تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۵۴۸۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نخبگان خوزستانی دغدغه های خود را بیان کردند
هشت نفر از نخبگان علمی، ورزشی، سیاسی و فرهنگی و هنری خوزستان در دیدار با رئیس جمهور، به نمایندگی از سایر حاضران به بیان دیدگاه ها و پیشنهادهای خود پرداختند.

*جو امنیتی در دانشگاه ها نمی تواند بستر مناسبی برای تولید فکر و دانش باشد

پرفسور امید علی کرم زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، چهره ماندگار ریاضی ایران در سال 82 و برنده جایزه نخبگان علامه طباطبایی، در این مراسم اظهارداشت: از طرف همه دانشگاهیان استان خوزستان تشریف فرمایی رییس جمهور و هیات همراه را خیر مقدم می گويم. همه ما می دانستیم که اولویت نخست دولت تدبیر و امید بحث مذاکرات با 1+5 است؛ ولی هیچکس نمی دانست که اولویت دوم دولت چیست و اکنون که خوزستان برای نخستین سفر انتخاب شده، همه فهمیدیم که حل مشکلات خوزستان اولویت دوم دولت است.

وي ادامه داد: کار یک فرد دانشگاهی فکر کردن و تولید فکر است و تا زمانی که دانشگاه فضای آزادی برای ابراز افکار نباشد این احساس در دانشگاهیان ایجاد می شود که بی فایده هستند و به درد جامعه نمی خورند و اگر فکر و دانش دانشگاهیان به مملکت کمک نکند بی فایده است. جو امنیتی در دانشگاه ها نمی تواند بستر مناسبی برای تولید فکر و دانش باشد.

این استاد دانشگاه افزود: آقای رییس جمهور زمانی گفتند من سرهنگ نیستم، این جمله باعث شد رای تعداد زیادی از مردم و نخبگان به سمت دکتر روحانی متمایل شود و حال این قشر از جامعه از دولت انتظار دارند که نگذارند دانشگاه پادگان شود.

کرم زاده افزود: موضوع دیگری که باید مورد توجه باشد این است که حقوق ارکان دانشگاه ها به ویژه اساتید و کارکنان باید به رسمیت شناخته شود؛ همچنین حقوق دانشجویان نیز باید مدنظر باشد و آزادی و امنیت و محیطی شاد در دانشگاه ها ایجاد شود. نباید دانشجو را از شادی کردن و خندیدن ترساند، زیرا دانشگاه خانه دانشجویان است.

وی ادامه داد: دانشگاه یک مفهوم جهانی است و شیوه اداره آن تعریف مشخصی ندارد. باید در این محیط شایسته سالاری حاکم شود و این شایسته سالاری بر اساس کیفیت باشد، نه کمیت. در سال های گذشته به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی به صورت کمی عمل شده و اکنون از وزیر محترم علوم می خواهیم به سمت ارتقای کیفیت پیش برود.

چهره ماندگار ریاضی ایران ادامه داد: در خصوص دانشگاه های خوزستان باید گفت که دانشگاه های این استان از لحاظ شاخص آموزش عالی در رده های آخر هستند، در صورتی که در این استان نیازمند بهترین دانشگاه صنعتی هستیم؛ اکنون یک دانشگاه صنعتی در شهر هویزه ایجاد شده که بسیار ضعیف است و امکاناتش خیلی کم است و دانشگاه فرهنگیان استان نیز که وظیفه تربیت معلم را بر عهده دارد بسیار نیازمند توجه است.

کرم زاده با بیان این که ایجاد شاخه هایی از دانشگاه های شهید چمران اهواز در شهرستان های استان از کارهای بسیار خوبی بوده که در سال های گذشته انجام شد، ادامه داد: اکنون این شاخه ها به دانشگاه ها ارتقا یافته اند. لازم است در شهرهایی مانند مسجدسلیمان نیز شاخه های از دانشگاه شهید چمران ایجاد شود.

وی با توجه به قدمت دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: این دانشگاه باید اقتدار خود را حفظ کند؛ این در حالی است که امروز این دانشگاه در برخی رشته ها با کمبود عضو هیات علمی مواجه است.

این استاد دانشگاه از دولت خواستار شد: انتظار می رود در تصمیم گیری هایی که مرتبط با استان خوزستان است، با نخبگان این استان مشورت شود؛ به عنوان مثال تنها دانشکده علوم آب کشور در دانشگاه شهید چمران واقع است و اگر بناست درباره رودخانه کارون تصمیمی گرفته شود، باید با نخبگان این دانشکده مشورت شود.

