تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۴
تولید سوختهای زیستی آینده در آب جوش
محققان آمریکایی در بررسیهای خود نشان دادند که سوختهای زیستی آینده می تواند در آب جوش تولید شوند.

به گزارش مهر، محققان دانشگاههای کالیفرنیا و مریلند در میکروارگانیسمهای گرما دوست آنزیمی را کشف کردند که می تواند در تولید سوختهای زیستی آینده با استفاده از آب جوش کمک کند.

فرایند فعلی تولید سوختهای زیستی در دو مرحله انجام می شود. در مرحله نخست، سلولز، پلیمری که از آن قندهای ساده تر مورد نیاز برای سوخت به دست می آیند از مواد حاضر در گیاهان استخراج می شود.

در مرحله دوم، سلولازها به این پلیمر حمله می کنند. سلولاز، آنزیمی است که می تواند ماکرومولکولها را بشکند.

کشف میکروارگانیسمهای گرما دوستی که محتوی آنزیمهای مشابهی هستند از اهمیت بالایی برخوردار است.

این آنزیمها می توانند در زنجیره بهره وری تولید سوخت تسهیلات ایجاد کنند و موجب شوند که سوختهای زیستی به جای دو مرحله تنها در یک مرحله تولید شوند.

براساس گزارش دیسکاوری نیوز، این آنزیم جدید در دمای حدود ۱۰۸ درجه سانتیگراد فعالیت می کند. به طور طبیعی دمای تا این حد بالا مولکولهای آنزیمها را از کار می اندازد و این شرایط سخت مانع زنده ماندن خود میکروارگانیسمها می شود.

این درحالی است که اکنون این دانشمندان میکروارگانیسمهای گرما دوستی از گروه Archaea را کشف کردند که علاوه بر تولید آنزیم مشابه سلولاز می توانند در دمای بالا و شرایط سخت زنده بمانند.