تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۵۲۸۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
احداث تصفیه خانه فاضلاب خرمشهر با جدیت در حال پیگیری
نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: احداث تصفیه خانه فاضلاب با جدیت در حال پیگیری است.

 به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خوزستان، نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در آئین کلنگ زنی تصفیه خانه فاضلاب این شهر، با تاکید بر کمبود نقدینگی موجود در سطح کشور، اجرایی کردن شبکه‌های فاضلاب و تصفیه خانه فاضلاب در خرمشهر را با استفاده از بهره گیری از اوراق مشارکت و فاینانس بین المللی را راهکاری مثبت از سوی عوامل اجرایی شرکت آب و فاضلاب خوزستان عنوان کرد و از پیگیری‌های مدیرعامل این شرکت و مجموعه تحت امرش در جذب اعتبارات، استفاده از بخش خصوصی و تحقق این آرزوی دیرینه در احداث شبکه‌های جمع آوری فاضلاب و تصفیه خانه فاضلاب تشکر و قدردانی کرد.

وی افزود: به منظور جبران عقب ماندگی‌های استان در بخش فاضلاب، شرکت آب و فاضلاب خوزستان موفق شد با جذب سرمایه‌های بخش خصوصی، صبح امروز، گام نخست احداث تصفیه خانه فاضلاب خرمشهر از محل اعتبارات فاینانس بین‌المللی محقق کند.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در مجلس وظیفه نظارت بر امورات اجرایی را دارد، به مردم این شهر وعده داد که به طور مستمر، با حضور در محل اجرای پروژه  از روند اجرای عملیات احداث تصفیه خانه فاضلاب در خرمشهر بازدید و مشکلات احتمالی در اجرای این پروژه را پیگیری کند تا اجرای این طرح بزرگ زیست محیطی به سرانجام برسد.

 

*تمام تاسیسات زیربنایی خرمشهر در جنگ تحمیلی منهدم شد


فرماندار خرمشهر در این آئین، با اشاره به اینکه تمام تاسیسات زیربنایی خرمشهر در جنگ تحمیلی منهدم شد، احداث تصفیه خانه فاضلاب را یک طرح زیربنایی مهم دانست.

عبدالله حسینی، خدمات دولت در بخش فاضلاب در خرمشهر را قابل تقدیر دانست و اظهار کرد: از آنجایی که احداث شبکه‌های فاضلاب و تصفیه خانه فاضلاب از دو محل اوراق مشارکت و فاینانس بین المللی در دست اجراست امیدواریم این دو طرح بزرگ در زمان مقرر به پایان برسد.

 

*سرمایه‌های بخش خصوصی راهکاری برای جبران عقب ماندگی طرح‌های بخش فاضلاب

مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان نیز احداث فاز اول تصفیه خانه بزرگ فاضلاب خرمشهر از محل اعتبار فاینانس بین المللی ( EPCf )،  اجرای شبکه فاضلاب و ایستگاه‌های پمپاژ در استان که سال گذشته در 16 شهر خوزستان آغاز شده و احداث تصفیه خانه فاضلاب شهرهای جنوبی که امروز شاهد اولین کلنگ زنی آن هستیم را از اولویت‌های اجرایی شرکت آبفا و وزارت نیرو در خوزستان عنوان کرد.

محمدعلی صنیعی‌نژاد، احداث تصفیه خانه فاضلاب در این شهرستان را در راستای تحقق اهداف طرح جامع فاضلاب خرمشهر و تکمیل کننده شبکه فاضلاب این شهر دانست.

وی، هدفگذاری بر استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی را راهکاری برای جبران عقب ماندگی طرح‌های بخش فاضلاب در شهرهای استان عنوان و تاکید کرد: به سرانجام رساندن یک طرح فاضلاب با استفاده از اعتبارات معمول عمرانی به  12 سال زمان نیاز دارد.

رئیس هیئت مدیره آبفا خوزستان افزود: به منظور بهره برداری از سرمایه گذاری‌های انجام شده در ساخت شبکه‌های فاضلاب، خطوط انتقال و تاسیسات وابسته  تصفیه خانه فاضلاب خرمشهر با ظرفیت 57 هزار متر مکعب در شبانه روز  با مشارکت کنسرسیومی از پیمانکار ایرانی و یک شرکت چینی احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه 85 درصد هزینه این پروژه از منابع ارزی و 15درصد دیگر بصورت ریالی تامین می‌شود خاطرنشان ساخت: فاز این تصفیه خانه به ظرفیت48 هزار مترمکعب در روز و با اعتبار ارزی معادل 8 میلیون و 100 هزار یورو و 6 میلیارد ریال اعتبار ریالی در مدت زمان سه سال طراحی و ساخته می‌شود و توانایی تصفیه فاضلاب جمعیتی بالغ بر بیش از 211 هزار نفر در افق طرح را داراست.

صنیعی‌نژاد با بیان اینکه ورود فاضلاب شهرهای ساحلی بیشترین آلودگی را برای آب‌های سطحی به همراه می‌آورند، بیان کرد: با بهره برداری از این تصفیه خانه ضمن حذف ورود فاضلاب خام به رودخانه بهمنشیر و اروند و کانال‌های دفع آب‌های سطحی علاوه بر حفظ  محیط زیست زمینه استفاده بهینه از پسابهای فاضلاب به عنوان کود برای مصارف کشاورزی نیز فراهم می‌شود.

 طرح جامع فاضلاب شهری خرمشهر مشتمل بر  258 کیلومتر خطوط شبکه اصلی و فرعی است.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار