تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۵۵۱۶۹
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زیباکلام: سفر استانی روحانی پوپولیستی بود
زیباکلام در پاسخ به این سوال که آیا شما رفتار رئیس جمهور را در سفر خوزستان پوپولیستی می دانید، اظهار کرد: مقداری از آن را بله. در خصوص وعده های زیاد دادن به مردم خوزستان، صرف نظر از اینکه چقدر عملی هست و چقدر نیست
اولین سفر استانی حسن روحانی خیلی به دل هواداران او نچسبید. خیلی ها می گویند که باز هم احمدی نژادی را دیدند که در قامتی و لباسی دیگر راهی سفر استانی شده است. صادق زیبا کلام که برای انتخاب حسن روحانی هر کاری از دستش بر میامد را انجام داده بود هم همین نظر را دارد.

او هم مانند خیلی از هواداران منتقد دولت یازدهم عقیده دارد که رئیس جمهور باید این شیوه رفتاری را ترک کند.

صادق زیباکلام در گفت و گو با سایت پیام نو در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از اولین سفر استانی آقای روحانی به استان خوزستان چیست، گفت: باید بگویم که یک مقداری بی شباهت به سفرهای استانی آقای احمدی نژاد نبود. انتظار اقشار و لایه های فرهیخته جامعه این بود که تا آنجایی که امکان دارد آقای روحانی از شعار زدگی و پوپولیسم دوری کند و بیشتر به بیان مسایل واقعی جامعه بپردازد. به نظر من این سخن آقای روحانی که گفتند مقاومت شما در جریان هسته ای باعث به زانو درآمدن کشورهای غربی شد به شدت یادآور زمان احمدی نژاد و پوپولیسم اصولگرایان بود. در حالی که قطعا خود آقای روحانی هم می داند که دقیقا اینطوری نبوده و اگر ما در این مذاکره به اینجا رسیده ایم به واسطه فشارهایی است که تحریم ها بر توان اقتصادی کشور وارد کرده و اساسا در فرایند مذاکره صحبت از اینکه آنها از پای در آمدند و یا ما از پای در آمدیم زیبنده یک رئیس جمهور نیست. اگر مثلا در آن طرف آقای اوباما نطق می کرد و به مردم می گفت که ما ایران را به زانو درآورده ایم، آن وقت ما چه احساسی پیدا می کردیم؟ الان در شرایطی هستیم که دولت آمریکا برای پا بر جا ماندن توافق ژنو حتی کنگره را تهدید به وتو تحریم های احتمالی جدید کرده است. این اصلا چیز کمی نیست. نباید بی جهت بگذاریم که این فضا تغییر کند.

این استاد دانشگاه افزود: من سوالم این است که اگر آقای روحانی این حرف را در جمع مردم خوزستان نمی زد چه اتفاقی می افتاد؟ به نظر من اتفاقی نمی افتاد، چون اصلا مردم برای شنیدن حرف های دیگری آمده بودند. به نظرم از این منظر حتی سفرهایآقای احمدی نژاد موفق تر بودند. احمدی نژاد بهتر می توانست در آن دو سه سال اول با افکار عمومی بازی کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تلاش حسن روحانی برای جلب نظر پایگاه اجتماعی احمدی نژاد خاطرنشان کرد: آقای روحانی در قدم اول باید بتواند پایه اجتماعی که حداقل در همین انتخابات گذشته اصالتا متعلق به خود او بوده را حفظ کند و بعدا سراغ دیگر لایه ها برود. اگر بخواهد با روش هایی پوپولیستی دل به جذب لایه های پایینی داشته باشد قطعا طبقه متوسط را از دست می دهد. این لایه ها را اصولگرایان با ابزارهایی که دارند در بزنگاه ها خیلی راحت تر از آقای روحانی جدب خواهند کرد.

زیباکلام در پاسخ به این سوال که آیا شما رفتار رئیس جمهور را در سفر خوزستان پوپولیستی می دانید، اظهار کرد:مقداری از آن را بله. در خصوص وعده های زیاد دادن به مردم خوزستان، صرف نظر از اینکه چقدر عملی هست و چقدر نیست. آقای روحانی باید تکلیف خود را مشخص کند که قصد دارد چگونه حکومت کند. آیا قصد دارد یک هوگو چاوز و یا احمدی نژاد دیگر باشد و با جمع کردن مردم در خیابان ها برایش هورا بکشند و یا اینکه رفتار دولت در حوزه عمومی را تغییر دهد. به نظرم دولت باید سبک کار خود را عوض کند. شدیدا نیاز داریم که دیگر مردم دنبال ماشین رئیس جمهور ندوند و البته اینقدر در دیدارهای عمومی شاهد مونولوگ دولتمردان نباشیم. استفاده از اجتماعات عمومی در مدرنترین کشورهای جهان هم رایج است. اما آنها چگونه عمل می کنند؟ اولین چیزی که در سفرهای استانی آقای احمدی نژاد به چشم می خورد و در سفر آقای روحانی هم دیده شد، ضربه خوردن به شأن شهروندان ایرانی بود. واقعا شأن شهروند ایرانی این نیست که دنبال ماشین رئیس جمهور بدود و برای رساندن یک نامه که به احتمال زیاد جوابی هم در پی نخواهد داشت، هر کاری را انجام دهد. دولت نباید سعی کند که در برخی رفتارها مثل همین صحبت اخیر آقای روحانی درباره آمریکا و موضوع هسته ای، برای خلاص شدن از مشکلات همان حرف محافظه کاران را بزند. دولت خط مشخصی دارد و یاپه اجتماعی کاملا شناخته شده ای دارد که باید بتواند در رقابت سیاسی آن را به رخ رقیب بکشد. این در همه دنیا رایج است. آقای روحانی اگر بخواهد حداقل قسمتی از رفتار و ادبیات خود را از محافظه کاران و اصولگرایان قرض بگیرد قطعا با بن بست مواجه می شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
2
4
احسنت به شما که تعلّقات و وابستگی های گروهی تان مانعی برای بیان اشکالات و کارهای غلط توسط دوستان و هم راهانتان نمی شود. ای کاش خیلی از مدّعیان این چیزها را از شما یاد می گرفتند.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
به چه کسانی میگی بدون تعلق!!!!!!!!!!!!!
دیگه هر کی دم از رفتار درست میزنه، شما اصلاح طلبان آشوب طلب در دامن طالبان دم از رفتار درست نزنید.
شهروند
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
1
2
دو صد گفته چون نیم کردار نیست . ضمنا" در شرایطی که خود آقای روحانی می فرمایند خزانه خالی است . پس چرا با اینگونه سفر ها خزانه را خالی تر می کنند . ایشان می توانست خیلی ساده در استانداری مستقر می شد . پس از بحث و بررسی مشکلات با مسئولین استان دستورات لازم را می دادند و می رفتند . تنها هزینه آن یک پرواز رفت و برگشت بود . یاد سفرهای مردم فریب احمدی نژاد افتادیم .
بهزاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
1
1
حالا شما حرفهای زیبا کلام رو قبول دارید دیگه ؟ تا دیروز که زیباکلام اخ و پیف بود ! خوشم میاد از هر وسیله ای استفاده میکنید برای اینکه بگید ضد دولت هستید.

منتشر کن
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
1
1
بنده بعنوان یک شهروند خوزستانی از جناب اقای زیبا کلام وخوز نیوز که با همکاری هم این مطلب رو برای ما خوزستانی ها روشن کردند تشکر میکنم.دستتون رو میبوسم.
چرا دولت سعی دارد فقط از خوزستان استفاده کند؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
0
0
اين جملات آقاي زيبا كلام من را به ياد اين ضرب المثل معروف مي اندازد كه از قديم به هر كسي كه كچل بود مي گفتند زلفعلي.اين آقا اصلا حالش خوب است.؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
0
3
کجا به مردم خوزستان وعده زیاد دادند؟؟؟اصلا وعده داده نشد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
0
0
واقعا درسته وقته دیدم هم استانیهایم با اسب و شکل و شمایلی محلی جلوی رییس جمهور بالا پایین می پرند باز یاد دوران احمدی نژاد افتادم انگار این مردم و دولت عوض بشو نیستن
نسیم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
0
2
جناب زیبا کلام . آقای اوباما خیلی بدتر و بیشتر از آقای روحانی حرف زده..
اینکه ما با تحریم ها ایران را به میز مذاکره کشاندیم و ایدئولوژی اونارا تغییر دادیم و از این دست حرفها...............
دوم اینکه اقای روحانی هیچ قولی به مردم خوزستان نداد و حتی شعارهای انتخاباتی خودش را هم تایید نکرد.
یه منطقه آزاد تجاری افزایش پیدا کرد که باید بررسی بشه که برای شهرهای آبادان خرمشهر نفعی داره یا نه .
ایشون فقط اومدن انتقال آب کارون را تایید کردند و با پنبه سر مردم را بریدن و رفتند
شما چندتا از وعده هاشون نام ببر.
همه چیز و حتی طرحهای در حال اجرا ی با باپیشرفت چند درصدی را به سه سال اینده و فایناس و .............حواله کردند
و الخ..............
حسین40
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
2
0
اقای زیبا کلام موقع احمدی نزاد کجابودی چرا همه تازه یادشون اومده انتقاد کنن چرا قبل ترا انتقاد نمیکردن
خوزستانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
0
1
آفرین پوپولیستی تر آنکه عده ای را لباس محلی پوشانده و بعنوان سران ایل بختیاری معرفی کردند که اسباب دلخوری بختیاریان شد . اولا" در نظام ایلی گذشته خوانین بختیاری چوقا نمی پوشیدند ثانیا" ایل بختیاری دیگر سری ندارد سران در خاک آرمیده و بختیاریان هم مانند دیگر ایرانیان در پناه قانون زندگی می کنند . دیگر حرکت ایشان که به قاطبه اهالی خوزستان خوش نیامد اینکه جناب دکتر روحانی رییس جمهور محترم ایران است و در استان کثیر الاقوام خوزستان باید به زبان رسمی کشور سخن بگوید . در غیر اینصورت می بایست برای سایر اقوام هم به زبان خوشان سخنرانی کنند .
:
:
:
آخرین اخبار