تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۵۳۹۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل دفتر ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خبر داد
وقف در ایران رو به افول است
مدیرکل دفتر ریاست و روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: وقف تنها مدلی است که می‌تواند فاصله‌های طبقاتی فاحشی را که در کشور وجود دارد کاهش دهد.

حسن ربیعی در پنجمین همایش وقف و رسانه که ظهر امروز در هتل نیشکر اهواز برگزار شد اظهار کرد: گفتمان وقف و امور خیریه در هفته وقف و همایش امروز ترویج می‌شود و به عنوان یکی از موضوعات دینی مورد توجه است.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف در چند سال اخیر با برگزاری نشست و همایش به نهادینه سازی فرهنگ وقف پرداخته است ادامه داد: در سال 89 یک افکار سنجی در حوزه وقف انجام شد که 23 هزار نفر در شش گروه هدف این سنجش بودند.

مدیر کل دفتر ریاست و روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اضافه کرد: این افکار سنجی در سه شاخص شناخت مردم نسبت به وقف، اعتماد مردم به متولیان وقف و رضایتمندی مردم در امامزادگان بود.

وی با اشاره به اینکه اولین شاخص معدل خوبی نداشت تصریح کرد: 77 درصد این جامعه از وقف و کارکردهای وقف مطلع نبودند و نمی‌دانستند که در ایران 500 بیمارستان، پنج هزار مدرسه آموزش و پرورش و 500 دانشگاه و مرکز آموزش عالی وقفی وجود دارد.

ربیعی با اشاره به اینکه ده‌ها هزار کودک بی‌سرپرست و آسیب‌پذیر اجتماع در محل موقوفات نگهداری می‌شوند عنوان کرد: وقف در تمدن اسلامی نقش مهمی دارد و بزرگانی چون بوعلی سینا و فارابی دست پروردگان مدارس وقفی هستند.

وی خاطر نشان کرد: تاریخچه وقف در ایران به قبل از اسلام باز می‌گردد، در دوره زرتشتیان برای آتشکده‌ها، موبدان و نذر و نیاز‌های مردم، وقف وجود داشت و با ورود اسلام نمونه جدیدی از وقف به وجود آمد و متکامل شد.

مدیرکل دفتر ریاست و روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به بی‌توجهی رسانه نسبت به وقف در گذشته اشاره کرد و گفت: در گذشته رسانه‌ها معتقد بودند پرداختن به مقوله وقف باعث دلزدگی مردم می‌شود و جذابیتی ندارد.

وی اضافه کرد: در سال 86 تصمیم گرفته شد ارتباط با رسانه به صورت گسترده برقرار شود و به همین منظور همایش وقف و رسانه ترتیب داده شد که خوشبختانه باعث رشد هفت تا 10 درصدی وقف در چهار دوره گذشته شده است.

ربیعی بیان کرد: اگر رسانه پای کار باشند ما همه سوژه‌ها را در زمینه وقف برای آن‌ها فراهم می‌کنیم زیرا وقف موضوعی جذاب و حکومت مردم بر مردم است.

وی به فاصله طبقاتی گسترده در کشور اشاره کرد و ادامه داد: وقف تنها مدلی است که می‌تواند فاصله‌های طبقاتی فاحشی را که در کشور وجود دارد کاهش دهد.

مدیر کل دفتر ریاست و روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه گفتمان وقف در جهان شناخته شده است تصریح کرد: وقف در اسلام یک عمق تاریخی یک هزار و 400 ساله دارد که بعد از ورود به ایران در دوران حکومت افشاریه و پهلوی آسیب دید و حکومت صفویه دوران طلایی وقف در ایران بود.

وی با بیان اینکه وقف در ایران رو به افول است اظهار کرد: دولت در سیاست کلان اقتصاد به مقوله وقف توجهی ندارد در حالیکه وقف با ارائه خدمات علمی، آموزشی، اجتماعی و درمانی در طول تاریخ امروز می‌تواند یک مدل باشد.

ربیعی بااشاره به اینکه وقف در کشورهای غربی یک موضوع پسندیده است بیان کرد: در جهان بسیاری از آدم‌های فاسد برای به دست آوردن وجهه اخلاقی در جامعه خود، درآمد کنسرت‌های خود را برای کاهش تنگدستی و افزایش تندرستی وقف می‌کنند.

وی با بیان اینکه وضعیت وقف در ایران کاملا معکوس با این کشور‌ها است افزود: هدفگذاری ما به این شکل بود که سه درصد درآمد موقوفات را نسبت به اصل سرمایه محقق کنیم در حالی که در حال حاضر زیر یک درصد است.

مدیرکل دفتر ریاست و روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خاطر نشان کرد: مدیریت سنتی وقف در گذشته یک کهنگی را در اذهان متبادر می‌کرد اما خوشبختانه در حال حاضر یک مدیریت مدرن و مکانیزه ایجاد شده است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: امیدواریم در سال 93 اقتصاد وقف به کمک مردم و دولت بیاید و بتوانیم موضوع وقف را نهادینه کنیم.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار