تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۵۴۲۹۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
كدام فرصت بالقوه در شوش ممكن است تبديل به تهديد شود؟
مدير پايگاه پژوهشی ميراث فرهنگی شوش گفت: ارزش‌هاي تاريخي و فرهنگي محوطه تاريخي شوش بر كسي پوشيده نيست.

محمدحسين ارسطوزاده بيان كرد: اين محوطه نه تنها درون مرزهاي كشور كه از ديرباز در ميان مردم و محققان خارجي نيز از اهميت فراواني برخوردار بوده است.

ور خاطرنشان كرد: اما آن چه كه امروز به طور خلاصه بر ما به عنوان متوليان پايگاه پژوهشي ميراث فرهنگي واجب است عزم و اراده براي حفاظت، پژوهش و معرفي درخور اين ارزش‌ها است چراكه شوش شهري است زنده و پويا كه همواره دستخوش تغييرات كالبدي و اجتماعي است و اين آثار تاريخي نيز در اين مجموعه اگر چاره‌انديشي نشوند دچار خسران خواهند شد.

ارسطوزاده تاكيد كرد: بايد با برنامه‌ريزي، تغييرات و پويايي منطقه به فرصتي براي اعتلاي فرهنگي و نيل به اهداف سازمان ميراث فرهنگي كه همانا حفاظت، پژوهش و معرفي آثار تاريخي است تبديل شوند. از اين رو، برنامه‌هاي پايگاه در چند سطح مديريتي و عملياتي در نظر گرفته شده است تا بتوانيم با هماهنگي خوبي كه در حال حاضر ميان مسؤولان و متوليان محلي، استاني و ملي حول محور موضوع ثبت جهاني محوطه تاريخي شوش به وجود آمده است نهايت بهره‌گيري انجام گيرد.

مدير پايگاه پژوهشی ميراث فرهنگی شوش اظهار داشت: در حال حاضر يكي از مهمترين موضوعات پيش روي حفاظت صحيح آثار تاريخي محوطه است كه بايد با تدوين برنامه‌ها در قالب پلان مديريت مجموعه به صورت دايمي در دستور كار كار پايگاه قرار گيرد.

وی تصريح كرد: به نظر ما ثبت جهاني اين محوطه فرصتي به دست مي‌دهد تا پژوهشگاهي جهاني براي توليد و مبادله علم در اين خطه ارزشمند از كشور عزيزمان به وجود آيد. البته از منظر گردشگري نيز به مجموعه بايد نگاه ويژه‌اي داشت چراكه همه ساله ميليون‌ها بازديدكننده از آثار تاريخي شوش ديدن مي‌كنند كه اين موضوع بايد بسيار مورد توجه باشد چون در صورت نبود آمادگي اين فرصت بالقوه تبديل به تهديد خواهد شد.

ارسطوزاده گفت: از هم‌اكنون برنامه‌ريزي‌ها براي بازديدكننده‌ها و به ويژه در ايام تعطيلات نوروزي با هماهنگي‌هاي خوبي كه در سطح استان و به ويژه اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوزستان به عمل آمده است در حال پيگيري است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار