو در درمان سل ریوی که به آن درمان ترکیبی گفته می‌شود. در دوز حمله‌ای که دوماه اول است از 4 داروی ضد سل استفاده می‌شود. در این مرحله به تعداد زیادی از باسیل‌ها حمله می‌شود تا تعداد زیادی از آنها به سرعت از بین بروند. مصرف دارو به تعداد معینی و متناسب با وزن بیمار از ديگر اصول درمان سل است. مقدار کم دارو موجب عدم موفقعیت در درمان و مقدار زیاد باعث مسمومیت می‌شود.

وي ادامه داد: مصرف مرتب و روزانه داروها که عمدتا صبح و ناشتا انجام می‌شود، از ديگر اصول پروسه درمان سل است. خوشبختانه داروهای ترکیبی که هر قرص یا کپسول حاوی 4 آنتی بیوتیک اصلی ضد سل است کار بیماران را راحت کرده و بیماران به تناسب وزنشان 3 تا 5 قرص روزانه مصرف می‌نمایند.

علوي گفت: اين درمان در طول مدت درمان که استاندارد آن 6 ماه و شامل دو مرحله حمله‌ای و نگهدارنده، است انجام مي‌شود.

این استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی جندي شاپور اهواز ادامه داد: اگر شناسايی بیماران به موقع انجام شود و درمان نیز طبق ضوابط فوق انجام پذیرد و بیماران نیز از دستورات پزشک و مرکز بهداشت به خوبی تبعیت کنند، این بیماری به راحتی قابل کنترل است.

علوی ادامه داد: حدود 450 هزار بیمار مبتلا به سل مقاوم به چند دارو در دنیا وجود دارند که حدود ده درصد آنها به همه داروهای ضد سل مقاومت دارند.

وي گفت: در سال میلادی گذشته از بین افراد جدیدی که درمان سل شده بودند، حدود 3.6 درصد به چند دارو مقاوم شدند. درحالی‌که این رقم برای افرادی که مجددا درمان نشده‌اند حدود 20 درصد بوده است.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: سل ، مقاوم ، دارو ، مرکز بهداشت
:
:
:
آخرین اخبار