تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۵۴۳۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خبر داد:
سهم 40 درصدی در تولید شکر کشور
شرکت توسعه نیشکر، بزرگ‌ترین تولید کننده شکر در کشور است / ظرفیت تولید 700 هزار تن شکر / شوری آب، مهم‌ترین عامل تاثیر گذار در تولید شکر است / افزایش 14 هزار هکتاری سطح زیر کشت نیشکر در خوزستان / اشتغال 18 هزار نفر در صنایع نیشکر / شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بزرگترین تولید کننده گندم در خوزستان! / تامین 25 درصد الکل کل کشور / تولید 52 هزار متر مکعب MDF در سال گذشته / رونمایی از محصولی جدید/ تولید شکرهای طعم دار
مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اظهارکرد: در حال حاضر حدود 38 درصد محصول برداشت شده است و پیش بینی می شود تا پایان برداشت محصول، امسال بالای 40 درصد از تولید شکر کشور را به خود اختصاص دهیم.

نسیم صادقی، مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی

نسیم صادقی افزود: در مجموع 25 درصد نیاز کشور به شکر توسط شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی انجام می‌گیرد که معادل 40 درصد شکر تولیدی کشور است. نسیم صادقی اظهار کرد: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در حال حاضر شش کارخانه فعال با ظرفیت اسمی 100 هزار تن شکر دارد.

وی ادامه داد: این کارخانه‌ها شامل کارخانه شکر امام خمینی (ره)، امیر کبیر، میرزا کوچک خان، دعبل خزاعی، سلمان فارسی و حکیم فارابی است. که از مجموع این 7طرح پیش بینی می شود 5طرح پیش بینی می شود امسال 500 هزار تن شکر سفید تولید شود که با این میزان، بالای 40 درصد تولید شکر کشور را به خود اختصاص می‌دهیم.

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان اینکه در مجموعه شرکت‌های توسعه نیشکر سال گذشته 380 هزار تن شکر تولید شده است تصریح کرد: این میزان تولید در سال گذشته معادل 30 درصد کل تولید شکر کشور بود.

شرکت توسعه نیشکر، بزرگ‌ترین تولید کننده شکر در کشور است

صادقی با بیان اینکه شرکت توسعه نیشکر، بزرگ‌ترین تولید کننده شکر در سطح کشور است عنوان کرد: میزان تولید شکر در کل کشور یک میلیون و 200 هزار تن است در حالی که نیاز کشور به شکر در حدود دو میلیون و 100 هزار تن است.

وی در این خصوص اضافه کرد: با توجه به تفاوت میان تولید و نیاز به شکر، به واردات حدود 800 هزار تن از این محصول نیاز داریم.

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان اینکه راندمان تن در هکتار در سال گذشته 65 تن در هکتار بود.

وی افزود: در برداشت‌های امسال این راندمان به حدود 75 تن رسیده است اما این میزان ایده‌آل نیست و باید راندمان تن در هکتار به 100 تن برسد.

ظرفیت تولید 700 هزار تن شکر 

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اظهار کرد: شرکت توسعه نیشکر با مقداری مساعدت دولت ظرفیت تولید 700 هزار تن شکر را در سال دارد که در یک دوره سه ساله می‌توانیم به آن دست یابیم.

وی بزرگ‌ترین تولید کننده نیشکر در جهان را برزیل مثال زد و گفت: این کشور هفت میلیون هکتار زیر کشت نیشکر دارد در حالی که کل زمین‌های ما با احتساب شرکت‌های هفت‌تپه و کارون به 110 هزار هکتار می‌رسد.

شوری آب، مهم‌ترین عامل تاثیر گذار در تولید شکر است

صادقی مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار در کاهش تولید را اینگونه بیان کرد: مهم‌ترین عامل تاثیر گذار در کاهش تولید شکر شوری آب است که در تلاش هستیم با به کار گیری مکانیزم‌هایی میزان شوری آب را کاهش دهیم.

وی خاطر نشان کرد: میزان شوری آب در شرکت هفت‌تپه یک‌هزار میکروموس است در حالی که آب مورد استفاده در جنوب اهواز 2500 تا 3 هزار میکروموس است. وی با بیان این نکته که این شوری به دلیل وجود سد گتوند است میزان شوری در آب آبیاری کشت و صنعتهای هفت تپه و کارون را 1000میکروموس اعلام نمود در حالی که در جنوب اهواز یعنی محل کشت و صنعت های دعبل، میرزا  میزان شوری به 2500 تا 300 میکروموس می رسد.

افزایش 14 هزار هکتاری سطح زیر کشت نیشکر در خوزستان

ایشان ظرفیت کشت فعلی واحدهای هفتگانه تابع این شرکت 84 هزار هکتارعنوان کرد و افزود: بخشی از زمین های در نظر گرفته شده برای توسعه سطح کشت متعلق به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی است و مقداری هم متعلق به کشاورزان است که در حال گفت و گو برای خریداری آنها با قیمت مناسب هستیم.

صادقی اعتبار مورد نیاز برای تهیه 14 هزار هکتار زمین جدید را دو هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: با بهره برداری و زیر کشت بردن این زمین ها فرصتهای شغلی برای دو هزار نفر فراهم خواهد شد.

وی گفت: در نهایت در هر یک از واحدهای هفتگانه تابع شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی 12 هزار هکتار زمین زیر کشت و آیش می رود و امکان کشت محصولاتی مانند گندم، جو و کلزا به شکل آیش فراهم می شود.

اشتغال 18 هزار نفر در صنایع نیشکر

صادقی با اشاره به این امر که حدود 18 هزار نفر در مجموعه توسعه نیشکر در حال اشتغال هستند، گفت: با اجرا طرح افزایش 14 هزار هکتاری سطح زیر کشت نیشکر در خوزستان2000 به ظرفیت اشتغال افزوده می شود .

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بزرگترین تولید کننده گندم در خوزستان!

صادقی افزود: درحال حاضر با کشت محصولاتی مانند گندم در اراضی آیش، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی علاوه بر اینکه بزرگترین تولید کننده شکر در خوزستان و کشور است، از حیث تولید گندم هم می تواند به عنوان بزرگترین تولید کننده استان قلمداد شود.
صادقی اذعان کرد: راندمان تن در هکتار اراضی نیشکر برزیل 72 تن است در حالی که این رقم در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی 75 تن است بنابراین ما بالا‌تر از استانداردهای جهانی تولید می‌کنیم البته در طرح نوشته شده انتظار 100تن در هکتار را داریم.
 
 
تامین 25 درصد الکل کل کشور

وی به تولید الکل در این شرکت اشاره کرد و ادامه داد: کارخانه الکل از ماده اولیه ملاس برای تولید الکل استفاده می‌کند و این تولید در سال گذشته حدود 28 میلیون لیتر بود.

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اشاره به اینکه امسال تولید 31 میلیون و 500 هزار تن الکل را در برنامه داریم افزود: کارخانه تولید الکل در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از بزرگ‌ترین و مرغوب‌ترین تولیدکنندگان الکل در کشور است و حدود 25 تا 30 الکل کشور را تولید می‌کنیم.

وی اظهار کرد: کارخانه خمیر مایه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید خمیرمایه نان در کشور است که با جایگزینی به جای جوش شیرین نقش مهمی در بهبود کیفیت نان دارد.

صادقی میزان تولید خمیر مایه در سال گذشته را شش هزار تن بیان کرد و گفت: سال گذشته از 50 درصد ظرفیت جهت تولید این محصول استفاده کردیم و امسال با به کارگیری 80 درصد ظرفیت این کارخانه به تولید هشت هزار تن خمیر مایه خواهیم رسید.

تولید 52 هزار متر مکعب MDF در سال گذشته

 وی با بیان اینکه شرکت توسعه توسعه نیشکر و صنایع جانبی با استفاده از فرآورده‌های جانبی نیشکر اقدام به تولید خوراک دام کرده است عنوان کرد: کارخانه خوراک دام شعیبیه واقع در کشت و صنعت امام خمینی از سال 83 کار خود را آغاز کرده است.

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اضافه کرد: کارخانه خوراک دام در سال گذشته 27 هزار و 800 تن تولید داشته است و امسال تولید 50 هزار تن را در برنامه داریم.

صادقی  کارخانه تولید MDF را یکی دیگر از صنایع جانبی شرکت توسعه نیشکر بیان کرد و گفت: این کارخانه سال گذشته با وجود مشکلات فراوان، 52 هزار متر مکعب MDF تولید کرد و امسال تولید 100 متر مکعب تولید را در برنامه داریم.

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ادامه داد: در مدت یک سال یک کارخانه روکش MDF را ایجاد کردیم که با احداث آن زنجیره تولید ما کامل شد.

تولید کاغذ

وی با بیان اینکه تولید کاغذ به سرمایه گذاری سنگینی نیاز دارد تصریح کرد: برای تولید کاغذ به یک هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است.

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ادامه داد: در حال حاضر برای تولید کاغذ در مرحله آخر مذاکرات با یک شرکت چینی هستیم و این طرح با سرمایه گذاری ستاد فرمان امام خمینی (ره) و شرکت توسعه نیشکر انجام می‌شود.
 
 
رونمایی از محصولی جدید/ تولید شکرهای طعم دار

وی به تولید شکرهای طعم دار، قهوه‌ای و دارویی اشاره کرد و گفت: واحد تولید شکر با طعم وانیل، دارچین، لیمو امانی، زنجبیل و هل در موسسه تحقیقات شرکت فعال شده و به تولید رسیده و در انتظار دریافت مجوز از وزارت بهداشت است.

وی همچنین از مشارکت هندی ها برای تولید شکر قهوه ای در واحد میرزاکوچک خان این شرکت به ظرفیت هفت هزار تن در سال خبر داد و افزود: پس از مذاکره با طرف هندی قراردادی منعقد شد و تا مهر آینده این محصول تولید خواهد شد.

صادقی با اشاره به تولید شکر دارویی در واحد فارابی از واحدهای تابع شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی افزود: سالانه به 15هزار تن از این محصول در کشور برای تولید دارو نیاز است که تا مهر سال آینده این کار در واحد مزبور عملی خواهد شد.

وی گفت: تولید پودر شکر هم از برنامه های در دست اجرای شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی است.

:
:
:
آخرین اخبار