تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۵۳۵۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مرمت پل باستانی دزفول با اعتبارات ملی
مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان گفت:پل باستانی دزفول از محل اعتبارات ملی و استانی سال 93 مرمت می شود.

افشین حیدری افزود:مرمت پل باستانی دزفول به دلیل کمبود اعتبار با مشکل مواجه شده و تا حدودی متوقف شده است.

وی با اشاره به اهمیت پل باستانی دزفول اظهار داشت:با توجه به اینکه پل باستانی دزفول به عنوان شاخص و یکی از اهداف میراث فرهنگی برای ثبت جهانی است مشترکا از اعتبارات ملی و استانی برای مرمت این پل هزینه خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی خوزستان در خصوص مرمت بافت قدیم استان خوزستان نیز گفت:شش شهر خوزستان دارای بافت قدیم می باشند که باید برای ثبت و مرمت این بافت سریعا اقدام شود.

حیدری افزود:در برنامه چهارم توسعه مرمت بافت قدیم شهرهای خوزستان در دستور کار قرار گرفت ولی به دلیل عدم رسیدگی و پیگیری اجرایی نشد.

وی اظهار داشت:میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری خوزستان مرمت بافت قدیم را دستور کار قرار داده و با رویکرد جدیدی که در پیش گرفته ثبت آثار باستانی از جمله خانه های قدیمی را نیز در دستور کار خواهد داشت.

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خوزستان ثبت خانه های قدیمی دزفول را از اولویت های میراث فرهنگی دانست وگفت: سال آینده با ثبت آثار در ردیف آثار ملی اعتبار مورد نظر تامین و مرمت این خانه ها آغاز خواهد شد.

طی یک ماه گذشته بخشی از خانه ˈاسفنده ˈ از خانه های قدیمی دزفول به دلیل فرسودگی تخریب شد.

میراث فرهنگی اعتباری برای مرمت و حفظ این خانه قدیمی به دلیل اینکه در فهرست آثار ملی ثبت نشده در اختیار ندارد.

پل باستانی (پل قدیم )مهمترین و ممتاز ترین اثر تاریخی دزفول است که بنای آن به دستور شاپور اول ساسانی بعد از غلبه بر سپاه روم ساخته شد.

پل قدیم دزفول به عنوان یک راه ارتباطی بین جندی شاپور و سرزمین بین النهرین در سال 263 میلادی حدود یک هزار و750 سال پیش به دستور شاپور اول ساسانی بعد از غلبه ایران بر سپاه روم و به اسارت گرفتن والریانوس امپراطور روم به کمک اسرای رومی بر روی رودخانه دز احداث شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار