تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۵۴۳۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان خبر داد
ارائه خدمات ویژه به نابینایان در 4 شهرستان خوزستان
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان از ارائه خدمات ویژه کتابخانه‌های عمومی به نابینایان در چهار شهرستان استان خبر داد.

لفته منصوری امروز اظهار کرد: نابینایان به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از جامعه، دارای نیازهای اطلاعاتی همانند دیگر افراد جامعه هستند که با توجه به محدودیت قوه بینایی آنها و دریافت محدودتر اطلاعات از محیط پیرامونشان، مشکلات بیشتری در مسیر کسب اطلاعات مورد نیاز خود پیش‌رو دارند.

وی اضافه کرد: اما واقعیت آن است که محدودیت منابع مناسب برای نابینایان که باید به خط بریل و یا چاپ درشت (مخصوص افراد کم بینا) و یا بر روی محمل‌های شنیداری و یا ترکیبی از این دو باشد، آنان را در دسترسی به اطلاعات و همگامی با دیگر اقشار اجتماع ناکام می‌گذارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی استان دارای بخش‌های مختلفی هستند که به اقشار مختلف جامعه از جمله کودکان، نابینایان، پژوهشگران و عموم مردم خدمات ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: یکی از بخش‌های مهمی که در کتابخانه مرکزی چهار شهرستان استان فعال شده است، بخش نابینایان بوده که امروزه نیاز است کتابخانه‌های عمومی مرکزی در شهرستان‌ها مجهز به این بخش شوند و خدمات ارائه دهند.

منصوری راه‌اندازی این بخش را گامی برای توزیع عادلانه امکانات فرهنگی برای تمام اقشار جامعه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر کتابخانه‌های مرکزی استان خوزستان، شهید مدنی آغاجاری، کتابخانه شهید شریف خرمشهر، ثامن‌الائمه آبادان مجهز به بخش نابینایان هستند و فعالیت‌های خوبی را در این زمینه انجام می‌دهند.

وی افزود: از جمله فعالیت‌هایی که در بخش‌های نابینایان در دستور کار ما قرار دارد تجهیز این بخش به وسایل و ابزار مورد نیاز و ضروری از جمله مجموعه کتب بریل و چاپ درشت، منابع گویا، لوح‌های فشرده، دستگاه بهدید و برجسته‌نگار، منابع الکترونیکی و نشریات خاص نابینایان بوده که تا حدودی انجام شده و در دسترس اعضای بخش نابینایان قرار گرفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان ابراز داشت: همچنین در این بخش‌ها کتابدار نابینا و کم بینا استخدام شده است که در این مدت بالغ بر 500 نفر عضو این بخش‌ها شده‌اند که البته این بخشها کمبودهای زیادی دارند و باید تکمیل شوند، با این حال، در نظر داریم تمام نابینایان استان را عضو بخش‌های نابینایان کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه ماهیانه سه نشریه ویژه نابینایان برای بخش نابینایان شهرستان‌های اهواز، آغاجاری، آبادان و خرمشهر ارسال می‌شود که اعضای این کتابخانه‌ها از آنها استفاده می‌کنند.

منصوری اضافه کرد: از جمله نشریات موجود می‌توان به روزنامه ایران سپید که تنها روزنامه ویژه نابینایان است اشاره کرد که تقریبا به تاریخ روز به کتابخانه ارسال می‌شود.

وی افزود: نشریه قرآنی سپیده آفرین، مجله علم و فرهنگ و مجله بشری نیز از دیگر نشریات موجود در بخش نابینایان و کم‌بینایان کتابخانه هستند که به طور امانی در اختیار اعضا برای مطالعه قرار می‌گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان همچنین عنوان کرد: ما در برنامه‌ریزی برای تهیه منابع و تجهیزات مورد نیاز نابینایان و کم بینایان، در راس تمام موارد، تناسب منابع و تجهیزات را با نیازهای مراجعه کنندگان در نظر گرفته و منابع مورد نیاز و علاقه آنها را تهیه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌ها باید به عنوان یک مرکز سوادآموزی و خودآموزی، در مسیر بهبود سطح سواد نابینایان عمل کرده و نحوه استفاده از کتابخانه و منابع را به آنها آموزش دهند اظهار کرد: علاوه بر آن چگونگی بهره‌گیری از تجهیزات و ابزارهای ویژه نابینایان و کم‌بینایان از جمله برنامه‌های آموزشی کتابخانه‌های عمومی باشد.

منصوری گفت: در کنار سایر اقدامات، توجه به تبلیغات و آگاهی رسانی برای جذب نابینایان و کم‌بینایان به کتابخانه بسیار مهم است.

وی ادامه داد: محدودتر بودن آگاهی‌یابی نابینایان نسبت به افراد بینا و بسته‌تر بودن جامعه و ارتباطات آنها موجب می‌شود که کمتر در جریان امکانات و منابعی که در کتابخانه‌ها برایشان مهیا شده، قرار بگیرند و نتوانند از این امکانات بهره بگیرند که ما اطلاع رسانی گسترده فعالیت‌های بخش نابینایان را در برنامه‌های خود قرار دادیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان اضافه کرد: از جمله فعالیت‌هایی که در بخش نابینایان در کتابخانه‌های عمومی انجام شده و در حال انجام بوده شامل برگزاری دوره‌های آموزشی، برگزاری ویژه برنامه‌های مناسبت‌های خاص، برگزاری جلسات قرآن و نهج‌البلاغه، نشست نقد و بررسی کتاب، شب شعر، مسابقات کتابخوانی و فرهنگی مکتوب، مسابقات ویژه آنلاین و اینترنتی، برگزاری نمایشگاه آثار و ... است.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار