تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۶
کد خبر: ۵۳۰۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اختتامیه سینما حقیقت در آبادان
صحبت‌های «تقوایی» در زادگاهش ناتمام ماند
مجری مراسم زمانی که دقایقی از صحبت‌های تقوایی گذشته بود، اعلام کرد به دلیل کمبود وقت برنامه باید به پایان برسد و اعلام کرد که برنامه به پایان رسیده است.
ای کاش دیوار پالایشگاه نفت به یادگار می‌ماند

ناصر تقوایی گفت، مجموعه عکس‌هایش از شهر جنگ‌زده آبادان را به موزه این شهر اهدا می‌کند.

ناصر تقوایی در زادگاهش آبادان در سخنانی یادآور شد: پس از جنگ تحمیلی هشت ساله در مقطعی به آبادان آمدم. در اولین مشاهده حجم ویرانی حیرت‌آور بود که بر اثر یک جنگ مدرن با ابزار مدرن اتفاق افتاده بود.

وی ادامه داد: در کوچه پس کوچه‌های آبادان قدم می‌زدم، بعد از سال‌ها آمده بودم. خیلی از دوستانم شهید یا مجروح شدند. این اتفاقات و شرایطی که می‌دیدم برایم دردناک بود.

وی در عین‌حال مطرح کرد: اما مطابق حرفه‌ام از مشاهداتم باید بازتابی می‌داشتم. در میان همه چیزهایی که در شهر جنگ‌زده آبادان دیدم، از همه عجیب‌تر برایم دیوار پالایشگاه نفت آبادان بود.

تقوایی که در مراسم پایانی جشنواره سینما حقیقت در آبادان - شامگاه 28 آذر ماه - در سالن سینما نفت سخن می‌گفت‌، ادامه داد: دیوار پالایشگاه آبادان که پیش از جنگ مانع می‌شد تا داخل آن را ببینیم، پس از جنگ آنقدر این دیوار بر اثر اصابت گلوله سوراخ شده بود که به راحتی می‌توانستیم داخل پالایشگاه را ببینیم. شاید در هر متر مربع هزار گلوله خورده بود و این برای من حیرت‌آور بود.

تقوایی گفت: تصمیم گرفتم با این دیوار کار مهمی انجام بدهم تا خاطره جنگ و شهدای آن حفظ شود. به نظرم یک واقعه‌ی غریبی بود.

این کارگردان خاطرنشان کرد: معمولا در حوادث بزرگی همچون جنگ یک چیزهایی را به عنوان یادبود نگهداری می‌کنند و فکر می‌کنم آن دیوار با هزار گلوله‌ای که در هر متر مربع آن خورده بود می‌توانست به عنوان یادبود نگهداری شود. اما متاسفانه در سال‌های اخیر آن دیوار به یک دیوار آجری تبدیل شده است.



اختتامیه سینماحقیقت در آبادان


تقوایی گفت: آن چه بر دیوار پالایشگاه نفت آبادان دیدم بر دیوار هیچ جایی از دنیا حتی دیوار برلین ندیده بودم. ای کاش این دیوار را حفظ می‌کردند. در سفرهای بعدی‌ام با کمک وزارت ارشاد و رییس پالایشگاه کارعکاسی از دیوار را ادامه دادم و نمایشگاهی از این عکس‌ها در تهران گذاشتم.

او همچنین به نخلستان‌هایی که سوخته‌اند اشاره کرد و گفت: علاوه‌بر عکس‌های دیوار پالایشگاه از نخل‌های سوخته هم عکس گرفتم و کارم درباره آبادان و وضعیت جنگی آن همچنان ادامه دارد و هنوز هم در حال عکاسی هستم. وقتی این مجموعه آماده شد قصد دارم در قطع بسیار بزرگ به موزه آبادان هدیه کنم. شاید این بهترین یادبود من به شهر خودم باشد.

کارگردان «ناخدا خورشید» در بخش دیگری از سخنانش گفت: نسل ما بود و دید، ولی بچه‌های ما چه تجربه‌ای خواهند اندوخت؟ من در بیوگرافی‌ام گفته‌ام که ایران را دوست دارم برای اینکه سرزمین من است. عاشق آبادان هستم برای اینکه زادگاه من است.

تقوایی با اشاره به سالن سینما نفت آبادان گفت: از دوران نوجوانی که شیفته سینما شدم دوست داشتم فیلمی بسازم که در این سالن به نمایش درآید. این سالن در آن زمان یکی از بهترین سالن‌های دنیا بود. نظم و ترتیبی که در این سالن وجود داشت بی‌نظیر بود.

ناصر تقوایی در مراسم پایانی جشنواره سینما حقیقت در آبادان با حضور داریوش ارجمند توسط داوران فیلمساز آبادانی مورد تقدیر قرار گرفت.

طی دو روز گذشته برخی فیلم‌های منتخب جشنواره سینما حقیقت در آبادان به نمایش درآمد و داوران فیلمساز آبادانی به فیلم‌های برگزیده نشان‌، لوح تقدیر و تندیس جشنواره سینما حقیقت را اهدا کردند.

طباطبایی‌نژاد، دبیر جشنواره سینما حقیقت و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در این مراسم در سخنانی گفت: به آبادان قهرمان سلام می‌کنم، خدا را شکر می‌کنم که کاروان در منزل آخر به حقیقت رسید.

او با اشاره به مراسم ادای احترام هنرمندان حاضر به شهدای شهر آبادان که در ابتدای سفر آنها انجام شد‌، گفت: ما این آرامش را مدیون خون شهدا هستیم. آبادان فقط یک شهر نیست آبادان قصیده بلند شکوه و ایثار ملت ایران است.



مدیرعامل مرکز گسترش در ادامه سخنانش گزارشی از روند برگزاری جشنواره سینما حقیقت داد. طباطبایی‌نژاد در بخش پایانی سخنانش از خسرو نشان‌ - مسئول منطقه آزاد اروند- برای فراهم آوردن این مراسم تقدیر کرد.

بنابراین گزارش، در ادامه مراسم از عبدالله نوری یکی از سرداران دفاع مقدس با حضور برخی مسئولان استانی تقدیر شد. عبدالله نوری که از او یک فیلم مستند ساخته شده است، در سخنانی گفت: همیشه از مواجه شدن با دوربین پرهیز می‌کردم. ولی نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که در دام کارگردان جوان این فیلم آقای امینی و تهیه‌کننده آن آقای داوودی گرفتار شدم. ابتدا که این دوستان پیشنهاد همکاری را دادند به آنها گفتم بهتر از من هم هست‌، اما اصرار داشتند من در خدمت‌شان باشم. به هر حال این فیلم تهیه شد و من دوست دارم شما این فیلم را ببینید.

بنابراین گزارش، در ادامه مراسم هیات‌داوران فیلمساز آبادانی که داوری فیلم‌های منتخب جشنواره حقیقت را در آبادان برعهده داشتند‌، از برگزیدگانشان تقدیر کردند.

داوران این جشنواره عبارتند است از: محمودرضا ثانی، عباس امینی،‌ بهزاد وزیری‌، دانش اقبال شاوی‌، محمد مرادی .

«خاطراتی برای تمام فصول» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی که مرتضی رزاق کریمی که تهیه‌کنندگی فیلم را برعهده داشت این جایزه را دریافت کرد.

مهدی قربان‌پور کارگردان مستند «ما همه سربازیم» دیگر تقدیر شده هیات‌داوران بود. قربان‌پور در سخنانی پس از دریافت این جایزه در شهری که بسیاری از بااستعدادهای عرصه فرهنگ و هنر از آنجا رشد کرده‌اند ابراز خرسندی کرد و از ناصر تقوایی به عنوان یکی از بزرگان فرهنگ نام برد.



او همچنین اظهار امیدواری کرد حرکت بزرگی که در شهر آبادان شروع شد‌، در آینده‌ای نه چندان دور در این شهر تداوم داشته باشد. او در ادامه جایزه‌اش را به شهدای سینما رکس آبادان تقدیم کرد.

مستند «فیلمی ناتمام برای دخترم سمیه» به کارگردانی مرتضی پایه‌شناس دیگر تقدیری هیات داوران در آبادان بود.

مستند‌های «شاه‌جهان» به کارگردانی حسن نقاشی و «شناسنامه» نیز تقدیر شدند. مینا مشهدی‌زاده که به جای حسن نقاشی جایزه‌اش را دریافت کرد، این تقدیر را به همه جوانان ایران زمین که برای دفاع از این مملکت جانشان را به خطر انداختند تقدیم کرد.

سپس هیات داوران برای تقدیر از ناصر تقوایی از داریوش ارجمند دعوت کرد تا به روی صحنه بیاید. داریوش ارجمند در سخنانی گفت: سلام به مردم غیرتمند‌، شجاع و مقاوم آبادان و دست همه را می‌بوسم. خوشحالم که برای چهارمین‌بار به این شهر می‌آیم.

وی ادامه داد: وصف آبادان خیلی دشوار است. باید در آن لحظات سخت اینجا بودیم، به هر حال آن روزها رفتند. امروز، روز فرهنگ برای آبادان است.

ارجمند با اشاره به بازی‌اش در فیلم «ناخدا خورشید» گفت: من با شخصیتی از همین خطه به نام ناخدا خورشید افتخار همکاری با ناصر تقوایی را داشتم. در طول مدتی که اینجا بودم، با خود تقوایی عشق و اعتقادش آشنا شدم. او از بزرگترین تظاهرات مذهبی ما یعنی اربعین فیلم ساخت.

این بازیگر یادآور شد: آن سینه‌زنی حیرت‌انگیز عاشورایی اولین‌بار توسط تقوایی به دنیا منعکس شد.

ارجمند تصریح کرد: تقوایی چکیده فرهنگ جنوب ما است. اینجا جای غریبی است. گذرگاه همه فرهنگ‌های جهانی است. ما در چهارراه حوادث واقع شدیم و از این چهارراه حوادث چیزهای زیادی آموختیم.

این بازیگر تصریح کرد: فرهنگ عاشورایی،‌ تئاتر‌، موسیقی و سینمای مخصوص به خود را دارد. خوشحالم سینمایش را ناصر تقوایی شروع کرد. در سینمای ایران اسطوره واقعی ناصر تقوایی است.




صحبت‌های «تقوایی» در زادگاهش ناتمام ماند

در ادامه، حاضرین در سالن ایستاده ناصر تقوایی را تشویق کردند و او به روی سن آمد و داریوش ارجمند خطاب به مخاطبان گفت: خوش به حالتان که همشهری شما ناصر تقوایی است.

مجری مراسم زمانی که دقایقی از صحبت‌های تقوایی گذشته بود، اعلام کرد به دلیل کمبود وقت برنامه باید به پایان برسد و اعلام کرد که برنامه به پایان رسیده است. این موضوع باعث شد که تماشاگران نسبت به این روند اعتراض کنند، اما برنامه به پایان رسید بدون اینکه تقوایی حرف‌هایش را تمام کند.

از حاضران در این برنامه می‌توان به حبیب ایل‌بیگی، مدیرعامل انجمن سینمای جوان‌، زمانی، مدیرعامل منطقه آزاد اروند‌، برخی از مسئولان استانی همچون نماینده مجلس آبادان اشاره کرد.

از سینماگران حاضران می‌توان از امیرشهاب رضویان‌، جعفر صانعی مقدم‌، فرهاد مهران‌فر‌، علی محمد قاسمی‌، مهرداد اسکویی ، ناصر صفاریان‌ و... نام برد.

همچنین روزبه نعمت‌اله، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد اروند طی سخنانی گفت: این برنامه به معنای پایان راه نیست، بلکه آغاز راه است و ما آماده‌ایم (خطاب به فیلمسازان) که به شما کمک کنیم، شما قیام کنید ما هم در خدمت شما هستیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار