تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۵۴۸۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس جمهور:غیورمردان در مکتب سران عشایر پرورش می‌یافتند/ عشایر حافظان ملتند
رئیس جمهور با بیان اینکه بهترین حافظان ملت عشایر هستند گفت: غیورمردان تاریخ در مکتب سران عشایر پرورش می‌یافتند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی پیش از ظهر امروز در دیدار سران عشایر خوزستان در سخنانی با گرامی‌داشت ماه ربیع‌الاول اظهار کرد: ربیع برای همه انسانها ربیع است مگر می‌شود ولادت نور باشد خورشید تابان هدایت باشد و زمستان باشد ربیع است ربیع القلوب ربیع الناس ربیع العالم و ما باید امروز مثل همیشه از انوار هدایت پیامبر اسلام و امام صادق بهره‌مند شویم.

وی افزود: عشایر با نقش تاریخی خود و با حراست خود از محیط زیست و با نقش خود در تحولات سیاسی و در مبارزه با استعمار و استمرار آزادی و مشروطیت و سپس در انقلاب و دفاع مقدس در راه سربلندی کشور حرکت کردند.

رئیس جمهور ادامه داد: قبل از رضا خان نقش عشایر نقش گروه مولد بود عشایر مصرف‌کننده نبودند و برای خرید کالا به شهر نمی‌رفتند بلکه کالای خود را می‌فروختند و به عنوان گروه مولد و همواره حافظ محیط زیست هستند.

روحانی تصریح‌کرد: عشایر در کنار جنگل‌ها از طبیعت استفاده و آن را حفظ کردند عشایر بهترین دوستان محیط زیست و حافظان آن بودند حتی مراعات می‌کردند کدام گله را به کدام سمت هدایت کنند.

وی اضافه‌کرد: جنسیت در عشایر وجود نداشت ولی تقسیم کار وجود داشت مردان بخشی از کار را برعهده و بخش دیگر را برعهده همسران و دختران می‌گذاشتند نه تبعیض قومیت بود و نه جنسیت و دوستی رفاقت و برادری در بین عشایر برقرار بود.

روحانی افزود: عشایر به عنوان حافظان مرزها در برابر استعمارگران بودند و در خط مقدم مبارزه با انگلیس و مبارزه برای آزادی در برابر استبداد صغیر موجب پیروزی مشروطه شدند وگرنه حقیقت مشروطه از بین رفته بود.

وی گفت: عشایر نقش اجتماعی مهمی نیز داشتند در بسیج و حرکت مردان، غیور مردان در مکتب سران عشایر پرورش می‌یافتند و کار بسیار بزرگی را انجام می‌دادند.

رئیس جمهور ادامه داد: اختلاف در معنای قرآنی و به معنی تفاوت است و اگر همه یک نوع بودند چگونه می‌توان شناخت و اختلاف و تفاوت که یکی از آیات‌ الهی است را درک کرد مثل قرار گرفتن لباس عربی در کنار لباس بختیاری که چقدر زیباست.

روحانی تصریح‌کرد: عشایر خواستگاه تنوع فرهنگی بودند و خرده فرهنگ‌ها یکی از نعمت‌هاست تنوع لباس، رنگ، شکل و گونه‌ها و لهجه‌ها از نعمت‌هاست.

وی خاطرنشان‌کرد: همه اینها زیبایی‌های عشایر اقوام و ایلات تا قبل از رضاخان بود اما یکی از ویژگی‌های سخیف رضاخان ضدیت با عشایر بود و در این راستا اول یکسان‌سازی لباس را مطرح کرد.

رئیس جمهور افزود: از برنامه‌های غلط رضاخان مبارزه با عشایر بود چراکه فکر می‌کرد برای قدرت یافتن ارتش باید عشایر را سرکوب کرد در حالی که بهترین حافظان ملت عشایر هستند و آنها نه تنها حافظ خود هستند بلکه در روز خطر حافظان کشورند.

روحانی ادامه داد: رضاخان یکسان‌سازی لباس و فرهنگی را دنبال می‌کرد فکر می‌کرد تمرکز آنها وحدت ملی را بر هم می‌زد اما تمدن جدید منافاتی با تنوع قومی و قدرتمند بودن ایلات و عشایر ندارد، بلکه این تنوع‌ها فرصت خوبی برای رشد فرهنگی و اقتصادی است.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار