تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۹
کد خبر: ۵۲۷۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد
آیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز صبح امروز(25 آذرماه) در تالار شهدای این دانشگاه برگزار شد.

 دکتر اسماعیل ایدنی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، در این آیین اظهار کرد: دانشگاه های علوم پزشکی علاوه بر ارایه خدمات سلامت در جامعه و تربیت نیروی انسانی لازم برای این حوزه، رسالت تولید علم و دانش را نیز دارند و در این راستا فراهم کردن بستری مناسب برای تولید، توسعه و به کارگیری دانش بشری در زمینه های علوم پایه و علوم بالینی برای ارتقای سطح سلامت جامعه، هدف نهایی نهادهای پژوهشی علوم پزشکی است.

وی ادامه داد: ارتقای شاخص های پژوهشی یکی از اهداف دانشگاه هاست که مدنظر قرار گرفته است لذا باید یک برنامه عملیاتی برای این امر طراحی کنیم. در بعد توانمندسازی نیروهای انسانی از جمله اعضای هیات علمی و کارکنان، باید به سمت افزایش انگیزه و توانمندی آن ها پیش رویم. یکی از زیرساخت های مهم برای پژوهش، فراهم کردن زیرساخت های دانش IT و فناوری های ارتباطی در حوزه پژوهش است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ما نمی توانیم در حوزه پژوهش به صورت جزیره ای کار کنیم. بنابراین نیازمند زیرساخت های لازم ارتباطی هستیم تا با سایر مراکز تحقیقاتی جهان مرتبط شویم.

ایدنی اظهارداشت: باید کیفیت فعالیت های پژوهشی را افزایش دهیم؛ از نظر کمیت در سال های گذشته فعالیت های خوبی در کشور انجام شده و سرعت تولید فرآورده های علمی خوب بوده است. بنابراین لازم است نیازهای پژوهشی جامعه خود را در نظر بگیریم و براساس این نیازها، در سطح منطقه، استان و در سطح ملی نیازهای نظام سلامت را پاسخ دهیم.

وی افزود: تلاش این است که از تمام ظرفیت های موجود با تربیت، حمایت و تشویق محققان در زمینه علوم پایه و علوم بالینی، بستر مناسبی را برای بالندگی علمی و تحقیقاتی دانشگاه در حیطه های پژوهش های بالینی و پایه به وجود آوریم تا بتوانیم شاخص های دانشگاه ها را در سطح کشوری، منطقه ای و جهانی بالا ببریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برای تحقق این امر باید مستندات علمی خود را جهت ارتقای سلامت در استان بالا ببریم و همچنین بستر مناسب ارتباطات بین دانشگاه ها را فراهم کنیم. علاوه بر آن باید در بحث تبدیل فرآورده های علمی خود به فرآورده های تجاری نیز تلاش کرده و حداکثر بهره وری را از تولیدات علمی خود در سطح جهانی داشته باشیم. دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با ظرفیت هایی دارد، می تواند به یک قطب تحقیقاتی در کشور تبدیل شود.

ایدنی اظهار کرد: با نگاهی که در وزارت خانه به وجود آمده و اهمیت روز افزونی که به مقوله پژوهش داده می شود، فرصتی مناسب ایجاد شده است و اعضای هیات علمی، دانشجویان و پژوهشگران درک و آگاهی بالایی نسبت جایگاه و نقش پژوهش پیدا کرده اند. اکنون فرصت خوبی است که پژوهش را در دانشگاه و همچنین در سطح جامعه نهادینه کنیم.

وی به صنعتی بودن استان خوزستان اشاره کرد و گفت: وجود صنایع بزرگ در استان این فرصت خوب را برای ما مهیا می کند که بتوانیم با توجه به محدودیت منابع مالی، از ظرفیت های صنایع برای ارتقای پژوهش استفاده کنیم.

 در این مراسم همچنین حجت الاسلام و ‌المسلمين آیت عادلي‌نژاد مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز، اظهار كرد: اگر امروز در مجامع علمي، به مسئله پژوهش به عنوان يك اصل اساسي پرداخته مي‌شود به اين دليل است كه پژوهش در جامعه ما تبديل به گفتمان شده است. پژوهش يعني اعتقاد راسخ نخبگان يك جامعه به اين كه حل معضلات و مشكلات آن جامعه جز از طريق انجام كار علمي و تحقيقي ميسر نخواهد شد.

وي ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامي به رشد 13 برابري علمي كشور از حد متوسط دنيا اشاره كردند و اين حكايت از آن دارد كه امروز اعتقاد به پژوهش محوري در جامعه ما به يك گفتمان اساسي تبديل شده است و در اعتقاد همه رسوخ كرده كه براي پيشرفت و آباداني كشور راهي جز تحقيقات پژوهش محور نداريم.

مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز افزود: مسئله مهم ديگر در بحث پژوهش، آسيب‌شناسي كارهاي پژوهشي است. خوب است كه يك اتاق فكر براي تحقيق و پژوهش پيرامون مسائل مورد نياز شكل بگيرد. در جامعه خود با مشكلات فراواني مواجه هستيم ولي بخشي از كارهاي پژوهشي كه در جامعه انجام مي‌شوند، خروجي لازم را ندارند.

عادلي‌نژاد در ادامه به سالروز وحدت حوزه و دانشگاه اشاره كرد و اظهارداشت: حوزه و دانشگاه به عنوان دو مجموعه اي كه متولي عرصه فرهنگ جامعه ما هستند، از اهميت و جايگاه والايي در عرصه پژوهش برخوردار هستند. يكي از مهم‌ترين شاخصه‌هاي وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت در هدف است.

وي اظهار كرد: باید حوزه و دانشگاه در يك پارادايم فكري، در يك نظام، در يك ساختار و در يك جهت و به سمت يك هدف حركت كنند و ما شاهد اين نباشيم كه نيروهاي حوزوي و نيروهاي دانشگاهي انرژي همديگر را خنثي كنند.

 در پايان اين مراسم پژوهشگران برتر در حوزه‌هاي مختلف اساتيد، مديران گروه‌هاي آموزشي، مراكز تحقيقاتي و دانشجويان پژوهشگر، تجليل شدند.
 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار