تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۵۲۶۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تجليل از پژوهشگران برتر دانشگاه شهيدچمران؛
مروتی: توجه صنایع به پژوهش، آینده‌ای روشن برای کشور در همه حوزه‌ها
ريیس دانشگاه شهیدچمران اهواز با تأكيد بر ضرورت توجه صنايع به حوزه پژوهش، گفت: اگر بخش پژوهش در صنایع جدی گرفته شود، می‌توان امیدوار بود که در آینده محصولات صادراتی بر اساس تکنولوژی و فناوری پیشرفته تولید و از خام‌فروشی بسیاری مواد جلوگیری ‌شود.

 دکتر حسن مروتی در مراسم تقدير از پژوهشگران برتر و فعالان حوزه پژوهش دانشگاه که صبح امروز(یک‌شنبه،24 آذرماه) در آمفی‌تئاتر دانشكده اقتصاد اين دانشگاه برگزار شد، با اشاره به شعار هفته پژوهش امسال با عنوان "پژوهش و فناوری کلید توسعه پایدار"، اظهار كرد: در سند چشم انداز کشور فصلی جداگانه به توسعه دانایی‌محور اختصاص داده شده که نشان از ضرورت و اهمیت این موضوع است.

وی با يبان اين‌كه با توجه به دولتي‌بودن اقتصاد كشور 50 درصد تولید ناخالص ملی به حوزه خدمات مربوط است، افزود: سهم بخش هاي كشاورزي، فناوري نفت‌وگاز و صنعت از توليد ناخالص ملي نيز به‌ترتيب 10، 20 و 20 درصد است در حالی‌كه در کشورهای توسعه یافته 40 درصد تولید ناخالص ملی به صنعت اختصاص دارد.

رییس دانشگاه شهیدچمران اهواز ادامه‌داد: همچنین  تنها 2 درصد محصولات صادراتي كشور با فناوری پیشرفته تولید شده‌اند اما در کشورهایی مانند مصر، هند، كره و مالزي به‌ترتيب هفت، 11، 40 و 65 درصد محصولات آن‌ها با فناوری پیشرفته توليد و صادر می‌شود؛ از سوي ديگر تنها 15 درصد تولید ناخالص ملی کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و 85 درصد مربوط به بخش‌هاي دولتي است در نتيجه به‌ دلیل نبود رقابت در بخش دولتی، تلاشي برای بهبود کار نیز انجام نمي‌شود.

مروتي با طرح اين پرسش كه آیا توسعه تنها با شرکت‌های بزرگ امکان‌پذیر است؟ تصريح كرد: این‌گونه نیست و وجود مؤسسات کوچک و متعدد موجب ایجاد رقابت و همچنین نوآوری می‌شود و همان‌طور که مشخص است رقابت و کشش بازار بیش از کنجکاوی دانشمندان، نوآوری ایجاد می‌کند.

وی به محقق نشدن تخصيص اعتبار یک تا سه درصد بودجه صنایع و دستگاه‌های مختلف به پژوهش در کشور اشاره کرد و افزود: اگر کارخانجات مختلف پنج درصد از گردش مالی خود را وارد فعاليت‌هاي پژوهشي در امور خود کنند، می‌توانند موفق‌تر از آنچه اكنون هستند، باشند اما این کار در کشور عملیاتی نمی‌شود در حالي‌كه توجه صنایع به پژوهش، آینده‌ای روشن برای کشور در همه حوزه‌ها رقم مي‌زند.

رییس دانشگاه شهیدچمران اهواز با بيان اين‌كه سال گذشته با وجود عدم تحقق كامل بودجه دانشگاه بيش از 20 درصد بودجه به پ‍ژوهش اختصاص يافت، اظهار کرد: با توجه به این‌که اساس کار دانشگاه باید پژوهش باشد در سال‌های اخیر سعی شد بودجه دانشگاه به سمت پژوهش هدایت شود اما به دلیل هزینه‌های دیگر میزان هزینه‌کرد برای بحث پژوهش آن‌گونه که باید بالا نیست.
 
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
ضرب المثل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
0
2
لطفا از ایشان بپرسین: یعنی پژوهش باعث میشه توسعه پیدا کنیم اونم یعنی یعنی توسعه پیدا می کنیم انتقال میگیرم میریم تهرون؟؟؟؟ منظور از توسعه همینه نه!!!
من از این توسعه لذت می برم! حاجی
:
:
:
آخرین اخبار