*هدفمندی یارانه ها به سمت طبقات محروم هدایت شود

در ادامه زینب محمودی دانشجوی ممتاز مقطع کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، به نمایندگی از دانشجویان در سخنانی اظهار کرد: جناب آقای دکتر روحانی، خوشحالم از این که شما رییس جمهور ایران هستید. انتخابات گذشته ریاست جمهوری فضای دو قطبی سال های گذشته را اندکی ترمیم کرد و از شما سپاسگزاریم که با شعار تدبیر آمدید و نه تغییر ما.

وی افزود: ما دانشجویان استان خوزستان ظرفیت و محدودیت های کشور را می شناسیم و امیدواریم حضور شما بر مسند ریاست جمهوری به نقطه عطفی در زندگی بسیاری از دانشجویان تبدیل شود؛ ما دانشجویان از شما خواستار سیاست های ملموس هستیم. در سال های گذشته در باره عدالت کلی گویی های بسیاری شنیده ایم و از شما می خواهیم نشان دهید که می توانید چهره کشور را متحول کنید.

این دانشجو افزود: شما جهت گیری های سیاسی و فرهنگی را ملایم کرده اید تا مدیران موفق دولت های قبل دوباره بر سر کار بیایند و کابینه تدبر را تشکیل دادید و این گونه کارآمدی را به نظام دولتی کشور بازگرداندید.

وی افزود: فضای دانشگاه ها و جامعه و مطبوعات باید بانشاط شود؛ برنامه هدفمندی یارانه ها نیازمند دقت و برنامه ریزی است و باید به سمت طبقات محروم هدایت شود. ایجاد فرصت های برابر برای زنان و اقلیت ها، ایجاد فضای کسب و کار برای جامعه و توجه به نظام تامین اجتماعی از جمله خواسته های مردم است.

محمودی همچنین خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: میان شما و مردم عهدی است که در 24 خرداد بسته شد و اکنون کار سختی در پیش دارید و تعداد زیادی از افراد متخصص در جامعه شما و برنامه های شما را زیر ذره بین گذاشتند و امیدواریم امید ملت به یاس تبدیل نشود.

*سیاست های تشویقی برای حفظ نیروهای موجود در آموزش و پرورش خوزستان اتخاذ شود

 در ادامه علیرضا مسرور دبیر آموزش و پرورش و رییس اسبق مرکز آموزش عالی فرهنگیان خوزستان، گفت: از طرف خانواده بزرگ آموزش و پرورش خوزستان حضور رییس جمهور و هیات همراه را به استان علم و ادب و سرزمین خونگرم خوزستان خیر مقدم می گویم.

وی افزود: استان خوزستان از نظر جمعیت دانش آموزی سومین استان کشور است و این در حالی ست که از لحاظ بسیاری از شاخص ها در رتبه های آخر است. بیش از 70 هزار معلم وظیفه مهندسی حوزه تعلیم و تربیت استان را بر عهده دارند و این در حالی است که علی رغم تلاش زیاد برای تحقق اهداف نظام آموزش و پرورش و منویات مقام معظم رهبری در این زمینه کمبودهایی سیستم آموزش و پرورش خوزستان را آزار می دهد.

وی کمبود بیش از هشت هزار معلم به ویژه در مقطع ابتدایی، به دلیل مهاجرت های سال های اولیه جنگ را از جمله مشکلات عنوان کرد و ادامه داد: همچنین سالانه با تقاضای انتقال دائمی حدود 2 هزار و 500 معلم به دلیل محرومیت های گوناگون مواجه هستیم که مشکلات زیادی را برای سازمان ایجاد کرده است؛ در این زمینه نیازمند اختصاص ردیف استخدامی خاص برای خوزستان و اتخاذ سیاست های تشویقی برای حفظ نیروهای موجود هستیم.

این دبیر آموزش و پرورش مشکل کمبود فضای آموزشی را از دیگر مسائل آموزش و پرورش خوزستان عنوان کرد و گفت: هنوز بیش از چهل درصد مدارس استان دو نوبته هستند که این موضوع موجب افت تحصیلی دانش آموزان و عقب ماندگی آن ها در رقابت کنکور می شود.

مسرور اظهار کرد: در دوران جنگ تحمیلی آسیب های زیادی به مدارس خوزستان وارد شد و فرسودگی مضاعف در فضاهای آموزشی به دلیل کاربردهای جنگی در سال های دفاع مقدس آسیب هایی را به مدارس استان وارد کرد. این عقب ماندگی ها با تخصیص اعتبارات ناکافی در دو دهه قبل حل نشدند؛ در این زمینه نیازمند تنظیم برنامه ای جامع و میان مدت هستیم تا بتوانیم در کنار سایر استان ها قرار بگیریم.

وی افزود: تعلیم و تربیت مانند دیگر مقوله ها به محیطی امن و راحت نیازمند است و این محیط زمانی محقق می شود که نیروی انسانی فعال در این محیط از امکانات رفاهی لازم برخوردار باشد.

این دبیر خوزستانی خاطرنشان کرد:  کلانشهر اهواز تنها یک خانه معلم کوچک دارد و لازم به مسائل رفاهی معلمان توجه بیشتری شود.

* به تولیدات هنری خوزستان توجه شود

سید صادق فاضلی چهره برتر تئاتر کشور و برگزیده جشنواره تئاتر دفاع مقدس و رییس اسبق انجمن تئاتر اهواز، نفر چهارمی بود که در این مراسم سخن گفت و به بیان مشکلات و خواسته های جامعه هنری استان خوزستان پرداخت.

وی که مطالب خود را در قالب شعر بیان می کرد به محدودیت های جامعه هنری در استان خوزستان و لزوم توجه به تولیدات هنری در این استان پرداخت.

*مطبوعات محلی نیازمند توجه دولت اند

همچنین در ادامه این مراسم غلام رضا فروغی نیا سردبیر روزنامه صبح کارون به نمایندگی از جامعه رسانه ای استان خوزستان، گفت: کشور در هشت سال گذشته عقب ماندگی هایی داشته و اکنون باید این عقب ماندگی ها جبران شود.

وی افزود: بحث امنیت در استان خوزستان از حساسیت گسترده ای برخوردار است و تجربه نیز نشان داده زمانی که دشمن می خواهد به جایی آسیب بزند از راهکارهای فرهنگی استفاده می کند؛ در نتیجه توجه به مسائل فرهنگی در خوزستان بسیار مهم است.

سردبیر روزنامه صبح کارون ادامه داد: مطبوعات محلی و رسانه ها به عنوان ابزار توجیه و تحلیل افکار عمومی نیازمند توجه ویژه هستند تا بتوانند همپای رسانه های پایتخت به مبارزه با تهاجم فرهنگی بپردازند؛ در دولت قبل در قالب رانتی به نام "انحصار آگهی های دولت برای روزنامه ایران"، بسیاری از مطبوعات محلی آسیب دیدند و اکنون این آسیب ها باید جبران شود.

وی همچنین گرانی ناگهانی کاغذ را از دیگر مسائلی عنوان کرد که به مطبوعات محلی آسیب رسانده است و در این مورد توجه دولت را خواستار شد.

فروغی نیا در ادامه از پروژه سد گتوند و آسیبی که این سد به رودخانه کارون و روستایان وارد کرده انتقاد کرد و گفت: نمونه چنین رویدادهای تلخی را تنها مطبوعات محلی می توانند منعکس کنند. باید روزنامه ها امیدی برای حیات مجدد بیابند.

*مبارزه فساد اداری و ویژه خواری از درون خود دولت آغاز شود

طیبه اسماعیلی مدیرکل اسبق امور اجتماعی و انتخابات استان خوزستان و معاون فناوری اطلاعات شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، به نمایندگی از فعالان سیاسی و اجتماعی گفت: ملت ایران با انتخاب دکتر روحانی دورانی سرشار از امید و اطمینان را تجربه می کند؛ جوانه های امید مردم لطیف و ظریف است و باید با تدبیر و پافشاری بر تحقق وعده ها این جوانه ها به جنگلی سرسبز تبدیل شود.

وی افزود: در استان خوزستان نیازمند توجه ویژه در زمینه های مختلف از جمله ارائه تسهیلات و طراحی پروژه های سالم سازی محیط زیست و حفظ کارون و مقابله با آلودگی هوا و ریزگرد ها هستیم و از دولت انتظار داریم این موارد را با جدیت دنبال کند.

اسماعیلی ساماندهی بحران بیکاری را از دیگر ضرورت ها عنوان کرد و گفت: جامعه جوان است و بیکاری معضل اصلی جوانان است. همچنین با وجود بیکاری در جامعه، با مشکل رانت و خرید و فروش شغل مواجه ایم. مقابله با فساد اداری و اقتصادی باید در دستور کار دولت باشد. در این زمینه دستور معاون اول رییس جمهور در خصوص مبارزه با ویژه خواری بسیار ارزشمند بود و تحقق این هدف نیازمند عزمی ملی است.

وی در این زمینه به دولت  پیشنهاد کرد: موضوع مبارزه با فساد اداری و ویژه خواری از درون خود دولت آغاز شود تا به این ترتیب الگویی برای جامعه باشد.

وی موضوع مهاجرت نخبگان اهواز به مرکز و خارج از کشور را از دیگر مشکلات خوزستان که علت اصلی آن تشدید فضای بسته و امنیتی در استان و عدم رعایت شایسته سالاری و برخورد غیر فرهنگی با نخبگان بوده است، برشمرد و گفت: مهاجرت محرومیت در پی خواهد داشت و راه مقابله با این مسئله شایسته سالاری است. تداوم ارتباط رییس جمهور با استانداران و برگزاری جلسات دوره ای می تواند در ایجاد راه کارهای اداری برای حل مشکلات استان ها موثر باشد.

اسماعیلی ادامه داد: در سال های گذشته مشکلات زیادی در بخش اشتغال بانوان نیز ایجاد و حقوق زنان نادیده گرفته شده است که این موضوع باید مدنظر دولت تدبیر و امید باشد؛ مشارکت نخبگان در حل مشکلات نیز از دیگر مشکلات دارای اهمیت است که در این زمینه می توان با استفاده از سامانه های مجازی در ارتباطی جدیدی تحلیل شود تا دولت بتواند از سرمایه های فکری موجود در جامعه برای حل مشکلات استفاد کند.

* مشکل اشتغال و مسکن قهرمانان ورزشی حل شود

نواب نصیر شلال نایب قهرمان المپیک 2012 لندن در رشته وزنه برداری، به نمایندگی از جامعه ورزشی استان خوزستان گفت: وجود نیروهای ورزشکار و سالم، جامعه ای سالم را در پی خواهد داشت و این نیازمند توجه به مشکلات ورزشکاران است. ورزشکاران تا زمانی که در رده های نوجوانان و جوانان فعالیت می کنند، مشکلی ندارند ولی زمانی که به رده بزرگسالان می رسند به دلیل نداشتن شغل مشخص و ناتوانی در تامین مالی خود قادر به ادامه فعالیت نیستند؛ به همین دلیل لازم است مشکل اشتغال قهرمانان و مسکن آن ها حل شود. زیرا ورزشکاران تنها کسانی هستند که می توانند پرچم ایران را در دیگر کشورها به احتزاز درآورند.

وی همچنین به پروژه های نیمه تمام استان از جمله خانه وزنه برداری، استادیوم پنج مهر آبادان و ورزشگاه جهان آرا خرمشهر اشاره کرد و از دولت خواستار تکمیل این پروژه ها شد.

* راه کار حل مشکلات خوزستان توسعه پایدار بر محوریت کشاورزی و کار جهادی است

 غلامحسین رنجبرها رییس هیات مدیره تعاونی دامداری بهبهان و دامدار نمونه خوزستان نیز به نمایندگی از اقوام و عشایر استان اظهارداشت: خوزستان استانی نمونه با ظرفیت های بسیار در بخش کشاورزی است و در عین حال با مشکلات بسیاری در این زمینه مواجه است. اگر خوزستان توانمند و آباد باشد، ایران مقتدر و آباد می شود و ما نیز خوزستان را توسعه یافته و زیبا می خواهیم، زیرا ایران را توسعه یافته و زیبا می خواهیم.

وی با اشاره وسعت زمین های کشاورزی و تنوع طبیعی و مرغوبیت خاک کشاورزی در خوزستان و همچنین وجود نیروی کار در این استان، گفت: نفت سیاه روزگار مردم خوزستان را سیاه کرده است و راه کار حل مشکلات این استان توسعه پایدار بر محوریت کشاورزی و انجام کار جهادی است.

این دامدار نمونه خوزستانی همچنین به وجود مشکلاتی مانند ریزگردها، افزایش شوری آب در پایین دست و بارش باران اسیدی اشاره کرد و گفت: این معضلات آسیب هایی جدی به بخش کشاورزی وارد کرده است.

رنجبرها با اشاره به موضوع انتقال آب کارون، از رییس جمهور خواست که به مردم خوزستان وعده دهد که این طرح منتفی خواهد شد و گفت: تا کارون زنده است خوزستان زنده است.

وی همچنین به تورم موجود در بحث دامی و کشاورزی اشاره کرد و از دولت خواست که در این مورد چاره ای بیندیشد.

این دامدار نمونه خوزستانی همچنین بر ایجاد کشتارگاه های صنعتی در خوزستان و طراحی سیستم های نوین تحت فشار در زمینه های کشاورزی در استان تاکید کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار