تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۵۳۰۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
درهمایش سالروزتاسیس شرکت ملی حفاری
باید مصیبت نفت را به موهبت نفت تبدیل کنیم
حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی امروز درهمایش سالروز تاسیس شرکت ملی حفاری دراهواز طی سخنانی بررهایی کشور از اقتصاد تک محصولی نفت تاکید کرد و گفت :باید مصیبت نفت را به موهبت نفت تبدیل کنیم .

 وی گفت : باید برای نجات اقتصاد و رانت نفت ، مصیبت درآمدهای نفتی را به موهبت نفت و تزریق درآمد های نفتی به اقتصاد ملی تبدیل کنیم .

نایب رییس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر قادر باشیم نفت را به معنای واقعی به اقتصاد ملی تبدیل کنیم راهی جز تزریق درآمد های نفتی به سرمایه گذاری مولد و کمک به بخش خوصی برای سرمایه گذاری نداریم .

وی با اشاره به اینکه معدود کشورهایی همچون کشور نروژ توانسته است مصیبت نفت را به موهبت نفت تبدیل کند ، افزود: دولت این کشور هیچگونه اتکایی به درآمد های نفتی ندارد و تمام هزینه ها عمرانی و جاری اش را ازمحل مالیات تامین می کند و درآمد های نفتی را تماما به بخش سرمایه گذاری مولد تزریق می کند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد گفت : متاسفانه درکشورهای نفت خیز به ویژه کشورهای جنوب غرب آسیا ازجمله ایران ، دولت ها با استفاده از رانت نفت ، هر ساله خود را چابک تر و پرهزینه تر می کنند .

وی افزود: ما باید به سمتی حرکت کنیم که درآمد های نفتی به اقتصاد ملی تزریق و وابستگی دولت ازدرآمد های نفتی را به صفر برسانیم .

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت : اگر ما قادر بودیم این رویه و یا این نگاه را اجرایی می کردیم الان ما می توانستیم غرب را تحریم نفتی کنیم نه اینکه غربی ها کشور ما را تحریم نفتی کنند.

حجت لاسلام ابوترابی فرد افزود : همه دولت های پس از انقلاب متاسفانه اتکای خود را به درآمد های نفتی نه تنها کم نکردند بلکه سال به سال وابستگی دولت به درآمد های نفتی افزایش یافت و لایحه بودجه سالانه که هرسال به مجلس شورای اسلامی ارایه می شد براساس درآمد های نفتی تهیه و تنظیم می شد و این یک مصیبت برزگ برای اقتصاد کشور بود .

نایب مجلس شورای اسلامی بااشاره به عملکرد دولت نهم و دهم و درآمد 230 میلیارد دلاری نفت و رشد منفی اقتصاد دراین دو دولت ،گفت : در دولت قبلی با استقراض از بانک مرکزی و تزریق درآمد های نفتی به هزینه های جاری و عمرانی عملا کشور را وابسته به درآمد های نفتی کرد و رشد اقتصادی کشور به سمت منفی شدن حرکت کرد .

وی تاسیس صندوق توسعه ملی که به بنا به تاکید رهبرمعظم انقلاب اسلامی و باهمکاری مجلس شورای اسلامی تاسیش شد ٰاشاره کرد و گفت : طبق قانون دولت باید 20 درصد درآمد های نفتی خود را به صندوق توسعه ملی واریز کند تا ازمحل این صندوق سرمایه گذاری مولد توسط بخش غیردولتی انجام شود.

وی ابراز امیدواری کرد هرساله با افزایش 5 درصدی درآمد های نفتی به این صندوق بتوانیم سهم تخصیص درآمد های نفتی به این صندوق را به 50 درصد کل درآمد های نفتی برسانیم تا ازاین محل بتوانیم به بخش سرمایه گذاری مولد برسیم .

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای رهایی ازاقتصاد نفتی و تک محصولی ، راهی جز سرمایه گذاری مولد توسط بخش غیر دولتی نداریم تاکید کرد : خوشبختانه منابع طبیعی کشورازجمله درخوزستان به حدی است که ما می توانیم سریعا به هدف خود که رهایی از اقتصاد نفتی است برسیم و رشد اقتصادی کشور را شتاب بخشیم .

حجت الاسلام ابوترابی فرد به منابع عظیم طبیعی ازجمله خاک و آب درخوزستان اشاره کرد و گفت : با منابع موجود می توانیم استان خوزستان را به قطب اول کشاورزی و تولید دانه های روغنی که متاسفانه هم اکنون همه این دانه ها از خارج می شوند، تبدیل کنیم و استان خوزستان را به رتبه اول اقتصاد کشور ارتقا بخشیم .

وی درادامه با تبریک سی وچهارمین سالروز تاسیس شرکت ملی حفاری ایران ابراز امیدواری کرد این شرکت بتواند با بهره گیری از نیروها ی متخصص و اصلاح ساختار و درآمد زایی ،سهم مهمی در توسعه اقتصادی کشور و افزایش درآمد مالیاتی دولت داشته باشد .
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار