تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۵۲۸۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شورای فرهنگ عمومی خوزستان برگزار شد
شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان با حضور نماینده ولی فقیه در استان و استاندار خوزستان برگزار شد.

آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان در این نشست که در بیت ایشان برگزار شد، با اشاره به اهمیت برگزاری مستمر جلسات شورای فرهنگ عمومی و اعلام به موقع دستور کار جلسات به اعضا، گفت: در استان خوزستان ترکیبی از اقوام حضور دارند و مسائل مختلف فرهنگی برای طرح و بررسی در جلسات وجود دارد. اقوامی که در استان زندگی می کنند، دارای عادات و فرهنگ های مختلفی هستند که این عادات در مجموعه فرهنگ عمومی می گنجند و شایسته بحث و تبادل نظر در شورای فرهنگ عمومی هستند. در عادات و رسوم اقوام، مسایل و عادت های خوبی وجود دارد که باید تقویت شوند و در مقابل نیز ممکن است مواردی وجود داشته باشد که نیازمند اصلاح است و باید با نظر کارشناسان در این زمینه تصمیم گیری شود.

وی با اشاره به کنگره هایی که در سال گذشته در استان خوزستان برگزار شد، افزود: در این زمینه در سال گذشته گام های خوبی برداشته شد و کنگره هایی که برگزار شد تاثیر بسیار خوبی در ایجاد جو معنوی در سطح استان داشت. کنگره هایی مانند کنگره علامه شیخ جعفر شوشتری و علامه سید نعمت الله جزایری که در شهرهای شوشتر و اهواز برگزار شد، بسیار موفق بودند و شاهد بودیم که این کنگره ها مورد عنایت مقام معظم رهبری هم قرار گرفت. همچنین کنگره علامه معزی که در شهر دزفول نیز برگزار شد بسیار موفق بود و امیدواریم چنین برنامه هایی همچنان ادامه یابد.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به استقبال بسیار خوب زائران حسینی برای تشرف به کربلا از مرزهای خوزستان، تاکید کرد: بر اساس اطلاعاتی که دریافت کرده ایم، تا شب گذشته بیش از 180 هزار زائر از مرزهای شلمچه و چذابه به عتبات عالیات مشرف شده اند که رقم بسیار بالایی است، ولی باید توجه کنیم که هوا بسیار سرد است و ظاهرا مدت زمان انتظار زائران در مرزها در سمت کشور عراق بسیار زیاد است و امکانات مناسبی نیز برای اسکان موقت زائران وجود ندارد. در این زمینه صحبت هایی با طرف عراقی انجام شده و انشاالله با عنایت عراقی ها و همچنین تلاش مسئولان استانی، زائران در سلامت و آرامش کامل به زیارت بروند.

 عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان نیز در این نشست با اشاره به اهمیت توجه به فرهنگ، اظهار کرد: فرهنگ، ارزش های حاکم بر جامعه است و هر آنچه ارزش تلقی می شود، فرهنگ است. در جامعه ما مواردی وجود دارد که از احادیث و آیات و روایات برداشت شده و تغییر ناپذیرند و به نوعی خط قرمزهای فرهنگی جامعه ایرانی است؛ در عین حال موارد دیگری نیز وجود دارد که با مرور زمان و بنا بر شرایط اجتماعی و تغییرات جامعه ظهور و بروز می یابند.

وی افزود: جامعه ما در 30 سال گذشته دو فرهنگ را نجربه کرده که موجب ایجاد روحیه ایثار و از خود گذشتگی در جامعه شده است؛ نخست فرهنگ انقلاب بود که در سال های پیروزی انقلاب اسلامی در جامعه رواج یافت و فرهنگ دوم نیز که منشاء بسیاری از موفقیت های جوانان این کشور است، فرهنگ دفاع مقدس است. هر دو این فرهنگ ها ریشه در فرهنگ دینی ما دارد و اگرچه در سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل فراز و فرودها، برخی جلوه های آن فرهنگ ها کم رنگ شده، ولی برخی جنبه های آن نیز تثبیت شده است.

مقتدایی تصریح کرد: فرهنگی که در جامعه ایرانی وجود دارد و پس از 1400 سال از بین نرفته است، فرهنگ عاشورایی است که امروز مانند یک الگو در جامعه ما رواج دارد. در دوران دفاع مقدس نیز به دلیل فرهنگی که ریشه در دین و اعتقادات ما داشت، شور و هیجانی در جوانان ایجاد شد، ولی در سال های بعد و در دوران سازندگی از این فرهنگ به خوبی استفاده نشد.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: در کنار فرهنگ عاشورایی و انقلابی که در جامعه ما تثبیت شده است، برخی فرهنگ ها دستخوش شرایط زمانی و مکانی قرار می گیرند و به این ترتیب مواردی مانند نوع لباس پوشیدن و یا گفتمان جوانان تغییر می کند که امری پذیرفتنی است، زیرا اگر این موضوع را نپذیریم، نسل جوان ما را همراهی نخواهد کرد.

وی با اشاره به تنوع قومیتی موجود در استان خوزستان، ادامه داد: خوزستان محل تضارب افکار و اندیشه های اقوام مختلف است و این در حالی است که در این استان به هیچ وجه تعارضات فرهنگی وجود ندارد و اقوام مختلف در نهایت احترام نسبت به یکدیگر برخورد می کنند.

در این نشست طرح برگزاری کنگره علامه آیت الله بهبهانی از سوی مدیرکل ارشاد اسلامی خوزستان مطرح و پس از رای گیری به تصویب رسید. همچنین در پایان این نشست از برگزارکنندگان کنگره علامه سید نعمت الله جزایری تقدیر شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار