تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۵۴۸۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزیر دادگستری:
اگر بنا باشد در فساد دست و پا بزنیم کار کردن ما فایده ای ندارد/ حفظ وحدت نیاز مهم کشور است
وزیر دادگستری گفت: اگر بنا باشد در فساد دست و پا بزنیم کار کردن ما فایده ای ندارد؛ در گذشته تلاش های صورت گرفته فراوان و انبوه اما آغشته به فساد بود و شیرینی نداشت که ترجیح می دهیم کار کمتر صورت گیرد اما فساد کمتر شود.

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی روز سه شنبه در جریان نخستین سفر استانی رییس جمهوری به خوزستان در دیدار با کارکنان و قضات دادگستری های استان در مجتمع قضایی شهید تندگویان اظهار کرد: وضعیت کشور پیوسته در حال اعتلا و پیچیدگی است و این سیر را از ابتدای انقلاب تاکنون داشته ایم.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت و حسن ظن و اعتماد در کشور، آن را نیاز مهم نظام خواند که به توسعه کشور کمک می کند و افزود: این که با چه دیدی مسایل نقد و به مشکلات نگاه شود مهم است.

وزیر دادگستری با بیان این که شرایط سخت تر شده اما همراه با رشد و تعالی است افزود: با توجه به تقویت و ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی و افزایش تاثیرگذاری نظام در مناسبات بین المللی، منطقه و جهان امروز در یکی از نقاط عطف تاریخ قرار داریم.

حجت الاسلام پورمحمدی گفت: به تفاسیر خوش بینانه و بدبینانه در این زمینه نمی پردازیم اما در نگاه کلی تمام این ها به حل مسایل موجودکمک می کند.

وزیر دادگستری ادامه داد: حجم مطالب، مصاحبه ها و مواضع اعلام شده در زمینه مذاکرات هسته ای و مساله سوریه از بدو فعالیت دولت یازدهم تاکنون حکایت از اهمیت این دو دارد چرا که برای جریان سلطه و استکبار موضوع سوریه کمتر از موضوع هسته ای ایران نیست.

وی افزود: جنگ های نامنظم در سوریه و هزینه هایی که استکبار برای تبلیغات، اجلاس ها و اردوگاه ها در این زمینه کرده برای این است که منافع خود را در این نقطه حساس از خاورمیانه به دست آورد.

حجت الاسلام پورمحمدی گفت: همه اذعان دارند که اگر جمهوری اسلامی با جدیت در موضوع سوریه اعمال موضع نکرده بود سوریه جایگاه امروز را نداشت و این مساله حکایت از جایگاه ایران دارد.

وی افزود: همه قبول دارند که اگر ایران در جمع کشورهای حاضر در مذاکرات ژنو 2 در مورد مساله سوریه، قرار نگیرد موافقت نامه ای در این خصوص صورت نخواهد گرفت.

وزیر دادگستری ادامه داد: کشور هم اینک به جایگاه ممتازی دست یافته، قابلیت های ویژه ای دارد و نخبه ها، چهره ها و مراجع تاثیرگذار در آن قابلیت های فوق العاده ای در تمام حوزه ها به دست آورده اند که یکی از این ها کسب رتبه هفتم در نانوفناوری است.

حجت الاسلام پورمحمدی گفت: هم اینک بیش از یکصد هزار دانش آموخته در رشته حقوق داریم؛ جامعه ای گسترده، مسلط و با دانش و تجربه خوب که نعمت بزرگی محسوب می شود.

وزیر دادگستری افزود: قوه قضاییه، دادگاه ها و شوراهای حل اختلاف سالانه با 9میلیون فقره پرونده روبه روست که این نه گناه قوه که واقعیت است؛ کشور با اقتدار پیش می رود و ثبات سیاسی ارزشمندی دارد.

حجت الاسلام پورمحمدی اضافه کرد: با وجود تحریم ها و مشکلات ثبات سیاسی ارزشمندی داریم همانگونه که 74درصد مردم در انتخابات شرکت کرده و می کنند، جریان زندگی در حد معمولی ادامه دارد که بخشی از این به همت قوه قضاییه به دست آمده است.

وی گفت: با نگاهی به داشته ها و ظرفیت های موجود موفق شده ایم کاستی ها را حل کنیم اما این که پرونده ای با 12میلیارد و 600میلیون دلار معادل 80هزار میلیارد ریال جلوی چشم ما قرار می گیرد مشکل ما نیست؛ اگر جایی دیگری مراقبت و کنترل نکرده اند چوب آن را نباید قوه قضاییه بخورد.

حجت الاسلام پورمحمدی افزود: این همه نارسایی کوچک و بزرگ تقصیر قوه قضاییه نیست و تلاش ها و همتی که صورت گرفت باعث شد که کاستی ها را جبران کنیم.

وی گفت: دولت سر وقت بودجه را تقدیم مجلس کرد که مطابق با خواست وزارت خانه، دقیق، شفاف و واقع بینانه بود.

پورمحمدی در خصوص نظام دریافتی در حوزه قوه قضاییه هم گفت: نظام دریافتی نامتعادلی داریم و این گرفتاری نظام است؛ نظامی کاری ما ناهماهنگ بوده و مهمترین مشکل آن نامنظم بودن ساعت کاری است؛ بنای دولت بر اجرای قانون است و اگر پنجشنبه ها تعطیل است همه باید تعطیل شوند.

وی افزود: موضوع تبدیل وضعیت نیروها از حالت قراردادی به پیمانی هم پیگیری می شود.

وزیر دادگستری اظهار کرد: همه باید برای رونق کشور تلاش کنیم؛ در زمان حاضر کشور در وضعیت رکود تورمی قرار دارد؛ دولت در چند ماه گذشته نرخ رشد تورم را پایین آورده به گونه ای که در زمان شروع فعالیت دولت یازدهم این رقم 42درصد بود که در آبان به نیم و در آذر به یک درصد رسید.

وی گفت: مساله ای که دولت پیگیری می کند و رسالت قوه قضاییه محسوب می شود پیشگیری از وقوع جرم است که در زمان آقای شاهرودی به عنوان بهداشت قضایی و در زمان آقای لاریجانی به عنوان پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی مطرح شد.

وزیر دادگستری ادامه داد: یک بحث از پیشگری، درون قوه قضاییه و اعم از صدور واجرای سریع و کامل احکام و اقدام های دقیق سازمان های تابع از جمله ثبت اسناد، زندان ها و بازرسی است که اگر به خوبی اقدام کنند از وقوع بخش مهمی از جرایم پیشگیری می شود و بخشی هم خارج از قوه است.

حجت الاسلام پورمحمدی گفت: یک سری از جرایم مانند جرایم رایانه ای ومالکیت عمومی باید به مجازات های جایگزین و محرومیت های اجتماعی تبدیل شود.

وزیر دادگستری اظهار کرد: باید کمک کنیم که پرونده کمتری وارد قوه قضایی شود.

وی گفت: یکی از مسایل مهم جلوگیری از فساد اداری و ارتقای نظام سلامت اداری است که کشور را در شرایط بهتری قرار داده، رضایت مردم را افزایش داده و به کاهش پرونده ها کمک می کند.

وزیر دادگستری اضافه کرد: مهمترین اقدام در این چارچوب و رویکرد استفاده از دولت الکترونیک است که از قوه قضاییه خواسته شده در این زمینه پیشتاز باشد.

ˈمحمدباقر الفتˈ، رییس کل دادگستری خوزستان هم اظهار امیدواری کرد با اتخاذ تصمیم های مقتضی با نیازهای استان این تصمیم ها منشاء توسعه و گسترش عدالت و قسط اسلامی در چارچوب دستیابی به توسعه اجتماعی و اقتصادی باشد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار