تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۴
کد خبر: ۵۲۶۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تجليل از پژوهشگران برتر دانشگاه شهيدچمران؛
روح پژوهش جمعي نياز به بازخواني مجدد دارد
رئيس دفاتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي خوزستان با اشاره به ضعف‌هاي پژوهش در كشور، بر ضرورت ايجاد روح پژوهشگري در نسل جوان تأكيد كرد و گفت: با همه مقدمات و آماده‌سازي‌ها در حوزه پژوهش، خروجي پژوهش با آنچه در اين حوزه هزينه مي‌شود، متناسب نيست؛ پژوهش بايد به يك باور عمومي تبديل شود و از محدوده برنامه‌ها و جلسات گذرا عبور كند.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد محسن شفيعي در مراسم تقدير از پژوهشگران برتر و فعالان حوزه پژوهش دانشگاه شهيدچمران اهواز كه يك‌شنبه،24 آذرماه در آمفي‌تئاتر دانشكده اقتصاد اين دانشگاه برگزار شد، اظهار كرد: يكي از جنبه‌هاي هفته پژوهش، تذكر، يادآوري، برجسته‌سازي و مطرح كردن مجدد مقوله پژوهش و ضروريات آن و توجه به پژوهشگران است اما اين بخشي از كار است و كار اصلي بايد محتوايي باشد.

وي ادامه‌داد: در هفته پژوهش نبايد به جنبه‌هاي بزرگداشت صرف بسنده كرد؛ در واقع بايد توجه شود كه از هفته پژوهش سال91 تا 92، آيا گرهي از گره‌ها در پژوهش باز شده و مانعي از موانع موجود در پژوهش رفع شده‌است؟ آنچه به‌عنوان آمار و عملكرد عنوان مي‌شود، فعاليت‌هاي منطقي دستگاه‌ها است. علايم حياتي جامعه علمي كشور، آموزش و پژوهش است بنابراين به يك همت و اراده جمعي نياز است تا كاري انجام شود.

رئيس دفاتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي خوزستان گفت: با همه اين مقدمات و آماده‌سازي‌ها در حوزه پژوهش، آن‌طور كه بايد و شايد اين حوزه به‌خوبي پيش نمي‌رود. به نظر مي‌رسد خروجي پژوهش با آنچه در اين حوزه هزينه مي‌شود، متناسب نيست.

شفيعي افزود: لازم است فصلي در پژوهش آغاز شود كه به موانع پيش‌روي پژوهش بپردازد. چرا با اين همه تلاش، خروجي به فراخور هزينه ايجاد نمي‌شود؟ چرا پژوهش به‌عنوان يك دغدغه تبديل به فرهنگ نشده‌است و چرا پژوهش‌ها معمولاً فردي است؟ به نظر مي رسد در حوزه پژوهش جمعي در جايگاه مطلوبي قرار نداريم. در عرصه پژوهش افراد شاخص بسياري در كشور وجود دارد كه اين افراد به تعبيري "نبايد جهاني بنشسته در گوشه‌اي باشند". روح پژوهش جمعي نياز به بازخواني مجدد دارد.

وي اظهار كرد: اگر اعتباراتي كه به پژوهش تخصيص مي‌يابد، بررسي شود مي‌توان در اولويت‌بندي‌ پژوهش به‌درستي عمل كرد؛ امكانات و منابع محدود و شرايط كشور نيز خاص و ويژه است با اين وجود آيا اولويت‌بندي پژوهش در كشور و مهندسي پژوهش صحيحي انجام مي‌شود؟ ضمن آن‌كه به رويكرد پژوهش و ارتباط دانشگاه با صنعت و فناوري اجر مي‌نهيم، به نظر مي‌رسد در حوزه علوم انساني، در حال واگذاري عرصه پژوهش هستيم. شاخص‌ها، داده‌ها، آمارها و تحقيقات به‌نوعي رويكرد اقتصادي، بازرگاني و صنعتي دارد، البته اين موضوع را نفي نمي‌كنيم اما در جامعه ما كه صدها مركز حوزه و دانشگاه مشغول فعاليت هستند، در حوزه مسائل رفتاري، نگاه اجتماعي و باورهاي عمومي، چالش‌هايي جدي داريم.

شفيعي خاطرنشان كرد: آيا در حوزه علوم انساني نبايد چاره‌اي انديشيده شود، نبايد پژوهش‌ها به سمت حوزه‌هاي آسيب‌پذير جامعه هدايت شوند؟ در حوزه پايان‌نامه‌ها به تناسب پژوهش، گاهي پايان‌نامه‌ها از دايره شخص تدوين‌گر و تهيه‌كننده، فراتر نمي‌رود. نكته‌ي ديگري كه جاي نگراني دارد، اين است كه گاهي پژوهشگر با موضوع پايان‌نامه خود ارتباط برقرار نمي‌كند و ممكن است كار يا توليد شخص ديگري باشد يا به قصد رفع تكليف انجام شود.

وي اظهار كرد: شايد وقت آن باشد كه در كنار آنچه در حوزه‌ پژوهش در حال انجام است با تأكيد بر ضرورت‌هاي اين حوزه، به ايجاد روح پژوهشگري در نسل جوان اهتمام ورزيده شود. پژوهش بايد به يك باور عمومي تبديل شود و از محدوده برنامه‌ها و جلسات گذرا عبور كند. ما وظيفه داريم از پژوهشگران تجليل كنيم؛ توجه به علوم انساني در دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه شهيدچمران نبايد تحت شعاع قرار بگيرد و بايد در اين حوزه سرمايه‌گذاري لازم انجام شود. ارتقاء پژوهش در كنار تثبيت، توسعه و تحكيم عوامل، نياز به رفع موانع نيز دارد. اگر به موانع توجه نشود و براي رفع آن‌ها اقدام نگردد، تلاش‌ها آن‌چنان كه بايد، به نتيجه نخواهند رسيد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار