تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۵۴۲۶۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ورزش موثرترین راهکار برای درمان کبد چرب است
پزشک فوق تخصص گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران ،ورزش و افزایش فعالیت بدنی را موثرترین راهکار برای درمان کبد چرب عنوان کرد.

پژمان خسروی شایعترین علت مراجعه بیماران به کلینیک های سرپایی ،مطب های خصوصی و مراکز درمانگاههای دولتی بیماریهای گوارشی دانست وگفت :بیشترین علت مراجعه افراد بیماری ریفلاکسی معده به مری یا بازگشت غیر طبیعی شیره معده به مری (ترش کردن) ، روده تحریک پذیر( کولیت عصبی) و کبد چرب است.

وی علت بروز بیماری ریفلاکسی معده به مری یا بازگشت غیر طبیعی شیره معده به مری (ترش کردن) را ، سبک زندگی و عادت غذایی افراد عنوان کرد و افزود: مصرف بیش از اندازه چای، قهوه و کاکائو منجر به بروز این حالت می شود.

دکتر خسروی به این دسته از بیماران توصیه کرد عادت زندگی خود را تغییر دهند و از مصرف بیش از اندازه چای، قهوه، نوشابه های گازدار، شکلات و فست فودها خودداری کنند که در صورت رعایت این موارد حدود 70 درصد مشکلات ناشی از بیماری ریفلاکسی معده مرتفع می شود و مابقی آن نیز با مصرف داروهای مهارکننده حل خواهد شد.

این پزشک فوق تخصص گوارش وکبد در خصوص روده تحریک پذیر گفت:در این بیماری روده ها سالم هستند ولی اعصاب و عضلاتی که مربوط به روده ها است مرتب تحریک می شود.

وی استرس را در تشدید این بیماری موثر دانست وگفت:این بیماری با دردهای روده ای همراه است که ممکن است گاهی بسیار شدید باشد و مریض را ناچار به مراجعه به بیمارستان کند.

دکتر خسروی به این بیماران علاوه بر توصیه غذایی ورزش منظم را نیز توصیه کرد وگفت:این بیماران با یک بیماری خطرناک مواجه نیستند ولی این بیماری آزار دهنده است و هر چه ورزش بیشتر و استرس کم شود نیاز به مصرف دارو نیز کمتر می شود.

وی در خصوص کبد چرب نیز اظهار داشت: کبد چرب یک نشانه و علامت است که شایع شده و همانگونه که چربی در رگهای قلب و مغز رسوب می کند در کبد هم رسوب می کند.

این فوق تخصص گوارش وکبد افزود: کبد چرب جزئی از مجموعه علائمی است که در قالب سندرم متابولیک تقسیم بندی می شود یعنی آن سندرم یا مجموعه بیماریهایی که در آنها دیابت، فشار خون، سکته های قلبی، سکته های مغزی دیده می شوند کبد چرب نیز از نشانه های این سندرم است.

دکتر خسروی به بیماران توصیه کرد برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب رژیم غذایی مناسب داشته و فعالیت بدنی خود را افزایش دهند.

وی موثرترین راه درمان کبد چرب را کاهش مصرف مواد نشاسته دار ، چربی و افزایش فعالیت بدنی دانست.

خسروی گفت:در طول سه ماه طبابت در شهرستان دزفول شایعترین مراجعات مربوط به بیماری سیلیکات بوده که یک بیماری روده ای است که موجب اختلال در جذب مواد غذایی در روده می شود به عبارت دیگرسیلیاک یک بیماری است که بدن به گلوتن موجود در گندم وجو حساسیت دارد.

وی اسهال، دل درد، یبوست، افزایش آنزیم های کبدی بدون دلیل و کم خونی فقر آهن را از نشانه های این بیماری عنوان کرد و گفت:در حساسیت به گلوتن گندم و جو تنها راه درمان این است که مریض از مصرف مواد حاوی گلوتن خودداری کند.

این فوق تخصص گوارش وکبد گفت:در طول سه ماه طبابت در دزفول شش مورد بیماری سیلیاک ،چهار مورد سرطان مری و دو مورد بیمار مبتلا به سرطان لوزالمعده به وی مراجعه کرده اند.

دکتر پژمان خسروی فوق تخصص گوارش وکبد از دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز تحقیقات گوارش وکبد بیمارستان شریعتی است و دوره پزشکی عمومی و تخصص را در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گذرانده است واز حدود سه ماه پیش در بیمارستان بزرگ دزفول مشغول به طبابت می باشد.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
علوی نیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
0
0
سلام امکانش هست آقای دکتر درمورد کولیت توضیح بدن
ممنون
علوی نیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
0
0
سلام امکانش هست آقای دکتر درمورد کولیت توضیح بدن
ممنون
:
:
:
آخرین اخبار