تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۵۳۸۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سعیدی راد:
نقد منصفانه در حوزه شعر نداشته ایم
عبدالرحیم سعیدی راد نویسنده و شاعر صاحب نام کشور با تاکید بر ضرورت نقد جدی و منصفانه در حوزه شعر گفت:در حوزه شعر نقد جدی و منصفانه نداشته ایم.

وی پیرامون آسیب شناسی شعر عاشورایی افزود:در حوزه شعر نقد منصفانه خیلی کم است و اگر هم نقدی صورت گرفته یا خیلی بی انصافی و با هدف تخریب بوده و یا با هدف بالا بردن کسی که در آن شان و جایگاه نیست صورت گرفته است.

خالق اثر ˈبعد از باران ˈ از اقدام صورت گرفته در حوزه شعر و ادب با هدف آموزش جوانان علاقه مند به حوزه نقد خبر داد و افزود: در این راستا و با همکاری ˈعلیرضا قزوهˈ سایت شاعران فارسی زبان راه اندازی شده است.

وی گفت: در این راستا تلاش می شود تا با آموزش ، جوانان علاقه مند وارد وادی نقد جدی و منصفانه در حوزه شعر ، ترانه ادبیان عاشورا و ادبیات کودک و نوجوان شوند.

سعیدی راد با انتقاد از رها شدن حوزه ادبیات کودک و نوجوان در کشور افزود:ادبیات کودک و نوجوان به حال خود رها شده و کار جدی در این راستا صورت نگرفته است.

وی افزود:کمبود فعالیت ادبی در حوزه کودک ونوجوان در کشور به حدی است که اخیرا مقام معظم رهبری نیز خواستار فعالیت بیشتر در این حوزه شده اند.

سعیدی راد از اقدام صورت گرفته برای تشویق علاقه مندان به فعالیت در حوزه ادبیات کودک و نوجوانان خبر داد و گفت: تلاش می شود تا ضمن شناسایی این افراد ، زمینه برای فعالیت آنها در این حوزه به صورت جدی و حرفه ای فراهم شود.

وی راه اندازی سایت شاعران فارسی زبان را اقدامی در راستای برقراری ارتباط بین شاعران فارسی زبان سراسر دنیا دانست و گفت:در سایت شاعران فارسی زبان به طور ضمنی خطی ترسیم شده تا شاعران جوان و علاقه مند ضمن هدایت و یادگیری ، تبادل نظر کنند.

وی همچنین در خصوص شعر عاشورایی گفت: در حوزه شعر عاشورایی آسیب شناسی جدی صورت نگرفته اما هر از گاهی حرکت های خوبی در این راستا صورت گرفته است.

سعیدی راد ، راه اندازی صفحه بشنو از نی توسط علیرضا قزوه

در یکی از روزنامه ها را حرکتی در راستای خط دهی شعر بعد از انقلاب دانست و گفت: بعد از تعطیلی صفحه بشنو از نی به دلیل ماموریت کاری ˈعلیرضا قزوهˈ از سال 1375 ، حرکت ها در حوزه شعر پراکنده شد و از آن سال تاکنون کار منسجمی در حوزه نقد شعر صورت نگرفته است.

توصیه سعیدی راد در خصوص شعر عاشورایی به جوانان علاقه مندی که مفهوم اولیه شعر را بلدند و توانایی گفتن شعر را دارند و می توانند یک شعر سالم را بسرایند ، ˈتسلط کامل بر تاریخ عاشوراستˈ.

وی افزود:جوانان علاقه مند به شعر عاشورایی باید تاریخ عاشورا را به دقت مطالعه کنند و وارد عمق این حماسه شوند و بعد شروع به سرودن شعر نمایند تا زمزمه هایشان از درون این حادثه عظیم که کل تاریخ را سیراب کرده شکوفا شود.

این شاعر و نویسنده افزود:تا زمانیکه شاعران جوان و علاقه مند تاریخ عاشورا را به دقت مطالعه نکنند ،شعر آنان از سطح بالاتر نمی رود.

وی راه اندازی دبیرخانه دائمی شعرهای آیینی در قم به همت محمدعلی مجاهدی را اقدامی مهم و اثر گذار در این راستا دانست و گفت:شاعران جوان علاقه مند به همت این دبیرخانه در حال فراگیری و آموزش شعر آیینی هستند.

وی همچنین بر گذر از شعر توصیفی تاکید کرد و گفت:قرن هاست که شعر آیینی به توصیف گذشته و اکنون زمان آن فراسیده تا مطالعات در این حوزه عمیق تر شده و وارد عمق فرهنگ عاشورا شویم تا بتوان بهتر از این فرهنگ عاشورا را تبیین کرده و ضمن عرضه به جامعه ، جاری و ساری شود.

عبدالرحیم سعیدی راد به دلیل علاقه شخصی اش به حوزه ادبی، آثار متعددی در حوزه شعر و ادبیات دارد که از جمله آثار وی می توان به ˈگردان شهر آیینهˈ (خاطرات یکی از آزادگان)، ˈگزیده ادبیات معاصرمعاصر شماره77ˈ (مجموعه شعر)، ˈفانوس های سنگیˈ (گردآوری شعر فلسطین) و ˈمن راضیم به این همه دوریˈ (مجموعه شعر)، اشاره کرد.

سعیدی راد تاکنون سوابق و مسئولیت های متعددی در حوزه ادبی داشته است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار